Pages

29 Oktober 2007

Sayembara


Motor yang membawa hujan.........membawa kenangan terindah...




Kongsi-kongsi makan Hari Raya Jabatan Kewangan...tinggal ni sahaja untuk tatapan.... :)



Saya memaksakan diri bermain-main dengan jemari untuk meneruskan ingatan terhadap blogging. Kadang-kadang paksaan memberikan satu penulisan yang baik juga ya....
Tiada yang terindah masa dan kenangan saya, melainkan kenangan berhari raya. Perlu ada satu masa untuk memperbaharui minda saya yang semakin kelam timbul dan semakin hilang idea. Kalian..ada idea? sumbang-sumbanglah......

Hajat di hati, berhari raya di rumah makcik di Cheras Perdana, terbantut. Konon kami, (adik & saya) buat surprise, tapi tiada sesiapa di sana. Sudahlah berhujan dan lencun, akhirnya berpatah balik ke Taman Melawati mengunjungi Makcik di sana. Alahai....itulah natijahnya sebab tidak mahu temujanji di awalkan. Lapar satu, penat juga terasa...tapi penuh kenangan bersama adik saya menyusuri jalan raya dalam keadaan basah dan lencun... Tidak sedikit menyesal tetapi kasihan pada adik saya yang kelihatan penat. Inilah adat, kunjung-mengunjung di hari raya ( saya masih mood hari raya, so post pasal raya lagi lah ye)...yang muda merapatkan dan yang tua mempertemukan sesama saudara. Carilah saudara dan sentiasa hormat menghormati. ...

Saya teringatkan sahabiah saya ; L ..kami pernah basah di atas motor...Berhujan dan menolak motor kerana tayar pecah. Sampai lewat...markah Praktikal dapat ciput ajerk...kesian....kenangan kan L?..latihan praktikal kami penuh warna & warni....Menyusuri usrah, kelas, sehingga kepada sebuah perpisahan yang saya kira menyayat hati...Tangisan kami pernah bersama. Air mata saya pernah tumpah kerana persahabatan ini......terasa jauh kini, namun saya yakin, masih ada Hidayah dalam perjalanan hidup. Saya percaya, kenangan kami masih utuh dalam setiap naluri. Saya masih ingat, kami pernah melewati satu zaman perjuangan dan perubahan yang membawa kepada eratnya hubungan persahabatan. Jika merasakan semakin lemah, saya juga makin lemah, tetapi sahabiah, setiap tarbiyah itu dan kenangan cukup menjadikan saya kuat, biar sendiri, biar melayari kepayahan dunia dengan menyusuri perjalanan di sini. Kalian, sahabiah dan sahabat-sahabat, tidakkah lupa pada Bai'ah itu....pada perjalanan itu......Jika saya boleh....kalian juga boleh...kuatkan keyakinan diri dan penyerahan kepada Allah..InsyaAllah...benar, saya cukup rindu pada kalian semua...

Ibnu Qayyim pernah menegaskan bahawa dalam hati itu terdapat kekalutan yang tidak boleh diperbetulkan kecuali dengan mengadap kepada Allah

1. Dalam hati itu terdapat sifat liar yang tidak mungkin dihilangkan kecuali dengan berjinak-jinak dengan Allah

2. Dalam hati itu terdapat rasa dukacita yang tidak mungkin dihapuskan kecuali dengan merasa gembira dengan ma'rifat terhadapNya dan juga benar dalam bermuamalah dengannya

3. Dalam hati itu terdapat perasaan keluh kesah yang tidak mungkin ditenangkan kecuali dengan berkumpul dan menumpukan diri kepadanya

4. Dalam hati itu terdapat kegolojohan dan penyesalan yang tidak mungkin dipadamkan kecuali dengan redha dengan perintah, larangan dan qada' Allah dan menahan sabar menghadapi perkara tersebut sehinggalah ke masa pertemuan denganNya

5. Dalam hati itu terdapat rasa kepapaan yang tidak mungkin disekat kecuali dengan perasaan kasih dan penyerahan diri kepadaNya,berterusan berzikir dan kebenaran keikhlasan kepadaNya. Jika dikurniakan dunia dan segala kandungannya kepada hati yang dihidapi perasaan papa maka ia tidak dapat menghilangkan perasaan tersebut.

3 ulasan:

  1. kenapa tak bitau masa datang melawati? rumah saya di situ...

    bak mai no fon dihah. lain kali singgah umah makcik, leh singgah umah saya sekali...

    psst: antar kat email or YM ye..

    BalasPadam
  2. tini...kami bukak blog baru...rajin² la tgk ek??

    http://eikorina.blogspot.com
    http://eikorina1.blogspot.com

    ada 2...hehe...masih baru lagi...

    BalasPadam
  3. hati hati naik moto time ujan...hehhe

    oh ya! alang2 nak kasi phone number kat tintahati..kasi ler kat 13may sekali...hahha ;)

    psst: antar kat email or YM ye..(tiru tinta)

    BalasPadam