Pages

10 November 2012

Nama Dia Joe 15


Mawar. Setiap kali saya buka mata hanya wajah kamu yang selalu bermain di hujung mata. 

Mawar keluarkan buku yang diberikan oleh Joe. Siap sebuah buku panduan untuknya berniaga. Hek eleh dia ni. Beg lusuh dicampak ke tepi. Selepas selesai tandatangan perjanjian menyewa lori 1 tan dengan Jackie dan selepas mengikut perintah Joe ke JPJ dia dan Joe bergegas pula melawat emak di hospital.

Semuanya selesai dalam tempoh satu hari. Esok, dia akan mula belajar bawak lori. Mawar tarik nafas sambil mengira-ngira tempoh bila sebenarnya dia akan mula berniaga. Letak ke tepi buku catatan Joe dan berdiri memandang kalendar yang tergantung di dinding. Mawar garu kepala. Gigit bibir dan kemudian dia bersila di atas tilam nipisnya. Mawar kembali mengambil buku catatan Joe. Buka sahaja buku, dia terus memerhati tulisan Joe.

Mawar ukir senyum panjang. Sampai ke telinga. Geleng kepala dengan telatah Joe. Matanya tala ke tulisan Joe. Kerut dahi sambil bibir senget ke kiri.

1)      Esok Jam 9 pagi jangan lupa pergi kuliah memandu lori. Kursus teori dan amali. Pastikan lulus okey. Sampai dapat lesen L. Tempoh masa diberi 2 minggu je.
2)      Bawak lori dan cikgu tu bukan garang mana pun. Belajar bawak sampai pandai. Okey?
3)      Ujian praktikal dengan JPJ. Abang JPJ tu orang. Bukan gorila nak makan awak. Pastikan LULUS. WAJIB!
4)      Esok mula jam 5 petang, saya, Din, Param, Siva, Julia dan Hanita akan serbu rumah awak. Buat nasi ayam sampai kami semua kata best. Kalau tak best, ulang buat sampai kami semua kata best.
5)      Senaraikan semua bahan yang perlu dibeli. Bahan kering. Contoh : tong gas. Pinggan plastik. meja plastik, sudu, garfu dan lain-lain.
6)      Minggu depan kita pergi carik supplier ayam, daun salad, timun, tomato, beras dan lain-lain. Cik Mawar yang manis, sila senaraikan juga ya. Jangan tunggu saya tanya.
7)      Sebulan semua kena settle.
8)      Bulan depan. Januari 2012, awak mesti dah mulakan bisnes Nasi Ayam Mawar. Ya atau tak. Wajib.
9)      Dah kaya, kahwin dengan saya. Ops! ;)

Mawar mengekek ketawa. Kelakar betul Joe ni. Dah kaya, kahwin dengan dia? Gila! Selalu sangat ajak aku kahwin dengan dia. Joe ni, mana nak campak si Suri jelitanya itu. Dalam poket seluar jeans ke? Hik hik.

Mawar selak belakang helaian berikutnya. Ada sampul surat tebal. Dia buka. Perlahan-lahan. Dan not seratus ada seratus keping. Mawar ternganga. Sepuluh ribu? Dia engsotkan punggung ke belakang. Hampir tak percaya dengan wang yang ada di depan mata. Joe beri dia duit sebanyak ini? Begitu mudah? Apakah?

Ada sekeping nota juga terselit di dalamnya. Modal. Belanja pergi balik ke kelas bawak lori. Baki simpan di dalam bank. Okey cik adik manis? Mawar telan air liur. Masukkan duit ke dalam sampul. Permintaan Kenanga bermain-main dalam kepala. Dia boleh dahulukan duit berkenaan untuk Kenanga. Mawar terus capai beg lusuhnya. Mencari telefon bimbit dan mencari nama Joe.

Kring kring. Lima enam kali. Tak berangkat. Mana pulak Joe ni? Mawar rasa nak menangis. Entah kenapa rasa sebak kerana kebaikan Joe dan keluarganya. Mawar pandang lagi buku nota dari Joe dan sampul surat tebal yang berisi not seratus itu. Ah, kusut! Rasa macam terhutang nyawa dan budi.

Dia cuba lagi menelefon Joe. Dia dan Joe sekarang dah ibarat sahabat baik. Ibarat adik beradik. Ibarat juga irama dan lagu yang tak boleh dipisahkan. Kring kring. Masih tak berangkat. Mana pulak perginya Joe ni. Tidurkah?

