Pages

31 Mei 2012

Mr Pai Epal 33


 
Mr Pai Epal 33
Ini bab terakhir di blog.  

Ya, saya belajar banyak perkara ketika belajar menulis kisah ini. Maafkan saya kerana terpaksa memberhentikan Mr Pai Epal sehingga bab 33. Separuh dari siri ini akan diketahui jika Mr Pai Epal dinovelkan. Doakan saya ya. kelak saya akan rindu dengan komentar semua dan like like kalian di blog ini. Syukur Alhamdulillah, kerana ada yang menerima kisah ini. Syukur jika sekali lagi MPE diangkat ke dalam novel. Doakan saya.

Saya pohon maaf andai ada kekurangan di dalam Mr Pai Epal. Tetapi saya akan usahakan yang terbaik untuk semua. Saya sayang semua. Seperti sayangnya Izz Amir kepada cik Yaya sayang. Oh, sambungannya akan lebih mengujakan dan sila jangan marah saya dengan bab ini. Hehehe

Senyum empat belas juta dan saya sayang semua yang pernah memberi komen, memberi harapan, mengkritik dan segalanya. Perkembangan lanjut di dalam page Mr Pai Epal.

Salam sayang,
Mardihah

lee-min-ho-stern-edit


Jasmin beri arahan pertama. “Yaya, pastikan semua lantai cafe berkilat. Dapur bersih sebelum semua chef membuat kerja. Hari ni, semua chef akan sibuk uruskan kerja masing-masing. You akan berada di bawah pengawasan I.”

Okey, Jasmin tunjuk belang dan mengada-ngadanya. Badan terliuk lentuk macam pokok kelapa. Cantik sangatlah kan? Perasan! Mahu sahaja aku cucuk bijik matanya tu dengan garfu. Biar buta. Aku angkat kening. Bibir muncung ke depan tanda tak puas hati dengan kehadirannya secara mengejut dan memandai-mandai menukar jadual kerja aku. Siapa dia selain hanya tunang kepada Izz Amir?

“Faham tak?” Jasmin sengaja menguatkan suaranya.

“Ya, I faham bos!” jawab aku selamba.

Jasmin sengih mengejek. Okey, mungkin kejadian menyimbah lada beberapa hari lepas menjadi salah satu kenangan paling manis untuk Jasmin. Errr, dia ni nak aku simbah sekali lagi ke?

“Perasan bagus. Setakat kerja ceruk dapur macam you ni, jangan perasan Izz Amir terhegeh-hegeh dengan you. Ingat pesan I ni sampai mati, Yaya!” Sekali lagi dia mengulang perkataan yang sama.

Salmi melangkah setapak ke depan. Pantas aku tarik lengannya. Dia pula yang berangin satu badan dengan kata nista Jasmin.  Semua  chef bagaikan kehilangan kata. Chef Fikri gigit bibir bawah. Chef Ng terkebil-kebil juga kerana tugasnya ditukar dengan chef Rita. Wajah masing-masing cemberut! Dahi berkerut-kerut.

“Hari ni you tak payah masak. Sapu, mop seluruh Pai Epal Cafe, basuh pinggan dan kemas bahagian dapur.” Jasmin memeluk tubuhnya. Rasa ringan saja tangan aku ini untuk memberi tamparan maut di pipinya. Aku pulak yang disuruhnya mengemas semua ruang legar cafe ini dengan pelayan-pelayan. Tetapi, siapa aku melainkan seorang pelajar praktikal yang dihantar oleh Yayasan Marjan.  Setiap arahan pengurus café harus dipatuhi dan wajib dilaksanakan. Aku terkebil-kebil dan mengangguk lesu.

Jasmin membulatkan matanya. “Ingat Yaya. Selagi kerja tak siap. Jangan balik dan hari ni pastikan semua pinggan mangkuk di bahagian dapur dibasuh dengan bersih.”

Batu terus menghempap kepala. Bumi berputar tiga ratus enam puluh darjah. Ribut taufan melanda Malaysia. Wajah Adnan, Salmi dan Kartina berubah sama sekali.  Arahan keduanya kali ini membuatkan Adnan naik angin, “Kalau tak siap semua kerja yang I senaraikan dalam kertas ni, you akan I tukarkan ke Mama Mei Café. Bila? Bergantung dengan keputusan I. Siapa antara kamu semua yang berani membantu Yaya, I tak akan teragak-agak untuk berhentikan kamu semua. Ingat!” Jasmin menjeling semua pekerja yang sedang berdiri. Kertas dicampak ke bawah kakiku. Tepat dan perlahan-lahan aku mengutipnya. Oh, nampaknya dia mahu membalas dendam di atas tragedi hitam yang melanda kepalanya dahulu. Busuk hati betul tunang si Izz Amir ni. Apalah umi ni. Pilihlah menantu yang berbudi bahasa sikit kan? Harapkan muka saja cantik, tapi perangai macam hantu. Kasihan umi nanti.

Isk isk.

Aku gelengkan kepala sambil terkebil-kebil memandang tulisan tangannya. Kerjaku akan berubah seratus peratus. Ini adalah diskriminasi kepada pekerja. Ini tidak adil!  Aku pandang lagi kertas berkenaan. Telan air liur. Chef Ridzwan dengan jemarinya minta semua pekerja bertenang. Sosek-sosek sudah kedengaran. Mereka semua pastinya lebih tahu kenapa aku dibuli sebegini. Sebab aku kesayangan Izz Amir, kan? Cet! Saat begini, boleh pula aku mengelamun dan menyebut nama Izz Amir.

“Saya akan awasi Yaya. Semua pekerja boleh mulakan tugas masing-masing. Chef Fikri, you akan bertugas sebagai ketua chef untuk hari ni. Sehingga tunang saya sihat. Faham?” Jasmin memandang chef Fikri. Kemudian matanya memandang aku yang berdiri bagaikan patung. Sabar Yaya, sabar banyak-banyak. Allah swt akan membantu setiap hamba-hambanya yang bersabar.

+Banyaklah bersabar kau, Yaya. Kau ketuk sekali kepala si Jasmin dengan periuk besar kat dapur tu.
-Periuk besar ? Baik guna lesung batu saja. Lagi senang. Watamat terus kepala Jasmin ni.
+Hahaha.
-Gelak, gelak. Aku buat kerja dan kena buli dek Jasmin ni, kau jangan gelak-gelak.
+Okey, okey. I tarik nafas sekejap. Janganlah marah I Yaya.

Aku berdiri memandang seluruh Pai Epal Cafe. Tarik nafas perlahan-lahan dan selepas mendengar arahan berasap dari Jasmin, semua pekerja mengambil alih kerja masing-masing. Jasmin berdiri tegak sambil menunjukkan mop yang tersedia di dalam baldi dengan jari telunjuknya. Vacum dan segala tuala juga sudah bersiap sedia untuk menjadi teman aku pada hari ini. Oh, dunia !

Kerja baru aku bermula. Tanpa Izz Amir sebagai peneman dan tanpa senyumnya lagi di sini. Tubuh bergerak mengelap semua meja bersama pelayan yang lain. Mengemop dan kemudian mengeringkan lantai. Ah- semuanya aku lakukan tanpa bantahan. Hanya untuk Pai Epal Cafe dan agar aku tidak dikeluarkan dari cafe indah ini. Peliknya, aku tidak lagi merasa sedih dan hiba. Membuat kerja dengan gembira bersama pelayan-pelayan semua.

