Pages

25 Jun 2010

Surat Misteri

Abang Sod memberikan sekeping surat dengan setem. Setem yang dicopkan 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.Itu tidak berapa penting bagi saya, kerana saya mahu lihat siapakah yang memberi surat ini. Setem 50 sen dengan seekor burung bertenggek di atas dahan juga sipi-sipi saya lihat. Bagi penggemar setem, saya minta maaf kerana tidak dapat memberikan sampul ini kerana ini sampul kenang-kenangan saya!.

Mahu tahu dari siapa? Tentunya PTS Litera Sdn Bhd. Saya tidak memikirkan apa-apa melainkan perkara pertama mungkin hebahan mengenai menuskrip kedua. Terfikir juga, prosuder penerbit sudah berubahkah?

Kawan-kawan yang lalu lalang saya biarkan. Bagai angin lalu. Mungkin surat pengesahan manuskrip atau mungkin lain. Serba serbi mungkin.
Perlahan saya membukanya. Mengoyakkan kepala muka surat. Mata saya berkelip-kelip . Hidung terus menyedut udara yang dingin.

Sejuk.

Kerana sistem pendingin udara, 'IBU'nya adalah di sini. Adakala petugas-petugas dengan tangga akan datang membetulkan, mengetuk dan melancarkan sehingga kami tidak perasan bahawa kami berada di London. Kita di Malaysia ya!

Saya pandang sampul ini. Sudah saya koyak. Perlahan saya buka suratnya. Abang Sod sudah berada di tempatnya. Seorang dua pekerja datang untuk berurusan dengan Jabatan kami menekan punat yang akan berbunyi 'Ting Tong'. Maka saya akan segera membuka pintu dengan rasa sudah jemu dan malas. Muka-muka dan wajah-wajah yang sama, yang adakala mahu saya membuat segala pembayaran dengan cepat dan diistilahkan sebagai 'URGENT'. Ini juga salah satu perkara yang akan membuat saya sakit cepat, tapi apa boleh buat!. Sudah amanah dan kerja.

"Masuk!" lantang saya bersuara. Saya adalah penjaga pintu rasmi! Kalaulah ada elaun pintu, mesti saya akan mendapat elaun yang banyak melebihi royalti sebagai penulis dan menjadi calon pekerja paling alergik dengan bunyi 'Ting Tong'.

Eh, berbalik kepada surat misteri ini. Saya lihat dengan penuh emosi, berdebar-debar dan penuh rasa berkecamuk. Manuskrip kedua sayakah akan dipercepatkan penerbitannya? Sama sekali tidak, kerana saya harus fahami tugas editor yang banyak dengan menghadapi manuskrip yang memeningkan kepala dengan tiada tanda koma, tiada tanda titik dan bermacam kesalahan tatabahasa.

Debaran saya memuncak!. Memandang kepingan surat yang menjernihkan hati saya. Mulut saya ternganga. Sungguh saya tidak sangka. Ini kepingan yang memberikan rasa bahagia berganda-ganda. Tuhan, Alhamdullilah. Seolah melihat keputusan SPM dengan 25 A1, mengalahkan adik Nur Amalina dan Nik Nur Madihah.Oh, Tuhan!

Saya membeliakkan biji mata. Benar sama sekali.

Petang itu di dalam kereta suami tersenyum simpul.

"Belanja abang makan, ya!" matanya bersinar-sinar sekali. Saya tersenyum. Seolah senyum sehingga ke telinga.

" InsyaAllah." lantas fikiran saya melayang-layang kepada janji yang akan saya tunaikan nanti. Teringatkan emak, ayah dan adik-beradik yang lain.

"Terima kasih menyokong penulisan anakanda,"

Saya memandang suami dan berkata, "Menulis itu cinta. Bukan mengharapkan apa-apa. Ini pemberian Tuhan kerana menulis perlu dengan rasa hati dan jiwa,"

"Kalau tidak dapat banyak itu, rasa-rasa mahu menulis lagi?" tanyanya lagi.

" Perlu menulis. Kerana setiap kebaikan dalam penulisan itu akan sentiasa dibaca dan bukan kita minta yang istimewa atau apa-apa ganjarannya. Jangan meminta diri popular kerana menulis tetapi menulis yang memberikan pelajaran dan pengajaran kepada semua!"
saya tersenyum bahagia.

Penuh bahagia dan udara terasa menyaluti diri sesempurnya. Tuhan itu maha kaya. Selepas ini, saya akan menulis dengan murni, dengan penuh kebaikan dan dakwah. Itu impian saya. Biar saya menulis setahun dengan 1 buah buku, tetapi ia penuh pelajaran dan bermakna.

4 ulasan:

  1. tumpang gembira bt kejayaan sahabiah.. =)

    teruskan menulis

    BalasPadam
  2. Dari tajuk entri ini saja aku sudah tahu kau terima cek...

    Syabas & tahniah

    BalasPadam
  3. Ahkak RSL1/7/10 08:16

    OKB adik akak! Tahniah! semoga terus sukses!

    BalasPadam
  4. salam teman, terima kasih ya!

    Haris Hauzah, supaya kamu juga bercita-cita tinggi!

    ahkak RSL, terima kasih kak..hehehe

    BalasPadam