Pages

19 Oktober 2012

Nama Dia Joe 9


Satu hari nanti Joe akan memancing Mawar. Dia akan kata. Akan okey. "Betul, saya betul-betul nak awak kahwin dengan saya."
Mawar mungkin akan jawab sebegini, " Gila. Awak dari dulu memang gila ya?"

***
Angin malam berhembus dingin. Cengkerik makin garang mengeluarkan bunyi. Kaki Joe laju mengikut punggung Mawar. Beg galas Mawar dipegang erat. Ah, dia dah ibarat jadi bodyguard Mawar pula beberapa hari ini. Dia dan Mawar ibarat watak penting dalam sebuah novel. Mawar berdesup laju macam kilat menolak tubuhnya. Jatuh terlentang dia, kaki naik ke atas. Mawar lintang pukang bangun dan segera keluar menjauhi Eriana. Keluar dari rumah Eriana tanpa memandang Eriana yang sebu perut dan jiwanya melihat Joe memeluk Mawar.

Beg galas Mawar segera diambil Joe. Sempat dia melirik matanya memandang Eriana, “Eh awak.. sorry. Nanti kita dating lagi okey?” Joe sempat menyakitkan hati Eriana yang memang dah sah-sah bengang dengan dirinya. Bunyi pintu dihempas masuk ke dalam gegendang telinganya. Haha…Eriana mesti hempas pintu kuat-kuat. Anggap itu Mawar agaknya. Joe, gelengkan kepala. Apa punya perempuan. Dasar tak tahu malu buat kawan baiknya sebegitu rupa.

Pantas, kakinya mengejar Mawar. Betulkan selipar jenama mahalnya yang tak masuk dengan betul dan menerobos tubuh bersama kepekatan malam. Joe gigit bibir. Lajunya Mawar berlari.

Sambil Mawar berlari, sambil itu juga mulutnya tak henti-henti memarahi Joe, “Awak tahu tak. Dosa peluk saya. Dosa peluk perempuan bukan muhrim. Eeee..” Mawar langkah seribu. “Saya tak suka awak buat macam tu lagi. Saya bukan Eriana okey? Awak jangan berani nak sentuh saya macam tu lagi. Eee, marah ni. marah!”

Joe terus hayun kaki. Larikan diri mengejar Mawar. Dia tahan ketawanya. Suara Mawar memarahinya macam kelakar pun ya. Eee, marah ni. Marah! Sambil ikut Mawar, masuk dalam lif dan menanti lif turun mulutnya dahpun berbau longkang. “Eleh, macamlah awak alim sangat. Dah saya terpeluk. Ala, sikit je. Itupun nasib baik saya ada. Jadi hero awak dan malaikat yang selamatkan awak. Habis awak nak suruh saya tengok sahaja aksi WWF si Eriana tu. Tengok awak kena dera macam tu. Eh, hairanlah saya dengan awak ni Mawar. Tak ada pendirian betul awak. Kesian!” Joe jelirkan lidah. Mengejek Mawar.

Mawar masih tak puas hati. Rasa mahu saja dia hempuk Joe dengan beg yang sedang Joe pegang itu. Dia pusing. Jegilkan mata. “Tak ada pendirian? Okey? Apa masalah awak dengan semua pendirian saya? Saya punya sukalah dengan diri saya sendiri. Sebab ni hidup saya. Allah dah tetapkan jalan hidup saya macam ni. So, what? Mulai hari ni, awak jangan masuk campur lagi. Jangan sibuk urusan antara saya dan Eriana.” Mawar rasa nak tepuk mulut sendiri. Tapi terlajak kata mana boleh diundur.

Joe terkebil-kebil. Gelengkan kepala macam tak puas hati. “Masalahnya awak yang libatkan saya dengan Eriana. Awak yang pujuk saya paksa saya dating dengan Eriana. Segala biodata saya awak dah ambil. Interview bagai saya itu dan ini. Saya tak suka tapi saya paksa diri saya untuk ikut kehendak awak. Salahke kalau saya tolong awak tadi. Kalau saya biarkan awak, entah-entah kulit muka awak pun Eriana akan koyakkan. Awak nak begitu? Tak terima kasih langsung.” Joe jeling Mawar. Hei, geram pulak dia dengan Mawar kala ini.