“Yaya, kenapa kau tak curah cili lagi kata atas kepala si Jasmin tu?” Bella mengelap meja di sebelah aku dan bibirnya tiba-tiba memberi satu cadangan gila. Kami menjeling. Diam-diam berbual dan berbisik sesama sendiri.

“Kau dah gila ke Bella? Dia nak pindahkan aku pergi café lain, tau tak. Eeee, sibuk betul datang sini nak jadi manager. Kau hempuk sekali kepala dia dengan baldi tu, Bella.”

Bella sengih-sengih. Dia pandang baldi yang menjadi pertaruhan kami. “Dia dendam dengan kaulah Yaya. Kalau aku jadi bos kan, aku tak akan tunang dengan Jasmin tu. Dahlah muka macam getah scrub je aku tengok. Sekali langgar terus lenyek dua puluh. Heiii, perasan bagus betul!”

Aku terkekek-kekek ketawa. Mata melilau memandang pintu kayu. Sesekali Adnan lalu sambil membawa bakul berisi cili padi. Kemudian chef Fikri menjenguk dan selepas itu Chef Ridzwan. Masing-masing menaikkan ibu jari agar aku bekerja dengan lebih semangat. Melambai-lambai dari dapur sambil menaikkan kening agar aku selesa di ruang tengah ini.

Sehingga Jasmin naik jemu. Aku siap menguruskan ruang tengah. Selesai melaksanakan semua misi yang telah ditulis oleh Jasmin. Masa pantas berlalu. Semuanya selesai di hujung jari aku. Adnan sekali lagi menampakkan batang hidungnya di pintu kayu. Jemarinya bergaya seperti sedang memegang telefon.

Lagu Christina Perri kedengaran. Semua pelayan sibuk mengatur meja. Bersedia menerima pelanggan pertama Pai Epal Cafe. Jasmin angkat telefon, dahi berkerut-kerut dan mendengus marah. Entah apa yang dia berbual, aku tidak tahu. Perbualannya ambil masa selama lima minit. Aku perhati jam di dinding. Tik tok tik tok .

Selesai perbualannya, Jasmin ambil beg di kaunter dan segera berdiri di hadapanku. “Jangan sesekali tukar kerja dan siapkan semua arahan yang I dah tulis. Tunggu sampai I balik. ”

Aku jawab ringkas sambil mata pandang ke atas. “Okey. I akan tunggu you.” Senyum.

Jasmin pula merengus tanda tidak puas hati kerana aku masih mampu berI dan beryou dengannya. Kaki Jasmin laju melangkah mencari pintu dan Adnan bersorak-sorak riang di sebalik pintu kayu. Apa rancangan Adnan yang aku tidak tahu? Sambil berjalan penuh yakin ke bahagian dapur, aku menoleh dan melihat Jasmin masih berdiri tegak di depan pintu. Dia bercekak pinggang. Aku lambai-lambai jemari kananku sambil tersengih suka. Jasmin gigit bibir bawah. Ala-ala mengada, dia terus buka pintu dan keluar. Jasmin masih tidak berpuas hati dengan rancangannya pada hari ini yang tergendala. Aku pasti, seseorang menelefonnya agar Jasmin segera meninggalkan Pai Epal Cafe.

Aku pandang Adnan yang setia menanti di kawasan dapur. Dia bercekak pinggang sambil menjeling kelibat Jasmin yang sudah hilang. Rasa hangat sedikit berkurangan kerana aku tahu ini semua kerja Adnan. Otak Adnan memang geliga!  Adnan memang awesome!
***
“Aku suruh Izz Amir telefon si Jasmin tu. Suruh halau dia balik dan aku boleh handle kerja-kerja dalam café ni kalau bos tak ada. Apa hal pulak dia hegeh-hegehkan diri nak jadi bos kat sini?” pipi Adnan sudah merah. Dia sambung lagi membebel. “Tengok, dalam sakit-sakit pun dia masih ambil berat kat kau, Yaya.

Aku sengih macam kerang busuk. Menghargai juga tindakan Adnan meskipun rasa seperti hari ini bukan hari untuk aku. Jika tiga hari Izz Amir MC, maka aku tahu selama tiga hari itulah aku akan terus dibuli oleh Jasmin. Setakat membasuh pinggan mangkuk masih boleh aku terima. Tapi kalau selama tiga hari aku tak pegang kuali dan belajar memasak dengan chef Ridzwan, harus aku hempuk di Jasmin tu dengan bontot kuali. Kalau dua minggu Izz Amir MC? Okey, aku harus pengsan!

Aku mula masuk ke gelanggang sebenar. Chef Ridzwan sudah menyengih tanda bahagia kerana dia boleh memulakan kerjanya tanpa gangguan. Chef Fikri juga. Pekerja-pekerja di dapur sedang bersedia menerima pelanggan pertama.

Oh, hari ini hari mendengar luahan hati Adnan. Dia meluahkan rasa hati bagi pihak Izz Amir. Adnan juga sibuk bercerita mengenai kesihatan Izz Amir. Sebenarnya ringan sahaja bibir ini mahu bertanyakan kesihatan Mr Pai Epal itu. Aku mahu Adnan cerita satu persatu mengenai sakit Izz Amir. Tapi bila aku teringatkan wajah umi Izz Amir dan wajah Jasmin, rasa ini terhenti untuk lelaki ini. Entah aku tidak tahu kenapa aku menjadi begini. Mahu sahaja aku putar jam dan waktu agar cepat berlalu. Aku mahu segera keluar dari Pai Epal Café. Aku mahu lari dari bayangan Izz Amir.

Bak kata Melati, “Sudah-sudahlah mengharap cinta si dia tu, Yaya. Lupakan saja.” Adnan pandang aku. Mata terkelip-kelip mengingati bebelan si Melati. Belum lagi mendengar bebelan dan caci maki Lily kepada lelaki yang sudah bergelar tunangan orang itu. Aku buat-buat sibuk menumis bahan yang chef Ridzwan arahkan. “Izz Amir discharge hari ni.” Adnan bercerita lagi.

Aku angguk. Sekadar menjawab ringkas, “Okey.”

Adnan mencebik. Dia toleh dan pandang aku. Keningnya terangkat. “Okey saja?”

Kartina mula menjadi petugas pertama menerima pesanan. Suaranya bergema seluruh dapur, “Pollo Arrosto dua set. Mini lamb Wellington 4 set.”

Suara chef Fikri deras. “Okey semua. Mulakan tugas dari sekarang.”

“Baik chef ! ” suara ramai kedengaran. Perang dapur bermula. Oh, seronoknya memerhati mereka bekerja. Lincah dan penuh gelak ketawa. Serius juga penuh bertenaga. Aku tambah bersemangat dan lebih yakin kerana kelak aku akan berhadapan dengan situasi ini. Kelak, aku akan berjaya menempuhi kerjaya penuh cabaran ini. Kulinari. Seperti pesan arwah abah untuk aku menggantikan tempatnya di Yayasan Marjan. Aku tarik nafas. Bersatu dengan segala angin yang memenuhi ruang dapur Pai Epal Cafe ini. Bahagia dengan jalan yang sedang aku pilih.

“Yaya ? ”Adnan memanggil aku. Aku lap jemari dengan tuala. Mata menjelingnya.

“Ya.” Aku lebih menumpukan kepada tugas yang diberikan oleh chef Ridzwan.

“Tu saja jawapan kau. Kau tak sedih?”  Adnan menyengih.

