Pages

17 April 2012

Dia, Cinta Hati Saya 9

Majdina dan Zain. Saya susuri kisah Dia, Cinta Hati Saya! untuk kalian semua hari ini. Semoga terhibur ya! Yang Terindah akan dijadualkan pada Jumaat ini, InsyaAllah. Senyum empat belas juta, hokeyyy? Jom kita baca!

jiw 4


Ibu menolak pintu. Memandang saya yang sedang mengemas-ngemas beg. Ibu menjemput akhirnya saya di sini. Dua hari di sini yang memberikan rasa sendu berpanjangan. Juga rasa kasih sayang yang sudi umi curahkan kepada saya. Bukannya banyak kasih sayang yang umi hamparkan. Meski dua hari, tetapi ia melekat jauh ke dalam hati ini. Umi itu santun sahaja bicaranya. Umi itu asyik bertasbih mengucapkan kalimah segar iaitu Alhamdulillah, Subhanallah dan Allahuakbar. Kalau bercerita bersama saya, Zain pasti mendengar dan merenung wajah umi dalam-dalam. Dik Husna pula merenung wajah saya seperti saya ini pesalah pula. Dan saya meski mendengar kisah-kisah Nabi Muhamad s.a.w dan para sahabat lain, tetap mencuri-curi memandang wajah redup Zain. Dik Husna tersengih sahaja sambil melarikan bola matanya! Oh, bila umi bercerita mengenai Nabi Muhammad s.a.w, saya renung mata umi. Mahu bertanya banyak mengenai sejarah baginda, saya terlalu malu. Dahulu, nenda Mariah yang terpekik terlolong mengajar saya dan abang-abang. Ya, dahulu. Dan zaman remaja dahulu, kami akan berlari sekitar halaman rumah agam kerana malas mendengar ajaran nenda Mariah. Dan sekarang, masakan saya boleh mengingati sejarah baginda dalam usia sebegini.

Rasa malu menyerbu lagi kerana banyak yang saya tidak tahu. Dan saya pasang tekad, untuk membeli buku mengenai baginda. Mahu menyusuri lagi kisah agung Nabi akhir zaman ini.

Mata saya terus memerhati ibu. Kenangan semalam pudar akhirnya. Ibu tersenyum menawan! Ibu dengan tas tangan berwarna merah, berbaju kebaya sendat mengikut lekuk tubuh dan rambutnya sudah berwarna kuning semula. Kasut tumit tinggi ibu kembali menerjah minda. Keletak keletuk bunyinya.

“Dina! Kenapalah selalu buat ibu risau! Papa asyik bebel-bebel dengan ibu saja sebab Dina dua tiga hari tak balik rumah! Phone ibu asyik berbunyi saja dari papa suruh carikan Dina. Alih-alih bibik J kata, Dina masuk hospital. Why, sayang?” ibu rapat dan memeluk tubuh saya. Saya terkebil-kebil lagi. Hidung menahan bau minyak wangi ibu. Seperti tumpahnya minyak wangi kala ini.

Ya. Saya lebih suka memanggil wanita yang melahirkan saya ini dengan nama ibu. Bukan mama seperti yang papa mahukan. Saya seorang sahaja yang memanggil gelaran ‘ibu’. Abang sulung saya, Mukhlis memanggil mama. Abang kedua, Muzayyan juga sama menyebut ‘mama’.

Entah – tapi saya sinonim menggelar wanita cantik ini sebagai ibu.

Pelukan direnggangkan. Saya mendiamkan diri. Ibu menyeluruhi wajah saya. Memegang tampalan di dahi dan lengan yang dibalut. “Sorry sayang, ibu ada meeting di Langkawi. Ibu pesan dengan bibik J bawakan beg untuk Dina. Fendi yang beritahu ibu. Katanya, kawan Fendi nampak Dina keluar dengan seorang lelaki di kampungnya. Dia jumpa Dina naik bas dengan lelaki tu.”

“Fendi mengaku dia memukul Zain. Boleh ibu tahu, siapa Zain?” ibu memandang saya yang masih diam. Saya simpan barangan peribadi di dalam beg. Malas mendengar kisah Fendi kesayangan ibu itu.

