Pages

19 Jun 2012

Mr Pai Epal Bonus 1

Mr Pai Epal Bonus 1. Saya hanya menepek sebahagian entry sahaja ya. Semoga suka dan bagi yang migrain...hahaha. stress sebab Mr Pai Epal tak ada entry..hari ni saya hadiahkan entry ni, okey? Suka tak? Suka tak? Saya ni baik hati tau. Cewah. Sebab saya dah janji, akan tetap ada lima bab bonus di dalam blog.
;)

Senyum empat belas juta hokeyyy?

Lac_supérieur_bois_de_boulogne

“Jom kita keluar?” Munir sengih sambil mengunyah chewing gum. Dia masuk jemarinya ke dalam kocek. Beg berwarna coklat yang dihadiahkan oleh Munir sempena hari jadi aku bulan lepas terus aku galas. Kaki kami melangkah keluar dari kawasan Le Cordon Bleu. Bangunan berwarna biru dan putih tegak berdiri. Kawasan rehat di luar bangunan ini dipenuhi para pelajar. Ada yang duduk membuka komputer riba. Ada juga yang sedang menikmati makanan ringan dan paling penting ramai yang membaca buku. Berbual-bual dan bergelak ketawa, menghilangkan diri dari tekanan selepas penat mengharungi kelas kulinari.

Musim bunga yang dingin. Bersama langit yang sungguh cantik. Aku ukir senyuman. Menghadiahkannya untuk Munir yang setia menanti jawapan dari diri ini. Mata bulat aku memerhati lagi para pelajar yang sedang tekun dengan aktiviti masing-masing.

Beberapa orang pelajar yang perasankan kami, melambai-lambai mesra.

“Jomlah Yaya. Saya belanja. Nak tak? Nak tak? Saya laparlah.”

“Awak tak ada kelas lagi ke lepas ni?” Aku pandang Munir yang mengosok-gogok hidungnya.

Munir gelengkan kepala. “Tak. Kelas dengan awak pulak. Sesi luahan perasaan cinta.”dia jeling aku.

Aku ketawa. “Amboi!”

“Nak tak?” Munir masih menawarkan aku untuk keluar dengannya. Hari-hari bertemu dengan aku di sini, tidak rasa jemu ke? Kalau kelas aku habis dahulu, Munir akan setia menanti di luar. Jika Zana berdating dengan Zaki, Munir dengan pantas menawarkan dirinya menjadi ‘teman’. Jika Zana ada, jangan haraplah Munir mahu berjalan dengan kami. Entah apa yang dia malu dengan Zana, aku pun tidak tahu.

“Zana tu suka sakat saya. Dia kata saya penakut.” Ulas Munir satu waktu dahulu.

Aku ketawa geli hati. “Penakut?”

Munir angguk. “Ada ke dia kata saya penakut nak luahkan isi hati saya kat awak. Pleaselah. Rasanya dah sepuluh kali saya propose awak, Yaya. Saya tak penakut okey.”

Aku pandang Munir. Kata-katanya masuk lagi ke dalam kepala. Memang hampir sepuluh kali juga Munir ‘melamar’ aku. Dia mahu aku menjadi istimewa dalam hidupnya. Tetapi jawapan dariku disambut dengan senyuman. Munir akan memerhati dengan keluhan panjang. Jawapan aku tetap sama. Bibir tetap mengeluarkan kata-kata yang boleh dihafal oleh sesiapa. “Saya nak berkawan saja dengan awak, Munir. Kita jadi sahabat baik ya?”

Jika bayang tubuh Munir tidak kelihatan, cepat-cepat aku meninggalkan dia. Sekeping nota akan aku tinggalkan di depan pintu kelasnya. Kelasnya itu adalah dapur terbesar di Le Cordon Bleu. Eleh, nanti bulan depan pun aku akan masuk ke dalam dapurnya itu. Awak, lambatnya habis kelas awak. Saya berdiri dah setengah jam. Kaki pun dah lenguh. Tanduk pun dah tumbuh ni. Saya balik sendirilah ya. Lain kali, suruhlah Chef Jessie habiskan kelasnya awal. Lambat tul! 

