Pages

15 Mei 2012

Mr Pai Epal 31


 Eh eh...Mr Pai Epal 31 berjaya saya selesaikan sebelum malam ini. Fuuuu...
Mari-mari semua membaca. Please say, sayang Mardihah empat belas juta kali! Hehehe
Yang rindu-rinduan...semoga terubat dengan sambungan very the terbaikkkkk from ladang dari Mardihah! (Statement hangit) kahkah...

lee_min_ho


Dalam sekejapan sahaja, aku boleh berkawan dengan Munir. Huh – apa? Ingat Izz Amir saja yang ramai peminat? Hei, Yaya ni lagi ramai lelaki yang mahu berkenalan tau. Sekali Yaya petik jari, sepuluh yang datang. Cewah! Perut aku memang sudah penuh dengan nasi ayam. Kemudian pelayan restoren ini, hidangkan bihun tomyam yang dipesan oleh Munir. Pergh…Dengan malu-malu aku suap jugalah bihun tomyam terbaik ini. Sekali dengan cili padinya yang bikin meletup! Fuuu! Selesai menikmati bihun tomyam, aku tolak mangkuk cendul yang masih berbaki. Tidak laratlah aku menghabiskannya. Pusingan pertama, nasi ayam dan cendul. Pusingan kedua – bihun tomyam, satay dan air batu campur. Pinggan mangkuk berhidang penuh satu meja.

Gila betul si Munir ni.

Aku jeling Munir yang sedang meneguk air suam. Munir ni kuat makan juga gayanya. Satay 15 cucuk berjaya dia makan. Aku hanya boleh memuatkan perut ini sebanyak 5 cucuk satay sahaja. Cendul, dia sudah makan semangkuk. Nasi ayam sepinggan. Bihun tomyam perlahan-lahan juga si Munir ni suap ke dalam mulut.

Perut tong betul! Sama saja macam Izz Amir. Aku yang lapar tahap lapan puluh juta pun tak makan sehebat perut mereka semua. Mahu termuntah dibuatnya kalau aku makan dan makan. Haihlah lelaki! Aku pandang Munir yang kekenyangan. Aku ukir sengih. Munir pantas mengambil tisu. Mengelap bibirnya dan menghulurkan aku sehelai tisu. Dia senyum memerhatikan aku.

“Terima kasihlah sebab temankan saya makan. Memang betullah awak bukan anti sosial. Kan?”

Aku geleng kepala. Ketawa dengan usikannya. Munir pantas muncungkan bibir. Pantas dia bertanya, “Kenyang tak?”

Dengan pantas mata aku melilau memandang semua pinggan yang sudah licin. Yang tinggal hanya timun untuk satay dan jus tembikai untuk aku sahaja. Segelas air suam masih belum berusik. Air batu campur sudah jadi air batu bercampur-campur. Cair dan nampaknya tidak sedap lagi untuk ditelan.

Aku angguk. Malu-malulah konon, kan? Mata bersinar-sinar memandang Munir yang tersenyum memerhatikan aku. “Mestilah saya kenyang. Awak belanja. Semua makanan jadi sedap.”

Munir sengih lagi. “Nanti saya pergi Paris, awak hantarkan ya. Adalah saya kawan dan berteman. Bolehlah kenal-kenal dengan emak dan ayah saya.” Munir senyum lagi.

Eh. Eh. Mengada-ngada betul! Mahu berhantar-hantar pula ke airport!

Dan tiba-tiba aku tersengih! Kepala toing-toing bersama ilham baru. Ilham nakal! "Saya panggil awak encik Munir boleh?”
Matanya bulat bagai guli. “Encik Munir? Eeee, tak class langsung! Nampak sangat saya macam orang tua." Munir menjelirkan lidah. Dia gelengkan kepala.

