Pages

09 November 2012

Nama Dia Joe 14


Sebulan. Dalam tempoh sebulan dia ada. Mawar bawa lori sibuk dengan ujian praktikal, dia duduk memerhati.

Hujan atau panas. Cuma waktu ribut sahaja. Mawar ingat.  Dua kali dalam sebulan itu ribut melanda kawasan ujian praktikal memandu. Dalam tempoh itu mereka berlari-lari dalam hujan. Kebasahan.

Mawar letak jemarinya ke bahagian kiri. Berdegup lagi. Pandang Joe yang ketika itu sedang berbual dengan Din. Ketawa Joe segera melekat di hujung mata dan meresap ke dalam jiwa. Mawar, kenapa dengan Mawar kala ini ya?


****

Selepas sahaja selesai masak tengahari, mengemas ala kadar dan membasuh baju gunakan tangan, Mawar letak punggung atas tikar mengkuang. No carpet okey. Ini apartmen mewah kadar kos rendah. Hihi. Mawar senyum sambil memerhati ruang tamu rumahnya. Hati berbisik, terima kasihlah Joe. Terima kasih banyak-banyak.

Dia tarik nafas. Lunjurkan kaki dan menepuk dahi sendiri. Kenapalah malam tadi Joe datang bertandang dalam mimpinya. Kenapa Joe sambil tersengih-sengih menjengah dan mengetuk mimpinya malam tadi. Siap pakai tanjak, berbaju songket warna ungu pekat merenungnya. Huh! Sampai dia terjaga dan terkebil-kebil langsung tak percaya. Benarkah itu Joe. Panglima Joe? Hahaha. Mawar mahu semburkan ketawanya. Tapi dia tahan-tahan sambil rasa nak terkucil.  Selang seminit, menonton televisyen, dia terus bangun dan berlari ke bilik air.

Ting tong!

Bunyi seseorang memberi salam dan menekan bunyi ting tong ting tong menerjah masuk ke dalam telinga. Mawar yang dah selesai tunaikan hajat terus buka pintu bilik air. Pergi ke dapur,  basuh tangan sekali lagi dan kesat jemari dengan tuala. Suara Joe terus menerkam kepalanya. Itu suara Joe. Memang suara Joe.

Mawar senyum sumbing. Menjerit walau dia tahu Joe tak dengar pun! “Kejapppp!” Dia terus berlari menyusup ke dalam bilik. Capai tudung dan kembali ke ruang tamu. Manalah kunci rumah ni?

Joe dah tekan loceng sampai rasa nak robohkan pintu rumah Mawar. “Awak tidur ke?”

“Mawar….o Mawar. Assalammualaikum.” Joe tekan lagi punat yang pastinya keluarkan bunyi kuat di dalam rumah. Bibirnya membebel lagi sambil memandang pintu yang masih belum terbuka.

“Awak…bukalah kejap pintu ni.”

Pintu terbuka. Mawar sengih. “Waalaikumsalam.”

Pintu besi menjadi pemisah. Joe terus terkam mata Mawar. “Awak tidur erk?”

Mawar gelengkan kepala. “Tengok tv. Tadi masuk bilik air. Kunci rumah dalam bilik rupanya. Eh, awak tak ada kelas ke?”

Joe sandarkan sebelah badannya di pintu besi. Peluk tubuh. Turut sama dia gelengkan kepala. Kadang-kadang dia terikut cara dan gaya Mawar. Isk! “Kelas tak ada hari ni. Jom kita keluar!”

Mawar terkebil-kebil sambil pandang Joe. “Pergi mana?”

Laaa…malam tadi awak yang kata okey. Semua saya cadangkan awak kata okey. Tak kira, jom ikut saya.” Joe pandang Mawar. Mahu sahaja dia jentik hidung mancung Mawar tu. Ewah-ewah, boleh pulak dia kata mahu pergi mana. Suara Mawar yang sebut perkataan gila dalam perbualan telefon malam tadi ditanam rapat-rapat dalam hati. Bermakna benarlah yang Mawar bermimpi. Apa yang gila entah minah ni. Isk, bikin suspen saja. Joe telan air liur. Kalaulah Mawar dengar apa yang dia sebut malam tadi, naya. Bikin naya habis diceritakan nanti yang dia mengurat anak dara orang lain kat Suri.

“Okey? Apa yang saya okey. Awak…saya penatlah. Tengahari nanti saya nak ke hospital tengokkan emak. Dalam rumah pun bersepah-sepah lagi ni.” Mawar pandang Joe yang sarung jeans biru dan t shirt Arsenalnya. Dia garu dagu yang memang gatal.