Mawar terus bangun menuju ke tingkap biliknya. Buka tingkap dan pandang kaki langit yang cantik. Biru dan putih. Tarik nafas dan kemudian telinganya menangkap bunyi telefon. Mesti Joe. Dia pantas hayun kaki capai telefon. Sengih dan tekan punat hijau.

“Tidur ke?”

Joe senyum. Kesat rambutnya dengan sehelai tuala. “Saya baru keluar bilik air. Mandi. Haaa…rindu saya erk?” Joe ketawa.

Mawar berdiri kembali di tingkap. Pandang kaki langit. “Tak. Saya tak akan rindu dengan awak Perasan!”
Joe sambung ketawa. Bersisa dan duduk di atas katil empuknya. “Dah bukak buku nota saya tu?”

Angguk. “Iyalah. Saya dah bukak. Tapi sampai sepuluh ribu. Banyaknya awak. Lepas tu semua senarai kerja tu saya kena buat dalam tempoh sebulan sahaja. Awak gila ya?”

Tangan sebelah Joe sekali lagi gosokkan tuala ke rambut. Dia senyum. Angguk. “Ala, ambik je dulu. Baki simpan dalam bank. Esok jangan lupa ya. Petang kami semua datang rumah awak dan siapkan nasi ayam. Kalau yang dulu saya bagi 5 markah saja.”

Mawar bulatkan anak mata. “Eh, awak kata nasi ayam saya tu sedap. Siap mimpi lagi. Kenapa lima markah saja. Lima dari berapa?” Dia tak puas hati.

“Dari sepuluh. Mawar, sebagai seorang pelanggan saya kenalah nak nasi ayam yang sedap. Yang awak buat hari tu memang sedap. Sedap sangat-sangat. Cuma awak kena bagi dia power sampai saya letak markahnya sepuluh. Okey?”

“Hei, saya bukan cheflah. Kalau nak sepuluh markah, buat sendiri.” Mawar terus letak telefon. Eee, sakit hatinya. Dia letak lima markah saja. Sudahlah makan nasi ayamnya dulu bertambah-tambah. Lima sahaja. Penipu betul. Perut ular sawa! Huh!

Selang lima minit kemudian, telefonnya berbunyi lagi. Joe. Joe yang sengal. Joe yang selalu buat dia marah. Kadang-kadang Joe selalu buat darah mendidih dan marahnya meluap-luap betul dengan Joe.  “Awak…” Suara Joe perlahan. Kali ini dia mahu berbincang dengan Mawar. Mahu Mawar bina keyakinan diri. Dia bukan sengaja mahu buat semua itu. Dia dah habiskan masa telefon sana sini untuk membantu Mawar. Sampaikan assignmentnya tak siap-siap lagi.

Mawar hembus nafas. Rasa berat betul nak jalankan misinya esok hari. Joe ni banyak betul songehnya. Suara lembut Joe buat dia berfikir lagi. “Mawar, janganlah macam ni. Saya dah habiskan banyak masa untuk bantu awak. Saya serius dan saya mahu awak serius juga. Perkenalan kita ni ada hikmahnya dan dah memang kami semua ikhlas nak bantu awak. Janganlah tolak dan buat yang terbaik. Awak baik kan?” Joe atur pernafasan.

“Sekejap lagi saya nak sambung study dan saya kena siapkan assignment saya. Din dah bising sangat kat saya sebab partnernya ni selalu sangat bagi alasan. Dari saya kena marah dengan Prof Malik, baik awak bagi saya ketenangan dulu. Please.”

Mawar gigit bibir. Timbul rasa simpatinya terhadap Joe. Suara Joe tembus lagi ke dalam telinganya. “Ikut apa sahaja perancangan yang saya dah tulis. Esok, pergi bank dan pergi kelas memandu. Okey?”

Entah kenapa Mawar terus angguk. Menerima arahan Joe. “Okey. Esok saya buat semua yang awak suruh.”

Joe senyum. Hatinya dah kembali stabil. Mawar dah bulat hati menerima rancangan dia dan baba. “Okey, awak rehat. Mandi dan sambil saya study awak kat atas planlah apa yang patut. Saya percaya kat awak seratus peratus dan kemudian tidur. Esok kalau saya lapang sikit, saya join awak belajar bawak lori. Okey?”

Mawar ketawa. Dia senang hati. Dengar penjelasan Joe dan nasihat Joe buat resahnya terbang pergi. “Terima kasih ya awak. Emmm…sebelum saya letak telefon saya nak tanya awak satu soalan. Boleh?”