"Iyalah, awak kan nak saya temankan awak di airport. Siap suruh lambai-lambai lagi.  Jadinya sebagai syarat pertama saya terima awak sebagai kawan dan syarat untuk saya akan ke airport menemani awak, awak kena terima apa sahaja panggilan yang saya rasa sesuai untuk awak! Hmmm…encik Munir...” aku pejamkan mata dan tersengih geli hati kerana melihat wajah Munir yang tidak berpuas hati. Aku kembali memandangnya yang mengetap bibir. Jemari Munir berpusing-pusing keliling gelas.

“Ala, encik Munir sahaja. Lagipun kita kawan kan? Encik Munir pun akan ke Paris. Dua tiga hari saja kita akan berkawan di sini. Kat sini sahaja jugalah saya boleh panggil awak dengan gelaran encik Munir. Ala, bolehlah!” aku pujuknya.

Munir gumam bibir. Akhirnya dia angguk seperti tidak ikhlas. Hidungnya terjungkit-jungkit naik. Kelakar pula melihat gaya hidungnya begitu!.“Iyalah...iyalah..encik Munir pun encik Munirlah!"

"Encik Munir...." Dan aku ketawa perlahan.

Munir pandang aku dan dia berpeluk tubuh. Tetapi meski dia tersenyum menawan, kenapa hanya wajah Izz Amir sahaja yang bermain di ruangan mata ini? Mengapa? Kenapa terbit rasa rindu dengan sikap nakal lelaki itu? Ah- kenangan aku dan Izz Amir sedang makan pun masih terbayang-bayang di minda!

“Nanti hari Khamis awak lambai-lambailah saya di airport ya. Sebab saya dah terima syarat pertama awak tu.” Munir sengih.

Aku mula berfikir. Gigit bibir bawah sebab perjanjian memakan diri. “Jam berapa?”

Flight ke Paris jam 3 petang.” Munir nampak selesa bercerita dan dia selesa pula menyengih, menayangkan gigi putihnya.

"Ala, saya kerjalah."

“Keluar sekejap sahaja untuk saya. Awak kan dah janji?”

Aku tarik nafas. Munir kembali membuatkan fikiran aku menjadi serabut. “Kalau dah berjanji tak baik dimungkiri. Berdosa tau, Yaya!”

Cis! Pandai sungguh dia minta itu dan ini dengan aku. Sudah berbayar nampaknya edisi belanja makannya hari ini dengan aku. Aku harus mencari helah untuk memecutkan Hei MJ Unguku ke lapangan terbang. Bagaimana pula aku harus berhadapan dengan Izz Amir nanti? Cuti separuh hari aku akan diluluskankah? Cuti separuh hari kerana menghantar seorang lelaki ke lapangan terbang? Memang tidak munasabah alasan aku nanti. Tipikal betul!

Izz Amir akan cemburukah?

+Tak munasabah. Langsung tak munasabah. Izz Amir sekarang sah-sah sudah menjadi tunangan Jasmin. Apa perlu dia cemburukan aku? Yaya geleng kepala. Pejam mata. Munir ketawa melihat gelagat Yaya!
-Kalau dia masih sayangkan Yaya dan betul-betul cemburu, bagaimana?
 +Errrr..iyakah yang Izz Amir masih sayangkan Yaya? Betulkah Izz Amir lelaki berwajah empat belas juta itu akan cemburu lagi dengan Yaya? Yaya gigit bibir bawah. Munir renung lagi. Separuh mati jiwa melayang-layang pergi. Ala, comelnya budak Yaya ni...
-Mustahil! Mustahil! Bukankah namanya sudah tidak wujud sama sekali dalam hati kau, Yaya!
+Tapi…Yaya sayangkan dia. Yaya bulatkan anak mata. Munir separuh terkejut dan terkedu.
-Tolonglah, Yaya! Pleaselahhhh!

Dahi aku berkerut-kerut. Boleh pula aku memikirkan Izz Amir yang sedang bergembira dengan majlis pertunangannya hari ini. Sedih, kan?

“Awak akan bawa skuter ya? Boleh sampai ke?” Munir muncungkan bibirnya. Nampak hairan melanda dahinya!

