Pages

23 April 2012

Mahu Memeluk Bulan 4

Streetttt…..mahu menepek kaver baru Mahu Memeluk Bulan yang dibuat khas Ria Natsumi. Terima kasih dik! Cantik sekali dan baru ada feel saya nak menulis lebih laju "Mahu Memeluk Bulan" sampai sakit belakang lagi! Ekekeke. MMB bab ke empat ini telah saya edit semula dengan cantik dan nah – semoga suka ya!

Oh, Mahu Memeluk Bulan, naskah sederhana sahaja! Tapi saya percaya akan penuh dengan jiwa! Saya juga percaya cinta itu sebenarnya membuatkan semua menjadi buta! Dan kali ini, alam akan sentiasa menjadi teman. Untuk As, selamat bercinta dengan mata milik lelaki yang bernama Mustaqim.
Untuk Mustaqim, selamat bercinta dengan seorang wanita yang tidak pernah mencintainya.

Untuk abang chik, selamat bercinta dengan alam abadi! Dan mata yang dipinjamkan itu semoga merawat jiwa As yang selalu kesepian.

Selamat membaca Mahu Memeluk Bulan untuk semua.


MMB

Abang chik pantas menukar stesen televisyen yang lain. Mulutnya muncung sedepa. Tidak ada siaran drama dan filem yang menambat jiwa lelakinya. Dia peluk tubuh sambil mata memandang ke atas syiling. Ah, bosannya hari ini!

“Oi Zam! Termenung macam tikus kelaparan nampak!” Hamidi campak sebuah bantal tepat mengenai perut temannya itu. Abang chik pantas mengambil dan memeluknya. Dia tersengih! Nampak lesung pipit sederhana di pipi kanannya. Lesung pipit yang As selalu kata, kacak! “Memikirkan masa depan!” jawab abang chik senada.

Hamidi yang sedang membawa segelas milo ais menerpa dan duduk di sebuah sofa yang masih kosong. Dia lebih mesra memanggil rakannya itu dengan nama Zam. Semenjak mengenali Khairul Azam, dia rasa cerah dunia dan masa depannya. Khairul Azam yang sentiasa tenang mengemudi setiap masalah yang dia hadapi.

Hamidi menggoyang gelas supaya milo sebati bersama ais. Tekaknya memang dahaga. Dahaga gila! “Masa depan apanya Zam? Kerja dah bagus jadi jurutera minyak. Duit berkepuk-kepuk. Perempuan ramai minat dengan kau, keliling pinggang pulak tu! Rumah dah beli sebiji gedabak besar dekat Ampang. Apa lagi yang kau fikir Zam oi!”

Abang chik tersengih. Dia betulkan kain pelikat. Pantas bangun dan memeluk lagi bantal yang menjadi miliknya saat ini. Televisyen dipandang lagi. Tepat dan wajah wanita yang sedang menyanyi langsung tidak memikat.

“As!” aturnya perlahan. Matanya bertemu lagi dengan mata Hamidi. Hamidilah kawan yang sentiasa mendengar masalah dan kisah lampaunya dengan As. Hamidi tempat meluah rasa dan segala perit di dada!

“Entah-entah dia dah kahwin dengan lelaki lain, Zam! Enam tahun Zam. Enam tahun kau datang ke Kuala Lumpur. Sambung belajar dan buktikan yang kau dah berjaya! Dan dalam tempoh tu juga kau masih tak boleh lupakan dia. Carilah perempuan lain, Zam!” Hamidi teguk milo ais. Ah, sedap betul! Cuaca panas terik begini, mandi sebesen ais pun belum mampu keringkan tekaknya.

Abang chik telan air liur. Dia pulang selepas tamat Diploma ke kampung halaman. Dia terus mahu menyunting As menjadi suri hatinya. Tetapi kejadian ‘itu’ akhirnya memusnahkan harapan dan cita-citanya. Janjinya kepada As terlerai kerana perkara yang sama sekali tidak disangkanya terjadi! Tergamaknya dia melukakan hati As. Tergamaknya dia!

Enam tahun kakinya tidak menjejaki kampung halaman. Maka selama enam tahun itu juga hubungannya sepi dengan As. Gara-gara dia dihalau oleh Pak Su dan Mak Nah keluar dari rumah. Dan kerana dia telah membuntingkan si Wawa anak Pak Anjang Jeki. Dan yang pasti Ustaz Shaari, abah As telah menjadi saksi malam hitam itu!