Joe terus beri ceramah. Marah betul dia dengan Mawar. “Eh, meh sini I nak beritahu dekat you, Mawar. Kita kena ubah hidup kita. Memang Allah tetapkan hidup awak sebegini rupa. Habis, kalau awak miskin gaji sebulan rm40. Awak terima sahajalah meski awak ada kudrat untuk ubah nasib awak sendiri. Cari kerja lain. Misalnya ubah nasib dengan belajar dan berniaga jual goreng pisang ke, jual karpet ke. Allah akan ubah nasib sesebuah kaum tu kalau kaum tersebut atau diri sendiri yang nak ubah nasib. Tak macam awak yang asyik ikut telunjuk si Eriana tu. Hei..kalau awak marah..saya pun marah ni. Marah!” Joe mendengus. Tarik nafas dan pandang wajah Mawar yang kaget dengan tazkirah pendek Joe.

Mawar tarik nafas. Makin dilayan Joe, makin haru biru hidupnya. “Awak kena minta maaf dengan Eriana sebab awak lempang dia dan awak kena tolong saya.”

“Amboi-amboi. Tadi awak kata jangan masuk campur urusan awak dan Eriana kan?  Awak dengan hidup awak dan saya hari ni akan hidup dengan dunia saya. No Eriana dan kita tak akan berjumpa. Sekalipun saya tak akan bantu awak. Tolong diri sendiri dan tingkatkan pendirian serta prestasi. Huh!” Joe masih mengikut jejak langkah Mawar walau mulutnya membebelkan Mawar. Dia mahu temankan Mawar sampai selamat ke flat. Kalau naik bas pun, dia cuba untuk temankan Mawar. Tapi mana ada bas tengah-tengah malam ni. Teksi mungkin ada. Joe tengok jam. Dah hampir dua belas tengah malam. Memang Cinderella. Cinderella zaman batu betul si Mawar ni!

Mawar terkujat. Sampai hati Joe kata begitu dengan dia. Dia berdiri sambil renung kaki langit yang berwarna hitam. Dalam bersahabat dan membantu dia menguruskan Eriana mangkuk hayun tu, Joe malam ini tiba-tiba berubah seratus peratus.

Pergaduhan kecil itu membawa mereka berdua terus ke kancah ‘bisu’. Mawar tak bersuara. Joe juga. Kaki mereka sahaja berhayun serentak dan Mawar mahu balik segera. Berbagai kemungkinan akan berlaku esok. Dia pasrah dan redha.

Dengan air mata yang gugur menyimbah pipi, dia melantunkan sedih dan hibanya. Episod membisu terus dia tamatkan. “Esok saya pasti emak akan dikeluarkan dari hospital. Saya akan bawa emak ke hospital kerajaan. Nasib adik-adik saya dan pengajian saya juga bakal berkubur. Jual kuih donut jawabnyalah untuk bantu adik-adik saya.”

“Baguslah kalau macam tu. Sekurang-kurangnya awak berdikari untuk emak dan nasib adik-adik awak. Jangan harapkan sangat duit papa Eriana tu.  Jual donut pun boleh jadi kaya tau. Saya akan sentiasa sokong. Dahlah Mawar. Jangan lagi awak bergantung dengan papa Eriana tu dan ikut telunjuk Eriana tu. Awak kena ada pendirian. Jangan ikut sangat apa yang Eriana suruh tu. Kena ajar dia sikit.” Joe sengih sambil jeling Mawar yang mengesat-ngesat pipinya. Air mata Mawar bertakung lagi. Dia sengaja menyakitkan hati Mawar. Suka sangat dia tengok Mawar bersedih-sedih begitu.

“Sebab awak lempang Eriana. Semua ni sebab awak tau tak? Kalau tak, saya yakin esok hidup saya pasti akan jadi macam biasa dan saya tak perlu nak fikir susah-susah untuk selesaikan masalah saya dan Eriana.”

Mawar garu kepala yang tidak gatal. “Eh, saya malaslah nak fikir. Kusut tau tak. Kusut!” Mawar dah macam orang gila dibuatnya. Semua ni Joe punya fasal. Kalau Joe tak lempang Eriana, mindanya tidaklah berputar seperti sekarang ini.