Eh, menunggang skuter ke KLIA? Gila! Kerja gila! Mahu semput dan pengsan Hei MJ Unguku itu jika aku merempitkannya ke sana. Atau akan terus ke sana dengan menaiki teksi sahaja? 

Aku tersengih sendiri. Berfikir panjang.

Munir mengetuk meja dengan sudu. “Encik Munir sedang menunggu jawapan. Cepat!"

Dengan pantas aku mengangguk. “Baiklah encik Munir. Saya setuju. Saya akan lambai-lambai awak di airport nanti. Encik Munir jangan risaulah. Saya mesti akan sampai. Tepat jam 2.15 petang. Nanti saya naik kapal selam.”

Munir mengekek-ngekek ketawa. Sampai merah pipinya. Eh, aku buat lawak antarabangsakah?

"Eh, saya nak tanya dengan awaklah ”

Aku panggung kepala. “Tanyalah.”

Munir senyum lagi. “Tentang Le Cordon Bleu. Yaya pilih outlet mana? Beritahulah dengan saya.”

Aku tayang gigi. "Biarlah rahsia. Bukankah saya beritahu, biarlah rahsia."

"Cakaplah, Yaya" dia buat muka sepuluh sen. Muka simpati bersama renungannya yang menggoda. Tapi, jiwa aku melayang-layang memikirkan Izz Amir.

"Iskk..sibuk betul encil Munir ni. Nantilah saya beritahu di airport."

“Okey, nanti beritahu saya ya. Jangan lupa. Saya tuntut janji awak.”

Aku angguk lagi. Dan pertemuan ini katanya tidak akan terhenti. Munir tiba-tiba membuatkan jiwa aku dipalu satu perasaan aneh. Sama seperti perasaan ketika bertemu empat mata dengan Izz Amir. Cuma, perasaan ini sedikit kurang. Tidak ada bunga sakura gugur menuruni kami kala ini.

“Jom kita balik. Saya temankan awak. Sampai depan pintu pagar dan betul-betul awak parking dengan selamat depan mata saya.”

Dan dia senyum lagi. Kami bangun mengambil helmet masing-masing. Munir membuatkan jantungku sekali lagi berdegup kencang. “Kawan dengan saya sampai bila-bila ya?”

“Awak ni kelakarlah...”

Munir menjeling. “Apa pulak yang kelakarnya Yaya? Saya serius ni. Mana tahu awak pilih Paris. Hari-hari bolehlah awak panggil saya encik Munir. Saya suka.” Dia menyengih pula. Aik? Tadi dia macam ikhlas tak ikhlas menerima panggilan nama berkenaan untuknya. 

Aku ketawa. Dan telefon bimbitnya berbunyi. Segera dia menyeluk saku seluarnya dan menekan punat hijau. Munir tersenyum. “Sepupu saya. Baru selesai majlis pertunangannya pagi tadi.”

Munir letak telefon di telinganya. Mulutnya pantas terbuka. “Selamat bertunanglah! Sorry, aku keluar makan dengan si budak comel.”

“…….”

“Eh, mestilah perempuan.” Munir ketawa.

“……”

“Kau jangan jadi gilalah Izz Amir!”

Dan aku merenung Munir. Merenungnya sehingga Munir mengangkat kening dan wajahnya penuh tanda soal. Helmet dipegang, baju sejuknya dengan selamba di berikan kepada aku.  Izz Amir?

“……..”

Munir pandang aku. Membalas renungan aku dengan senyumannya.  “Tunang saja pun, bukan kahwin. Kalau serasi teruskan. Umi yang paksa. Lama-lama mesti kau terima. Pilihan umi selalunya terbaik untuk anak dia.”

Kami berjalan keluar. Dan degup jantung aku terus kencang mendengar perbualan telefon Munir dan ‘Izz Amir’.

“……..”

Seriusly? Siapa budak perempuan tu?”

Dan sekali lagi kaki ini berhenti dari melangkah. Aku merenung Munir. Dia pula memandang aku tanpa berkelip-kelip.

