Pages

23 Mei 2012

Mr Pai Epal 32

Alhamdulillah. Mr Pai Epal bab 32 berjaya saya siapkan. Suka tak? suka tak? Haa, seperti biasa senyum empat belas juta. Senyum-senyum! Selalu bikin suspen saja saya ni, ya? Hahaha. Oh, MPE akan menjangkau lebih jauh sikittttt saja lagi. Belum tebal lagi jika ianya diterbitkan. Selalunya novel lebih umphh dengan 50 bab. Hahaha.

Maka, pengsanlah saya menulisnya. Jangan risau. Saya akan umumkan bila bab akhirnya. Mungkin ini bab akhir. Mungkinkah? Jeng jeng jeng. Gimmick lebih ko, Mardihah!

 Doakan Mr Pai Epal siap cepat! Huarghhhhh. Fightingggg!



lmh 3

“Eh-eh. Awak kenapa ni?’ aku gelabah tak tentu arah. Izz Amir yang terjelepuk lesu di atas marmar berwarna putih segera memandang aku. Kaki aku pantas melangkah menuju ke arah Izz Amir.  Izz Amir terkejutkah kerana aku bertanya mengenai kesihatannya?

Matanya yang bergenang dengan air mata cepat-cepat diseka. Cepat-cepat dia alihkan pandangannya. Aku termangu tanpa kata. Bila aku dekat dengan dia, terasa berbahang badannya. Bila aku pandang wajahnya, rasa simpati semakin datang. Iya. Aku tahu dia dipaksa bertunang dengan Jasmin. Dia terpaksa mengotakan kemahuan uminya. Malahan, gertakan umi supaya aku menjauhkan diri dari Izz Amir semakin lama menjadi kenyataan. Hubungan yang dahulu rapat, kini kian berjauhan. Hari-hariku semakin sepi tanpa usik-usik dari Izz Amir. Hanya transformers pemberiannya aku susun di atas meja. Aku pandang transformers berwarna merah dan kuning di atas meja kecil. Bumblebee dan Optimus Primes aku renung dengan linangan air mata.

Kenapa aku semakin merindui Izz Amir? Kenapa rasa cinta ini tidak pernah kurang terhadapnya? Meski umi mendesak supaya aku meninggalkan Izz Amir. Meski umi juga menjadikan ibu dan Fatin sebagai gertakan. Kenapa dengan aku kala ini?

“Awak tak tutup pintu tadi.” aku pandang Izz Amir yang mencuba untuk bangun. Dia bangkit  perlahan-lahan meski aku nampak tubuhnya sedang terhoyong-hayang.

Izz Amir diam sambil gelengkan kepalanya. Wajahnya penuh rusuh. Bibirnya seperti mahu memperkatakan sesuatu. Tetapi seperti terkunci. Dan aku? Semestinyalah aku jadi terkedu. Terlongo seperti tikus masuk di dalam tong beras.  Apa yang perlu aku bual-bualkan dengan dia? Aku garu kepala. Tangan rasa mahu membantu dia duduk di atas sofa cantik itu. Tetapi, wajah ibu sambil mengetap bibir tiba-tiba terpacul. Fatin bercekak pinggang juga muncul di hadapan mata. Oh, tuhan.

Erk!

“Awak demam ya?” soalan cepu emas keluar dari bibirku.

Izz Amir gigit bibir bawah. Aku pula melangkah setapak ke hadapan. Rasa risau bertandang lagi. Rindu betul dengan bunga sakura dan tika ia gugur. Bukankah bunga-bunga sakura akan gugur bila kami berdua-duaan sebegini?

+Yaya! Dia demam Yaya! Cubalah tunjukkan kasih dan sayang kepadanya. Berangan bunga sakuralah. Ya Allah, Ya Rabbi kau berilah petunjuk kepada si Yaya sengal ni.
-Ala, demam sikit je. Ngada-ngada!
+Amboi, kalau betul-betul Izz Amir nak bunuh diri macam mana? Bukankah tadi, cik Yaya kesayangan Izz Amir ni memecut laju ke Pai Epal Café ? Mr Hei Ducati Seksi siap kata Izz Amir nak bunuh diri! Macam filem Hindi. Yewwww!