“Dah tiba masanya awak kena jadi diri sendiri, Mawar. Ramai lagi orang yang susah dari awak. Dunia ni bulat, Mawar.” Joe dah berfalsafah.

“Ewah-ewah. Saya tak kira. Awak kena minta maaf jugak dengan Eriana. Teruskan perjuangan kita dengan plan kedua. Awak kena shopping dengan Eriana. Awak tetap kena habiskan masa dengan Eriana dan wajib minta maaf semula kat Eriana. Katakan yang awak terpeluk saya sebab kesian. Awak bukan sengaja dan awak tak nak Eriana terus buat yang tak elok kepada saya.”

Joe tarik nafas. Mendengus dan masukkan jemari ke dalam kocek. Dia melihat sahaja kelakuan Mawar. Mereka berdiri dah serupa macam pasangan kekasih bergaduh. Cuma tampar menampar sahaja belum tersenarai dalam plot malam ini. “Balik. Awak baliklah. Kusut dah saya tengok awak ni.”

“Iyalah. Tahankan saya teksi. Bagi saya duit. Saya tak nak awak teman saya sampai flat!” Mawar terus bagi jawapan macam kanak-kanak. Joe gelengkan kepala. Tersengih dia dengan kelakuan Mawar yang tanpa dijangka ini.

Joe terus menahan sebuah teksi. Malas dia mahu mendengar bebelan Mawar dan modus operandi Mawar yang memakan dirinya sendiri. “Sudahlah-sudahlah Mawar. Saya penat dan malas nak dengar khayalan awak dan perancangan awak untuk Eriana tu.”

Teksi berhenti. Dia buka pintu untuk Mawar masuk ke dalam perut teksi. Mawar terkebil-kebil syahdu-syahdan memandang Joe. Sampai hati Joe buat dia begini. Joe terus tolak tubuh Mawar masuk ke dalam perut teksi. Beg galas Mawar dicampak ke atas riba Mawar. “Awak balik cepat, rehatkan kepala dan jangan fikir lagi okey. Nanti saya fikirkan bagaimana untuk tolong awak. Selamat malam.”

Joe bagi arahan cepat dan tepat. Dia keluarkan wang kertas lima puluh ringgit. Hulurkan duit terus ke Mawar dan arahkan pemandu teksi berjalan. Semuanya berlaku dengan pantas. Pergaduhan kecil mereka berlangsung dengan cepat dan dia terus mengikut arahan Mawar menahan sebuah teksi. Joe terus menolak tubuh Mawar dan sumbat Mawar masuk dalam teksi.

Mawar pula cepat-cepat turunkan cermin teksi. Dia pandang Joe. “Awak kena minta maaf dengan Allah sebab terehem-ehem saya. Wajib. Huh!” Mawar cepat-cepat naikkan cermin teksi semula. Pandang pemandu teksi, arahkan pakcik teksi terus memandu membawanya balik ke flat. Bila teringat balik adegan itu, dia terus jadi malu nak pandang wajah Joe.  Ah, malunya!

Teksi terus meluncur perlahan. Mata Joe memerhati sambil menarik nafas. Terehem-ehem? Haha. Joe senyum tak mampu berkata-kata. Gelengkan kepala dengan kelakuan ganjil Mawar. Dalam sedih pun, dia mampu buat lawak. Masih ingat lagi insiden ehem-ehem yang mendebarkan jiwa jantannya. Alahai Mawar.
Air mata Mawar terus menemani pakcik teksi. Esok. Apa yang akan berlaku dengan nasib mereka sekeluarga. Apa yang akan Eriana buat kepada emak dan adik-adiknya itu? Juga apa akan berlaku dengan pengajiannya?

Dia renung kaki langit yang berwarna hitam. Gelap. Bulan sedang mengembang penuh ghairah. Wajah Joe sedang tersengih memantul-mantul pula dalam kepalanya. Ah – mengacau lagi Joe ni. Mawar terus ketuk kepala dengan jarinya. Jangan lagi wajah Joe ni tersembul keluar. Malu tau tak? Malu!