“……”

“Okeylah kalau kau tak nak beritahu! Kenapa hari ni semua orang nak berahsia dengan aku ya? Aku bertolak ke Paris Khamis ni. Nanti jangan lupa. Jumpa di airport. Kau kalau tak datang, aku pancung kepala ! ” Munir ketawa tetapi dia setia memandang aku.

Aku gigit bibir bawah. Mahu pengsan pun ada saat ini. Dan perbualan mereka terhenti. Munir terus memandang telefonnya dan tersenyum.

“Kenapa awak pandang encik Munir macam tu? Sebab saya kacak ya ? ” dia senyum malu. Aku pandang skuterku. Hei Ducati Seksinya parkir cantik-cantik di sebelah skuterku.

Aku tunduk memandang skuter. Cet ! Jantung aku pantas berproses dengan laju. Bukan kerana Munir tetapi kerana perbualan telefonnya.  “ Errr…..siapa yang bertunang?”

“Ohh, sepupu saya. Izz Amir. Awak kenal?”

Automatik aku gelengkan kepala. Menipulah lagi, Yaya.Aku gumam bibir.

Munir menarik motorsikalnya. “Dia bertunang hari ni. Bertunang terpaksa. Kelakar betul bunyinya. Dan dia kata dia dah ada teman istimewa lain. Izz Amir siap ugut saya, nak terjun bangunan sebab umi paksa dia kahwin lagi lima enam bulan dari sekarang.”

What?” aku separuh menjerit.

“Eh, awak kenapa?” muka Munir terkejut separuh mati!

“Hukumnya berdosa besar terjun bangunan. Bunuh diri tu syirik, awak tahu tak?”

Dengan pantas, aku mencari kunci skuterku. Apa akan jadi, jadilah. Terus sahaja aku menarik Hei MJ Unguku. Munir terkebil-kebil. Lintang pukang aku hidupkan enjin skuterku. Sarung baju sejuk dan menggalas beg galasku. Aku sarung helmet comelku.

“Eh Yaya, tunggu sayalah!”

“Saya pergi dulu encik Munir. Kita jumpa esok di sini. Jam 5.30 petang. ” Hei MJ Unguku sudah berlagu. Mahu segera merempit ke Pai Epal Cafe. Benarkah dia mahu membunuh diri ? Oh, tidak ! Oh..no ,No !

“Hei..nombor telefon!” sempat lagi menjerit kecil. Badannya sudah dekat denganku dan Munir segera mengeluarkan telefon bimbitnya. Munir memberikan telefon canggihnya. Ah- terkial-kial pula aku menaip nombor telefonku disertai dengan nama, 'Yaya Comel'.

Kah kah kah. Okey, Yaya memang comel. Aku perasan lagi.

Munir tersenyum memerhati aku. Dia pandang telefon bimbitnya. Senyum puas sampai ke telinga. Boleh tahan gatal juga si Munir ni.

“Saya pergi dulu ya Encik Munir! ”

Pin !!! Hei MJ Unguku mengeluarkan bunyi honnya.

Dan Hei MJ Ungu terus menderu laju ! Benarkah Izz Amir akan terjun dari bangunan ?  Dan kenapa sekarang hati semakin sayu. Kenapa hati semakin sedih kerananya. Izz Amir siap ugut saya,, nak terjun bangunan sebab umi paksa dia kahwin lagi lima enam bulan dari sekarang.

***
Aku tolak pintu Pai Epal Cafe. 

Tiada sesiapa di ruang tengah.  “Izz Amir!” aku menjerit lagi. Jam hampir ke pukul 7.00 petang.   

Suram.

Pai Epal Café memang ditutup hari ini. Dan aku tahu, Izz Amir akan menghabiskan masanya di sini.

“Awak ! ” Aku menjerit lagi. Kaki aku terus berasak ke dapur. Menolak pintu kayu dan ruang dapur memang ternyata kosong. Bersih. Aku tarik nafas. Dan dengan pantas aku berpusing. Mencari anak tangga dan kaki ini melangkah perlahan-lahan.

