Pages

25 Oktober 2012

Nama Dia Joe 10


 Joe, bawa daku pergi dari sini. Bersamamu. 

tnk06


Joe dah hilang rasa hormatnya pada Eriana. Kakinya laju mendaki tangga. Kelas Tn Hj Mahdi Ramli akan bermula sepuluh minit lagi. Dia cukup pantang kalau ada perempuan menagih cinta dan terhegeh-hegeh. Pulak tu dikejarnya aku dari tempat parkir motor lagi. Hatinya memberontak.

I nak you jelaskan kat I Joe.” Eriana menarik-narik lengan Joe. Memaksa lelaki berkenaan agar berhenti.

Ehh, jelaskan apa lagi ni Eriana? Kau nak rasa penampar aku lagi ke?” Joe bahasakan diri kau aku sahaja. Ah, tergeliat lidah dia nak menyebut I dan you. Rasa geli bulu ketiak berI dan beryou.

“Antara you dan Mawar.” Eriana terus menarik beg Joe. Joe terus terhenti, Pegang besi untuk stabilkan badan dari kakinya laju mendaki anak tangga. Joe cuba menarik begnya. Sandang ke bahu. Eriana mendesak lagi, tetap memegang beg Joe.  “You jangan cabar I, Joe. I nak tahu hubungan you dengan Mawar. Sekarang jugak!”

“Lepaskan beg aku Eriana. Hei, lepaslah!” Begnya sekali lagi ditarik. Kaki Eriana pegun. Terhenti kakinya dari terus mendaki anak tangga.

Joe berdiri. Dia harus berterus terang. Apa akan jadi, jadilah. Dia tak mahu Mawar mengikut telunjuk Eriana. Kalaupun betul Eriana akan memberhentikan semua perbelanjaan untuk Mawar, dia boleh membantu. Sedaya mana dia akan cuba membantu Mawar. Joe pejam mata.  ‘Kenangan tidak boleh dilupakan. Waktu itu saya berumur 6 tahun. Saya telah dikejar oleh seekor anjing gila. Anjing itu berwarna hitam. Saya selamatkan diri dari dikejar anjing berkenaan. Lari dan terus berlari. Selamatkan diri dari digigit dan akhirnya saya telah memanjat sebatang pokok. Akhirnya saya selamat dari digigit anjing berkenaan.’

Massive goosebumps!

Sama rasanya kala ini dengan kejadian dikejar anjing. Itu ada pokok okey. Panjat pokok dan selamatkan diri. Sekarang ini, Eriana depan mata. Mana pokok nak selamatkan diri? Mana? Yang ada hanya bangunan sahaja. Huh! Rasa cemasnya sama kala ini ketika saat umur 6 tahun waktu itu. Karangan bahasa Melayu yang menerjah dalam kepalanya tadi karangan masa sekolah rendah yang dibetulkan oleh cikgu Maisarah. Oh, sampai sekarang dia ingat setiap baris ayat karangan kisah kenangan dengan anjing gila itu.

“Okey, kau nak tahu sangat kan?” Joe mula berang. Hakikatnya rasa nak tampar laju-laju pipi Eriana.

Eriana panggung kepala. Luluh rasa jiwanya kerana Joe lelaki yang belum betul-betul dapat dia gunakan untuk misi mendapatkan gaun mahal di sebuah butik. Dia mahu mencuba, mahu menilik Joe bagaimana perilakunya. Betul telahan hatinya yang Joe bukan seperti lelaki-lelaki lain yang cuba dia dan Mawar jejaki. Joe lain. Joe pendek kata lelaki yang bukan gunakan kekacakan untuk memikat wanita sepertinya. Joe juga bukan seperti lelaki lain yang akan memikat dan bernafsu buas sentiasa. Joe lelaki penuh adat. Joe jaga semua batas perhubungan. Joe tak pegang tangannya sikit pun. Sentuh pinggang rampingnya pun tidak.