Bukan As! Abang chik tidak pernah rela. Tapi abang chik tidak pasti kenapa abang chik sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu dengan Wawa! Abang chik entah tidak sedar, As! Sumpah, As!

Nah- akhirnya dia melarikan diri sehingga sekarang. Sehingga hubungannya dengan As terputus begitu sahaja. Dia cuma bertanya khabar As melalui Nini, sahabat baik mereka yang menyambung pengajiannya di Kuala Lumpur.

Mata abang chik terkebil-kebil. Setahun lepas, dia terserempak dengan Nini dan gadis itu pantas bercerita! Tidak mahu tunggu lama, dia menawarkan segelas air dan mahu membasahkan tekak dengan Nini. Dia mahu mendengar kisah As. Mahu menghilangkan rindunya dengan As.

“Lepas kau hilangkan diri. As jatuh sakit. Dia demam dan makin kurus, abang chik! Pernah dia meracau-racau macam orang gila sebut nama kau, abang chik! Serius!”

“Sampai begitu sekali?” tanyanya.

Nini menggelengkan kepala. Wajahnya nampak kesal dengan tindak tanduk abang chik. “Kau yang berjanji dengan dia, abang chik. Akan kahwin dengan dia dan As pun tunggu kedatangan kau lepas selesai kes Wawa tu. Wawa pun dah settle kahwin dengan Azlan yang sah-sah jadi pak sanggup sebab kau! Masalah dah selesai, abang chik! Kau sahaja yang tak nak pulang sebab malu!”

Abang chik telan air liurnya. Rasa bersalah bertimpa-timpa. Ya, memang semua akan kata masalahnya selesai. Kalaupun dia balik semula ke kampung, pasti Azlan akan bunuh dan cincang dia hidup-hidup! Ataupun, Azlan boleh menembaknya di kepala! Boleh juga tanamkan dia hidup-hidup kerana perbuatannya itu! Azlan itu tunang Wawa. Azlan itu menyintai Wawa sepenuh jiwa! Masakan Azlan sanggup melihat Wawa merintih diseksa ayahnya?

“As hari-hari menantikan kau di pangkin bawah rumah Mak Tok dan Pak Aja, abang chik! Baliklah, abang chik. Kesian As. Sampai hati kau buat dia begitu. Iyalah, aku tahu kau dah bergaji besar. Mana mahu lagi dengan budak kampung macam si As tu. Diploma pun, dia sempat buat separuh saja sebab sakit. As tu setia, abang chik! Baliklah!”

As sakit? As sakit apa?

“Sakit apa?” matanya tajam menikam wajah Nini.

“Dia sakit menanggung rindu dengan kau, abang chik!” Jemari Nini melekap ke dadanya. Berkali-kali dia menepuk dadanya dengan jemari.

Nini tarik nafas, “Sakit di sini, abang chik! Sakit di hati dan sakit menanggung rindu. Siapa tahu rasa hati dia. Siapa tahu kesakitan yang dia tanggung dengan abahnya yang asyik memukul tubuhnya itu!” air matanya bergenang. Dia pandang abang chik dengan rasa geram. Lelaki yang selalu manis di bibir dan berkata-kata. Tetapi tidak langsung menunaikannya. Lelaki jenis apa, entah! Hatinya sayu mengenangkan As. Sayu menggambarkan nasib As.

Nini ketap bibir bawah. Tiada jawapan apa-apa dari abang chik. Lelaki memang semuanya sama! Tetapi kenapa As begitu setia sampai begitu jadinya? Sampai sakit jiwa dan hatinya!

"As dah kahwin?” soalan cepu emas lantas bergema dari kotak suara abang chik.

Nini bangun sambil menggelengkan kepala. Dia mahu segera balik! Dari terus sakit hati dengan kelakuan lelaki berhati batu ini. Nini sebak. “Siapa mahu gadis yang sakit macam orang gila tu, abang chik. Siapa lelaki yang akan berkahwin dengan wanita yang asyik menyebut nama lelaki lain. Dalam hati dan jiwa dia hanya nama kau, abang chik! Darah dia pun sebati sudah dengan nama, ‘abang chik’. Siapa lagi peduli dia menderita dan meracau seperti tu, abang chik?”