Amboi! Mahu sahaja aku menghempuk kepala Adnan yang botak ni dengan sudip. Tak pun dengan mangkuk di tangan ini. Siapa yang tak sedih Adnan oi ! Sudahlah semalam menangis di depan ‘Encik Munir’. Tak tahu malu betul aku. Kalaulah ada meja di tepi jalan raya tu, mahu sahaja aku masukkan kepala ke bawah meja. Isk isk, Yaya! Malunya aku.

“Buat apa aku nak bersedih. Biarlah.” Aku kesat peluh dengan tuala.

Adnan tenung aku. Seperti aku seorang pesalah pula. “Sampai hati kau, Yaya. Kesian dia.” Adnan tarik nafas. Menyambung lagi simpatinya terhadap lelaki itu. “Dia makan ubat tahan sakit. Berjalan pun slow-slow manja. Pembedahan dia dah selamat dan dia MC seminggu.” Adnan memperincikan keadaan Izz Amir. Aku tahu, Adnan sengaja bercerita mengenai Izz Amir kepada aku. Kalaupun di bibir aku menolak, tetapi hati ini tetap ingin tahu mengenai lelaki itu.

“Kesian dia, Yaya.” Adnan buat lagi muka simpatinya. Lantas aku meneruskan semua kerja yang perlu disiapkan. Bila aku diam tidak menjawab, Adnan mula menyepikan diri. Tangannya lincah mengeluarkan telefon dan menulis SMS. Dahinya berkerut-kerut membuat aduan ringkas kepada Izz Amir.  Mengadulah apa sahaja, Adnan. Tetapi aku sudah tawar hati dengan Izz Amir. Dia sudah jadi tunang Jasmin, Adnan. Kalau dia sayangkan aku dan betul mahu menjalinkan hubungan dengan aku, dia akan berkeras dengan umi dan boleh sahaja menolaknya. Mahu sahaja aku menjerit kepada semua agar mengerti. Aku sudah pasang azam untuk membina kerjaya dan cita-cita. Aku mahu ibu bahagia dan aku mahu menyara hidup kami semua. Selepas berjaya di Le Cordon Bleu, aku akan buktikan kepada umi Izz Amir bahawa aku sudah berjaya.

Ya. Aku sudah buang rasa hati ini jauh-jauh. Aku tekad dan pasang impian baru. Mahu mengejar cita-cita dan biarlah masa yang menentukan segalanya. Malam tadi semasa ‘Encik Munir’ dan aku menolak motorsikal masing-masing, dia sempat lagi membuatkan aku tersenyum malu. Rasa sedih aku sedikit berkurangan juga. Rasa berteman kembali hangat di dalam jiwa. Rasa bersahabat dengan sesiapa itu tetap aku jalinkan. Takkan kerana kehilangan Izz Amir aku harus memusuhi lelaki? Itu menolak rezeki namanya. Amboi! Meskipun juga aku  ditemani dengan ‘sepupu’ Izz Amir.  Maka, aku menerima. Huluran persahabatan dari ‘encik Munir’ atau lebih tepat pemilik ‘Hei Ducati Seksi’ itu.

Satu.

Munir jeling maut. Dia sengih macam kerang busuk. “ Manalah tahu nanti awak kahwin dengan saya.”

Aku geleng kepala. Rasa malu menerpa. Tetapi tidak ada bunga sakura berguguran. Rasa indah seperti selalu entah hilang ke mana. 

Eeee, tolonglah.” Aku jelirkan lidah. Gelengkan kepala dan Munir ketawa lagi.

“Tadi menangis. Sekarang tengok… Yaya comel dah ketawa. Lapang sikit hati ‘encik’ Munir Yaya.”

Sorry…” itu sahaja jawapanku. Mudah kerana aku telah menghamburkan rasa hiba dan sedih aku kepadanya. Menangis depan ibu dan Fatin versi balada. Menangis depan ‘encik Munir’ versi rock kapak pula. Ah – malunya aku.

Sorry saja?” Munir jeling aku. Aku senyum biasa.

Iyalah, saya tak tahu nak cakap apa. Say sorry sajalah.”

“Belanja saya makan nanti.” Dengan tak tahu malunya Munir membuat cadangan.

“Tunggu saya kaya.”

Munir ketawa. Wajahnya berseri-seri.

Dua.

Err, saya takut saya rindu dengan awak nanti. Apa kata esok kita keluar?” Munir berjiwang rakyat pula bersama malam yang berhembus lembut. Luahan hatinya secara tiba-tiba kali ini buat aku terus terdiam.

Aku geleng kepala. Menolak Hei MJ Unguku senada dengan motorsikal besarnya. Pantas aku memandangnya, “Hei MJ Ungu saya akan cemburu sebab dia dah lebih dulu minat dengan encik Munir. Saya tak naklah. Buatnya ‘dia’ ni rosak sebab merajuk, bikin naya je.” Aku muncungkan bibir ke arah skuter sendiri.

Munir angguk. Masih senyum. “Oh, skuter Yaya ada nama rupanya. Comel. Skuter siap bernama. Saya pun dah melekat-lekat panggil nama motor ni Hei Ducati Seksi. Emak menyengih suka saya sebut nama tu. Haiiii..Yaya, Yaya…” dia gelengkan kepala. Geli hati agaknya dengan nama ciptaan aku untuk motorsikalnya ini.

Sepi lantas menjadi teman. Beberapa minit kami menyusun langkah. Angin terus berbisik. Kereta menderu di jalan raya. Meski bingit dan sedikit bising tetapi aku mendengar mulut Munir meluahkan isi hatinya. “Betul, nanti saya akan rindu dengan awak, Yaya.”

Seketika langkah kami terhenti. Munir gigit bibir bawah dan aku pantas membuka jaket yang tersarung. Menghulurkan kepada dia dan jemarinya perlahan-lahan menerima huluran dari aku.  Aku diam. Sekadar memandang langit malam dan bintang yang terus bertaburan. Kata-kata Munir itu aku sumbat masuk ke dalam telinga. Biarlah  luahannya itu aku simpan jauh  ke dasar hati. Munir, bukankah dia tahu bahawa aku sedang merawat hati yang sedang terluka. Ya. Hiba kerana Izz Amir sebenarnya tidak pernah meleraikan kekusutan hubungan kami ini. Aku sedih kerana akhirnya aku dibuang pergi dalam hidup Izz Amir.

Munir senyum sampai ke telinga. Dia kembali menolak motorsikalnya dan menyembunyikan wajah manisnya. Iya, Munir semestinya tahu aku mendengar luahan spontannya Jadinya, lebih baik aku mendiamkan diri tanpa jawapan.

+Kalau rindu nanti, semua akan susah. Izz Amir mesti mengamuk.
-Biarlah dia cemburu sikit dengan Munir, Yaya. Bukan selalu pun.
+Iya tak ya kan?
-Haaaaa...senyum sikit saja dengan Munir. Kalau tak nak beri harapan setinggi gunung Kinabalu, berilah harapan setinggi gunung Datok.

Aku ukir senyum. Munir membalasnya meski Nampak dia agak segan dengan aku. Lantas, perjalanan mengukur jalan raya diteruskan.  Munir terus menemani aku. Seperti selalunya, malam itu berlangsung sungguh nyaman. Meluputkan nama Izz Amir perlahan-lahan meski ia adalah sesuatu yang paling sukar untuk aku lakukan. Meski aku tahu, aku tidak akan kuat untuk bertahan.