Aku pandang Izz Amir. Mata aku terbeliak lagi. Aku telan air liur dan mata memandang tingkap yang terbuka. Ya Allah, dia betul mahu bunuh dirilah. Dengan pantas, aku berjalan. Jemari tangkas menutup tingkapnya. “Awak nak bunuh diri ya?” aku menoleh memandang Izz Amir.

Izz Amir ketap bibir. Muka sudah merah entah menahan sakitnya. Sebenarnya aku gelabah bila hanya kami berdua sedang duduk di dalam biliknya ini.  Izz Amir pejam mata. Oh, kacaknya dia. Izz Amir berdehem. “Ambilkan saya segelas air tu Yaya! Saya sakit perut ni. Panadol sekali. Dalam laci tu. Cepat Yaya.”

Aku ketuk dahi! Saat Izz Amir sakit macam ni pun, fikiran melayang-layang entah ke mana. “Hei, berangan saja. Cepat sikit!”

Aku sudah mara ke meja Izz Amir. Aku buka penutup botol tupperwarenya. Bekasnya berwarna ungu muda dan penutupnya berwarna merah jambu. Iyak,pondannya dia!  Sepantas kilat aku menonggengkan air ke dalam gelas yang tersedia. Jemari tangkas membuka laci pertamanya. Ada! Memang ada. Ah-kelam kabut dibuatnya. Sesekali aku pandang Izz Amir yang memegang perutnya. Dia menahan sakit teramat sangat. Tubuh tinggi lampainya berjalan sikit-sikit ke arah sofa.

Dengan cepat aku mara ke arahnya. Izz Amir sudah duduk di sofa. Izz Amir tersenyum. Dia pandang aku. Ah – rasa simpati melihat sakitnya ini. Demamkah? Sakit perutkah? “Terima kasih, Yaya. Terima kasih.” Suaranya melekat ke dalam jiwa. Baru sahaja aku mahu menghulur gelas berisi air dan panadol, bunyi derap tapak kasut tinggi seseorang menerjah telinga. Aku menoleh. Terkedu.

Jasmin?

“Jangan sentuh Izz Amir!” Jasmin mara dengan wajah marahnya. Pantas dia menolak tubuh aku sehingga aku melangkah beberapa tapak ke belakang. Jasmin mengikut rentak kaki ini. Panadol di atas tapak tangan diambil kasar. Gelas turut dicapai bersama wajah marahnya. Izz Amir pejam mata. Dia tidak bercakap sepatah perkataan pun kerana kesakitan. Apa sakit Izz Amir agaknya?  Jasmin meletakkan panadol dan air di atas meja kecil bersebelahan dengan sofa. Dia pantas duduk bersebelahan dengan Izz Amir. Menarik lengan lelaki berkenaan dan ditolak kasar oleh Izz Amir.

Ah – aku kini menjadi saksi adegan tarik menarik mereka. Haihlah, bodohnya aku kerana masih mahu membantu lelaki yang sudah bergelar tunangan orang ini. Aku tarik nafas. Bantuan kecil sahaja untuk Izz Amir. Apa salahkan, bukan? Itupun sekadar memberikan segelas air dan dua biji panadol.

Wajah Izz Amir terus merah. Dia menekan perutnya yang sakit. Aku tak peduli! Apa akan jadi, maka jadilah. Jemari aku pantas mahu mencapai gelas dan panadol berkenaan. Sekali lagi, bahu aku ditolak. Jasmin segera berdiri. Bercekak pinggang dan memandang aku. “Hei, tepilah!

Muka macam biawak hidup. Perasan lebih si ‘Jasmin lada’ ni. Kali kedua, aku terus mengambil lagi panadol.  Panadol pula menjadi perebutan aku dan Jasmin.

“Hei, aku kata jangan. Janganlah!” tempik Jasmin.

Aku menjelirkan lidah. Izz Amir gelengkan kepala. “Okey, kita tengok. Kalau Izz Amir tak makan panadol dari tangan saya ni, saya mengaku kalah dan akan balik. Sebaliknya jika Izz Amir tak pilih panadol dari tapak tangan awak.” Aku pandang panadol yang masih terletak di atas tapak tanganku. Matanya merah menahan marah. Aku tahu, Jasmin masih tidak berpuas hati dengan aku gara-gara aku menyiram bawang dan lada mesin ke atas kepalanya. Bibir aku masih menjuih-juih mengejek gaya Jasmin.

