Pages

04 Disember 2007

Sejenak kenangan bersama Dirimu


Al- Fatihah kepada sahabat saya, Siti Hajar Bte Yaakob, meninggal dunia semasa melakukan penerjunan ketika acara raptai sempena LIMA di Langkawi. Juga kepada 3 lagi rakannya , anggota Pasukan 10 Briged Para dari Kem Terendak, Melaka.

Siti Hajar pernah sekelas dengan saya ketika Tingkatan 4 dan 5 di Sekolah Menengah Keb Ghafar Baba. 2 malam lepas, Ali ,Siti dan Diana turut sama menelefon saya. “ Siti Hajar meninggal…” Innalillah…

Saya terkejut. Seawal pagi saya mendapatkan akhbar. Ya benar…gadis pemalu yang duduk ditepi tingkap. Manis dengan senyuman. ….Akhirnya Hajar pergi dahulu menyambut seruan Ilahi. Kenakalan saya di kelas mengusiknya, masih terbayang. Gurau senda masih lagi menjelma. Sungguh saya tidak sangka.

Hakikat kematian pasti akan menjelma dan akan berlaku kepada setiap manusia. Seperti dalam firman Allah s.w.t :

“Tiap-tiap yang berjiwa akan menemui mati.”
- Surah Ali ‘Imran: ayat 185

Marilah kita menjalani kehidupan dengan mengetahui matlamat hidup,

Dan tidak Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka mengabdikan diri (kepadaKu).- Surah az-Zariyat: ayat 56

Juga kita memahami nilai dunia berbanding dengan nilai akhirat.

Firman Allah SWT:

“Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu:“Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah, kamu berasa berat dan ingin tinggal di tempat kamu ? Apakah kamu berpuas hati dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan akhirat? Pada hal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan akhirat) hanyalah sedikit.”- Surah at-Taubah: ayat 38

Semoga roh Siti Hajar dan semua rakannya ditempatkan di kalangan orang yang beriman dan beramal soleh. Khabarnya, kenduri perkahwinan bulan Mac tahun hadapan, persiapannya hampir selesai. Takziah untuk keluarga arwah.

AL-FATIHAH