Kenangan terpadam dan akhirnya aku kembali ke sebelah Adnan. Aku selesai membuat nasi goreng kampung yang senang ibarat kacang. Tapi chef Ridzwan sempat berpesan, “Ada chef yang tak pandai buat nasi goreng. Hati-hati ya Yaya.” 

Aku angguk sambil menghulurkan sepinggan nasi goreng percuma. Lebihan nasi goreng di dalam kuali pastinya menjadi santapan semua pekerja di sini. Siapa cepat datang, dialah yang akan dapat merasa.

Chef Ridzwan berpuas hati dengan menu yang telah aku sediakan. Siap angkat tangan tanda bagus. “Calon LCB terbaik, Yaya!” Chef Ridzwan bulatkan mata tanda suka. Ah- hari ini banyak pula pesanan dan tazkirah chef Ridzwan untuk aku, “Memasak perlu dengan hati dan jiwa. Campak garam pun mesti kena dengan rasa. Jangan semberono.

Aku senyum. Menjawab seperti biasa. “Baik chef!”

Aku pandang Adnan. Menyengih lagi seperti kerang busuk. “Esok aku nak half day. Kau rasa chef Ridzwan approve tak?”

“Kau nak pergi mana?” Adnan ligat membasuh kuali.

“KLIA.” Aku turut membantunya membasuh kuali di sinki kedua.

“Buat apa?” dia jeling.

Spontan aku menjawab. Tanpa berselindung. “Hantar encik Munir.”

Dia terkedu. Tergamam. Terus menutup paip dan Adnan memandang aku. Wajahnya pelik. Ada tanda soal di atas dahi. “Encik Munir?”

Iyalah. Kenapa?” aku juga tutup kepala paip. Sabun sudah penuh di jemari.

“Aku beritahu chef Izz. Kau dah pandai nak pasang lelaki lain. Ya Yaya?” Adnan menggertak.

Terkekek-kekek aku ketawa. “Izz Amir dah bertunang, Adnan. So, si Yaya mesti tunggu encik pai epal tu sampai bila-bila? Sampai tua? Sampai mati ?”

“Encik Munir ya…” Adnan berhati-hati menyebutnya. Langsung dia tak menjawab soalan hangat dari aku. Haaa, ni Yaya okey. Cik Yaya sayang Izz Amir. Cewah! Adnan menyebut lagi nama Encik Munir berkali-kali. Perlahan-lahan. Macamlah aku tak nampak gerak geri bibirnya itu. Nampak sangat dia cuba mengingati nama pemilik Hei Ducati Seksi itu. Kalaulah Adnan beritahu dengan Izz Amir – ada aku kisah? Aku sengih. Memerhati Adnan yang mengigit bibir bawahnya. Dia garu kepala yang tak gatal.

Flight encik Munir rasanya petang. Ermm,… ” aku terkebil-kebil mengingat semula jadual penerbangan ‘encik Munir’. Bibir bergerak lagi. “Haaa..betullah jam 3.00 petang. Kau nak ikut?”

Adnan geleng kepala. “Tak nak.” Sambil jemarinya lincah membuka kembali kepala paip, dia bebel lagi bersama dua tiga soalan. “Kalau Jasmin datang ke sini lagi. Jadi bos besar, macam mana ? Jasmin mesti tak approvekan cuti kau untuk esok. Macam mana kau nak dating dengan encik Munir? ” 

Amboi! Adnan memang sengaja mahu menyakitkan hati aku. Aku menjelingnya. Bukan boleh dipercayai kawan baik Izz Amir ni.

“Aku lari.” Aku menjawab spontan. Pantas tersengih. Terus sahaja aku bertekad dengan keputusan yang terpaksa aku lalui. Mana mungkin Jasmin akan membenarkan aku bekerja di dalam café milik tunangnya ini.

“Kalau ditukarkan ke Mama Mei Café pun kau sanggup?” Adnan mengasak lagi. Chef Ridzwan berdiri di sebelah aku. Tergamam dengan soalan dari Adnan. Salmi juga tiba-tiba memunculkan diri. Bibir muncung sedepa. Masing-masing menghulurkan kuali untuk dibasuh.

Aku angguk. Bertekad lagi. “Ya. Aku sanggup. Yaya sanggup.”

Mereka terkedu.  Chef Ridzwan sengih luar biasa.

***

“Yaya.” Suara Munir melantun. Aku pegang telefon serapat yang boleh. Sambil jemari kiri mengeluarkan beg galasku dari loker.

“Ya.”

Munir tarik nafas. Aku memerhati Adnan yang sibuk menempel. Aku sibuk mahu balik, dia juga sibuk request dari Chef Ridzwan untuk mengikut aku balik. Dasar spy Izz Amir. Makan rasuah selalu. Hish !

Flight saya 11.35 malam. Bolehlah awak apply half day ya. Nanti taklah terkejar-kejar. Tapi kalau nak ikut saya jejakkan kaki ke Charles de Gaulle boleh juga. ”

Aku angguk. “Baik encik Munir. Oh, bukankah flightnya waktu petang. Tipulah ni.” Aku gigit bibir. Tersenyum menerima panggilan darinya.

“Saya ambil awak dulu tau. Bawak balik ke rumah saya. Ada sikit kenduri doa selamat. Wajib datang. Esok. Tepat jam 2.30 petang. Okey Yaya. Bye. ” Munir letak telefon. Nafas Munir sekali bersama perancangannya. Aku kembali menekan butang ‘call’ dan nyata Munir sudah offkan telefonnya. Otak lelaki ini rupa-rupanya lebih geliga dari Adnan. Aku terkebil-kebil memasukkan telefon ke dalam beg galas. Pandai betul Munir menyusun strategi supaya aku datang ke rumahnya. Tak sempat aku mahu memberikan jawapan, menyapa dan mempersoalkan strateginya, dia meletakkan telefon.

“Okey Yaya. Bye.” Adnan di sebelah mengejek. Badannya terliuk lentuk seperti Jasmin.

“Sibuk. Pergilah beritahu dengan Izz Amir sahabat baik kau tu. Yaya tak heranlah!”

“Izz Amir tak luluskan cuti. Dia dah SMS dengan chef Ridzwan.” Adnan sengih.

Aku tutup loker dengan kuat. Serta merta marah dengan Izz Amir yang langsung tak menelefon. Bengang dengan Adnan yang menjadi orang tengah untuk proses permohonan half day aku.

“Apa jadi, jadilah. Esok aku tetap akan balik dan jumpa dengan encik Munir.” Aku tarik kunci loker dan menyumbatnya ke dalam beg. Aku pegang helmet dan serta merta berhadapan dengan Adnan.

Dia menghalang kaki aku dari melangkah keluar. “Tak boleh Yaya. Nanti Izz Amir marah. Cuti kau tak...”

Belumpun sempat Adnan menghabiskan kata-katanya, aku terus membawa helmet ke perut Adnan. Adnan terus membongkok kerana sakit.

“Okey. Rasakan hadiah dari aku dan kalau dia juga mahu aku keluar dari cafe ni, aku terima. Berpindah ke Mama Mei Cafe pun aku rela.” Suara aku bergema dan Adnan sedang mengongoi menahan sakit perutnya. Aku geleng kepala melihat telatah Adnan. Kaki pantas bergerak. Aku sudah berjanji dengan Munir, maka aku perlu menunaikannya.

Jika Izz Amir tidak membenarkan, mana buktinya? Kenapa dia tidak bercakap dengan aku sendiri. Dan kenapa pesanannya perlu melalui Adnan pula?