Jasmin segera mencapai sebiji panadol dari tapak tanganku. Dia merengus lagi, “Izz Amir akan ambil panadol dari tapak tangan saya. You will see!”

Muka Izz Amir berkerut-kerut menahan sakit. Dia bangun dengan perlahan-lahan sambil memegang perutnya. Kami bertiga sedang berdiri. Berpandangan dan panadol menjadi topik paling hangat antara kami bertiga. Izz Amir mendekati aku.

Aku yang terkaku kerana Izz Amir perlahan-lahan berjalan mendekati aku. Jasmin masih berdiri tegak sambil mengetap bibir. Pastinya dia ternanti-nanti apakah jawapan dan pilihan dari tunangnya sendiri. Gelas dari tangan kiriku dicapai dan panadol dari tapak tanganku akhirnya menjadi pilihan Izz Amir. Dia masukkan ke dalam mulut. Menelan dan menekan lagi perutnya.

Lelaki berwajah empat belas juta ini tersenyum. Izz Amir menjeling Jasmin. Nah – terbukti.

“Terima kasih cik Yaya sayang.” Izz Amir masih mampu tersenyum menawan sehingga darah aku mengepam bagaikan berlari 10,000 km. Cas elektrik terasa mengalir dahsyat. Oh, bunga sakura turun lagi. Transformers melonjak-lonjak tanda kemenangan yang berpihak kepada aku. Aku tersengih penuh bahagia. Eeee, sukanya aku!

“Yaya, perut saya sakit!” muka Izz Amir merah. Seperti darah menyimbah wajahnya. Dahinya berkerut-kerut. Hidung Izz Amir kembang kempis menahan sakitnya. Dan tanpa disangka, Izz Amir terus rebah. Kami berdua terkedu.

Bunga sakura yang berguguran terus terhenti. Angin juga mendiamkan nafasnya dan transformers menjadi patung batu!

***
taecyeon-2pm

Aku sarung baju sejuk ke tubuh. Menarik zip dengan teliti dan memandang persekitaran hospital. Punggung sudah terletak kemas di atas bangku ini. Rasa sedih, kecewa dan terkilan aku kumpul di dalam hati. Anak ibu dan arwah abah mesti sentiasa tenang. Mesti sentiasa bersabar dengan ujian yang Allah turunkan. Dugaan ini kecil sahaja, Yaya! Aku pujuk diri sendiri. Aku tarik nafas dan pandang beberapa biji bintang yang kelihatan di kaki langit.   

Hospital.

Aku sedang menanti dengan penuh sabar. Berjayakah pembedahan appendiks Izz Amir? Kata Adnan, doktor akan membuat laporoscopy appendisectomy. Ditebuk 3 lubang di bahagian pusat. Berpusing-pusing penjelasan Adnan sampai aku pun tidak faham! Langsung jadi blur dan terus terduduk di sini.  Aku masukkan telefon ke dalam kocek baju sejukku.

Hanya boleh berbual dengan Adnan sahaja. Penyampai maklumat dan aku mendengar penjelasan Adnan dengan penuh sebak. “Dia sebut nama kaulah Yaya!” suara Adnan tersekat-sekat.

Air mata menitis. Entah kenapa rasa hiba.

Aku ukir senyum. Meski pahit. “Boleh pula ya?”

“Aku seriuslah! Sampai umi tarik telinga dia!” Adnan mengekek ketawa. Aku telan air liur dan kesat air mata yang mula membasahi pipi.

“Tapi umi tak sukakan aku, Adnan. Tadi pun bila aku sampai ke sana, umi tolak bahu aku. Sampai macam tu sekali umi tak sukakan aku. Aku sedihlah Adnan.” Aku telan air liur. Ya, aku ingat! Ketika aku baru sahaja berdiri di pintu bilik pembedahan, umi dan Jasmin datang menghampiri. Memandang aku penuh sinis dengan ingatannya. “Jangan dekat dengan anak saya. Balik sekarang!”

“Saya nak tunggu sampai Izz Amir sihat umi.” perlahan sahaja aku membalas.

“Sekali lagi saya pesan. Jangan dekat dengan anak saya, Nur Alya!” suara umi bergema lagi. Umi menjerit sehingga Jasmin menarik lengan aku. Ditarik-tarik kasar agar aku segera pergi. Ditolak aku seperti aku ini sampah.  Jasmin menarik beg galas dan baju sejukku. Dicampak juga segala barangan aku di atas lantai marmar mewah hospital ini.

