Pages

27 Jun 2012

Mr Pai Epal Bonus 2


Mr Pai Epal Bonus 2.

Doakan saya laju lagi menulis kerana manuskrip ini hampir siap. Plot sudah tersusun dan bonus ini untuk semua yang sentiasa ternanti-nanti
perkembangan kisah ini. Terima kasih semua untuk komen dan like like like.

Saya yang tak popular, (hahaha)
Mardihah. 
 
 lmh16

Dia sudah berkumis. Rambutnya panjang dan diikat satu. Kurus sahaja tubuh dan tidak terurus melihat bajunya. Sepanjang 1 tahun setengah yang berlalu ini, apa yang berlaku dengan kehidupannya?

Kenapa dia merenung aku sebegini? Mengapa ada air mata menitis di pipinya?

Mengapa dia mengangkat karung sampah dan keluar dari pintu belakang restoren mewah ini ?

Benarkah apa yang Zana katakan kepada aku tempoh hari? “Dia jadi pembantu dapur di restoren hujung sana tu, Yaya.”

Air matanya mencurah lagi.

“Dia sakit selama enam bulan selepas kau terbang ke Paris. Dia dihukum dengan kebencian umi yang meluap-luap kepadanya. Kerana Izz Amir masih setia menantikan kau, Yaya.” Suara Zana terapung-apung kala ini.

Bibirnya bergerak-gerak seperti mahu berbicara. Karung sampah yang sedang diangkatnya terjatuh. Dia terkedu. Aku tarik nafas. Merenungnya. Aku perhati susuk tubuhnya yang kurus ini. Wajah mendungnya penuh rahsia. Matanya berkaca-kaca. 

Ya, selepas tiga bulan dia berdiri menantikan aku di kota cinta ini. Setia merenung aku di depan apartment. Izz Amir kemudian menghilangkan diri sehingga aku sedar yang aku merinduinya. Dia sudah putus asa memujukku. Tetapi aku tahu, dia masih setia menyembunyikan diri di belakang bangunan itu. Lewat beberapa hari, bila aku menoleh, tubuhnya di belakang bangunan itu tiada. Sudah sebulan Izz Amir pergi. Selama sebulan itu juga aku kembali mencari dan menjejakinya. Adnan mahupun Munir, tetap mengatakan yang Izz Amir masih berada di sini. Dia menghilang tanpa khabar berita dan rupa-rupanya dia duduk di lorong ini. Oh tuhan…duduknya di lorong ini?

Kenapa dia tidak lagi berdiri di depan bangunan itu dan merenung aku. Kenapa Izz Amir tidak cekal menunggu aku yang sentiasa menyebut namanya di hati ini? Meski aku menolak dan rasa marah itu ada, aku tetap mencintainya.

Ya, dia Izz Amir. Namanya bernafas di jiwa ini. Semenjak pertama kali aku ditemukan dengan dia.

Kakinya melangkah setapak ke belakang. Dia nampak terkejut dengan kehadiran aku. Dia kesat-kesat air matanya.

“Umi buang dia dari keluarga, Yaya.” Suara Munir pula mengasak emosi. Penjelasan teman-teman seminggu yang lalu membuatkan aku diserang kepiluan.

Kaki aku melangkah. Perlahan-lahan berdiri di depannya. Aku masukkan jemari ke dalam baju sejuk. Bila aku renungnya, air mata aku untuk kesekian kali menemani. Hiba mengetuk pintu hati. “Kenapa awak tak makan ?

Dia diam. Matanya menunjukkan reaksi terkejut dengan sapaan pertamaku. Hampir dua tahun lamanya. Ini adalah pertemuan pertama meski sudah berkali-kali dia datang memohon maaf kepadaku. Ini juga kali pertama aku menyapanya.

Dia terkejut. Bibirnya bergerak lagi. Tetapi dia ternyata tidak mampu membuka mulut. Bibirnya seakan terkunci. Mati.

Angin berhembus lembut. Menemani pertemuan ini. Entah kenapa kaki ini kuat untuk berdepan dengannya. Air matanya laju lagi.

“Kenapa awak biarkan perut awak kosong dan sentiasa masuk hospital?” aku pandang dia.