“Begitu sekali?” abang chik terpempan. Pernafasannya berombak pantas. Nini tersenyum sinis. Sebelum melangkah lebih jauh, Nini menjeling abang chik, “Baliklah abang chik. Ustaz Shaari pun pastinya akan terima kau semula. Sekurang-kurangnya, utuslah surat untuk As yang merindui kau, abang chik!”

Hamidi bercekak pinggang. Memandang abang chik yang ralit dibawa kenangan.“Hoi! Hoi! Ingat As lagilah tu! Aku cakap banyak kali dengan kau, Zam! Entah-entah dia dah kahwin dengan lelaki lain. Bahagia beranak pinak! Ada rumah besar, ada bibik sidaikan baju dan kemas rumah As berkilat-kilat! Cari perempuan lainlah Zam!”

Abang chik pantas bangun! Pertemuan dengan Nini terus dibawa oleh angin. Itu dua tahun yang lepas. Barangkali betul, As sudah kahwin dan bahagia. Itu barangkali. Jika As belum berkahwin, bagaimana? Dan jika As tidak bahagia, bagaimana?

“As tak akan kahwin dengan lelaki lain selain aku. Selain aku, Khairil Azam.” Abang chik berdiri tegak. Hamidi mahu tergelak. Menggelengkan kepalanya. Lelaki sejati yang pernah dia jumpa adalah Khairil Azam. Setia sungguh!

“Zam oi! Dah seribu kali perkataan tu keluar dari bibir kau. Aku pun dah naik hafal. As tak akan kahwin dengan lelaki lain selain aku. Selain aku, Khairil Azam. Titik!” Hamidi letak gelasnya di atas almari berwarna merah. Dia geleng kepala melihat abang chik.

Abang chik rasa berpusing. Rasa berputar kepalanya. Serabut dengan banyak masalah yang melandanya. Bukan dia tidak mahu pulang menemui As. Bukan salah dia sebenarnya. Tetapi kerana janjinya dengan abah As. Dia yang berjanji dengan abah As tidak akan menjejaki lagi kampung berkenaan kerana wang! Dia diberikan sejumlah wang untuk melarikan diri. Dia digertak oleh Ustaz Shaari dan rakan-rakan. Dia digertak yang rumah Pak Su dan Mak Nah akan dibakar sekiranya dia tidak melarikan diri.

Dan kerana perbuatan terkutuknya dengan Wawa itu memang disaksikan oleh Ustaz Shaari. Bukan Azlan yang wajib berkahwin dengan Wawa. Tapi dia! Apa yang Wawa katakan itu semuanya benar belaka. Dia! Dialah yang meniduri Wawa. Malam hitam jahanam di mana air minumannya dimasukkan entah apa ‘perasa’ oleh Wawa. Alih-alih, siangnya dia melihat Wawa berselimut dengannya. Dia tanpa pakaian dan tubuh putih gebu Wawa terpampang di tubir mata! Wawa menangis tersedu-sedan di sebelahnya dan pagi itu hanya wajah muram diperhatikannya. Jerit pekik orang kampung di hadapan rumahnya membingitkan telinga! Dia jadi nanar!

“Sampai hati abang chik!” air mata As mengalir lesu. Pandangan As kosong! Jiwanya entah terus mati bila mendapat tahu khabar berita perbuatan terkutuk abang chik dan Wawa, sahabatnya itu.

Abang chik berdebar-debar. Beg di belakangnya sudah tersedia. Dia harus buka langkah seribu! Tetapi sebelum melarikan diri, dia mahu memandang wajah As yang menjadi kegilaan ramai di kampung ini!

“As kena percaya dengan abang chik! Sumpah abang chik tak buat apa-apa! Sumpah! Tetapi janji dengan abang chik yang As akan tunggu abang chik sampai abang chik datang semula ke sini!” peluh mengalir lagi! Dia rasa nak terkencing!

“Dengan siapa As harus percaya?”

“As, percaya dengan abang chik, As!” suaranya lembut memujuk.

Rambut As yang panjang mengurai dipandangnya lama. Dia akan merindui rambut panjang As. Dia akan merindui kenakalan As. Dari jauh, namanya dilaungkan orang kampung! Nyawa seperti di hujung tanduk!

