Pages

22 Disember 2008

Idea tiba.....

Maha suci Tuhan, bahawa setiap kecantikan manusia itu adalah tidak sia-sia belaka melainkan dengan nilai Taqwa.

"Mari kita bersatu membina maqam Taqwa itu!" ucapnya lembut. Kami memandang pesona malam. Angin membawa hembusan secara damainya.

Saya memandang wajahnya, matanya dan segenap wajahnya. Kelip-kelip lampu membawa kepada senyumannya. Dia suami saya kini. Saya akan dapat membilang kerlipan matanya, meneliti senyumannya dan menjadi suri hatinya. Mampukah saya mendapat Redha suami, sebagai isterinya?

Dia memandang saya.....Penuh bahagia.

Muharam, bulan ijab kabul kami. Bulan pertemuan kami.

Jiwa saya sebak dan hiba. Pernah saya berkata kepadanya

" Siapalah saya untuk awak jadikan teman hidup..saya tak punya apa-apa...wajah biasa sahaja...cantik tiada....sederhana hidupnya..tidak kaya..."ucap saya biasa. Mengawal debaran jiwa.

Saya memandangnya lagi.

Setitis air mata saya jatuh dan jemari kasarnya menyapu lembut pipi ini.

" Allah memberikan abang seorang isteri yang cekal hatinya, cantik budi bahasanya, kaya agamanya, walau sederhana, isteri abang ini istimewa gerak dan lakunya. Manusia tidak sempurna, sayang..."

Hati saya berdegup kencang..mak aii...'sayang'..hehehe....

Balqis selalu sahaja mengusik saya sebelum 1 minggu tarikh akad nikah kami. " Nanti Abang Najmi akan panggil Aisya sebagai sayang..hahahahaahahahaa..". Saya mencubit peha Balqis kuat. Kami ketawa menahan usikan Balqis. Mak memandang serong tanda supaya menjaga laku. Hati saya tergelak kecil.

Bahagia dan memandang suami saya, kini di depan mata.

Ini sebahagian dari manuskrip yang sedang Dihah siapkan........
Idea sepintas lalu selepas meraikan cinta An-Tusufi dan zaujahnya...
Idea selalu datang!Tanpa dipinta!

18 ulasan:

  1. Dihah - semuga apa yg diusahakan mendapat keberkatanNya.Saya percaya kepada konsep niat dan keikhlasan berkerjaya. Ini mungkin kalau mahu dipadankan dengan kerjaya yg saya pilih......

    Semuga Dihah terus menulis dalam nada yg sama....romatisnya apa yg dihah turunkan disini....he....

    BalasPadam
  2. Dihah ni nanti...kalau dengan hubby, mesti romantik habis....
    bahasa berbunga2...
    :)

    BalasPadam
  3. isk...ini cuma manuskrip saya sahaja...novel terbaru...dalam proses sahaja...ini bahagian yang mungkin akan saya masukkan di penghujung cerita, atau Aisya sebenarnya bermimpi...ermmmmmm

    mcm mana kesudahannya...saya tak dapat pastikan lagi...

    menulis kdg2 boleh sahaja, bertukar cerita..idea saya boleh jadi gila-gila atau bersahaja saja. Boleh saja buat semua benci pada wataknya...

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. salam dihah,

    setiap kali idea mendatang
    perlukan catatan
    biar tak kehilangan
    dari ilham ingatan.

    coretkan keindahan...

    selamat berkarya...

    BalasPadam
  6. ammvoiii, romantik sungguh kamooo.. uhuhu

    BalasPadam
  7. salam ziarah..

    pertamanya saya ingin mengucapkan selamat pengantin baru..entahla baru atau lama..nampak macam baru.

    ada buat novel ya?teruskan menulis ya.

    Kalau ada masa dan sudi komen apa2 silakanlah ke blog saya..

    BalasPadam
  8. tukang cerita - hihihihi..isk isk...tertawa saya....

    naz ilyn - alamak kak, bahasa akak lagi tinggi dari dihah....lagi puitis..kalau apei baca ni, mesti lagi tak faham...kui kui..nyway, thanks kak

    al-bima sakti - memang saranan yang baik. menulis, idea kadang2 datang tanpa dipinta!

    en_me- amvoiii..huhuhu

    Ibnurashidi - selamat pengantin baru...untuk An-tusufi...bukan dihah ye..

    BalasPadam
  9. salam..

    uiks..sedang membikin manuskrip lagiii..ooo,tak kasitau org ek ada manuskrip baru :P

    dialog tu..hmm, thnx sis....nanti leh belajar dr kamu camne nak bikin manuskrip, hehehe...

    syukran kpd yg mengucap selamat...mudahan kita semua mendapat naungan keselamatan-Nya di alam Sana :)

    BalasPadam
  10. Hi Mardihah,
    Suspens juga, ingatkan kisah peribadi Dihah yg menjadi coretan -kisah detik2 menjelang akad nikah. (maaf abgjas x tahu kalau2 Dihah dah berkeluarga/belum).

    Pandai Dihah nak pancing pembaca ye...err..penulis sepatutnya begitu kan?

    BalasPadam
  11. Wahai manuskrip, bila nak terbit nih ?

    BalasPadam
  12. an-Tusufi - manuskrip kedua. ada rezeki, saya mahu terbang tinggi....terima kasih untuk idea.

    abgJas - bukan kisah peribadi Dihah....kisah cerita sahaja...memancing pembaca banyak caranya. ada orang tidak suka membaca novel cinta, ada suka novel cinta islami...ada tentang motivasi dan banyak lagi....penulis banyak cara....bg saya, yg suka, baca sahaja,yg tidak faham, jangan baca, nak faham, baca sahaja...

    Mak Su- hmmmm..:)

    Haris Hauzah - Wahai manuskrip, berkata-katalah kamu.........daku tertunggu-tunggu.......!!!

    BalasPadam
  13. dihah apersal ngan gua lu tak penah romantik mcm ni pun?

    BalasPadam
  14. wah manuskrip baru...tahniah! Teruskan usaha :)

    BalasPadam
  15. Salam ukhwah...
    Manuskrip yang menarik utk dibaca..

    BalasPadam
  16. Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.

    BalasPadam