***
 
lmh
12

Berkenalan dengan keluarga Munir. Munir ada dua orang adik. Seorang perempuan dan seorang lelaki.  Asmah baik hati melayani semua tetamu. Abu Bakar pula si pemalu tetapi tetap menghulurkan senyumannya. Ayah Munir, encik Munawir pula sentiasa murah dengan senyuman. Keluarga meriah dan ayahnya sama-sama meraikan tetamu. Emaknya juga baik hati. Wajah Munir aku kira mewarisi kecantikan emaknya ini. Kami berbalas senyuman.  “Ni lah peminat Bumblebee, emak. Yaya.” Munir memperkenalkan aku dengan emaknya. Lantas kami bersalaman. Aku menjeling Munir yang sengaja mengenakan aku. Sengaja memalukan aku di di hadapan semua keluarganya.

Puan Raudah tersenyum senang. “Kenduri kecil-kecil sahaja Yaya. Mari kita semua makan. Makan ya. Senang hati makcik sebab Munir kata ada seorang kawan yang akan ke Paris. Yaya akan ke Paris juga kan?”

Aku jeling Munir. Bila masanya aku bercerita kepada Munir yang aku akan ke Paris. Bukankah itu adalah rahsia? Aku terangguk-angguk sambil menjeling Munir. “Haaaa...iya. Iya makcik. Paris. Kalau lulus peperiksaan dan lulus ujian memasak.”  Aku angguk-angguk lagi. Kepala penat asyik mengangguk dengan soalan ramah tamah emak Munir.

“Apa tak lulusnya. Makcik akan doakan Yaya lulus dan cepat-cepat sambung belajar ke sana. InsyaAllah.”

Aku angguk lagi sambil melihat emaknya meletakkan dua ketul ayam goreng ke dalam pinggan ini. Aku telan air liur. Lauk masak lemak cili api udang bersama belimbing pun disendukkan. Ulam-ulaman juga sudah dimasukkan. Aku ibarat permaisuri pula. Kemudian sepiring kuih muih yang melazatkan sudah diletakkan di sebelah aku. Segelas air sirap sudah disediakan oleh Asmah. Ah – malunya aku kerana seperti pemalas pun ya. Riuh rendah jiran tetangga dan saudara mara mengunjungi rumah sederhana ini. Rasa segan pula kerana ada saudara maranya yang sibuk bertanya status ‘perhubungan’ antara aku dan Munir.

Pitam aku dibuatnya. Pengsan pun boleh mendengar soalan-soalan cepu emas semua makcik-makcik dan ibu-ibu di sini. Kepala angguk dan angguk sahaja. Entah tiba-tiba aku menjadi sangat takut akan kebenaran. Mana mungkin untuk aku menjalinkan hubungan dengan ‘sepupu’ Izz Amir. Oh, tidak! Tidak!

Air. Air. Aku mahu air. Terus sahaja aku meneguk air sirap yang letaknya di sebelah peha ini. Habis. Dan kemudian Munir datang menambah lagi air berkenaan. Aku teguk lagi sambil matanya memandang aku. Dia senyum kacak dan menggelengkan kepala melihat telatah aku. Soalan yang terkumpul di kepala terus lenyap.  Bagaimana emak Munir tahu mengenai outlet pilihan aku terus menjadi tanda Tanya. Kemudian Munir berlalu tanpa berkata. Aku pandang nasi yang selambak penuh di dalam pinggan. Kalau transformers semestinya nasi ini akan habis di makan. Kalau Yaya?

Asmah tiba-tiba terpacul. Emaknya sudah bangun melayan tetamu. “Kak Yaya. Abang Munir pesan. Habiskan nasi tu semua. Kalau akak tak habiskan, dia nak bawa akak lari ke Paris.”

Aku tersengih. Menampakkan gigi. Oh, aku mahu air. Air dan air.

Sesungguhnya derita itu terus berpanjangan bila kaki ini menapak ke Kuala Lumpur International Airport. Sudahlah aku half day tanpa persetujuan chef Ridzwan dan Izz Amir. Selepas dibuli habis-habisan oleh Jasmin, aku menyorokkan diri dan terus keluar dari Pai Epal Cafe tanpa memaklumkan sesiapa.

Aku tepuk dahi bila melihat Izz Amir yang mampu berjalan perlahan-lahan di hujung sana. Dia nampak tenang mengawal rasa hati. Emak Munir segera meluru ke arah umi Izz Amir. Umi memaniskan wajahnya. Walau sedang memeluk puan Raudah, mata umi tajam menikam wajah ini. Jasmin yang ada di sebelahnya turut sama terkejut. Matanya bulat merenung aku. Semestinya dia geramkan aku yang berani menghilangkan diri dari Pai Epal Cafe.

Mata aku memandang umi. Kemudian Jasmin. Beralih pula ke ayah Munir. Aku jeling Abu Bakar. Aku genggam jemari Asmah. Aku perhati wajah papa Izz Amir yang tidak pernah aku kenali. Dia tersenyum penuh ikhlas. Kaki aku seperti tidak berpijak di bumi ini. Terbang melayang seluruh rasa di jiwa ini bila Izz Amir merenung aku. Memandang aku dengan penuh rasa kasih sayangnya. Aku lantas tunduk menyembunyikan wajah. Aku pejam mata dan mengawal degupan jantung yang terus kencang.

“Oh, ni kawan Munir.” Jemari aku ditarik lembut emak Munir. Aku terkesima bila melihat Izz Amir memeluk batang tubuh Munir. Mereka bergelak ketawa dan aku perasankan hujung mata Izz Amir yang masih memandang aku. Suasana dingin di dalam ruang legar ini tidak membantu. Aku terus berpeluh-peluh.

Aku meluru dan menghulurkan salaman kepada umi. Seperti biasa, huluran ini tidak disambut. Emak Munir tersenyum biasa. Asmah memandang aku penuh curiga.

“Yaya ni kawan Munir yang akan menyambung pelajarannya di Paris nanti.” Puan Raudah lebih ramah mesra. Aku angguk dan Jasmin mengetap bibirnya. Memerhati aku dengan penuh curiga. Puan Raudah mula gigit bibir kerana sedar kewujudan aku yang tidak diterima oleh umi Izz Amir. Tetapi aku hormati sikap puan Raudah yang terus tersenyum.

“Ya. Paris.” Munir tersengih dan sudah berada di hadapan kami. Aku, umi, puan Raudah, Izz Amir, Jasmin dan Munir. Semua mata tertumpu kepada aku.  Aku telan air liur. Jantung terus berdegup laju.

“Eh, mana encik Munir tahu saya pilih Paris?” aku pandang Munir. Buat-buat tersenyum meski wajah ini sudah memanas. Aku mahu meneguk air untuk melegakan keresahan ini. Aku mahu berlari ke Uganda supaya dapat lari dari masalah ini.

“Saya dah baca borang awak, Yaya. Tak perlu lagilah nak berahsia dengan saya. Saya tunggu awak di Paris nanti tau.” Munir memegang bahu Izz Amir. Mereka berbalas senyum. Malam terasa panjang. Kaki menggeletar. Aku mengangguk sambil ukir senyum. Perit tekak ini. Cukup pedih.

Munir mengeluarkan sepasang teddy bear comel untuk aku. Asmah sibuk membantu abangnya mengeluarkan hadiah istimewa berkenaan. Di masukkan di dalam sebuah beg kertas. Bumblebee berwarna kuning turut sama dihadiahkan. Beg kertas bertukar milik. Munir memandang wajah aku dengan sungguh-sungguh.