Kenapa semakin tidak selesa sahaja hati ini? Mengapa rasa gementar datang lagi? Aku mendaki menuju ke tingkat atas. Ada cahaya. Dan dengan beraninya aku meneruskan langkah ini.

“Izz…” namanya aku sebut. Sekali lagi dan membawa jauh ke dasar hati.

Aku sudah berdiri di tingkat atas. Melihat bilik Izz Amir yang terang dengan cahaya lampu. Dan tangan ini laju menolak pintu biliknya. Tubuhnya pantas beralih ke hadapan. Matanya dipenuhi air. Bergenang-genang kesedihan.

Dia berdiri memandang aku. Dia merenung aku dan setia berpeluk tubuh! Mata bertentang mata dan tahukah dia bahawa aku merinduinya? Tahukah dia bahawa aku masih setia dengan setiap janji-janjinya.

Angin menjadi teman.

Aku tarik nafas. Dia turut sama. Bibirnya bergerak-gerak seolah-olah mahu berkata sesuatu.

Beberapa minit yang penuh dengan kehibaan.  

“Awak sihat?” tanya aku tiba-tiba. Air mata lelakinya tumpah. Dan aku entah kenapa terus berdiam diri. Memandang dia yang setia memandang aku.

“Cik Yaya sayang….” Serunya dan air matanya menitis-nitis sehingga dia terjelepuk lesu.

14 ulasan:

  1. Tanpa Nama15/5/12 14:39

    hensem ny pict izz amir sdg pejam mata.. Adeih melayang sdh rahmah.. Hahaha.. Suspen sngt la kak.. Sian ngan izz amir.. Hehehe.. Yaya lg la.. Cpt2 smbg tw.. Hehehe ( RD )

    BalasPadam
  2. ainulrida15/5/12 15:02

    saya pun nak like & sayang cik writer berjuta-juta kali lah...... tak boleh nak agak la hala tuju cerita u ni.. keep it up!

    BalasPadam
  3. sy pun terjelepuk...owhh..sungguh sadis...pandai puan author buat sy kesian semula dgn izz amir...hihihi...

    BalasPadam
  4. Baru nak happy tengok Cik Yaya Sayang dengan Encik Munir,Izz Amir call Munir pula...
    Tapi kesian jugak dekat Izz Amir....

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama15/5/12 15:20

    sedih.sedih dan sedih.:(

    BalasPadam
  6. Ahkak RSL15/5/12 17:30

    Huwaaa... Dihah buat ahkak nanges lagi!!Dan tetiba ahkak kesian pulak ngan Izz (panggil Izz sebab kurang marah ngan plot arini!hahaha)

    Memula baca tadi, ntah kenapa hati ahkak terasa cam Munir related ngan Izz. Tetengok betul! Ishhh... Dihah & ahkak, kita sama2 ada kuasa psikik kot?! hahaha...

    Ala la la Izz... tak mo sedey2 ye. Meh ahkak peluk meh... Ensem sungguh la gambor arini. Nak ciom monitor berkali2 rasa! hahaha... ye.. ye.. ahkak senget!

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama16/5/12 15:07

    i follow... :), menarik! tapi... kenapa banyak tanda seruan? (!) Saya pun dah baca terikut dengan tanda tu.. huhu. - Zharin

    BalasPadam
  8. @Tanpa Nama Oh, terima kasih Zharin dan saya sudah perbetulkan. Betul banyak kesilapan tanda !

    BalasPadam
  9. Izz Amir kenapa mesti bersedih kerana keputusan sudah dibuat. Izz Amir ingin menjadi anak yang baik. Maka haruslah menelan segala kepahitan. Yaya berhak mencari bahagianya sendiri.

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama19/5/12 11:48

    Alah, knp mesti jadik mcm ni. Cian kat Yaya, Izz x patut wat Yaya mcm tu. Cinta mesti dipertahankan walau apapun yg terjadi... x best lar kalo ending dia org x bersama. Yaya mmg ditakdirkan utk Izz Amir..

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama19/5/12 22:06

    adoi..perlu ke ada scene sedih2 nie..waaaaa

    BalasPadam