“Kenapa awak tak makan sampai awak kurus macam ni? Makanlah sikit. Nanti kalau awak sakit, saya susah hati.” Ah – air mata aku laju dan terus deras . Dia sudah kurus. Nampak cengkung dan betul seperti orang sakit. Bola matanya tidak lagi bersinar seperti dahulu.

“Rambut awak pun dah panjang. Kenapa awak selekeh macam ni? Kenapa awak tak terus tunggu saya di depan apartment seperti selalu ? ”

Izz Amir kesat-kesat air matanya. Dia menangis dan setia merenung aku. Soalan-soalan aku membuatkan emosinya bergerak bersama air mata.

Aku gumam bibir yang bergetar. Senada dengan kesedihan yang membalut ruang hati. Melihatnya sebegini membuatkan aku jadi nanar. Simpati datang lagi.

“Kenapa awak masih sayang saya ? Kenapa?” 

Dia betul-betulkan topi yang menutup rambut. Tunduk menyembunyikan wajahnya.

“Dah malam Yaya, baliklah. Nanti awak sakit.” Akhirnya dia bersuara. Semudah itu dia menyuruh aku balik ke rumah. Aku gelengkan kepala.

Aku renung dia. “Kalau saya sakit sekalipun, saya tak kisah. Asalkan awak makan dan kembali sihat. Makan ya. Saya bawa nasi dan ayam sambal ni.” Cepat-cepat aku alihkan beg galas ke hadapan. Aku keluarkan bekal yang aku masak di rumah tadi. Bersungguh-sungguh aku menyelongkar beg galas ini. Aku mahu Izz Amir makan makanan yang aku bawa ini. Dari rumah tadi, aku sudah masak dan aku bertekad menemuinya di sini selepas dua hari aku menjejaki dia. Aku temui dia. Tuhan memakbulkan doa aku. Pertemuan telah kembali tercipta. Gigih aku menyusup masuk ke dalam restoren ini dan melihatnya bekerja di dapur restoren. Aku menunggu dia sehingga habis waktu kerjanya. Betul telahan aku yang dia keluar melalui jalan belakang. Ironinya, pertemuan antara aku dan dia mencipta berbagai rasa.

Di sini. Di lorong ini. Mata kami bersatu lagi.

Izz Amir senyum. Ada air mata di pipinya dan jantung ini terus berdebar hebat.

“Makan ya.” Aku hulurkan bekas berkenaan.

Entah kenapa air mata ini laju lagi. “Kalau awak tak makan, nanti awak sakit. Makan ya.” ‘perkataan’ makan menjadi topik utama pertemuan ini. Barangkali aku risaukan kesihatan Izz Amir sehingga aku asyik mengulang-ulang meminta dia supaya makan.

Izz Amir mengambil bekas dari pegangan ini. “Kalau awak yang masak, saya makan. Saya akan makan. Untuk teruskan hidup ini.”

Dia bersungguh-sungguh.

Akhirnya kami duduk bersila. Dia menikmati nasi dan sambal ayam dengan penuh jiwa. Aku perhati sahaja Izz Amir mengunyah. Cara dia makan seperti sudah lama tidak menyentuh nasi. Dia betul-betul kelaparan. Entah kenapa, bila kali kelima dia menyuap nasi, air mata Izz Amir mengalir lagi. “Sedap.” Dia senyum sambil tersedu hiba.

Sedetik itu juga, aku memeluk kaki ini. Aku menangis sungguh-sungguh di hadapannya.

24 ulasan:

  1. Tanpa Nama27/6/12 15:29

    walaupun hanya sepicing, tapi sedihnya.... ala-ala laila majnun...

    BalasPadam
  2. isk isk isk...sedihnya!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  3. Kenapa??? sungguh tragis sekali kisah cinta Izz Amir dan Yaya. Mardihah, awak buat sy menagis tau! x suka...

    Ah rindu betul dgn Mr Pai Epal

    BalasPadam
  4. rasa mcm nak menangis..knp jadi cam gitu .. sedihhhhhhhhnye saye

    BalasPadam
  5. Sis nape sedih sangat ni???
    Sedihnya...T_T
    Kesiannya Izz Amir...
    Sanggup Izz tunggu Yaya tanpa pedulikan keadaan diri sendiri...