“Mawar…” Joe perlahankan suara. Pujuk Mawar supaya terima cadangannya. Dia tahu Mawar masuk ke dalam kepala segala cadangannya. Fasal lori dan cerita mengenai nasi ayamnya mungkin sudah difikirkan oleh Mawar dalam mimpinya malam tadi. Sampaikan perkataan gila terkeluar dari bibir Mawar. Hehe. “Lepas kita pergi daftar ujian memandu, cari masa dan tarikh sesuai untuk awak kita pergi cari lori. Baba pun dah bagi green light ni. Siap bagi senarai nama kawan-kawannya yang ada sewakan lori. Jomlah Mawar. Jomlah…” Joe dah macam memujuk budak-budak.

Mawar rasa sebu. Entah kenapa dia berserabut. Tangannya dengan pantas tolak pintu kayu. Sempat Joe menolak pintu berkenaan. Terbuka kembali. Itupun nasib baik gril pintu besi di hadapan mata boleh memuatkan tangannya. “Please Mawar. Awak boleh buat semuanya. Jomlah. Saya temankan awak.”

Mawar gigit bibir. “Saya rasa idea awak tu idea gila tau tak? Mana mungkin saya ni akan bawak lori. Kemudian awak nak suruh saya pinjam lagi duit baba dan terhutang budi dengan keluarga awak. Dahlah saya banyak hutang dengan papa Eriana. Eeee, saya tengah stress nak fikir banyak perkara ni. Saya nak rehat.” Mawar sekali lagi menolak daun pintu. Ekor matanya menjeling Joe.

Joe dengan pantas masukkan lagi jemarinya melalui celah pintu besi dan menarik pintu. Sempat! “Saya penat-penat datang sini. Siap fikirkan itu dan ini untuk masa depan awak. Macam tu saja awak nak suruh saya balik. No. saya tak akan balik. Saya nak awak ikut saya. Now!” Suara Joe sedikit tinggi.

So what?” Mawar dah makin letih.

Joe mula seluk kocek seluarnya. Cari kunci rumah sendiri. “Apa. Awak ingat saya tak berani nak masuk dalam rumah awak. Okey. Fine! Saya ada kunci pendua. Sekarang jugak saya masuk rumah awak.” Joe mula gertak. Mula panas hati dengan Mawar yang tiba-tiba berangin satu badan. Dia tayang-tayangkan kunci pendua depan mata Mawar.

Mawar cekak pinggang. Haaa..berani sangatlah dia kan. Dia jelirkan lidah. Terus biarkan pintu kayu terbuka. Pusing badan dan jalan masuk ke dalam bilik. Sambil itu mulut Mawar membebel. Menjerit. “Awak beranilah bukak pintu rumah saya dan masuk. Saya akan bawak adik-adik saya pindah malam ni jugak. Berani? Beranikanlah diri tu ya encik Joe oiiii!”

Joe sengih. Masukkan kembali kunci yang dikatakan pendua ke dalam kocek seluar jeansnya. Ni kunci pintu apartmen sendiri. Bukan pun kunci rumah awak Mawar. Saya saja je, Mawar. Tengok awak setuju ke tidak nak ikut saya keluar cari lori 1 tan tu. Joe ukir sengih. Hihi. Kelakar jugak tengok pipi Mawar pink sebegitu. Joe terus menjerit. “Habis tu awak jadilah ya ikut saya ni?”

Mawar buka pintu almari. Pandang pintu bilik yang sedikit direnggangkan. Dia pantas membalas soalan Joe. “Okey!”

Joe angkat kening. Herot bibir ke kanan. Senyum. Kacak. “Lori?” Jeritannya menyusup masuk ke dalam gegendang telinga Mawar.

Mawar cari pakaian sesuai. Cukuplah t-shirt lengan panjang. Seluar jeans pula warna biru. Mata melilau cari tudung sarung. Suara Joe ganggu lagi sesi dia yang sedang memakai baju. Mawar campak sana dan sini t-shirt yang tak menepati pilihannya. Dia kerutkan dahi. Adoiii, apa kerja gila aku bawak lori 1 tan ni. “Lori??”

Mawar gigit bibir bawah. Ah. Joe ni memang tau. Suka paksa itu dan ini. Pakai ikut cakap dia saja. Pilih apartmen pun bukan mahu bawa bincang. Mawar menjerit kuat. Dari dalam biliknya, Mawar angguk. Menjerit kuat. Memantul terus ke suaranya dalam gegendang telinga Joe. “Okey.”