“Ini hadiah untuk lebih bersemangat sebelum ke Paris. InsyaAllah. Suka tak?” Munir mengalahkan lelaki jiwang. Diserahkan semua hadiah berkenaan di hadapan semua. Puan Raudah tersenyum senang. Rasa terharu dengan penerimaan puan Raudah. Aku pandang Munir yang sudah bersiap untuk berlepas. Pasport dan boarding passnya sudah tersedia di jemari. Suasana yang sedikit tegang kini beransur lega kerana Munir bakal berlepas beberapa minit sahaja lagi. Semua ahli keluarga Munir menanti untuk pemergian Munir ke Paris.

“Terima kasih encik Munir. Saya hargai. Insyaallah, kita akan bertemu di Paris. Tunggu saya di sana.” Aku membalas senyumannya. Izz Amir yang tadi mendiamkan diri memandang aku penuh luar biasa. Wajahnya nampak marah. Cukup tegang dan seolah-olah menampung masalah besar.

“Nanti facebook dengan saya ya. Jangan lupa. Saya ada tinggalkan surat dalam tu. Sampai sahaja di Paris, saya telefon Yaya.” Munir menjeling. Aku angguk dan melepaskan Munir bersama keluarganya. Puan Raudah tersengih sahaja dengan telatah anak lelakinya. Mana mungkin aku menghalang setiap pesanan Munir di hadapan aku.  Aku berdiri seorang diri sambil memegang beg istimewa hadiah dari Munir. Aku memerhati pemergian ‘encik Munir’. Ahli keluarga Munir memeluk dan bersalaman dengannya. Begitu juga dengan Izz Amir dan papa Izz Amir yang sungguh pemalu sikapnya. Aku perhati Munir yang sempat mencari aku. Dia melambai. Aku ukir senyum.  Saya akan menyertai encik Munir nanti di Le Cordon Bleu. Tunggu saya! Munir masih tercegat memerhati kami semua. Dia masih memerhati aku dan memandang Izz Amir.

Umi tiba-tiba berdiri di sebelah aku. Entah bila umi hadir, aku tidak  pasti. Bola mata ini pantas menjeling Izz Amir dan Jasmin yang sekarang berdiri menghadap aku. Mereka kini menyertai aku sementara keluarga Munir masih berkumpul di satu sudut. Lengan ini ditarik perlahan-lahan oleh umi. Pantas umi berbisik bersama jelingan tajamnya, “Oh, tak sangka umi. Tak dapat yang sebenarnya, Yaya pilih sepupunya pula ya. Licik sungguh.” Umi senyum  panjang. Aku pandang Jasmin yang tersengih. Dia meluru ke arah Izz Amir dan memeluk lengan lelaki berkenaan. Izz Amir membiarkan sahaja dan dia memandang aku penuh curiga. Wajah Izz Amir masam mencuka. Dia masih kurang sihat akibat pembedahan kecilnya tempoh hari. Cuma jalannya yang perlahan dan sedikit menyukarkan.

Izz Amir memandang Jasmin. Membalas senyuman dan sedikit sebanyak membuatkan aku sedih. Pilu menyebak jiwa. Aku tahan air mata dari mengalir.  Aku telah mati untuk Izz Amir. Aku telah tiada untuk bercinta dengannya lagi. Aku tarik nafas sambil memerhati pemergian Munir. Seperti janjiku kepadanya, aku terus melambai dengan mesra. Dibalas oleh Munir dengan rasa bahagianya. Aku akan merindui Hei Ducati Seksinya nanti. Selama lima bulan dari sekarang, mampukah aku bertahan dari menanggung rindu untuk Izz Amir? Dengan siapa pula harus aku sandarkan rasa sedih ini jika bukan dengan Munir?

Umi berbisik lagi. Izz Amir merenung uminya yang masih terus-terusan mengasak emosi aku. “Jangan bermimpi untuk dapatkan Munir. Kalau dah dasar miskin tu, sampai bila-bila merempat dengan harta orang.”

Aku terkesima. Menahan getaran marah dan perasaan kesal mula tumbuh di hati dengan tuduhan umi Izz Amir. Aku tarik nafas. Mencari kekuatan untuk membalas tuduhan tidak berasas umi. “Sekurang-kurangnya nanti saya sempat nak kikis harta Munir dan keluarganya. Sebab tu yang saya mahu. Kenapa? Umi tak suka ke saya jadi menantu umi ? Kan senang caranya nanti saya rampas kasih sayang Munir dari semua.” aku senyum meleret. Memeluk tubuh dan menjeling Izz Amir yang ternyata berubah wajahnya.

Sungguh biadab, Yaya! Kalaulah ibu tahu, aku pasti bibir ini akan dicili dengan cili padi. Tetapi aku puas hati dan kini telah mengumpul keyakinan. Wajah umi terus berubah. Terus merah sehingga aku melangkah meninggalkan tempat berkenaan. Aku tidak berpusing meskipun Asmah berkali-kali memanggil aku.
Aku terus berjalan dan mencari bilik air. Hairan dengan sikapku hari ini. Juga aku menjadi pelik kerana aku berjaya mengawal rasa sedih ini. Mana air mata yang selalu mengalir itu?

Aku basuh mukaku. Aku cari ketenangan dengan mengawal lagi rasa pilu ini. Beberapa minit kemudian aku terus keluar. Aku mahu segera pulang. Tidak perlu menumpang kereta keluarga Munir. Aku boleh balik dengan sendirinya. Yang penting aku puas kerana mampu menjawab tuduhan dan kata nista umi Izz Amir kepada aku.

Bila sahaja kaki aku melangkah keluar dari bilik air, lengan aku terus direntap dengan kasar. Izz Amir mengasak aku dan dengan pantas dia membawa aku masuk ke dalam tandas lelaki. “Izz Amir, lepaslah!”

Kudrat lelakinya menewaskan aku. Tubuh aku melayang mengikut langkah Izz Amir. “Diam!” Izz Amir terus menarik sebuah pintu dan kini kami berdua betul-betul di dalam tandas lelaki. Dia mengunci pintu bilik air dan masih memegang lengan ini. Kuat rentapannya sehingga kesakitannya menjalar ke seluruh lengan,

“Jangan bising dan jangan menjerit. Ni tandas lelaki, Yaya.”

Aku merentap kasar pegangannya. Dia melepaskan. Hanya nafas Izz Amir yang kedengaran selain renungan marahnya. Ketika aku direntap dengan kasar ke sini, bilik air ini memang kosong. Sekarang, bunyi suara lelaki kedengaran. Bagaimana untuk aku melepaskan diri dari kurungan ini?

Beberapa minit kami berkurung di dalam bilik air ini. Dia merenung aku sehingga aku tunduk tanpa jawapan. Jantung berdegup kencang. Aku gigit bibir dan sesekali memandang wajahnya yang merah kerana marah. Renungannya tajam ke dasar hati sehingga hampir tercabut lutut ini. Sehingga bilik air ini kembali sunyi sepi. Sudah beberapa minit berlalu yang menyesakkan!


"Lepaslah. Sakit!" aku menjerit.

Lengan aku sekali lagi direntap oleh Izz Amir. “Bermakna ketika kau sandarkan harapan kepada aku, kau jalinkan juga hubungan dengan sepupu aku, bukan? Kau kenal dengan Munir dan dia juga ada rasa hati dengan kau, bukan?”