***
Mawar dah pusing kiri dan kanan. Masuk ni, dah lima belas kali dia cuba lelapkan mata. Tapi masih belum mampu tertidur. Mawar bawa jemarinya ke dada. Ah – degupnya masih membara dan bagaikan kuda sedang berlari kala ini. Apa pulak kena dengan jantung aku ini? Arghh! 

Gigit bibir bawah. Peluk bantal. Melati dan Kenanga dah sampai ke Hong Kong agaknya. Punyalah lena mereka tidur. Kalau bom meletup pun, gerenti mereka tak akan bangun. Tuah hari ini menemani emak di hospital. Dari semalam lagi Tuah dah memujuk rayu untuk dia temankan emak di hospital. Jururawat di sana, tak akan izinkan selain orang perempuan sahaja Tuah! Berkali-kali Mawar larang, tetapi Tuah tetap mahu temankan emak.

“Tuah duduk kat luar pun boleh. Asalkan esok pagi-pagi Tuah lapkan badan emak dan cuci tiub makanan emak.” Suara sayu Tuah menangkap mindanya.

Baru saja Mawar sebut, “Eh..Tuah!” Klik. Tuah dah letakkan ganggang. Mawar pasrah. Degup jantung sedang berirama lagi hey hey hey hey. Iramanya sama pula ketika kejadian Joe terpeluk dirinya. Ah - Dia masa tu rasa nak lari jauh-jauh dari Joe sebab malu. Mawar terus ambil bantal. Tekupkan ke muka. Malunya..malunya. Wajah Joe semakin berputar lagi dalam mindanya. Kenapa dengan Mawar ni ya?

Telefon cap ayamnya kini berirama pula. Mawar segera bangun. Lampu samar-samar dari luar membantunya melihat skrin telefon. Joe? Apa joe nak pagi-pagi buta ni? Aku bermimpikah? Mawar segera betulkan rambut. Ikat rambut panjangnya dan terus menyahut irama lagu kring kringnya itu.

Tanpa salam dan say good morning, Joe menghantar rasa sesuatu ke dalam jiwa. “Cuba awak kira dah berapa hari kita kenal?” Suara Joe memang lemak merdu. Mawar terkebil-kebil rasa macam tak percaya. Otak ligat mengira perkenalan antara mereka berdua.

“Errr…dua minggu.” Suara Mawar akhirnya membuatkan Joe senyum senang. Hatinya terhibur sikit sebab Mawar sudi angkat telefon dan jawab soalan matematiknya itu.

“Dan selama dua minggu tu kita dah kenal dan rapat. Awak pun dah percaya saya kan?” Joe tanya lagi soalan. Kali ini entah subjek apa. Sejarah mungkin. Joe garu kepala. Kaki dilunjurkan. Entah hatinya rasa rindu dengan Mawar. Dia tahu Mawar sedang bersedih hati. Dia tahu Mawar sedang memikirkan nasib sendiri bila bertemu Eriana di kolej esok hari.

Mawar terus angguk macam buruk belatuk. “Ya. Saya percaya.”

“Baiklah. Saya telefon ni sebab nak mengaku dan minta maaf.”

“Haaa…” Mawar terkebil-kebil. Telan air liur.

“Saya minta maaf terpeluk awak. Saya tak sengaja dan ianya bukan disengajakan. Iyalah. Saya sedih tengok awak menangis. Dah macam adik saya si Wawa tu.” Joe terus terang. Tapi rasa nak tampar mulut sendiri sebab berani mengaku ye ye saja dengan Mawar. Tapi kalau terpeluk sekali lagi, boleh tak? Dush dush…Joe sengih sendiri.

“Awak kena solat sunat taubat.” Gesa Mawar.

“Iyalah. Iyalah. Saya minta ampun dengan awak dan Allah.”

“Janji?”

“Ya saya janji.” Joe jawab dengan cepat.

“Janji apa?” Mawar kembali mengasak.

“Solat taubat. Taubat nasuha saya buat. Empat puluh rakaat okey.” Joe ketawa.

Ketawanya bersisa buat Mawar senang hati. Belum sempat Mawar buka mulut, Joe sekali lagi keluarkan arahan. “Tapi awak pun kena janji dengan saya.”

