Pages

04 Oktober 2012

Nama Dia Joe 6



Nama Dia Joe 6. Si jejaka nakal mula rasa sesuatu. Indah dari biasa ya Joe? Hehe. Okey, layan. Maaf, pendek sangat. Insya-Allah saya akan sambung lagi ya. Tunggu pulak si Zain kesayangan ramai. Hohoho. Sila sayang saya 14 juta. Hohoho lagi. Cet!

****
Persahabatan ini indah dari biasa. Entah. Aku tidak ngerti.

*** 

“Berani ke awak nak cium pipi saya?” Mawar sengih pandang Joe yang baru saja duduk di sebelahnya. Joe mengekek ketawa. Bas terus berjalan senada dengan rentak jantungnya. Dia toleh pandang Mawar. Kemudian Joe betulkan jaketnya. Mata bundar Joe melilau memerhati bas berhawa dingin. Lama betul tak duduk di dalam bas. Hari ini dalam sejarah kerana menemani si Mawar ke hospital.

Joe geleng. “Ehh, siapa kata saya tak berani. Awak nak ke?” Joe pusing kepala. Serentak itu mata mereka berdua bertentangan. Serentak itu juga, jantung mereka turut sama laju berdegup. Tubuh bagaikan direnjat elektrik. Kaku. Kedua mereka terus beku merenung bola mata. Angin dingin terus memeluk tubuh dan menghangatkan. Bas meluncur sederhana. Sehingga satu minit berlalu dan bila bas berhenti, kedua mereka bergerak menoleh arah bertentangan. Joe gigit bibir. Oh, malu!

Mawar ramas jari-jemari. Rasa nak hempuk diri sendiri dengan beg. Kenapa dia tenung aku macam tu? Amboi Joe, pantang ada peluang!

Suara Joe tenggelam timbul akibat malu amat sangat. “Hospital mana?”

Haaa?” Mawar buat-buat pekak. Dia ketawa dalam hati. Haha. Mawar, control ayu dan jangan gelojoh sangat bila berhadapan dengan bakal ‘teman lelaki’ Eriana. Haih, memang patut pun Eriana terpaut dengan Joe. Mata Joe hitam pekat. Mencerlung buat dia bedebar-debar. Rasa mahu saja masuk muka ke dalam beg. Hiks…Mawar memang gatal kan?

Joe sengih. Ulang sekali soalan paling senang dalam dunia. “Saya tanya kita ni nak ke hospital mana?”

Mawar pandang jalan raya. Kereta, bas, lori, motorsikal berpusu-pusu membelah jalan raya. “Hospital Tunku Abdullah.” Senada sahaja jawapan Mawar. Dia kembali duduk secara rapi. Duduk bersebelahan dengan Joe, memang mengundang nada degup jantung berirama. Tadi bunyi rock. Sekarang, lepas dia tarik nafas lima enam kali barulah degup jantungnya kembali asal ke irama balada. Ohhh….nasib baiklah saat mata bertentang mata tadi, jantung ini tidak terkujat dan berhenti terus. Kus semangat.

“Oh. Suri saya kerja kat sanalah. Kenapa awak tak cakap awal-awal. Laaaa…” Joe tepuk dahi. Terus dia keluarkan telefon pintarnya dari kocek seluar.

Mawar bawa mata bundarnya. Memerhati Joe yang sibuk menanti panggilannya diangkat. Suri? Suri saya? Siapa Suri? Otak Mawar ligat berputar. Wajah seseorang yang bernama Suri menggamit jiwa. Ada berpuluh doktor di sana. Jururawat apatah lagi. Ramai. Doktor Surikah?  “Suri? Rasanya macam saya kenal. Doktor Surike?”

Joe senyum. Tunjuk telefonnya. Angkat bahu. “Dia sibuk manjang. Telefon saya pun jarang diangkat. Tengok ni, tak angkat. Dah tiga kali saya miss call. Nak date lagilah kena berappointment dengan dia dulu. Terukkan kami ni.” Joe mula jujur. Entah kenapa dia senang sekali berbual dengan Mawar. Meski Mawar belum sepenuhnya mengenali tentang dirinya. Juga dia yang belum sepenuhnya mengenali hati budi Mawar. Tapi entah kenapa bibirnya senang sekali berkongsi kisah antara dia dan Suri.

