Pages

10 Januari 2014

Nadratul Nisa' Special Entry [Maleq Rafie/Tan Jie Kang]


Alhamdulilah. Manuskrip Nadratul Nisa’ siap akhirnya. Yeayy! Yippie! Berbekal semangat jitu pembaca di blog, page dan group (semua adoo) haha. Terima kasih semua untuk kasih sayang kalian. Kritikan, komen dan apa sahaja untuk manuskrip Nadratul Nisa’. Musim cinta pertama, kedua dan ketiga mereka bertiga akan kalian dapat edisi cetak nanti. Bila? Tak tahu, sebab minggu depan baru saya emailkan ke editor. (saya kena polish sikit. Pruf read, betulkan dua tiga kali bagi nampak cantik manuskrip. Iya kan?) Perlu saya ingatkan, kita kena tunggu penerbit kata okey, baru saya beritahu bila terbit. Saya tak boleh terus bagi jawapan bila ada di pasaran. Okey semua?

Projek seterusnya ialah saya kena siapkan Nama Dia Joe. Saya kena kemaskini semua dan emailkan ke editor untuk penilaian bulan Februari ini. Doakan kedua-dua manuskrip lulus dan kita tunggu terbit sambil saya usaha siapkan semua manuskrip yang terbengkalai. Kalau saya laju menaip dan menyiapkan, saya janji sambung Udin & Jen. Saya usahakan yang terbaik untuk Geng Transformers. Okey?

InsyaAllah, bulan Jun 2014 baru saya akan mulakan projek Mrs Pai Epal. Jeng Jeng jeng. Okey, tak nak cerita banyak-banyak meh layan teaser akhir Nadratul Nisa’ ini. Suka? Suka? Suka?



“Nisa duduk sini dengan aunty Zaireen ya.” Akhtar gelabah. Rasa separuh mati. Dia rasa sebak. Dia pusingkan lagi tubuh. Mata mencari wajah Tengku Zaireen. “You tengokkan anak I. Kejap aje. I pergi cari Nad.”

Tengku Zaireen melangkah setapak ke depan. Ingin dia tarik lengan si Akhtar. Tapi terhenti. Kaki Akhtar lebih laju berayun ke depan.

Akhtar berlari lari. Laju. Tengku Zaireen hanya boleh memerhati. Dia hanya boleh menunggu dan melihat sendiri – berjayakan Akhtar mencari wajah yang dikatakan sama seperti Nadratul Nisa’?

Akhtar berpusing ke kiri. Mencari di setiap sudut. Wajah dicari tidak ada. Tubuh yang tadi dia juga nampak sudah menghilang. Dia pusing lagi dan berlari ke arah kanan. Dia nampak wajah Nadratul Nisa’ di sebalik pengunjung yang makin ramai. Tadi. Itu tadi, Akhtar!

Dia berlari. Dia gagahi diri untuk mencari. Rasa mahu menangis bila wajah sebenar tidak muncul di depan mata. Dia rasa sudah rindu. Bertahun-tahun dia menyimpan rindu dan kenangan. Mana kau, Nad? Mana?

Nadratul Nisa’ tenang berdiri bersama eskalator yang sedang turun ke tingkat bawah dan perlahan-lahan bergerak. Sesekali mata ke kiri dan ke kanan merenung hiasan pameran yang dia tinggalkan. Aroma bau bunga dan kemeriahan kawasan pameran menari-nari di hujung mata.

Akhtar berdiri. Menarik nafas. Dia pergi ke ruang tengah. Mid Valley ini besar. North. South. East. Wing. Gila. Mana nak cari dia? Mana? Besar sangat ni.

“You tak nak cari dia?” suara Tengku Zaireen mengasak-asak.

“Tak nak.”

Meski jawapannya tidak. Tetapi kaki sedang melangkah laju. Sekejap-sekejap dia berlari dan kemudian berjalan sambil mencari.

“Kenapa?” Senyum Tengku Zaireen mencelah. Sesekali menganggu minda.