Dia pandang As buat kali terakhir. “Tunggu abang chik ya As! Janji dan percaya abang chik bukan seperti yang As dengar dari mulut Wawa! Sumpah As!”

As terkesima. Air mata menitis perlahan. Sebak berganda-ganda! Abang chik…sampai hati abang chik!

Dan abang chik membuka langkah seribu! Melarikan diri! Sampai hati dia menodai cinta tulus suci As! Sampai hati juga dia membuat sesuatu yang ‘terkutuk’ di pandangan Allah SWT. Dia takut dan dihambat seribu penyesalan. Langkahnya seribu. Wajah penyesalannya satu dan sehingga kini dia trauma. Trauma mahu menjejaki kampung halamannya. Kampung yang telah meletak ‘dosa’ dan ‘noda’ kepadanya.

Berdosa dengan Tuhan.
Berdosa dengan As.
Berdosa dengan Wawa.
Berdosa juga dengan janji-janjinya!

***

“Bonda! Buka pintu ni bonda!” jerit As. Dia mengongoi menangis. Tersedu-sedan dia menangis sambil memeluk sebuah patung comel berwarna merah jambu. Rambut As kusut masai sudah. Penat bondanya menyisir, kini kembali tidak terurus. Pintu biliknya diketuk lagi dengan kuat.

Berpuluh-puluh kali sampai hilang kudratnya. Sampai berpeluh-peluh dan kakinya lenguh menendang pintu kayu berkenaan. Pintu yang telah berpuluh-puluh kali ditukar oleh Ustaz Shaari itu selalu dijahanamkan oleh As.

Dia mengetuk lagi dengan jemari halusnya. “As nak jumpa abang chik, bonda! Bukakan cepat bonda. As nak tengok pelangi lagi bonda. Abang chik akan tunggu As, bonda! As pohon sangat-sangat dengan bonda. Izinkan As keluar hari ni, bonda!” teriaknya sambil mengesat air mata.

Bonda Marlia di luar bilik terdiam tanpa kata. Air matanya menitis lagi untuk entah ke berapa. Hari ini, As akan menjerit mengetuk pintu. Malam hari, As akan sepi menidurkan diri namun di sebalik matanya yang terkatup itu, akan mengalir air mata. Esok, As akan menjerit-jerit lagi bagai orang gila. Meracau tidak tentu arah. Demam tidak menentu dan akan pengsan berkali-kali.

Puas di bawa berubat. Puas dipujuk dan puas dibelai As. As masih menyebut nama abang chik. Dalam tidurnya. Dalam mimpinya! Juga dalam masa khayalannya. Sehingga orang kampung mahu As di bawa ke hospital orang gila! Kudratnya sebagai seorang ibu menghalang! Kasih sayangnya untuk As menebal walau dia tahu suaminya menggalakkan dia supaya As dipindahkan sahaja.

Dia tahu, suaminya membenci As! Dia tahu suaminya mengutuk As! Dia tahu keinginan suaminya mahukan anak lelaki kedua! Tetapi apabila yang lahir ke dunia adalah si comel As. As dianaktirikan. As dipukul dan diherdik. Caci maki hanya untuk As. Hati ibunya rawan! Hati ibunya sebak. Dia berdiri lagi mendengar rintihan As. Sayu hatinya kala ini!

Pintu kayu dimangga. Daun tingkap juga ditukar moden agar As tidak boleh keluar. As dimanggakan dan dikunci 24 jam.

“As rindu abang chik!” suara As tertahan-tahan. As kesat air mata. Dia cuma nampak tubuh abang chik mengejarnya di padang yang luas. Dia cuma nampak abang chik menyelamatkannya dari dirotan oleh abah. Matanya melihat lagi abang chik bersama-sama dengannya sedang melihat bulan yang penuh mengambang.

“As mesti jadi wanita yang kuat! Jangan menangis selalu dan jangan selalu mengalah!”

“Tapi As akan menangis jika abang chik tiada dan menghilangkan diri!”

Abang chik menolak lembut rambut As yang panjang mengurai. “As cantik kalau pakai tudung!”

“Betul ke?” Mata As bersinar-sinar.

Abang chik angguk. Berkali-kali. Dia tahu haram memegang rambut As yang panjang mengurai itu. Dia tahu dan selalu diajari oleh ustaz, ustazah di surau, di sekolah dan pengajian Diplomanya.