Joe senang hati. Sengih lagi. Hati berdegup kencang. “Nasi ayam tu awak setuju tak? Eh, saya malam tadi pun mimpikan nasi ayam awak tau. Sedap. “ Joe memancing lagi hati Mawar supaya setuju dengan rentaknya.

Suara Mawar menjerit membahagiakan jiwanya. Mawar jeling cermin yang digantung dengan paku. Kerut lagi dahi sambil rasa nak cepuk Joe dengan bantal. “Okey!!”

Bibir merah Joe ukir senyum. Serentak itu dia mula mengira. Bibir bergerak bersama jarum saat. Joe lihat jam di pergelangan tangannya. Senyum lagi. Tak sabar mahu keluar dengan Mawar. Haha. Sepuluh. Sembilan. Lapan. Tujuh. Enam. Lima. Empat. Tiga. Dua. Dan dan….

Satu.

Joe pusingkan badannya pandang semula pintu kayu yang sedang terbuka. Mawar dah tegak berdiri. Siap!  Dia senyum. Tarik nafas. “Haaa….tepat kiraan saya. Sampai sepuluh awak dah siap!”

Mawar capai beg lusuhnya yang ada di atas kerusi rotan. Ambil kunci di atas meja dan melulu cepat ke pintu besi. Sambil tangannya lincah memasukkan kunci ke dalam lubang, kaki Mawar sarung sepatu hitamnya. Sengih sambil pandang Joe. “Awak ni memang suka paksa saya itu ini. Okey, saya nak tengok mana sangat lori 1 tan yang awak cakap tu. Macam nak percaya tak percaya je tengok muka awak ni. Huh!”

Joe geleng kepala. Mawar memang suka membebel. Bebellah apa sahaja Mawar, aku akan tadah telinga mendengar bebelanmu itu. Wah! Dia pandang Mawar yang sedang mengunci pintu. Mereka sama-sama menarik pintu besi. Mawar masih belum habis membebel. “Haaaa…lepas tu awak jangan suruh saya terjun gaung. Kalau nak ajak saya terjun gaung kita terjun gaung sama-sama. Heeee….saya rasa awak dan baba dah gila agaknya memaksa saya bawak lori. Mana ada orang perempuan bawak lori, Joe!”

“Kenapa pulak tak ada?” Sambil itu mereka terus melangkah. Hala ke arah lif yang sedang terbuka. Mawar betulkan beg galasnya. Kaki terus hayun hey hey hey beriringan dengan Joe. Mereka terus menyusup masuk ke dalam lif.

Mawar jeling lagi Joe. “Apa? Apa yang tak ada. Awak nak suruh muka ni bawak lori?” Jari telunjuk Mawar hala pipi sendiri.

Joe angguk. Lirik matanya terus ke arah bibir comel Mawar. Gulp! Dia telan air liur. “Iyalah. Apa? Apanya apa? Awak ingat tak ada orang perempuan bawak bas dan lori tangki. Awak sendiri yang cakap malam tadi yang lori tangki pun awak boleh bawak. So, buktikan! Dengan saya!”

Mawar jelirkan lidah. “Bila pulak saya cakap saya akan bawak lori tangki. Gila! Eee, awak ni gila tau tak.”

Lif terus tertutup. Joe tekan punat G. Darah terus mendadak turun bersama lif yang membawa mereka. Joe terus bawa tubuh tingga lampainya dekat dengan Mawar. Bulatkan mata dan serta merta tubuh Mawar melekat di dinding lif. Eee, dia rasa macam nak cekik-cekik Mawar yang kuat membebel dan suka mengalah ni. Malam tadi Mawar yang beria-ia kata. Mawar ini nyanyuk apakah? Lupakah dia dengan perbualan mereka berdua malam tadi. Huh!

“Awak cakap apa? Saya gila ya?” Joe mula nakal. Mula memerhatikan wajah kalut Mawar yang sedang errr….errrr…errrr…

Geleng kepala. Tutup mulut. Mawar telan air liur. Tidak mampu dia jawab. Sekali lagi lutut terketar-ketar. Apa pulak Joe sengal ni mahu buat dalam lif begini. Dia dongak. Memandang wajah Joe yang masih mengharap dia menerima segala perancangan Joe dan baba. “Awak macam letak harapan tinggi kat saya. Saya rasa macam saya tak mampu Joe. Saya rasa macam berdosa terima segala bantuan awak, baba dan mummy. Ya, saya tak mampu Joe.”