Tapi hatinya bernanah kerana Joe dah peluk Mawar. Depan matanya pulak tu. Lagi pulak perempuan itu adalah Mawar. Uh!  Dia akhirnya pasang strategi mengikut Joe dan Mawar. Dia upah Halim Osimin untuk mengikut Mawar dan Joe. Maka benar Mawar bukan mengikut arahan yang telah dia suruh.

Biodata Joe semua palsu. Kertas tulisan Joe hanya sekadar hiasan dan semuanya pembohongan yang Joe dan Mawar permainkan. Sakit! Hati dia sakit sebab dia tidak diterima Joe. Hatinya bertambah perit kerana Mawar pula tiba-tiba mendekati Joe. Antara dia dan Mawar. Dia rasa dia lebih cantik dari Mawar. Dia ada segala-galanya melebihi Mawar.

Iya. I nak tahu sendiri dari mulut you. Kalaupun you sekadar kawan yang baru nak rapat dengan I. Tapi I tak boleh terima cara Mawar dan you menipu I. Biodata you ni semua tipu. Yang I tak boleh terima, bila Mawar dah rapat dengan you. Never! Kalau I tak dapat you, Mawar lagi jangan harap akan dapat you. Hukum karma I akan tentukan, Joe!” Dua helai kertas yang penuh tulisan Joe dibaling tepat ke muka Joe.

You memang teruk bila you burukkan I dengan semua kawan-kawan you. Joe, I tahu apa yang you cakap dengan semua kawan-kawan you.” Air mata Eriana bergenang. Dia malu mahu berhadapan dengan semua budak kolej. Dia malu bila Joe terus terang dengan semua budak lelaki yang Eriana, pengikis duit lelaki dan jangan dekati dia lagi. Semua mangsa Eriana di dalam kolej memuji keberanian Joe. Angkat tangan, tabik spring terus pada Joe.

Joe senyum. Sinis. Kutip kertas yang bertaburan. “Hmmm…dah memang betul tu you kan? Cuma aku bernasib baik sebab tak menjadi mangsa kau. Sekurang-kurangnya aku tak seteruk kau yang buat Mawar macam sampah.” Joe turun setapak kakinya. Mata mencerlung memandang Eriana yang sedang menangis. Menangis konon! Tarik nafas. “Hukum karma you tak akan sama dengan hukum Tuhan, Eriana.”

Eriana gigit bibir bawah. Joe angkat bahu. Betulkan beg galasnya. “Kalau dah Allah sebut dan kata Mawar jodoh kepada seorang lelaki yang bernama Joe, kau boleh halang? Kalau hukum karma Dia tetapkan, kau boleh tepis? Kalau tiba-tiba Allah turunkan rasa sayang aku jatuh pada Mawar, adakah kau juga boleh tapis hati aku ni, Eriana?”

Pegun. Angin memeluk dirinya. Eriana membutangkan biji matanya. Joe senyum lagi. Dia rendahkan suara. “Dah berapa kali kau aniaya si Mawar tu Eriana. Satu pun dia tak lawan dan dia mengikut saja. Kali ni, aku tak akan benarkan kau sentuh dia. Sikit pun tak. Jangan berani kau buat sesuatu sama macam dulu. Kau faham kan?”

Eriana telan air liur. Dia melihat Joe mendaki tangga dengan perlahan. Segak tubuhnya. Berbalut jaket dan menggalas beg sandangnya. Sebelum mendaki anak tangga lebih tinggi, Joe terus pusing. Pandang lagi Eriana. Penuh rasa. “Ingat pesan aku Eriana. Jangan berani sentuh sikit pun Mawar. Ingat!”

Puas hatinya. Senyum melirik sebab dari atas tangga dia nampak Mawar sedang berlari-lari anak mengejar masa. Betul-betulkan beg galasnya yang uzur itu dari jatuh. Eriana memegang pemegang tangga. Terus jatuh terduduk. Jantung berdegup laju dan nafasnya rasa sesak. Dendamnya pada Mawar kian sebati. Bencinya semakin meluap-luap.