“Sejak bila pula Dina ni pandai naik bas? Kereta mana?” ibu bertanya lagi.

Saya senyum memandang ibu. Fendi pasti menelefon ibu dan akan menceritakan keburukan Zain. Dan saya pasti ada kawan-kawan Fendi yang ternampak saya dan Zain berjalan kaki ke perhentian bas. “Papa mana, ibu?” tanya saya tanpa menjawab beberapa soalan dari mama.

“Please jawab soalan ibu dulu, sayang!” ibu duduk di sebuah kerusi. Memandang bilik yang berharga beratus ringgit ini. Ibu membetulkan bajunya. Bergaya ala-ala seorang primadona.

“Zain tu kawan baru Dina, bu. Dina naik bas sebab Zain nak hantar Dina balik ke rumah. Dina pasti Fendi akan bercerita yang Zain menculik Dina dan Dina tidur rumah Zain. Tapi bu, itu bukan sebab musababnya. Fendi bohong! Ni, semua lebam-lebam dan luka di dahi ni semua sebab Fendi! Dina benci tau dengan dia!” saya menjawab keras. Ibu terdiam. Pastinya ibu tidak akan mempercayai segala pengakuan dari bibir ini. Saya tahu, Fendi akan memutar belitkan cerita mengenai Zain. Dulu, Sharkawi juga pernah dituduhnya sebegitu, walhal saya tidur di rumah Hani. Selepas berhibur, berpesta di kelab malam, saya bukannya tidur dengan Sharkawi. Saya ke rumah Hani. Saya memang kaki berhibur! Tetapi saya bukan tidur dengan mana-mana lelaki!

“Kereta Dina ada di pejabat pos. Tempat Zain kerja.” Sambung saya lagi dengan jujur. Ibu tarik nafas dan berdiri. Kemudian merapati saya. Segera dipeluknya saya dan jemari ibu mengusap lembut rambut saya.

Entah – hati saya beku dan kini menjadi dingin ! Adakah saya marah dengan ibu dan papa kerana langsung tidak melawat saya di sini? Kenapa saya dipinggirkan oleh papa sebegini rupa? Kenapa kasih sayang papa berbeza dengan kedua-dua abang kandung saya itu? Kenapa? Ibu juga sibuk sangat dengan mesyuaratnya. Kenapa saya tidak dilayani sama rata seperti abang Mukhlis dan abang Muzayyan?

“Papa mana, ibu?” saya renggangkan lagi pelukan ibu. Mata kami bertentangan lagi. Ibu tersenyum. Lantas saya positifkan diri meski adakala rasa terasing dengan layanan papa terhadap saya. Adakah kerana sedikit ketenangan yang saya perolehi apabila bersama umi itu sedang menjalari diri ini ? Atau kerana disampuk cinta terhadap Zain itu ?

“Papa pergi London sayang!” jawab ibu dengan senyumnya.

Saya tarik nafas dan mengangguk. Mengerti kesibukan papa ke sana dan ke sini kerana kerjanya. Papa memang kuat kerja! Papa memang begitu sejak dahulu lagi. Ubat di dalam beg plastik saya pegang dan ibu pantas mengambil beg yang telah siap saya kemas.

Seorang jururawat masuk ke dalam bilik ini. Menghulurkan bil yang selesai saya jelaskan. Bil : untuk dua bilik. Bilik yang saya duduki dan juga bilik Zain.

“Nurse, Zain dah keluar ke?” tanya saya pantas.

Adik cantik manis itu angguk dan tersenyum. “Ya, dan uminya yang baik hati tu, berikan kami pulut kuning siap dengan rendang kerangnya. Dik Husna yang hantarkan ke kaunter kami.”

Mata saya terbeliak. “Mereka semua dah balik?”

Dia angguk. Saya mengeluh lagi. Pantasnya Zain mahu keluar dari hospital ini. Sampai hati Zain tidak menanti saya sekali. Sampai hati umi meninggalkan saya sendiri di sini. Jururawat itu tersenyum dan mengangguk hormat apabila ibu memandangnya.