“Iya. Doktor Suri. Awak kenal ke?” Joe lepaskan lagi matanya menjamah wajah bersih Mawar.

Ada gerimis dan sedih bertandang di hati Mawar. Entah kenapa tiba-tiba dia rasa amat kerdil berbanding dengan doktor Suri. Doktor cantik dan sekarang sudah sah-sah pula doktor itu yang mengawasi emak di hospital. “Kecik saja dunia ni kan. Dialah doktor yang rawat emak Mawar. Rasa-ranya bolehlah awak jumpa saja doktor Suri kat hospital dengan saya.”

Joe cebik. “Hmm..kalaulah dia ada, untunglah saya Mawar. Entah-entah sedang on call. Atau sedang bedah kaki sesiapa. Hehe.”

Mawar dekatkan sikit pehanya. Dia hala pula bahunya ke bahu Joe. Chemistry. Dia rasa segar sesekali berbual begini dengan Joe. Seolah-olah tidak ada rahsia antara mereka. Lancang sahaja mulutnya terbuka. “Eh, doktor Suri tu awek awak erk?” Mawar mengerdipkan matanya. Sesekali kebaikan doktor jelita itu menyinggah masuk ke dalam kepala. Jikalau tidak kerana doktor Suri,

Angguk. Joe senyum. Wajah Suri tenggelam timbul sambil matanya nakal menjelajahi bibir Mawar. Merah. Bibir Mawar merahnya segar dari Suri. Matanya pandang lagi hidung Mawar. Hidung Mawar mancung terletak. Hidung Suri agak rata. Eh, mata nakalnya terus melekat ke alis mata Mawar yang sering mengganggu lenanya. Alisnya cantik. Tebal. Eh, apa aku ni! Harus tampar pipi sendiri sebab gatal betul menengok dan menilik wajah si Mawar. Amboi, Joe! Kenapa pula aku perlu membezakan antara Mawar dan Suri ni? Gila apa namanya ni? Joe sengih. Angguk lagi macam buruk belatuk. “Iya. Awek saya. Tapi awak jangan tak percaya. Dulu Suri tu akak angkat saya tau. Entah kenapa melekat terus ke hati. Ceh!” Joe geleng kepala dan ketawa.

Mawar tak senang hati. Semangat melawat emak di hospital menjunam jatuh dengan pengakuan dari Joe. Oh, Joe sudah berpunya. Joe hatinya kini sudah dimiliki seseorang. Matanya terus melihat Joe yang sedang geleng kepala sambil matanya terpejam rapat. Oh, Joe sebenarnya sudah ada buah hati pengarang jantungnya. Patutlah Eriana pun dia tak pandang sebelah mata. Hmm..sebelah matanya nak pandang aku pun lagilah simpang malaikat 44.  Cet!  “Ohh, awak kira sezaman masa kita kecik-kecik dululah ya. Main kakak-kakak angkat. Terus melekat jadi buah hati. Hebatnya awak.”

Joe sengih. Betul kata Mawar. Dulu Suri itu cuma kakak angkatnya saja. Bila dah rapat seperti irama dan lagu, mereka tak boleh lagi dipisahkan. Bila jiwa dah sebati seperti puisi dan lagu, dia tetap menyayangi Suri. Halangan apa pun, mereka akan harungi. “Beza umur kami 10 tahun. Pelik kan?”

Mawar tarik nafas. Berpijak di bumi yang nyata, Mawar! Life must go on.  “Cinta tu tak kenal usia, Joe. Orang kata cinta tu buta. Dah sah-sahlah soal hati ni kita tak boleh kompromi. Beza umur tu bukan penghalang bahagia kan?” Ah – Mawar sedang menipu diri sendiri. Buang syok sendiri ‘tersuka’ dengan Joe jauh-jauh Mawar! Buang!

“Tapi orang lelaki boleh kahwin dua.”

Eh-eh dia ni. “Apa pulak kena mengena kahwin dua dengan rumusan yang saya buat tu? Amboi, orang lelaki senang je fikir fasal kahwin dua ya?” Rasa nak aje cubit peha Joe miang keladi ni. Mawar jelirkan lidah. Joe sengeh tayang gigi putihnya.