Joe terus mendaki anak tangga. Kertas A4 biodata yang dicampak Eriana, digumpal-gumpal. Masuk dalam kocek jaket. Jangan Mawar tahu apa yang telah terjadi pada Eriana, sudah! Ah, naya saja rasanya. Malam tadi bukankah dia telah berjanji. Janji dengan Mawar untuk settlekan apa yang settle. Nampaknya masalah tak settle-settle. Masalah makin banyak, iyalah.

***
Nasi dikuis-kuis dan masukkan sikit saja ke dalam mulut. Terpelanting dua tiga butir keluar. Mawar ternganga. Lagi ternganga bila Joe perlahan-lahan kesat hujung bibirnya dengan tisu. Dingin. Air mata sahaja peneman jiwa. Kalau nak menangis depan Joe sepuluh hari pun dia sanggup sebab Joe hanya dengar dan telinganya statik saja mendengar caci maki dari mulutnya. Caci maki tu pun semua untuk Joe. Semua salah Joe. Semua Joe punya kerja. Semua Joe punya idea gila. Semua Joelah pendek kata. Joe tadah aje telinga. Sengih saja dia terkebil-kebil sambil tumpang sayu dengan Mawar.

Hati kering betul Joe ni!

Kalau tiba-tiba Allah turunkan rasa sayang aku jatuh pada Mawar, adakah kau juga boleh tapis hati aku ni, Eriana? Joe telan air liur bila kata-kata sendiri membunuh jiwa dan hormon adrenalin rasa makin tinggi naik atas kepala. Arghhh…Joe melihat lagi air mata Mawar yang menitis-nitis.

Pertama. “Saya kena berhenti kolej awak. Ni surat pemberhentian. Baru saja saya dapat tadi. Lepas habis kelas Puan Athiqah saya terus dipanggil.”  Mawar kesat air mata. Letak sudu dan garfu. Ambil tisu. Kesat hingus. Ah, buruknya.

“Atas sebab apa?” Jantung Joe kini bernada balada. Slow.

“Laporan mengatakan saya mencuri lap top Eriana, meniru nota orang lain dan meniru assignment untuk kelas Farmakologi 3. Semua saya.”

Joe tarik nafas. Sakit dada. “Awak ada lagi 3 semester saja lagi.”

Geleng kepala. “Tamat. Tidak ada rayuan dan serta merta.” Cita-cita jadi pharmacist rasa terkubur begitu sahaja. Jangan menangis Mawar. Jangan menangis.

Masa dalam bilik berhawa dingin dan ketika wajahnya dijamah mata oleh Puan Hasnita, dia turut sama terima panggilan telefon.

Kedua. “Saya kena balik segera. Pergi hospital dan keluarkan emak. Rasanya saya akan transfer emak ke hospital kerajaan. InsyaAllah. Semua akan selamat.” Air mata berjurai-jurai turun. Mawar ambil jemarinya dan letak di dada. Dia sebut Subhanallah berkali-kali. Tadi, papa Eriana telefon. Berkali-kali telefonnya bernyanyi kring kring kring. Tapi dia malas mahu mengangkat. Malas lagi mahu memegang budi papa Eriana. Cukuplah. Noktah dan titik.

“Saya tak tahu nasib adik-adik saya kelak. Saya cuma risaukan rumah sewa yang sedang kami duduk. Eh, awak tahu mana-mana rumah sewa yang boleh saya duduk?” Mawar stabilkan diri. Buat-buat senyum. Hakikatnya jiwa pedih dan rasa batu hempap ke kepala.

Joe diam. Sampai begini sekali tindakan Eriana. Kerana dia semuanya habis binasa. Kasihan betul Mawar.

Mawar sambung cerita. Cerita sedih Cinderella zaman moden. “Saya rasa Eriana akan sewakan rumah tu dengan orang lain. Saya yakin sebab Akmal tadi dah cerita kat saya. Dia suruh saya standby. Bila-bila masa Eriana akan hantar pekerja papanya. Saya mesti kena halau adik beradik. Tak hari ni, esok. Takpun lusa. Atau tulat.” Air mata menitis lagi. Laju dan laju. Tersedu-sedu Mawar di situ. Di depan Joe.