Aku terkesima. Air mata gugur satu persatu.

Izz Amir terus mengasak. “Kau goda Munir dan pasang perangkap untuk kami berdua. Mahu kikis harta kami dan sengaja jalinkan hubungan dengan kami berdua supaya kami berdua bergaduh. Begitu?”

Sampai hati Izz Amir menuduh aku sebegini. Aku gelengkan kepala. Bibir bergerak-gerak mahu memberikan jawapan. Tetapi aku mati akal. Seluruh anggota tersentap dengan tuduhan dari Izz Amir. Izz Amir terus menuduh. Matanya bulat dan tajam menjamah wajah ini. “Betul kata umi yang kau hanya permainkan perasaan lelaki dan sekarang kau jadikan Munir sebagai alat melepaskan marah kepada aku? Kau puas hatilah sekarang kan?” suara Izz Amir makin kuat. Dia hilang kawalan diri.

Kau? Aku? Aku gelengkan kepala. Aku terlongo sambil memandang Izz Amir yang memandang aku penuh benci. Semenjak bila Izz Amir berubah dan berbual dengan aku sebegini. Kau? Aku?

“Tak..tak... Sikit pun tak Izz. Sumpah Izz, Yaya bukan begitu Izz.” Air mata aku luruh lagi. Lengan aku masih direntap dengan kasar dan Izz Amir merenung aku dengan penuh marah. Aku menggigil kerana sikapnya ini. Dengan sekelip mata, Izz Amir berubah menjadi sebegini. Sekelip mata panas barannya ketara di depanku. 

“Dia cuma kawan Yaya saja. Lepaskan Yaya, Izz. Lepaskan Yaya.” Air mata aku gugur lagi. Entah kenapa aku mula takut dengan renungan marahnya. Aku cuba menarik lagi lenganku yang digenggam kuat olehnya.

“Sumpah atas nama Allah Yaya yang kau masih sayangkan aku. Sumpah Yaya.” Dan entah kenapa Izz Amir dirasuk bagai orang gila. Dia menarik aku dekat dengannya. Memeluk pinggang ini. Tangannya ganas memerangkap aku ke dalam pelukannya. Aku cuba melawan. Bukankah dia baru lepas dari pembedahan. Dari mana datangnya kekuatan dan perangai gila Izz Amir ini? Kenapa dengan Izz Amir ini?

Aku gelengkan kepala. Aku terus menolak Izz Amir. Aku tidak mahu ada lagi hubungan dengan lelaki ini selepas dia mula menuduh aku dan mengesyaki aku. Tidakkah dia tahu aku menanggung rasa cinta dan rindu kepadanya selepas dia bertunang. Siapakah yang bersalah dalam hal ini kalau bukan dia?

Izz Amir mula gila. Mula dirasuk syaitan jahat. Dia mencumbui seluruh wajah aku sehingga aku menendang kakinya. Aku mula menangis dan minta dia melepaskan aku. Tangan aku dengan pantas ditarik dan aku terus  jatuh terpelosok ke bawah lantai.

“Lepas!” aku menjerit lagi. Mulut aku segera ditutup dengan jemari kasarnya. Segalanya berlaku dengan pantas. Wajah aku sekali lagi menjadi mangsa marah Izz Amir. Bibirnya terus mencumbui wajah ini. Dia merentap kasar blouse yang aku pakai. Serta merta terkoyak! Untuk sekian kali dengan linangan air mata, aku cuba melawan kudrat lelakinya. Namun aku tidak berjaya bila sekali lagi, tangannya menangkap jemari ini. Wajah aku terus menjadi mangsa rakus bibir Izz Amir. Dia bagaikan orang gila. "Munir pun tak akan dapat tubuh kau, Yaya!"


"Gila! Lepasssss!!!" Aku menjerit lagi.

Entah dari mana datangnya kekuatan wanita ini aku tidak tahu. Aku terus menampar Izz Amir dengan kuat. Dia jatuh terduduk dan terus terjelepuk lesu di hujung dinding. Kemudian aku mengengsotkan badan ke belakang. Tudungku sudah hampir tercabut. Blouse yang terkoyak serta merta aku lindungi dari dipandang oleh Izz Amir. Aku hampir tidak mempercayai dengan apa yang telah lelaki ini lakukan. Air mata mengalir lesu. Aku bagaikan orang gila mengesat-ngesat wajah dan bibirku. 


"Kau gila Izz Amir. Sanggup kau buat aku macam ni. Aku Yaya, Izz. Yayaaaa!"

Kaku. Izz Amir bagaikan baru sedar dari segala tindak tanduk kurang warasnya.  

Dia terkedu. Merenung aku penuh rasa bersalah. Ruang bilik air yang kecil ini entah bagaimana boleh menjadi pergelutan kami berdua. Air mata aku menitis-nitis. Aku menggigil tidak bermaya. Aku lemah tidak berdaya. Aku renung wajahnya dengan penuh sesal.

Aku menangis dan perlahan-lahan Izz Amir mendekatkan dirinya dan menyentuh pipi ini. Aku cuba mengelak dari disentuh olehnya dan aku terus bertahan.  Aku kaku dan terkejut dengan perbuatannya yang hampir menghilangkan maruah yang selama ini aku pelihara.

Jeritan aku terus bergema. “Aku benci kau, Izz Amir. Benciiiiiiii!” dan aku menangis sambil memandangnya yang terkedu tidak bermaya. Dia kelihatan tergagap-gagap. Menggeleng-geleng kepalanya tanda sesal.

“Yaya....” Izz Amir memanggil aku dan cuba memegang pipi ini. Aku tolak tangannya dengan kasar.

“Aku benciiii kau. Benciiii!” aku meraung bagai dirasuk. Air mata kembali hangat mengalir di pipi. Suara beberapa orang lelaki mula kedengaran. Mengetuk-ngetuk pintu dan kami terus terdiam tanpa berkata apa-apa.

Aku menangis dan dengan pantas bangun perlahan-lahan.  Aku cuba berdiri meski masih rasa terhoyang-hayang. Kekuatan mula datang dan entah kenapa aku telah menjadi wanita paling bodoh di dalam dunia ini. Aku toleh dan aku pandang Izz Amir yang masih terkedu. “Maafkan Izz, Yaya. Maafkan Izz...” Izz Amir meraup wajahnya. Dia menawarkan kemaaafan selepas mencumbui aku tanpa rela. Dia juga menawarkan rasa bersalahnya dengan mudah selepas menuduh aku dan mencurigai persahabatan yang lama terjalin itu. Izz Amir memang lelaki yang kejam.

Aku tarik nafas. Membetulkan tudung dan blouse yang telah terkoyak. Mengesat-ngesat air mata dan menggenggam jemari ini. “Esok aku akan berhenti dari Pai Epal Cafe. Berhentikan aku dan pastikan aku belajar di Mama Mei Cafe. Kemudian pastikan juga aku menyambung pelajaran di Le Cordon Bleu Paris. Jika tak...” aku kesat air mata. Aku pandang Izz Amir yang lemah tidak berdaya.

Pandangan kami bersatu. Aku kembali mencari kekuatan. Bibir bergetar hebat. “Aku akan laporkan kepada polis yang kau telah mencabul kehormatan aku.” Air mata aku menitis laju. Aku kesal kerana Izz Amir bertindak sedemikian. Aku kesal kerana dia telah betul-betul menerbitkan rasa benci aku terhadapnya.