Ibu pantas memeluk bahu saya. Membawa saya keluar dari bilik ini. Ada rasa gerimis lagi kerana mereka keluar tanpa memandang wajah saya. Zain… tidakkah ini dinamakan kejam terhadap saya? Tidakkah ini dinamakan kecewa untuk saya ?

“Kita balik ya. Nanti ibu suruh Fendi ambilkan kereta Dina di pejabat pos.” ibu masih mahu memujuk dan menyebut nama Fendi.

Saya berjalan lesu. Tetapi bibir terus menjawab, “Tak perlulah umi. Dina boleh ambil sendiri kereta Dina. Jangan harapkan sangat Fendi. Dina tak suka!” jawab saya lagi membuatkan ibu menjeling. Pasrah agaknya kerana kedegilan saya yang masuk fasa kedua. Fendi itu lelaki pilihan ibu dan papa. Lelaki kaya yang tidak bekerja dan hanya menghabiskan kekayaan keluarganya. Kemewahan memang milik dia dan siapa yang berkawan rapat, mengipas seadanya pasti mendapat habuan lumayan dari Fendi.

Kami berjalan dan bila sampai sahaja di ruang tengah sebelum masuk ke dalam lif, Husna mengeluarkan kepala dan sejambak bunga matahari dipeluknya. Saya terpaku! Dan ibu seketika merenung wajah manis Husna yang tersenyum.

“Dik Husna!” mata saya bersinar-sinar. Ada rasa cinta menjalari merenung Husna yang bertudung litup ini. Sejuk sahaja memandangnya. “Kak Dina ingat Husna, umi dan Zain dah balik!” saya terus tersenyum! Darah menyerbu ke muka kerana melihat Husna sudi menjenguk saya.

“Ini ibu Kak Dina. Engku Azlina Engku Azimin.” Saya memperkenalkan ibu. Lantas Husna menyalami ibu dan jambangan bunga dikepitnya di bahagian kiri.

“Nama saya Aisya Husna. Apa khabar ibu.” Dan sekali lagi saya terpegun dengan sikap Husna. Ibu gigit bibir dan merenung Husna dari atas ke bawah. Ditariknya salaman Husna dengan cepat dan riak wajah ibu berbeza sekali melihat Husna. Husna terkebil-kebil.

“Ya! Ya! Saya sihat! Kami nak cepat ni. Kak Dina harus balik segera. Berehat!” Ibu dengan pantas menarik lengan kanan saya. Nada suara ibu yang keras membuatkan wajah Husna berubah seratus peratus. Meski sudah berjalan tiga langkah ke hadapan, saya serta merta berhenti dan tindakan saya ini membuatkan ibu membulatkan mata.

“Siapa budak yang Dina kenal tu? Jangan suka-suka kenal dengan orang yang tak setaraf dengan kita. Baju kurung pun lusuh saja warnanya! Behave yourself, Majdina!” gertak ibu dengan berbisik ke telinga dan segera saya menarik lengan ini meski ditarik sekali lagi oleh ibu.

“Ibu turun dulu dan Dina tahu dengan siapa Dina berkawan!” hati saya retak seribu! Sampai hati ibu memperincikan kelusuhan baju Husna sebegitu. Sampai hati ibu! Husna itu baik budaknya. Husna itu manis sikapnya. Adakah Husna terdengar dan akan berkecil hati?

Saya segera menoleh dan melihat Husna masih tersenyum. Ibu turut sama menoleh dan merengus bersama gayanya. Bunyi hentakan kasut tumit tinggi ibu terus kedengaran. Laju dan tanda protes dengan sikap saya. Biarkan ibu dengan lagaknya yang tidak pernah hilang itu. Biarkan ibu dengan caranya yang asyik mahu berkawan sahaja dengan golongan orang kaya. Biarkan!

“Husna…Kak Dina minta maaf ya. Ibu nak cepat!” Saya segera berdiri di hadapan Husna. Husna setia dengan senyumannya dan tubuhnya yang bersandar dengan dinding cepat-cepat dikehadapankan.

Husna gelengkan kepala. “Tak apa Kak Dina. Dik Husna datang ni pun sebab abang long pesan. Abang long suruh jenguk kak Dina. Juga umi dan abang Zain suruh dik Husna berikan bunga ni untuk akak. Suka tak?” jambangan besar bunga matahari! Digubah cantik dengan daun-daunnya sekali.