Joe tiba-tiba diam membisu. Otak tidak boleh berfungsi ligat. Dia rasa bersalah. Rasa terpukul dengan kejadian yang menimpa Mawar. Dia mahu humban diri sendiri ke dalam gaung.

“Awak tahu tak?” Tanya Mawar. Tolak kaki Joe di bawah meja. Kesat hidung dengan tisu.

“Haaa..apa? Apa?” Joe terkejut. Kerusi nasib baik tak tergelincir ke belakang.

“Rumah sewa lain. Saya harus cari rumah sewa untuk adik-adik saya duduk. Sementara saya cari kerja. Jual donut pun donutlah.” Mawar cuba ukir senyuman. Tapi Joe tahu senyuman itu untuk sejukkan jiwa Mawar yang sedang bercelaru. Dia tahu dalam masa sekarang, fikiran Mawar tidak menentu. Dia harus fikir banyak perkara. Mawar kakak sulung yang mesti bertanggungjawab dengan masa depan adik-adiknya.

Paling penting emak Mawar kini di hospital.

Joe sengih. Telan air liur. Kalau tiba-tiba Allah turunkan rasa sayang aku jatuh pada Mawar, adakah kau juga boleh tapis hati aku ni, Eriana?
Joe tarik nafas. Dia dapat idea. Senang sekali. Joe kaya. Bukankah dia kata yang Lamborghini pun boleh dibelinya. Bibirnya senang berbicara. Petik jari saja Joe. “Ada. Awak duduk dengan saya. Bawak adik-adik awak duduk dengan saya. Nanti saya bincang dengan Suri suruh tolong kekalkan emak awak kat hospital sana. Bil-bil saya bayarkan. Senang je Mawar. Awak jangan susah hati ya.”

Mawar terus tolak kerusi. Angkat punggung. “Gila. Awak gila ya nak suruh saya duduk dengan awak. Kita bukan muhrimlah Joe.” Mawar hentak-hentak kaki. Joe kelam kabut capai jaket, beg dan helmet. Kejar Mawar.

“Tak apa. Kita muhrimkanlah.” Joe dah tak fikir susah senang yang bakal dilalui.

“Gila!” Mawar terus hayun kaki. Laju. Makin laju kakinya, makin terus juga Joe kejar Mawar.

“Hei!” Joe jerit.

“Apa? Awak boleh tak jangan kusutkan keadaan saya yang memang dah kusut ni. Kahwin bukan penyelesaian tau tak? Saya boleh carik rumah sewa sendiri. Awak tak payah susah-susah. Kahwin? Pooodaaahhh!” Mawar semakin laju. Malas nak campur fikiran gila Joe ni.

“Saya seriuslah!” Joe jerit lagi. Dengan sekuat hati, dia tarik lengan Mawar. Serentak itu juga tubuh Mawar dekat dengannya. Bola mata Mawar menggigit naluri jantannya. Joe telan air liur.

“Saya serius. Sumpah saya serius!” Joe mahu tebus kesalahannya. Senang sahaja bibirnya cakap fasal kahwin. Kalau baba dan mama tahu, habis dia kena pancung.

Mawar tarik nafas. Perlahan-lahan dia tarik jemari Joe yang sedang memegang lengannya. Degup jantungnya sama rentak berlagu dengan Joe. Itu bukan jawapan terbaik untuk menyelesaikan masalah emak, dia dan juga masalah adik-adiknya. Dia boleh dan mampu. Joe entah kenapa dah macam orang gila, senang-senang sahaja suruh aku berkahwin dengannya. Mawar gelengkan kepala.

“Saya tak cintakan awak dan awak tak cintakan saya Joe. Saya tak akan kahwin dengan awak yang dah ada Suri di hati. Terima kasih.” Mawar rasa luluh jiwanya. Sudahlah masalah emak, pengajian dan adik-adik masuk dalam kepala. Ini Joe pula jiwang-jiwang ala Romeo mengisi di minda. Kahwin dengan Joe bukan selesaikan masalah. Mendatangkan puluhan masalah adalah!