    BalasPadam
  6. aduhhhh,...nangis lagi...nangis lagi,
    Mardihah sayang asal wat akak menangis...meleleh air mata ni haa...sapa nak tolong ni..huwaa!!!!

    BalasPadam
  7. Ahkak RSL28/6/12 08:21

    Ahkak nanges jugak! Huwaa... sades... terus simpati balik kat Izz Amir. Ok la.. ok la... Pie ler kawin ngan Izz. Tapiiii.. camana ngan Munir yg sweet tu? Alaaa... meh pas kat ahkak la.. kah kah kah

    BalasPadam
  8. Mardiah dear,

    So touching.. Saya selalu jenguk blog but x pernah komen.. But today u make me.. :( sedih sgt2x siap nangis berbagai.. Nasib baik boss dah keluar.. Kalau x malu je..

    Anyway, saya tunggu 'buah tangan' mardiah dipasaran.. Bila keluar? X sabar rasanya...

    Keep it up... :)

    BalasPadam
  9. sedihnyer...isk3...dgn muzik latar menyentuh hati..waaaaa..sedih...

    BalasPadam
  10. huaaaaaaaaa.....sedihnya.........airmata dah mengalir nie.....cik writer cepat2lah siapkan manuskripnya.........

    BalasPadam
  11. mana buku tu???...mana bukue MEP tu???? saya nak nangis puas dgn Izz Amir dan Cik Yaya sayang....sob..sob..sob..

    BalasPadam
  12. ayaksss...cedeyyyyy...

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama15/7/12 19:50

    huhuhu..sedihnya....tragis sungguh percintaan mrk..wawawa...

    BalasPadam
  14. Cite ni bila nk terbit jd buku ye..

    BalasPadam
  15. @Akmar Arbain hehe. cik penulis pun sedang menanti. Nanti kita war-warkan ya. ;D

    BalasPadam
  16. huhuhuhuuu T-T sedih nyaaa :'c sobsobs

    BalasPadam
  17. Bestnya bila buku ini akan diterbitkan dah sepuluh kali saya ke MPH ,mereka kata belum ada dalam sistem.cepatlah.

    BalasPadam
  18. @aliahmohdsalleh ohh, bersabar menantinya ya. Belum lagi diterbitkan. Sedang dalam penilaian Aliah. Sobsss...sedihnya saya dan terharu kerana awak sudi bertanya sampai ke MPH. Saya akan warkan di page dan blog ini jika diterbitkan ya. InsyaAllah, doa banyak2 untuk mpe ya.

    BalasPadam
  19. Saya telah hilang jejak Izz amir...wapau pun ada update status dalam FB, masih x sesempurna update dalam blog ni....masih menanti MPE dalam pelukan ku...

    BalasPadam
  20. Tanpa Nama1/2/13 00:27

    cik writerrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Huwaaa...... sedey sgt2 tau.... dah banjir umah saya ni... even terlambat follow MPE, saya tak sbr nak dptkan full version citer nih..... novel pls!!
    like 17 jutab kali :)

    BalasPadam
  21. Tanpa Nama2/2/13 17:53

    Mardihah, saya tak baca keseluruhan cerita ni cuma baca bonus je ngan last bab sbb nak tunggu novel so bleh baca dari awal.... Kenapa lambat sangat penilaian tu? Saya tengok sesetengah penulis tu cepat je dapat bukukan cerita dorang walaupun cite ntah apa2. Apa pun saya harapkan yang terbaik utk awak. Waiting for zain n dina as well.

    BalasPadam
  22. @Tanpa Nama doakan mr pai epal saya baik-baik sahaja ya. Positif dan sentiasa menantikan mr pai epal kesayangan semua di sini. huwaaa.saya yang sedih.

    BalasPadam
  23. @Tanpa Nama terima kasih sudi turunkan jejak ke blog saya dan membaca mr pai epal. sikit membacanya pun saya hargai. terima kasih ya. Ohh...itulah, saya tak pasti kenapa lambat sangat mrpaiepal saya. kesian saya. Huwaaaaa...saya sedih ni sebab tunggu mr pai epal saya lambat sangat. kenapa ya? kenapa mesti saya?

    BalasPadam