“Abang long memang suka bunga matahari!” Husna menarik nafasnya. Dia menjamah lagi wajah ini.

Saya tersenyum. Mengambil jambangan bunga berkenaan dan memandang Husna. Rasa terharu kerana diberikan jambangan bunga ini. “Kenapa umi dan abang long balik awal? Sampai hati tak nak temankan kak Dina. Pesan pun tidak. Kak Dina pun tak dapat salam dengan umi!” saya menyorokkan rasa gembira kerana bunga matahari ini. Saya perhati bunga ini puas-puas. Seperti mekarnya senyuman Zain pula!

Husna menyeluruhi wajah saya. “Abang long nak cepat. Sibuk sangat nak balik. Katanya banyak kerja nak buat. Tapi umi tetap sampaikan salam assalammulaikum untuk kak Dina.”

Saya pantas menjawab salam umi. Mata ini memandang lagi wajah Husna.

Husna masih terkebil-kebil. Bibirnya terbuka lagi. “Abang long ucapkan terima kasih kerana masukkan abang long dalam bilik mahal sampai naik segan dia dan kos perubatannya sekali. Umi juga mahu ucapkan terima kasih pada kak Dina. Dik Husna juga mahu ucapkan beribu-ribu terima kasih kerana kak Dina yang baik! Hanya Allah swt membalas segala kebaikan kak Dina yang cantik ni,” dan tanpa dipinta Husna memeluk saya.

“Terima kasih kak Dina!” ucapnya sekali lagi buat saya dipagut kesayuan. Saya usap kepala Husna yang ditutup dengan tudung. Bibirnya mengucapkan terima kasih tanpa henti-henti. Dan beberapa saat kemudian, pelukan kami renggang dengan air mata yang bertakung.

Beg galasnya lantas di bawa ke hadapan. Wajahnya bertukar ceria. “Sebelum kak Dina balik, dik Husna ada sesuatu yang istimewa untuk kak Dina.”

Saya membulatkan mata. “Apa lagi dik Husna ni?”

Husna ukir senyuman cantiknya. Giginya tersusun rapat-rapat dan betul-betul sama susunannya dengan gigi Zain! Ah – tiba-tiba saya jadi rindu dengan Zain dan kepingin mahu melihat wajahnya.

Sesuatu dikeluarkan dari beg galasnya. Sebuah bungkusan dengan balutan kemas dan ada sekeping sampul surat. Husna menyengih lagi. dia pantas menghulur. “Untuk kak Dina. Memang khas sebab abang long yang balut buku ni dan surat ni pun abang long yang tuliskan untuk kak Dina. Abang long pesan buka hadiah ni dan baca surat ni selepas selesai solat Isya’.”

Dan saya menyambut huluran dari Husna dengan debaran. Entah kenapa rasa terharu ditambah pula rasa hiba mencucuk-cucuk! Bungkusan seperti buku ini dibalut kemas dengan sehelai pembalut berwarna biru laut. Sampul suratnya lusuh sahaja dan saya pasti sampul ini mesti dibawa Husna dari rumah. Gigih betul Zain membalut bungkusan ini. Kemas pula balutannya.

“Suka tak?” Husna pula bertanya dengan senyuman berjelanya.

Saya senyum lagi. Angguk dan memeluk Husna. “Suka!”

“Nanti baca waktu nak tidur! Dik Husna gerenti kak Dina tersengih-sengih!” dia mengusik pula.

Saya angguk dan saya tarik nafas. Waktu tengahari semakin menginjak ke petang. Husna melihat jam tangannya. Kemudian mata Husna beralih memandang saya pula.

“Kita jumpa lagi ya kak Dina. Dik Husna ada kelas petang ni.”

Rasa gembira sekali dengan semua pemberian Husna ini. Saya mengangguk membenarkan pemergian Husna. Saya pandang semua barang yang kini dipegang erat jemari saya.

Pantas tubuh saya dipeluknya. Tapi kali ini, pipi saya diciuminya. Membuatkan saya terkejut! “Dik Husna tak ada kakak. Kak Dinalah kakak Husna mulai hari ni! Jaga diri baik-baik ya kak Dina. Makan ubat dan berehat!”