Joe jungkitkan kening. Sengih. “Apa. Soalan apa. Tanyalah.”

Mawar terus capai buku nota dari Joe. Buka helaian pertama. Garu pipi yang gatal. “Nombor Sembilan ni betul ke?”

Tawa Joe meletus. Terbahak-bahak dia ketawa. Angguk. “Macam biasa. Saya simpan Suri dalam kocek seluar jeans saya. Awak sudi ke nak kahwin dengan saya?”  Hahaha. Joe ketawa lagi.

“Tunggulah saya kaya. Kalau kayalah. Okey?” Mawar menawarkan diri. Kalau kaya ya Joe. Jangan nak perasan.

Joe terus matikan suara Mawar.  “Kalau boleh esok kahwin pun saya setuju. Dengan awak!”  Joe terus letak telefon. Offkan telefon dan sengih macam kerang busuk. Joe ketawa lagi dan rebahkan tubuhnya ke atas tilam empuk.

Dan Mawar buat muka sepuluh sen. Herot bibir ke kanan. Pandang telefon yang perbualannya tadi ditamatkan terus oleh Joe. Mawar geleng kepala. Cuma satu perkataan seperti biasa keluar dari bibirnya. “Gila!”

***
Sebulan. Dalam tempoh sebulan dia ada. Mawar bawa lori sibuk dengan ujian praktikal, dia duduk memerhati. Joe setia menunggu dan memberi semangat kepada Mawar. Joe dan kawan-kawannya sentiasa ada memberi dia peluang untuk berjaya. Sampai akhirnya, Joe suruh cikgu driving school turun dan dia yang duduk di sebelah ketika Mawar sedang belajar bawa lori. Ah, Joe menerbitkan rasa sesuatu dalam jiwanya. “Kalau awak langgar pagar tu. Dengan saya-saya kiok. Haaaaaa…jalan!”

Kala hujan atau panas. Joe akan menemaninya. Bawa beg dan buku-buku pelajarannya. Cuma waktu ribut sahaja. Mawar ingat detik indah itu.  Dua kali dalam sebulan itu ribut melanda kawasan ujian praktikal memandu. Dalam tempoh itu mereka berlari-lari dalam hujan. Kebasahan. Riang ketawa sambil titis-titis air hujan membasahi pipi dia dan Joe.

Mawar senyum. Sebulan itulah bulan-bulan indah dan bulan hubungan mereka bertambah erat. Dalam erti kata lain, intim! Bersatu sebagai sahabat dan teman rapat. Kalau Joe makan aiskrim dia pun turut sama akan makan aiskrim. Bertukar perasa dan dia akan makan sama-sama dengan Joe. Mereka ke sana dan ke mari bagi menjayakan misi Mawar menjual nasi ayam. Allah permudahkan. Allah Maha Segalanya. Kan?

Mawar letak jemarinya ke bahagian kiri. Jantungnya berdegup lagi. Pandang Joe yang sekarang sedang berbual dengan Din. Ketawa Joe segera melekat di hujung mata dan meresap ke dalam jiwa. Mawar, kenapa dengan Mawar kala ini ya?

Mawar berdiri sambil tarik nafas. Dia pandang nasi ayam untuk percubaan terakhir Joe dan kawan-kawannya. Rumah dipenuhi lebih kurang sepuluh orang kawan-kawan Joe. Ramai. Kenangan lewat dia belajar memandu menggamit naluri keperempuanannya.

“Tuah rasa abang Joe tu sukakan kak Mawarlah. Serius tau!” Suara Tuah menghantar seluruh jiwanya bersatu. Joe sukakannya? Benarkah Joe sukakan Mawar? Mawar terkebil-kebil sambil pandang nasi ayam yang siap. Terhidang di atas meja. Joe makan roti, dia akan makan roti yang sama dengan Joe. Bukan sahaja Joe hulurkan kepadanya. Tapi Joe siap suapkan roti ke dalam mulutnya. Mula-mula anak matanya memandang Joe. Gila apakah Joe ini? “ Haaaabukak lah mulut awak besar-besar Mawar oi. Saya suapkan. Sedap roti ni. Siap dengan inti coklatnya. Kalau saya lapar, makan roti ni pun dah cukup untuk saya. Makanlah!”

Ngap! Joe selamba sahaja menyuapkan roti masuk ke dalam mulut Mawar. Detik itu dan sampai ke hari ini apa yang Joe makan, dia akan ingat Mawar. Kalau Joe duduk di padang rumput yang luas menghijau di kolej, Joe akan bawa Mawar temaninya. Telefon Mawar dan paksa Mawar datang untuk menemaninya.