“I nak dia ada depan mata dengan sendiri. Kalau Allah takdirkan I jumpa dia dengan masa yang tiba-tiba, itu lebih bermakna dari I cari dia. Pencarian akan membuatkan hubungan dia dan suami mungkin dalam keadaan emosi.”


Akhtar meneruskan pencarian. Sukarnya mencari. Muncullah. Muncullah walau sekali.

Berlari-lari.

Mencari di serata ceruk kedai. Berjalan sambil memusingkan mata entah ke mana sudah. Kiri. Sekejap dia ke kanan. Macam orang hilang anak dan akal. Iya. Semua ini kerana rindunya. Kerana sayangnya. Kerana kenangan antara mereka. Kadang-kadang dia rasa ini hanya sia-sia. Bukan. Bukan. Bukan sia-sia. Dia mahu mencari Nadratul Nisa’. Cukuplah sekali kalau dia melihat wajah nan dirindui. Dia hanya mahu bertanya khabar. Itu saja. Bukan dia mahu cinta yang tersimpan ini dibalas dengan apa-apa.

“Ohh….kalau dia sayangkan suami dia bukan lagi you? Macam mana?” Gema suara Tengku Zaireen berpadu lagi bersama kaki yang sedang bergerak. Dia akhirnya duduk di sebuah bangku.

Rasa putus asa. Akhtar sudah tewas. Pencariannya berakhir begitu saja. Bila punggung berlabuh ke kerusi kayu, penatnya baru terasa. Peluh rasa mencurah-curah turun. Dia tunduk.

Jemari runcing dia genggam erat-erat. Air mata rasa bergenang dan sekejap lagi bakal melimpah. Beberapa minit dia mendiamkan diri. Dia menarik nafas dan kemudian perlahan-lahan dihembuskan.

Seseorang sedang berdiri. Kasutnya tidak dia cam. Akhtar perlahan-lahan memanggung kepala. Mata kini sedang bertemu. Mata kini sedang bersatu.

“Bro, you terjatuhkan wallet masa berlari-lari tadi.” Senyum

Jemari perlahan-lahan menggamit beg sendiri. Akhtar teragak-agak. Mujur! Kalau tidak, habislah kena ke balai polis membuat report.

“Cari siapa? Macam cari seseorang yang penting aje.” Senyum lagi.

Dia – Akhtar. Hanya diam. Hanya mengambil semula wallet dan dimasukkan ke dalam kocek seluar jeansnya. “Terima kasih.” Hanya itu terzahir.

Selebihnya dia penat dan rasa sudah putus asa.
Mahu menangis, dia lelaki.
Mahu menjerit, nanti dia dikatakan gila.
Sudah Akhtar. Sudah!


"Nad sayang abang banyak mana?"
"Errr..banyak laut!"

9 ulasan:

  1. Tanpa Nama10/1/14 19:38

    rasanya Marshanda kan tu?? Klu tukar gambar lain boleh ke? Bukan apa, dia dah bertudungkan, kesian dia... peace ^ ^

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih mengingatkan saya. dah tukar. maaf, saya terlupa.ha ha ha

      Padam
  2. Akak tunggu buku terbit....ya sayang....

    BalasPadam
  3. Akak buat saya sedih...sob sob..
    x sabar nak tunggu versi cetak...semoga dipermudahkan segala urusan kak..;)

    BalasPadam
  4. terubat sikit la rindu tuk Nad, Maleq & Akhtar... semoga berjaya Cik Mardihah! :)

    BalasPadam
  5. tannnnnnnnnnnnnnnnnnnn

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama2/9/14 19:26

    Sama nama ngan anak - nadhratun nisaa'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama2/9/14 19:40

      Actually i hv 3 girls...all of them are nadhratun...haha ..nadhratun nabila, nadhratun nisaa' n nadhratun nadhira

      Excited bila nama anak jd watak utama :-D

      Padam
  7. wah, tahniah..saya tengok buku ni kat bookcafe.com.my, cuba usha gaya bahasa penulisnya.
    Tahniah Mardihah. Gaya bahasa awak memang dah menarik hati saya..
    Saya nak melawat-lawat tulisan lain di sini..=)

    BalasPadam