Dengan lemah longlai, aku membuka pintu. Beberapa orang lelaki terkedu melihat kami. Izz Amir meraup wajahnya dan beg kertas pemberian Munir yang terdampar di luar bilik air ini, segera aku campak ke dalam tong sampah. Aku terus berjalan lesu. Angin bukan lagi teman untuk aku hari ini. Kaki aku pantas melangkah longlai. Aku kesat air mata yang mengalir. Tubuh aku menggigil-gigil dan badan mula panas. Berbahang dan seluruh KLIA terasa berpusing-pusing. Manusia yang sedang lalu lalang seperti mentertawakan aku. Dunia seakan-akan terbalik.

“Yaya...” suara Izz Amir kedengaran. Dia memanggil-manggil aku. 

Kosong. Dan hari ini aku mengosongkan jiwa ini untuk lelaki bernama Izz Amir. Aku terus melangkah dan membiarkan lelaki itu memanggil-manggil aku. Begini rupanya pengakhiran rasa cinta aku kepadanya. Sampai hati Izz Amir. Rasa benci bergumpal di dalam darah. Rasa marah sebati di dalam jiwa. Umi yang berada di hadapanku terkedu. Tergamam. Dia memandang aku dan kemudian matanya mencari Izz Amir yang masih menjerit memanggil nama aku.

Aku terus berjalan tanpa mengendahkan Izz Amir yang setia menyebut dan memanggil-manggil nama aku. Air mata membasahi pipi. Rasa benci mula bersarang dan tumbuh bila wajahnya menerpa ke dalam minda.

Nama Izz Amir lantas terus mati. Tidak bernafas lagi di dalam jiwa ini.

Titik.

Noktah.

24 ulasan:

  1. Tanpa Nama31/5/12 23:56

    sedih...tp still leh tsenyum..good job dear..

    BalasPadam
  2. Nur Najwa1/6/12 06:58

    Huwaaaaa. Saya akn rindu mpe

    BalasPadam
  3. hati sgt tersentuh dgn apa yg dihadapi oleh Yaya....sedih sgt2....

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama1/6/12 10:22

    Puan, pengakhiran yang mendukacitakan di blog. saya sedihlah dengan sikap izz Amir ni. sedih bebenor ni. sampai hati puan buat citer ni mcm ni. huwaaaa

    BalasPadam
  5. Ahkak RSL1/6/12 10:26

    Pengakhiran yg HEBAT! Ahkak tak sampai hati nak marah Izz Amir. Ahkak faham derita hati dia. Semua salah umi! Mulut umi tak der insurans! Ahkak benci umi Izz Amir!!

    Tapi ahkak sayang dengan Puan writer! Ahkak doa, MPE cepat dinovelkan. Jgn lupa, ahkak nak jadik pembeli pertama! Mwwuuuahhh buat Puan Dihah :*)

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama1/6/12 12:43

    sedihnya saya. knpa izz amir mcm ni? knpa?kenapa?

    BalasPadam
  7. ainulrida1/6/12 12:46

    Nak kata apa ya? Izz Amir memang dah kena hasut dengan umi. Pengakhiran di dalam versi cetak yang boleh 'go either way, Izz or Munir'. Kalau sayalah, saya akan pilih untuk bersama orang yang sayangkan saya dan keluarga lelaki yang boleh terima saya. Sebab bila berkahwin bukan hanya berkahwin dengan si dia tetapi juga dengan keluarga si dia. Sedih sebab n3 yang memang sedih & also kena tunggu lama lagi la nak baca apa akhirannya.

    BalasPadam
  8. wawaaa.. sedihnyer. Bila baca bab ni sy dpt rasakan keperitan yang dialami Yaya. Sedih dan pilu kerana cintanya dinodai oleh lelaki yg bernama Izz Amir. Mmg bodoh si Izz Amir bila di lakukan Yaya sedemikian rupa, dimana letaknya kesetiaan janjinya selama ini. Sedih sgt ending part ni, apa-2 pun terima kasih sebab sy suka sgt dng MPE. rasa-2nyer bila boleh siap diterbitkan, x sabar nk tggu apa yang terjadi seterusnya.. All D best dear. Luv u (14 juta kali)

    BalasPadam
  9. saya rasa...saya rasa.. macam nak lempang je Izz Amir tu! Sampai hati dia buat macam tu dekat Yaya! :(

    akan mendoakan supaya MPE diterima secepat mungkin! :D

    - Moon Liya Zafrina

    BalasPadam
  10. uwaaaa... rase nk nangis bile izz buat camtu kat yaya...huhuhuhu sob3.... :'(

    BalasPadam
  11. Kesian dengan Yaya...π_π
    Dahlah kena fitnah dan hampir2 kehilangan maruah...
    Izz Amir memang patut kena tampar...
    Saya doakan supaya MPE akan dapat dibukukan...amin...#^_^

    BalasPadam
  12. Kesian dengan Yaya...π_π
    Dahlah kena fitnah dan hampir2 kehilangan maruah...
    Izz Amir memang patut kena tampar...
    Saya doakan supaya MPE akan dapat dibukukan...amin...#^_^

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama4/6/12 01:42

    walauweh. so sad. serius nak nangis ni. walauweh, nape izz amir wat lagu ni? lagi la bertimbun yaya benci kat dyeh. walauweh. nanti citer nih dah publish gi tau ek. leh beli. makasih ek. gambatte cik penulis

    BalasPadam
  14. geram nye...
    tpi nnti klau dah publish bgtau na bleh bli..
    jhat nye umi ngan jasmin..
    tpi apa2 pon good job..

    BalasPadam
  15. bila publishnya MPE ni. saya sanggup berlapar untuk memilikinya..tak sabar rasanya...

    BalasPadam
  16. walawei sedihnya....huwaaaa.....smpainya hati izz amir buat yaya cam tu.....kenapa umi izz amir jahat sngat......kesian kat yaya.....

    BalasPadam
  17. cheitt . apepasal buat yaya mcm tuu .. ape larhh izz amir .
    x sbr nk tngu MPE dibukukan . hehehe

    BalasPadam
  18. akak tunggu buku di pasaran...

    BalasPadam
  19. Mardihah5/6/12 13:58

    Terima kasih semua sudi turunkan komen comel di blog saya ni. terharu. hehe

    Nur Najwa, kak zu, ainulrida, moon, ahkak rsl, atiza, kak amy,matuya,comel, kalam cinta,Runna qizbal,tanpa nama, tokuni nikki juga kak has.

    saya sayang semualah empat belas juta. hehehe

    BalasPadam
  20. huhu...cdeynye yaya... cik writer bile kluarkan novel ni...xsabar nk bca... xpun buat n3 yea...hehe...

    gud luck ;)

    BalasPadam
  21. Tanpa Nama5/6/12 21:14

    Puan writer nanti kalau sudah di novelkan cepat2 ya kasitaw.. sungguh berkesan.. sobsob kesian yaya..O:

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama6/6/12 20:40

    sangat sedih...huhuhu,apa-apa pun mabruk kepada puan mardihah,good job!

    BalasPadam
  23. Sedih ny akak. Knape nii..?? Izz tu knape..?? Benci ny.. Ok, emosi betul sy baca bab ni... sbb sy nk Izz dgn Yaya, sampai hati Izz.. TT.TT Kuciwa,, akak,, good job!

    BalasPadam
  24. terima kasih untuk semua yang sudi komen dalam entry ni. sobsss...tacing empat belas juta dengan komen semua. kita tunggu ya novel ni terbit.

    BalasPadam