“Sebab tu awak kata kerja ni semua gila. Sebab awak tak mampu? Begitu?” Joe tarik nafas. Berdiri berhadapan dengan Mawar dan lihat Mawar yang mula jarakkan diri antara mereka berdua. Mawar terus mencangkung. Memeluk lututnya dan dongak pandang Joe yang masih setia menanti. Beberapa saat suasana jadi hening. Kaku dan dingin. Mawar kesat air matanya. Entah tiba-tiba dia langsung tidak ada kekuatan untuk mengikut kata-kata Joe. Semua perancangan Joe dan babanya bagaikan tidak masuk akal langsung.

Bila lif terus terbuka, Joe terus menarik pergelangan tangan Mawar. Mawar mengikut sahaja hayunan Joe. Dia tidak mahu semua yang mahu masuk dan naik ke lif tertanya-tanya nanti. Buat apa pula dia harus bergaduh dengan Joe hanya isu kecil ini.  Dia kesat hidung yang berbaki hingus. Kesat air mata dan langsung tidak sedar yang mereka sedang berdiri di hadapan sebuah kereta. Joe peluk tubuh. Pandang dia dan senyum.

“Okey, kejap lagi awak nangis. Masuk dalam kereta dulu okey?”

Mawar angguk lesu. Bawa beg lusuhnya bersama dan masuk terus ke dalam kereta Joe. Entah kereta jenis apa, dia sendiri tak tahu. Dia tak pandang apa-apa langsung dalam kereta Joe. Dia hanya tarik seat belt, hembus nafas dan mata hala ke arah jalan raya yang semakin sesak. Matahari makin meninggi. Joe buka entah lagu apa pun dia tak tahu. Kosong walau dia pernah dengar dan selalu menyanyi lagu berkenaan dalam bilik air. Ah, kusut! Kusut benar fikiran dan jiwanya.

Joe mula beri tazkirah. Lembut sahaja suaranya. “Kalau awak tak ubah nasib awak dan adik-adik awak, siapa lagi Mawar. Saya dan baba membantu awak. Bukan balasan apa yang saya nak dari awak, Mawar. Kami membantu sahaja. Ikhlas Mawar.”

Tubir mata Joe terbayang-bayangkan Mawar melambai-lambaikan tangannya. Bersama lori 1 tan berwarna kuning. Ada sebuah meja dan nasi ayam tersedia untuknya nanti. Oh, Mawar nampak gembira dengan senyuman di depan mata. Dia mahu Mawar kuat seperti dalam impiannya sekarang ini.

Joe tarik nafas. Sambil bawa kereta dia menjeling Mawar yang dah jadi batu dan kayu. Diam sahaja dia mendengar bebelan Joe.  “Fikirkan emak awak kat hospital. Adik-adik awak yang sekarang semua nak ambik peperiksaan. Kalau awak terima bantuan pertama kami ni. Kelak, awak bayarlah. Kami tak minta bungapun Mawar. Sikit pun tak. Awak kena buktikan dengan baba dan mummy yang awak boleh buat. Emak awak mesti suka kan kalau awak bantu adik-adik dan tak harapkan duit papa Eriana lagi. Kalau betul awak tak nak harapkan juga duit bantuan kami sekeluarga, inilah masanya untuk awak buktikan. Bawa lori, berniaga bukan halangan untuk awak, Mawar.”

Joe menjeling. Dia telan air liur. Serentak itu air mata Mawar gugur. Membasahi pipi. “Kalau awak usaha, Allah akan bayar usaha awak tu. Saya, Param, Din dan Siva akan bantu sampai awak berjaya. Awak kena bangun dan berdiri sendiri. Kalau betul awak tak nak emak awak yang sakit kat hospital tu baba dan mummy yang tanggung perbelanjaannya, awak kena buktikan yang awak mampu. Okey ya Mawar?”

Sekali lagi Mawar tarik hingus. Menangis lagi sampailah akhirnya Mawar offkan radio canggih Joe. Joe terkesima. Dia senyum sendiri. Kelakar betul si Mawar ni. “Lagu Kaka feat Zizan ni best. Rasa macam nak suruh awak bawa je saya lari dan pergi jauh-jauh dari sini.” Mawar jeling Joe. Dia dah tahu siapa penyanyi lagu yang masuk ke dalam gegendang telinganya. Mawar mula mengawal degup jentung. Mula menarik nafas dan mula berfikir untuk kenyataan hidup yang sedang dia hadapi. Suara Joe menasihati terapung-apung dalam minda dan fikirannya.