Sayu terasa! Sungguh saya terasa bahagia dengan telatah Husna. Saya hantar pemergian Husna dengan air mata! Dia melambai-lambai saya dan entah apa agaknya dengan hati kala ini. Saya pegang pipi kanan yang dicium ‘dik Husna’. Bekas ciumannya terasa dan perlahan-lahan jiwa sayu entah kenapa.

Saya pandang bunga matahari yang digubah cantik. Kemudian mata memerhati bungkusan indah dan sampul surat berisi ‘sesuatu’. Saya rasa bahagia tiba-tiba. Bahagia yang tidak pernah saya kecapi dari dahulu lagi.

***
Duduk di rumah. Saya mengejar bibik J sahaja. Saya duduk di dalam bilik J. soalan pertama saya membuatkan bibik J terkedu. “Bibik J ada telekung?”

Bibik J terkebil-kebil. Seperti sedang memandang hantu!

“Bibik J!” panggil saya lagi.

“Kamu ni gila apa? Kapan kamu berubah seperti ni? Atau saya yang bermimpi!” Bibik J cepat-cepat menutup pintu. Takut ibu mencari saya yang sebenarnya bukan duduk berehat di dalam bilik.

“Kapan..kapan! Dina serius ni bibik J. Ada telekung?” saya pandang jam yang terletak di atas almari comel bilik bibik J.

Bibik J membuka almarinya. Saya sengih. Rasa seronok tiba-tiba. “Saya memang ada telekung lebih. Kamu mahukannya terus pun boleh!” dan wajah bibik J mula berubah apabila saya tersenyum puas. Bibik J menghulur. Saya mengambilnya perlahan dan memeluk puas-puas.

“Bibik J ada buku solat? Cara-cara sembahyang?”

“Udah! Macam-macam kamu ni! Mana pula mahu saya mencarinya!” bibik J memandang saya.

“Kalau mahu, kita kena belilah! Banyak di kedai buku!” ulas bibik J lagi.

Saya pandang bibik J dan tarik nafas ini perlahan-lahan. “Saya cuma hafal Al-Fatihah sahaja, bibik J. Itupun rasanya ada yang salah. Ayat-ayat lain memang saya lupa. Bibik boleh ajari saya?” pinta saya tanpa rasa malu. Saya diasak kemahuan untuk bersolat semahu-mahunya. Semenjak saya berteleku di surau hospital lagi! Saya mahu belajar mulai hari ini. Ketika di rumah Zain semasa bersolat subuh, saya hanya membuat gerakan dan menangis dan menangis sahaja. Saya membaca Al-Fatihah sahaja tanpa tahu apa-apa.

“Saya tak ingat bacaan solat pun, umi!” tersengguk-sengguk saya bertangisan dan umi memujuk saya.

“Dina boleh belajar. Siapa kata Dina tak pandai! Umi pun boleh ajarkan Dina!” suara umi mengapung lagi minda ini.

Bibik J terkebil-kebil. Seketika ruang bilik bibik J menjadi dingin! Saya pandang bibik J dan mengangguk. “Saya rasa kosong, bibik! Saya rasa saya ni seperti manusia yang lupa akan nikmatnya. Saya rasa berdosa banyak-banyak bibik. Bibik ajarkan saya sikit-sikit dahulu, boleh?” saya tarik hujung baju bibik sambil air mata lesu mengalir.

Bibik J telan air liur. Saya pandang lagi wajah bibik yang sudah serasi dengan rumah ini. Dia mengangguk dan membuatkan saya tersenyum senang. Meski tersenyum, tetapi air mata menjadi peneman saya.
Bibik J terkedu dan wajahnya penuh seribu tanda tanya.

Dan hari ini, saya mula belajar semula cara berwuduk dan bersolat. Meski bibik J mahu mengajar saya dengan gerakan sahaja. Katanya, ayat-ayat itu kelak perlu saya pelajari di lain waktu. “Perlahan-lahan! Mana boleh kamu mahu membuatnya secara serentak! Nanti penat!”