Tapi entah kenapa sambil berjalan menjauhi Joe, air matanya menitis-nitis. Luruh dan gugur membasahi pipi gebunya.

“Kita boleh pupuk cinta masuk ke dalam jiwa dan hati, Mawar.” Suara Joe terus nyaring masuk ke dalam gegendang telinga.

Mawar terus hayun kaki. Hey hey..tinggalkan Joe yang berdiri dengan rasa bersalah. Bersalah menimpa-nimpa jiwanya kini. Dia penyebab utama menjadikan hidup keluarga Mawar sebegini.

Mawar sambung dengan menjerit kuat. Dia ukir senyum walau hatinya gundah gulana. “Habis awak nak simpan Suri kat mana? Dalam kocek seluar jeans awak ke?”

Joe ketawa. Mawar ni kelakarlah! Joe terus angkat kaki. Hayun langkah senada dengan Mawar. Hey hey hey Mawar! Ketawalah. Joe akan ada di sisimu. Membantumu. Dia tolak bahu Mawar dengan bahunya. “Sudahlah. Jangan menangis lagi. Saya fikirkan jalan lain untuk awak. Kalau awak tak nak kahwin dengan saya tak apa. Kita kahwin lain tahun. Dah-dah. Jom!” Joe pujuk Mawar. Sedaya upaya dia mahu melihat Mawar tersenyum lagi.

Fikiran Joe ligat berputar. Malam ini dia harus bukak strategi membantu Mawar. Bukak meja kkopi bersama baba dan mama untuk membantu Mawar. Baba mesti akan setuju. Mama pun sama akan restui strategi serampang dua matanya itu. Mawar di sebelah Joe terus menyepikan diri. Air mata dah rasa kering tapi hati masih ada gerimis. Hibanya. Sakitnya.

“Eh Mawar!” Joe jeling Mawar. Rasa sepi jiwanya melihat Mawar mendiamkan diri. Rasa tak syok Mawar tak bukak mulut dan membebel.

“Apa lagi?” Mawar jawab malas. Eeee, jangan dia ajak kahwin lagi sudah!

“Saya betul tau akan simpan Suri dalam kocek seluar jeans saya!”

Hahahaha. Mawar ketawa. Joe terus tarik jemari Mawar. Bawa Mawar berlari-lari mengelilingi padang yang terbentang luas. Saat berlari, jantung terus berdegup kencang. Mawar berlari dan terus buang segala masalahnya.

Beg uzurnya dicampak ke tepi. Berlari lagi. Joe turut sama. Campak jaket dan helmet. Dia mahu berlari dan membawa Mawar mengeliling padang yang luas terbentang ini.

Hijau. Langit sudah terbentang luas. Penuh dengan awan gemawan putih dan membiru. Matahari makin malu. Petang dingin membalut jiwa dan tubuh mereka. Air mata Mawar menitis-nitis tanpa dipaksa. Mawar menangis dan menangis tanpa dipinta. Joe tahu, Joe sedar. Kaki dan jemari Joe terus membawa Mawar berlari. Dalam Mawar ketawa riang tika berlari ini, air mata Mawar juga sedang gugur membasahi lengannya.

Mawar…buangkan segala resahmu.

Joe…bawa daku pergi.


5 ulasan:

  1. Tanpa Nama25/10/12 15:13

    Saya nak lagi :)

    :-) yang :-)

    BalasPadam
  2. haha..nape mawar xnak kawen dgn joe...biar jek suri dok dlm poket suar jeans joe...

    BalasPadam
  3. siannyer cinderella moden ni
    ..sian tul..

    BalasPadam
  4. Kesian betul Mawar.....
    Eriana memang teruk betul!!!!!

    BalasPadam
  5. alahai! cian nye kat mawar...

    BalasPadam