Mata Mawar bulat. Terkedu dengan Joe. “Janji apa pulaknya?”

“Jadi sahabat saya yang berpendirian. Saya akan tolong awak settlekan apa yang tak settle.” Joe mula menyusun kata. Itu janjinya. Dia mahu Mawar jadi gadis yang berani dan lantang menangkis serangan jahat Eriana. Ceh, Mawar dah macam gaya Sailormoon terajang Eriana di pelupuk matanya.

“Apa yang tak settle?” Mawar ligat lagi bertanya.

“Antara awak dan Eriana. Emak awak, yuran pengajian awak dan adik-adik awak.”

Mawar cebik. “Ish…gila awak ni. Saya nak bayar hutang dengan awak pulak. Mana saya nak cekau duit?”

Joe masih ketawa. Gelengkan kepala. “Saya kaya. Lamborghini pun saya boleh beli.”

Eeeee..riak!”

“Ala..nanti-nanti awak gantilah. Tak pun awak kahwin saja dengan saya. Habis masalah. Senang cerita.” Joe semakin galak mengusik Mawar.

“Amboi-amboi.” Mawar cekak pinggang. Tarik nafas. Joe masih ketawa. Mawar kembali sambung bebelnya. “Mana awak nak campak si Suri tu?”

“Seperti biasa, dalam kocek seluar jeans saya. Hehe.”

Mawar gelengkan kepala. Dah menguap sebab mengantuk. Dia biarkan Joe yang memang selalunya mengusiknya dan mahu berkahwin dengannya. Baru kenal dua minggu, mana boleh percaya dengan Joe si kaki perempuan ni. Cet!

“Okeylah, time to sleep. Dapat dengar suara awak senang hati macam ni baru saya rasa lega sikit.

“Okey.” Mawar sekali lagi menguap.

Joe tukar telefon bimbit ke kiri telinga. “Eh-eh. Tapi saya seriuslah.”

“Saya dah ngantuklah Joe. Serius apanya awak?”

“Kalau awak setuju. Kahwin saja dengan saya ya?”

Mawar ketawa lagi. Jungkit bahu dan terus menjawab, “Gila. Okeylah, bye!”

Klik.

Jantung Mawar berdegup lagi. Kencang. Joe mengekek-ngekek ketawa. Suka sangat dia mendengar suara Mawar sebegitu.

Hey..hey..kenapa dengan diriku ini?
Hey hey..kenapa dengan degup jantungku ini?
Hey hey..mengapa wajahnya bermain dan tumpah di tubir mataku kala ini.
Hey hey…makin galak ketawanya mengisi jiwaku.

Hey Hey Mawar!

8 ulasan:

  1. Tanpa Nama19/10/12 17:12

    Haha. suka betul dgn joe yg suka usik mawar. nak lagi. sambung cepat2. tak kire.

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama19/10/12 21:55

    joe n mawar....sweet nyer......
    ~saza~

    BalasPadam
  3. sgt comel ble kuar hey hey tu..hehe

    BalasPadam
  4. hey hey hey hey bz hey br smpt baca hoi...kikiki....

    BalasPadam
  5. elok juga tu kalau si Mawar tu jadi
    kawin dgn Joe.. biar terbeliak mata
    si Eriana dn meleleh air liur
    kerna jejaka idaman sudah menjadi
    hak org yg di keji dn dihina...
    cpt sambung ye dh x sabar nk baca
    cite seterusnya....

    BalasPadam
  6. Senyum sampai terkekeh ketawa....hehehe...#^_^
    Cara Mawar marah sama dengan saya bile marah dekat my hubby....hehehe #^_^

    BalasPadam
  7. dulu2 suka baca novel..tapi sejak beranak 2 ni langsung jd x minat..tapi sejak kenal dihah dialam maya dh mula minat balik..tp on line ler..kat mana2 pown boleh baca...

    ur story mmg dekat dihati..kipidap dear..

    BalasPadam
  8. Alala sweetnyer... joe nak kawin ngan mawar nyek... kalau mawar tak nak, saya nak boleh?!! hehehe jgn marah kak...

    BalasPadam