“Hei Yaya, boleh tak jangan kacau rumah tangga orang. Pergi balik!” Jasmin merengus dan mengarahkan jururawat menarik tangan aku.

“Umi..saya nak jumpa Izz Amir, mi! Izinkan saya umi…” jeritan aku tidak siapa peduli!

“Umi, saya cuma nak tengok Izz Amir buka mata dia. Sekejap pun tak apalah umi.” Aku cuba meraih simpati umi. Wajah simpati aku langsung tidak diendahkan para jururawat. Aku dipujuk untuk keluar. Ya. Sampai begitu sekali aku diperlakukan. Kali kedua, kerana kedegilan aku yang meronta-ronta, Jasmin sendiri datang menarik tangan aku dan tubuh kurus aku terus ditarik sehingga ke pintu.

Kenangan terus terpadam bila aku memerhati sebuah kereta mewah meluncur laju. Adakah kerana kemiskinan dan hidup sederhana aku yang membuatkan umi membenci aku?  Kenapa mesti Jasmin? Mengapa bukan aku menjadi pilihan umi untuk Izz Amir? Aku seka air mata dan aku dongakkan kepala. Berfikir sepenuhnya. Ya, Jasmin kini tunang Izz Amir. Aku bukan sesiapa yang layak menemaninya di dalam hospital. Aku memang sewajibnya membawa diri jauh dari kehidupan Izz Amir.

Saat ambulan membawa Izz Amir pergi, aku memecut membawa Hei MJ Unguku. Aku memandang ambulan yang sedang membawa Izz Amir. Aku menangis, mengesat-ngesat air mata bersaksi skuter kesayanganku ini. Aku redah kesesakan jalan raya dan hampir dilanggar sebuah kereta. Mujur  juga aku sempat mengelak dan diherdik keras si pemandu. Skuter, Hei MJ Unguku terus memecut membelah senja.

Ya, ketika itu, aku takut aku akan kehilangan Izz Amir. Dahulu, dia yang selalu membuatkan aku tersenyum. Dia. Dia yang selalu menceriakan hari-hari aku. Aku rindukan kenakalan dia mengusik aku. Sampai berhari-hari aku merenung transformers pemberiannya. Aku berlapar kerana aku rindukannya. Aku sanggup menyanyi kuat-kuat di dalam bilik air kerana mahu menghilangkan bayang wajahnya. Tetapi setiap kali aku menjamah nasi, setiap kali itu juga aku terpandangkan wajah dia. Sebu. Perut aku terus tidak boleh menerima makanan.  Aku hilang pertimbangan akal kerana memikirkan Izz Amir setiap masa.

Ya. Aku rindu dengan panggilan ‘cik Yaya sayangnya’. Aku rindu dia berpeluk tubuh dan mengacah-acah aku di dapur Pai Epal Café. Kerap kali juga aku sentiasa ternampak-nampak dia berdiri di pintu dapur Pai Epal Café. Tapi itu hanya bayangan. Bayangan yang sememangnya tidak pernah wujud. Imiginasi aku sahaja.

Detik berlalu begitu pantas! Helmet aku campak di dalam bakul skuter. Kaki aku terus berlari-lari mengejar tubuh Izz Amir yang dibawa dengan cepat oleh petugas hospital. Tubuh aku ditolak sekuat hati oleh Jasmin bila kaki ini mahu mengikut Izz Amir. Ya, aku nampak dengan bola mata ini. Izz Amir mampu membuka sedikit matanya. Renungannya begitu sayu. Sehingga akhirnya aku terjelepuk menangis tersedu-sedan di hujung pintu.  Aku kumpul kekuatan. Menjejak bilik pembedahan Izz Amir dan episod umi dan Jasmin menghalau menerjah lagi. Beberapa kali ia muncul dalam kotak memori ini.

Aku menyandarkan tubuh ke bangku. Perlahan-lahan aku buka beg galasku. Transformers berwarna kuning aku keluarkan dari beg. Angin malam kembali memeluk tubuh ini.

“Kenapa awak hadiahkan saya transformers ni ya? Siap dua. Kuning dengan merah.”

Suara Izz Amir terngiang-ngiang di telinga ini.  “Sebab cik Yaya sayang suka.”