Duduk di hujung padang. Berdua. Kalau selesai sahaja Mawar uruskan urusannya dengan supplier ayam dan Jackie, berlama-lamalah mereka duduk di situ. Ada pohon rendang yang meneduhkan mereka berdua. Ada hamparan tikar yang siap dibawa oleh Joe. Cukup empat roti coklat gardenia dan empat kotak air kegemaran Joe. Air kotak coklat mesti ada dalam begnya.

“Awak…” Suara Joe tembus lagi dalam mindanya. Mawar pandang Joe yang sedang galak berbual dengan Din. Tuah setia menemani kawan-kawan abang Joe. Dia gembira dengan kakaknya yang esok akan memulakan jualan nasi ayamnya dengan sebuah lori 1 tan. Semuanya selesai dalam masa sebulan.

Mawar terkebil-kebil sambil kenangan indah terlayar di depan mata. “Iya. Haaaa…awak nak cerita apa hari ni?”

Suara garau Joe mengisi kotak memorinya. Detik ini terlayar lagi. “Saya rasa saya tak bahagia dengan Suri. Saya tak sehappy sekarang ni.”

“Kenapa?” Mawar toleh pandang Joe.

Joe jungkitkan bahu. Suakan air kotak yang dia minum ke Mawar. Mawar ingat detik itu. Bersatu lagi dalam cepu mindanya. Dia ambil air kotak Joe dan minum. “Saya entahlah. Saya rasa happy berdua dengan awak macam ni. Saya bahagia kawan dengan awak. Pendek kata, jadual hidup saya mula rasa berbunga-bunga semenjak awak jadi jiran saya. Semenjak kita kongsi makanan sama-sama dan semenjak pertemuan pertama kita.”

Erk! Mawar kaku. Telan air liur.

“Awak…”

“Ya…”

“Kalau saya cuba untuk lupakan Suri. Awak okey tak?”

Mawar hembus nafas. Sukar baginya berdiri tegak bila teringatkan kenangan itu. Kata-kata Tuah melayang-layang lagi. Adeiii…gila dibuatnya jantung ini bila Joe ada. Haru biru salur darah ini kalau Joe datang dan ukir senyum kacaknya itu.

Nasi ayam dibawa ke depan. Joe dan kawan-kawan menanti dengan perut masing-masing sengaja dikosongkan. Hanya untuk nasi ayam Mawar. Joe pandang Mawar. Akhirnya. Sebulan lamanya perancangan akan tertunai dan berbayar.

“Hari ni aku gerenti nasi ayam ni markahnya sebanyak sepuluh. Jom serbu!” Joe kenyitkan mata. Untuk Mawar. Hmmm…sepuluh markah konon. Perut dah memang perut tong gas. Perut ular sawa. Mawar dari ruang tamu memerhati sahaja Joe dan kawan-kawan menikmati nasi ayamnya. Sesekali Joe mencuri pandangnya. Sesekali juga degup jantungnya sama laju. Berirama. Bahagia.

Suara Joe kembali melantun masuk dalam otaknya. Berproses cepat. Berkali-kali. Kalau saya cuba untuk lupakan Suri. Awak okey tak?

9 ulasan:

  1. kisahmenarik! puan author! teruskn tau..mn eriana?

    BalasPadam
  2. huhu,, tmbh mnarik,,
    joe nk lupekan suri lg mnarik cbb epy ngn mawar,,muahaha
    suke2,,:D

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama10/11/12 21:05

    akhirnya sambung jgk. dok tungguu jaaaa hari-hari. terima kasih mar utk entry ni. best2 dan suka betul joe dgn mawar. ketawa je baca. ;)

    BalasPadam
  4. RadziahMohdHashim10/11/12 22:15

    mawar : saya ok je....
    itu jawapan mawar tau cik Mardihah...joe yang gila dan sengal....

    BalasPadam
  5. Joe betul-betul dah gilakan Mawar...hehehe #^_^

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama11/11/12 10:23

    manisnya......
    saya hampir2 nak kena diabetis dah ni....
    (^_^)v

    BalasPadam
  7. sweetnyer joe... next entry please...

    BalasPadam
  8. best!!!!!!!!!!!!!!!
    terbaik......
    nnt sambung lagi taw...
    saya tggu dgn sabar... :)

    BalasPadam