Dan bibik J mengajari saya penuh rasa sendu. Dan entah kenapa, selepas sahaja solat Zohor, selepas sahaja mengucapkan salam, bibik J bangun memegang bahu ini dan terus memeluk saya.

“Kamu pilihan Allah!”

Dan berderai-derai air mata ini disaksikan bibik J yang keharuan!

***

Saat yang paling saya nantikan. Pesan Husna saya pegang kuat-kuat. Solat Isya’ saya selesai dibantu lagi bibik J. Bibik J hanya mengajar ayat rukuk sahaja. Itupun tergeliat lidah ini menyebutnya. Sehingga saya hampir putus asa dan betapa saya memikirkan yang kosongnya saya tanpa ilmu. Saya betul malu dan betul-betul terpukul dengan kenaifan diri sendiri.

Tapi, saya tidak mahu mengaku kalah. Saya mahu belajar serba serbi dengan rasa sendiri. Umi juga berkali-kali memesan, “Dina, hidayah tu Allah campak sekali sahaja ke dalam hati! Satu lagi, Allah ni sayangkan kita Dina. Sebab tu kita diuji dengan berbagai perkara! Ni, nikmat kita ni cukup banyak. Mata, telinga, kaki, tangan, lidah, jari, perut, hidung dan semuanyalah! Tapi adakala kita selalu lupa!”

“Dan adakah Dina lupa segala nikmat yang Allah berikan kepada Dina?” sayu sahaja saya bertanya umi. Umi menggelengkan kepala dan memeluk saya. Air mata mengalir lagi tanpa rasa malu.

“Dina bukan begitu nak. Dina cuma lupa dan Allah takdirkan Dina lambat menerima hidayah. Dan sekarang, kalau betul Dina nak berubah..Dina kena betul-betul kuatkan semangat diri dan cuba untuk berubah! Dina boleh!”

Saya tarik nafas dan memandang ruang bilik indah ini. Ibu sudah keluar entah ke mana. Papa masih belum pulang dari London dan kedua-dua abang saya juga belum pulang! Mata saya memandang jambangan bunga matahari yang masih segar. Yang masih menyedut udara ini.

Saya tersenyum dan pantas menarik kerusi. Mendudukkan diri dan tangan sudah memegang meja. Bungkusan dari Zain dan surat dari Zain penuh bererti kala ini. Saya buka sampul lusuh berwarna coklat muda yang diserahkan Husna. Sehelai kertas putih bersama tulisan tangan Zain yang cantik menyerap segala tekanan. Saya pandang seluruh kertas yang dipenuhi tulisan indahnya. Zain…

Dan seperti kata saya, Zain ini pelangi untuk saya. Zain adalah lelaki yang akan meneduhkan saya ketika hujan turun lebat. Saya membacanya bersama air mata yang menjadi teman.

Pertama kali menulis surat untuk seorang wanita cantik seperti kamu, Majdina. Tetapi Majdina harus ingat dan simpan di dalam hati pesan saya ini. Mana tahu…kelak, Majdina boleh sahaja bercerita kepada sesiapa mengenai pesan saya ini. Pesanan yang berlapik dan sesekali sebenarnya akan jatuh ke hati jika disusuri maksudnya.

Majdina, cantik seorang wanita itu lebih terserlah apabila ia menjaga diri, mengikut aturan sunah dan Al-Quran dan sentiasa patuh kepada suaminya kelak. Janji Allah swt itu pasti ada jika seorang wanita itu cukup menjaga solatnya, berpuasa di bulan Ramadhan dan mematuhi suaminya. Syurga janji Allah. Maka, yakinlah setiap kita dilahirkan di muka bumi ini ada tujuannya tersendiri.

Tangan kiri ini bergerak dengan rasa yang sukar Zain mengertikan. Umi di sebelah sedang tersenyum simpul dan dik Husna menyengih seperti kerang busuk. Dik Husna juga sekarang sedang berpeluk tubuh lagak pengawal peribadi Zain. Matanya memerhati Zain menulis surat ini.

Majdina, Zain juga kini ditemani dengan beberapa kuntum bunga matahari. Berwarna kuning dan cantik mekarnya. Ini pilihan umi dan dik Husna untuk kamu. Moga Majdina suka dan menemani bunga ini dengan sinar mata bercahaya kamu itu. Matahari ini umpama senyuman Majdina juga. Bunga matahari ini umpama cahaya yang Allah swt sedang limpahkan kepada Majdina. Mudah-mudahan doa kami mengiringi kamu sentiasa.