Joe sengih. “Awak nak suruh saya bawa awak pergi mana?”

Mawar herot bibir ke kiri. Fikir dua tiga kali. “Hong Kong!”

Joe ketawa tak ingat dunia. Kahkahkah. Mawar ni memang kelakar. Tawanya bersisa sampai akhirnya Mawar bawa beg lusuhnya dan hempuk ke peha Joe. “Ketawa pun janganlah sampai keluar air mata. Dah-dahlah! Suka tau ketawakan saya!”

“Jadinya awak setujulah ni. Ya?” Joe duga lagi. Suara capai oktaf sederhana. Memujuk Mawar yang sedang sejuk hati dan jiwanya. Mata melirik lagi bibir merah Mawar. Gulp. Sekali lagi dia terpesona. Argh!

Mawar angguk. Senyum. Pandang jalan raya dan tarik nafas. “Okey. Seperti biasa jawapan saya okey.”

“Okey. Bagus. Ni yang buat sayang saya kat awak banyak-banyak ni!”

Mawar toleh. Pandang Joe dan jelirkan lidah. “Gila!”

Dan mereka tertawa. Bahagia. Mawar kesat lagi pipinya yang masih basah. Suara Joe terus buat Mawar berada dalam keadaan trauma. “Iya. Gila pun gilalah. Kalau awak nak cakap saya gila sepuluh kali ke seratus juta kali ke saya tak heran pun. Tapi saya tetap akan kata saya sayang awak banyak-banyak!”

Mawar terkedu. Buat tak tahu sahaja dengan Joe yang selalu buat jantungnya berdegup bagai nak gila. Kereta Joe terus berdesup. Laju dan enjinnya turut sama hangat sama dengan hati Mawar kala ini. Isk, kalaulah kan..kalaulah kan Joe ni betul sayang dengan Mawar, apa yang akan terjadi dengan dunia Mawar ya? Dunia akan terbalikkah? Pelangi akan berubah warnakah? Awan akan berubah warnanya menjadi kuning dan hijaukah?

***
Mawar cekak pinggang. Pandang Joe yang matanya sedang melilau melihat lori 1 tan. “Awak nak suruh saya bawak lori ni? Serius?”

Angguk. Ukir senyum untuk Mawar. “Iyalah.”

Spontan jawapan dari bibir Mawar. “Gila!” Gelengkan kepala.

Joe tarik lengan Mawar. Tolak badan Mawar masuk dan duduk dalam kerusi lori. Dia pandang wajah Mawar. “Apa pulak gila? Malam tadi awak yang cakap jangan pandang awak sebelah mata. Lori tangki pun awak kata awak boleh bawak. Kan? Kan?”

Mawar gigit bibir. Malam tadi? Lori tangki?….ahhh….Joe ni. Dia jeling Joe. “Okey. Okeylah. Saya nak lori ni. Bos!” Mawar pandang Jackie yang sedang memerhatikan mereka.

Yes cik adik manis.” Jackie segera angkat tangan.

Joe di luar sengih lagi. Angkat kening pandang Mawar yang sedang gigit bibir. Agaknya mesti Mawar sedang fikirkan perbualan mereka malam tadi. Haha. Mawar-Mawar. “Okeylah. Saya confirm sewa lori ni.”

“Barulah confirm menjadi kekasih hati beta.” Joe mengekek ketawa.

Keh keh. Joe ketawa dalam hati. Mawar nampak comel dalam lori 1 tan ini. Comel dan cantik sahaja di matanya. Hahaha. Dia kenyitkan mata. Untuk Mawar dan selepas ini dia akan bawa Mawar pergi. Ke mana sahaja seperti yang Mawar pinta.

Tekan 'like' itu comel. Hehe

6 ulasan:

  1. Tanpa Nama9/11/12 19:55

    cute je. hihi. nanti mesti lagi best bila mawar dah panda bawak lori dan joe akan teman mawar. kan?kan?

    BalasPadam
  2. betul cakap Joe tu.... #^_^

    BalasPadam
  3. RadziahMohdHashim10/11/12 06:32

    Mawar yang cute dan joe yg gila.....gila kan mawar..hehehe.....

    BalasPadam
  4. klakar la diorang bdua nie,,
    mesti cute kan mawar bwk lori..hihi

    BalasPadam
  5. moga mawar terus tabah...mawar boleh!!!

    BalasPadam
  6. memang cute sngt kalu mawar bawak lori...hehe.serius joe neh mmg gila,tp pikir blk lojik gak pempuan bawak lori..gud idea joe,akak sokong u..

    BalasPadam