Joe peluk tubuh. Kaki lunjur ke bawah kerusi yang berhadapan dengannya. Dia rendahkan sedikit tubuh agar lebih dekat dengan Mawar. Tubuh rasa nyaman kerana Mawar kini sudah jadi penemannya. Baru beberapa minggu berdaftar sebagai pelajar baru di kolej, dia sudah ada teman dan sahabat. Mawar. Dua dalam satu. Mungkin boleh menjadi bunga yang harum ataupun mungkin boleh bertukar rupa menjadi Mawar yang batangnya berduri? Harum tetapi penuh duri. Siapa sangka kan? Dia jeling Mawar. “Iyalah Mawar. Saya standby. Mana tahu Suri mati dulu dari saya ke kan? Saya kahwinlah dengan awak. Bolehlah kan?”

“Amboi! Baik awak jadikan saya bini pertama terus. Nak?” Mawar jegilkan mata. Joe terus terkujat tak tahu nak jawab apa. Alih-alih dia diam menikus. Rasa tak berani nak menjawab soalan dari Mawar. Haaaa, tengok! Mawar sudah keluarkan durinya yang tersembunyi. Mawar disebelahnya terus mengekek-ngekek ketawa. Hempuk kepala Joe dengan beg ni baru best agaknya.

Suasana di dalam bas terus menghangatkan jiwa. Joe dan Mawar. Sesekali Joe menjeling nakal Mawar yang terus menyepikan diri. Bola mata jantannya ligat memerhati jemari runcing Mawar dan matanya terus beralih ke kuku kaki Mawar. Angkat kening. Oh, bersihnya kuku kaki dia. Cantik. Joe sengih sambil jeling Mawar yang rupa-rupanya sudah tertidur. Kepala terlentok-lentok. Adus! Sekali kepalanya pup…cecah cermin bas. Mak ai! Kepala batu apa si Mawar ni.  Kali ketiga Mawar tegakkan kepala sambil mata terpejam rapat. Lena akhirnya.

Kali keempat sebab kesian sangat. Joe betulkan duduknya sendiri. Kaki yang tadi melunjur ke bawah, naik dengan sendirinya. Dia bingkas mendekati Mawar. Kepala Mawar terus sahaja dia rebahkan ke bahunya sendiri. Duduk diam-diam di sini, okey! Jangan rebah ke cermin, pecah kepala nanti! Joe sengih sambil pandang ke depan. Uh, sandarkan kantukmu itu di bahuku Mawar. Cewah!

Jantung Joe berdegup terus kencang. Dia memerhati telefon bimbitnya yang kini sedang berbunyi. Nama ‘Suri’ menangkap cepat mindanya. Wajah Suri terpampang di dalam cepu kepala. Dia pandang lama-lama. Tenung skrin telefon pintarnya sehingga akhirnya jari telunjuk Joe menolak tanda merah.

Dia toleh ke kanan. Kepala Mawar kian selesa menumpang tidurnya. Entah kenapa dia rasa bahagia. Sekian lama, dia tidak pernah rasa seindah sebegini. Indah dari biasa.

:::Terima kasih kerana like:::

8 ulasan:

  1. erkk.. baru nk feeling dh habis...gatal gak joe ni...hihi ...tq cik mardihah

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama4/10/12 08:19

    sweet nye joeee...mmmuahhh

    BalasPadam
  3. hehehe... miang sungguh joe but i like!! sambung la lagi... nie tak abis senyum2 nie..

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama4/10/12 12:30

    uish...joe, cinta dh beralih arah ker?
    suka citer ni. citer zain n madina jugak.tq cik mardihah.
    ~ nor.

    BalasPadam
  5. hehe..comel je mawar ni

    BalasPadam
  6. Radziah MOhd Hashim5/10/12 00:15

    alahaiii...cinta tak mengenal usia...tp joe dah terusik hatinya dengan kehadiran mawar...betul ke Cik Mardihah...suka 14 juta..

    BalasPadam
  7. Comel je dua dua....

    BalasPadam
  8. Ulat joe dah naikk daunnnn....buttt ai likee

    BalasPadam