Ah – malasnya aku mahu menunggu dia. Kalau Munir terpacak depan mata pun, dia akan bebel-bebel mengenai kelas kulinarinya. Hei Munir ni, ceritalah fasal ekonomi global ke, fasal pokok terbang ke, fasal planet yang baru dijumpai saintis ke. Ni cerita fasal buat kek, fasal buat puding, fasal buat makaroni. Dalam kelas cerita mengenai masak, keluar jalan-jalan pun cerita 'dunia' masak. Haih, bosan!

Sepanjang perjalanan ke apartment, aku akan menaiki bas. Sengaja duduk di bahagian tepi tingkap bas dan memerhati pemandangan indah di sini. Sebenarnya boleh sahaja aku berjalan kaki dan sampai ke apartment. Tetapi aku sengaja mahu mengisi masa lapang. Mata ini minta disajikan dengan gelagat penduduk di sekitar kota Paris. Berpusing dua kali, sudah memadai.

Aku akan turun dengan rasa puas. Melambai-lambai pemandu bas yang setia tersenyum dan sudahpun mengenali aku. Bas pergi, menderu sederhana. Angin dingin akan menjadi teman. Telefon bimbit akan bernyanyi riang. Aku akan biarkan begitu sahaja. Semestinya Munir.

Berbunyi sekali lagi. Lima kali nadanya. Berhenti. Munir. Pasti Munir.

Berbunyi lagi. Tiga kali nadanya. Berhenti. Munir. Semestinya Munir. Kaki aku melangkah laju. Aku biarkan sahaja telefon di dalam kocek seluarku.

Berbunyi lagi. Sekali sahaja nadanya. Berhenti dan aku tersenyum kerana itu cara Munir menelefon aku.

Malamnya, Munir akan SMS dengan nada marah. You memang kan. Kenapa tak angkat call? Kenapa malas balas SMS saya? Merajuk la macam ni.

Aku akan membalas ringkas. Jemari membalas dengan cepat. I tak kisah pun you merajuk. Uwekkk.

“Yaya!” panggil Munir sekali lagi.

Aku panggung kepala. Sedar-sedar kami sudah berada di deretan kedai cenderamata. Aku sengih macam kerang busuk. Jauh sudah kami melangkah. Bangunan Le Cordon Bleu pun sudah lenyap dari pandangan mata.

Munir gelengkan kepala. Aku sengih. “Awak ni memang kuat berangan. Betul kata Zana, berangan dua puluh empat jam.”

Munir tarik nafas. Dia gigit bibir dan mata bulat tanda marah. “Nak ikut tak?”  Munir bertanya sekali lagi. Masih mempelawa aku keluar makan-makan dengannya.

Aku gelengkan kepala. Malas melanda. “Tak naklah.”

“Ala Yaya. Sekejap saja. Jomlah.” Munir yang lebih tinggi dari aku dengan mudah menolak beg galas ini. Aku terdorong ke depan dan kaki kami melangkah senada. Munir ketawa mengejek. Dia memaksa aku tanpa rela.

Munir kenyitkan mata. “Hari ni kena ikut saya makan. Makan burger pun burgerlah. Tak kira, awak suka atau tak. Kena juga teman saya. Lapar dah ni.” Dia gosok perut.

Aku ketawa. Angguk dan sungguh tidak sampai hati melihat Munir kala ini.
***

Langit terbentang luas. Cantiknya tempat pilihan Munir. Bas terus meninggalkan kami, menderu sederhana. Beg galas lantas aku betulkan. Terkelip-kelip aku memerhati tasik yang membiru. Bunga-bunga tumbuh melata dan angin berhembus lembut. Bois De Boulogne yang cantik. Taman yang dipenuhi dengan bunga ros dan pohon-pohon menghijau. Musim bunga yang menawan. Bunga-bunga berkembang mekar dan sesekali redup sahaja mentari ini. Tidak garang seperti selalu.

Ajaib betul si Munir ni. Aku pandang dia. Atas bawah, atas bawah. Dia sengih bersahaja. Kaki melangkah mengikut rentaknya.