Dan semoga senyummu itu, terus mengalir dekat di hati ini dan bahagia kamu itu kelak disinari pengabdian kepada Ilahi. Cantik kamu akan tersusun indahnya di mata ini, InsyaAllah. Saya akan sentiasa doakan untuk kamu. Bahagia dunia dan akhirat.

Majdina,
Jangan menangis lagi. Jangan ditangisi perkara lalu dan bermula saat ini, dik Husna dan umi akan memimpin kamu. Dan saat kamu mengangkat wuduk bersama umi dan tangisan yang berlagu itu benar-benar telah meruntuhkan air mata ini. Bagaimana mungkin juga dapat Zain lupakan ketika Majdina menangis saat solat Subuh dua rakaat itu. Ia memberi Zain kepercayaan bahawa hidayah itu adalah hadiah terhebat dari Allah swt.

Majdina, jaga diri ya! Terima kasih untuk harga bilik di hospital ini yang tak mampu saya bayarkannya. Juga, Majdina harus tersenyum selalu. Terima kasih melindungi saya tika tragedi tidak disangka itu. Ada kenangan kerana parut luka di kaki ini akan kekal selamanya.

Dik Husna sedang menjeling manja! Persis si anak dara dan katanya mahu Majdina mengunjungi teratak bahagia kami. Datanglah ya!

Senyum dari umi dan doa darinya juga agar Majdina disimbahi ketakwaan dan bahagia dunia akhirat.

Saya juga akan sentiasa mendoakan Majdina di sana. Saya tak pandai meluahkan rasa dengan kata-kata. Hanya Allah swt merencana. Juga terima hadiah tak seberapa dari saya, “Apa Ertinya Saya Menganut Islam – Fathi Yakan”.

Zain.


Ada sendu bukan? Dan saya akan ingat tulisannya yang berbunyi sebegini, Dan semoga senyummu itu, terus mengalir dekat di hati ini dan bahagia kamu itu kelak disinari pengabdian kepada Ilahi. Cantik kamu akan tersusun indahnya di mata ini, InsyaAllah.

Betul-betul saya berfikir dengan dalam kata-kata puitis lelaki ini. Dan bila saya renung suratnya, saya tersenyum panjang dan seperti biasa, air mata mengalir dan mengalir lagi kerana kesudian lelaki ini memberi sepucuk surat untuk saya yang serba kekurangan ini.

Saya kesat air mata dan perlahan-lahan membuka balutan buku pemberian dari Zain. Dan kini ia betul-betul di hadapan mata saya. Sehingga saya terkedu dan rasa hiba itu berlanjutan sampai ke katil! Tidur saya malam ini, dalam keadaan saya memeluk sebuah buku hadiah dari lelaki berwajah redup itu.

Zain, mahukah kamu membuktikan kata-kata kamu yang lalu? Tidakkah kamu pernah berkata mahu melindungi Majdina dunia dan akhirat?

Zain, adakah berdosa saya memendam rasa cinta dan sayang ini untuk kamu?

Zain, adakah benar kamu akan menjadi pelangi hati saya ini? Dan mampukah hati yang kosong ini diisi oleh kamu yang berbeza imannya dengan saya ini?

6 ulasan:

  1. uwaaaaaaaaaaaaaa.....sy sudah keliru dgn hati sendiri...*pengsan

    BalasPadam
  2. Pengsan..jangan tak pengsan...!!!!ahh..sayunya hati....!!

    BalasPadam
  3. Senyum 14juta kali untuk Sis Mardihah...
    Seperti kebiasaan,karya sis Mardihah telah menyebabkan saya terharu dan menumpahkan air mata...(telebih feeling pula)hehehe XD

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama19/4/12 12:33

    awak tahu dihah. saya terharu membacanya....

    BalasPadam
  5. sedih n3 kali meleleh air mata membacanya. nak lagi...

    BalasPadam
  6. Terharu sangat....terkesan di hati...

    BalasPadam