Kenangan lewat petang itu terpadam. Batang tubuh abang chik berlari-lari anak dan melambai-lambainya semakin mengecil di dalam mindanya. “Abang chik pergi dulu, As!”

“Abang chik!” jerit As tiba-tiba.

“Abang chik!” As melolong lagi macam orang gila. Air mata sayu melimpah-limpah keluar. Kemudian As terdiam di balik pintu. As duduk bersimpuh seorang diri. Jiwanya kosong dan sebu. Jiwanya mati dan entah ke mana pergi. Bonda di luar mendengar lagi rintihan As. Air mata sayu dan jiwa ibunya tersentuh lagi.

As tersedu-sedu. Air matanya bersatu lagi dan lagi. Rindu dan cintanya pada abang chik kukuh sebati. Sumpahnya, biar sampai As mati! Lagu rindu kedengaran di telinganya. Kisah cinta tergambar lagi di layangan mata. Air mata As mengalir perlahan-lahan.

Sehingga dia lesu dan As memeluk lututnya sendiri. Tubuh As akhirnya dipeluk angin dingin. Mata As kosong dan merah. Mata As lesu dan tiada indah! Jiwa As sebu dan tiada cinta. Bibirnya ternganga sendiri. “Abang chik…sampai hati abang chik pergi!”

As meraung tiba-tiba.

Burung camar bercempiaran. Angin dingin berlawanan dan sawah padi terbentang hijau di lamannya. Jerit pekik As bermula sekali lagi. Dan bonda Marlia menangis tidak henti-henti.

14 ulasan:

  1. Sedihnya...huhuhu...
    kasihannya dekat As...
    sampai hati Abang Chik tinggalkan As... (T,T)

    BalasPadam
  2. Bukan jodoh abang chik dengan As, Nur Ati Za. Hehehehe. Terima kasih turunkan komen!

    lebiuuu

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama24/4/12 08:48

    huhuhu..bila la as nk jmp abg chik ni..huargghhh..sedih ok

    BalasPadam
  4. bestt...
    followwwwwwwwww

    BalasPadam
  5. @Tanpa Nama Hehe. Mereka tidak akan berjumpa. Cehhh!

    BalasPadam
  6. @aqilah mari follow ramai-ramai! Hehehe

    BalasPadam
  7. dah habis ke cite niii? kalau ada lagi sila laaa sambung hehehe

    Bapak yg kejam sesangat, layak ke jadi ustaz kalau macam tu???? haiii dunia2x

    As bangun leee . . bangun pergi dari situ, fikir positif

    Abg Chik . . . awak bukan lelaki sejati, tak layak untuk As yg setia . . cari hero lain Lee Min Hoo kakakaka

    BalasPadam
  8. @noorliyana Shamsuddin salam Liyana. Belum. akan diselesaikan tapi tunggu siapkan dulu nama dia joe dan dchs. hehe/ tunggu ya awak. saya akan setia menulis. hiksss

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama30/12/12 18:25

    bila nak sambung....

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama30/12/12 18:25

    bila nak sambung....

    BalasPadam
  11. kak dihah..bila nak sambung citer ni..tergantung la plak...hehe

    BalasPadam
  12. I dont think abg cik yg mengandungkan wawa. Mesti ada kaitan dgn Ustaz Shaari, entah2x ank laki dia yg pedajal dgn wawa, dia nk jaga maruah ank laki dia depa perangkap Abg Chik plak. Sampai hati. Apa susah abg Chik, hg blik kg. mintak bt ujian DNA kat ank yg wawa dah lahirkan tu. Biar terbuka ceta yg sebenar, biar ustaz Shaari sesal dgn perbuatan dia tu. As please dont give up n percaya dgn Abg Chik. Jgn biarkan cinta memakan diri. Klu percaya pd abg chik, As kena kuatkan diri n bukti pd ustaz Shaari, As kuat wlau apapun blaku. Jgn biar dipandang rendah lg.

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama18/11/13 11:49

    kak dihah....cepat sambung cerita dah tak sabar nie....

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama2/12/13 16:21

    cepat kak dihah sambung cerita dah x sabar nie nak tahu akhirnya.....

    BalasPadam