Ada tikar terhampar di atas rumput yang menghijau. Sebuah bakul terisi lengkap sebotol jus buah oren. Dua buah pinggan dan dua cawan plastik tersedia. Sebuah Tupperware dipenuhi sandwic. Tiga bungkus burger berbalut dengan pembalut berwarna merah jambu. Auwww, cantiknya! Aku renung Munir yang tersengih gembira.

“Macam biasa, awak satu bungkus burger. Saya kena makan dua sebab lapar. Awak sayang saya tak sebab hamparkan tikar dan bikin surprise berkelah di taman cantik ni?” Lutut Munir sudah mendarat di atas tikar. Dia hulurkan sebungkus burger.  Pandangan kami bersatu lagi.

“Saya tahulah saya handsome tak ingat. Janganlah pandang saya macam tu, Yaya.” Munir jelirkan lidah.

Aku ketawa. Gelengkan kepala dengan telatah nakalnya. Tetapi perlakuannya sekarang ini mengingatkan aku kepada seseorang. Lelaki itu. Ya, ketika kami sama-sama menikmati pizza hut di atas bukit indah itu. Sama suasananya seperti sekarang ini.

Dia terus bersila. “Cepatlah, saya lapar ni. Berangan lagi lah tu?” Munir menggamit lagi.


15 ulasan:

  1. kan.... hati kuat ngan mr pai epal... nak plak iringan ngan meloi ni ... ^_^ mcm terbuai plak ikut anganan si yaya ... rindunye...

    BalasPadam
  2. Habislah Izz Amir...
    Munir ni asyik nak ngorat Yaya je....#^_^
    Best...next entry please...#^_^

    BalasPadam
  3. Wahh banus yang memang dinanti-nantikan. thanks kak mar..tapi selagi x tahu kesudahan kisah si Izz dgn yaya ni memang x puas hati...nanti kalau saya beli kak mar kena sign authograpfh yer kat buku tu khas untuk saya jer...

    BalasPadam
  4. Akhirnya.. dh lama tunggu dpt juga sy ubati rindu pada Cik Yaya Sayang walapun sikit aje n3 kali ini tapi sy berpuashati. Thanks Madihah, luv u 14 juta kalu..heheheeee

    BalasPadam
  5. hi sis, crita ni mmg sentiasa buat saya tersenyum sorang2. xde mood pun leh ada mood bunga2 balik..hee..
    kak, satu request, novel ni akan dibukukan x? if yes, enny nak sgt jd kan koleksi antara cerita paling sweet enny baca ;P..inform eh once buku dah publish!

    BalasPadam
  6. terus hilang stress kt tempat kerja aftr baca mr pai epal nie.. bila buku nak kluar nie.. dh xsabar..uhuh

    BalasPadam
  7. Ahkak RSL22/6/12 09:20

    Ouwwchhh... so sweettttt... Ahkak jadik sayang kat Munir! Senyum sorang2 ahkak baca.

    Tapi... sendu dan syahdu nyer perasaan ahkak bila fikir situasi Yaya. Membayangkan hati dan perasaan yg kecewa....huhuhu

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama24/6/12 23:02

    Sukaaa nyer 14 juta kali. Hikhik. Lps windu dgn MPE.

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama26/6/12 14:22

    waaaah best ny..

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama26/6/12 19:01

    sy mmg tlewat skt bc novel ni kt p2u..tp bila dah bcc trs tersuke..pd yaya n mr pai epal.. Bila agaknya novelnya akn diterbitkan?? Cant wait..

    BalasPadam
  11. best nyerr cite ni sis..ble nk publish jd novel..x sbr nk bce..huhu..=)

    BalasPadam
  12. nape plak dia xnk dgn munir ye?cian dia..huhu

    BalasPadam
  13. Aduhhhh.....cik yaya sayang dilamar tuan Ducati seksi......Izz Amir!!!!!!!!....

    BalasPadam
  14. Aduhhhh.....cik yaya sayang dilamar tuan Ducati seksi......Izz Amir!!!!!!!!....

    BalasPadam