Pages

05 Mei 2008

Manikam Kalbu


Saya tidak pernah mengkritik mahupun memuji…tapi ini sebahagian dari rasa saya sebagai pembaca.

Manikam Kalbu memulakan cerita dengan penuh santun budaya melayu. Busana melayu dan tertib aurat dalam konsep busana/fesyen.

Banyak yang dikaji, diteliti dan dimanfaatkan dalam novel Faisal Tehrani ini. Melalui dua zaman dan penceritaan kisah ini digayakan oleh seekor kucing madura, Manira yang comel sikapnya dan gayanya.

Berbekalkan pengalaman dan banyak ilmu, novel ini digarap sinis agar kita sebagai masyarakat melayu menilai kembali kegemilangan busana malayu : baju kurung, cekak musang, destar, baju melayu dan berbagai nama pelik kain seantero dunia. Saya pun baru tahu berbagai nama jenis kain yang kadang-kadang tergeliat lidah menyebutnya. Kelakar sungguh! Gaya berani menempelak dunia fesyen yang semakin tipis nilai moral kepada insan sendiri. Novel ini juga dalam diam menerapkan nilai dakwah sentimental yang halus pada perkiraan saya.

FT meletakkan Ziryab anak muda cekal bersama neneknya yang nyanyuk dan sebagai remaja, memerlukan kekuatan diri, solat dan doa. Buku yang bagi saya wajib diangkat kepada semua remaja masa kini. Bahkan tidak keterlaluan bagi saya, buku ini membawa saya tersenyum, ketawa dan bahagia.

Juga kesinambungan kisah Ziryab bersama dunia kreatif fesyen, rakan-rakannya, suasana sekolah, kasih sayang, persahabatan dan keluarga. Saya rasa macam kembali ke zaman sekolah pula. Bahkan Ziryab lebih pakar menjahit dari saya sendiri.

Manikam Kalbu diwujudkan pada zaman Sultan Melaka - diangkat sebagai memenuhi criteria bagaimana fesyen, busana melayu mula dikenali pada awal abad di Melaka.

Memenuhi selera dan tak rugi membacanya…… Cuma saya tidak pasti bagaimana dengan aurat ibu angkat Ziryab dengan Ziryab dirumah barunya. FT tidak menceritakan keadaan aurat di antara mereka. Molek jika dapat pembaca tahu. Bukankah begitu?

Ceritanya bagai air mengalir dan masih saya ingat bagaimana membaca Tunggu Teduh Dulu….. Tak rugi mencuba novel ini. ..Selamat Membaca!

pstt~ : Kak Long & Diq Sue...tak sangka berjumpa malam tersebut, dalam tak jumpa dan saling rindu, akhirnya terserempak juga...

Miauwww...miauw........

4 ulasan:

  1. Salam,

    Dari tulisan ini, jelas buku itu telah menikam kalbu pembacanya, secara lembut.

    Teruskan membaca apa saja yang baik-baik. Membaca itu titian ilmu. Demikian pesan guru karangan saya dulu :)

    BalasPadam
  2. salam..mungkin saya harus mencuba membaca karya beliau

    BalasPadam
  3. Salam Mardihah,
    Tak byk novel melayu yg abgjas berpeluang baca. Tp yg paling abgjas gemari ialah 'Terang Bulan' karya Rahmat Haroun.

    Mungkin abgjas patut cuba baca 'Manikam Kalbu' juga...

    BalasPadam
  4. comelnya cover novel tu... 1st time jumpa cover novel yg comel... slalunya cover novel msti yg ala bunga2 sket.

    BalasPadam