“Oh, nanti saya nak buat apa dengan transformers ni?”

“Satu bumblebee. Satu lagi Optimus Primes. Nanti kalau awak rindu dengan saya. Awak pandang lama-lama transformers tu. Mana tahu, boleh hilangkan rindu awak yang banyak-banyak dengan saya.”

“Oh…”

“Peluk sekali transformers tu. Jangan lupa.”

Terngiang-ngiang perbualan telefon antara aku dan dia. Bagaikan terpandang-pandang Izz Amir bersama senyuman dan tawanya. Aku tutup bibir aku dengan jemari. Untuk kesekian kalinya, kenangan itu menerjahi minda. Aku kembali menangis dan menangis keseorangan. Memandang transformers yang dihadiahkan oleh Izz Amir. Ya. Meski aku memasukkan ia ke dalam kotak dan kemudian perlahan-lahan aku buka kembali dan mengisinya ke dalam beg galasku. Membawanya ke mana-mana sahaja arah tujuku.

Cik Yaya sayang…
Cik Yaya sayang…
Kalau saya lihat bintang, saya nampak awak!

Aku tersenyum seorang diri. Memandang bintang yang mengingatkan aku dengannya. Aku kesat air mata yang berbaki. Aku pujuk diri sendiri dan berdoa supaya Izz Amir selamat dengan pembedahan berkenaan.

Nanti rindu dengan saya ya!
Rindu banyak-banyak!
Bumblebee aku masukkan ke dalam beg galasku. Aku tarik zip beg galasku. Akhirnya aku bangun. Lemah longlai membawa beg galasku. Aku kesat-kesat air mata dan memandang kaki langit yang sudah gelap. Aku letak nama Izz Amir jauh ke dalam hati. Simpan ke dasar hati. Aku berdoa panjang untuk kesihatan Izz Amir. Aku tarik nafas dan mengawal rasa hiba.

+Yaya.
-Ya…
+Kalau Yaya menangis, kami semua akan menangis. Janganlah sedih ya Yaya. Kami semua di sini menangis sebab Yaya bersedih macam ni.
-Macam mana ya untuk Yaya lupakan Izz Amir? Yaya dah cuba banyak kali, tapi Yaya tak bolehlah. Yaya tak kuat. Yaya tak kuat!
+(Kesat air mata) Yaya…kami semua dah menangis ni. Sudahlah Yaya. Kalau ada jodoh, tak akan ke mana. Ini manuskrip ni Puan Mardihah yang buat. Marah dia! Marah dia!
-Tak baik salahkan Puan Mardihah. Dialah yang temukan saya dengan Izz Amir.
+Erk! Yaya doa dengan Allah. Yaya doa agar kesihatan Izz Amir kembali sihat. InsyaAllah. Kami semua akan doakan untuk Yaya. Yaya janganlah menangis lagi, ya?

Aku tarik nafas. Kaki melangkah dan tubuh semakin jauh dari bangunan hospital. Angin terus menjadi teman. Malam terus bersahabat dengan bintang. Bintang hati aku telah diambil pergi oleh kepekatan malam ini. Aku tinggalkan skuterku begitu sahaja. Aku mahu cari ketenangan. Ya. Aku mahu hamburkan kesedihan ini. Aku mahu hilangkan namanya di dalam kepala ini.

Tetapi, mampukah aku?

“Yaya…” seru satu suara.

Aku menoleh. Mengesat lagi sisa air mata. Aku pandang tubuhnya yang tegap itu.  Dahinya berkerut. “Menangis ya?”

Aku gelengkan kepala. Kesat air mata dengan malu dan garu kepala. “Tak. Masuk habuk.” Menipulah lagi, Yaya. Munir sengih kacak. Angin berpuput lembut.

“Iyalah tu masuk habuk. Tipu sangat. Macamlah saya tak tahu. Eh, buat apa kat sini?”  soal Munir sambil memandang aku. Sekali lagi, aku panggung kepala dan memandang bangunan hospital. “Kawan. Kawan Yaya masuk hospital.”

Munir angguk. “Ohh. Kita macam ada jodoh, kan? Jumpa lagi kat sini.” Munir masukkan jemarinya ke dalam jaket.  Tersengih macam kerang busuk. Aku berjalan lagi. Kaki kami melangkah senada. Aku senyap. Semangat hilang entah ke mana. Dalam fikiran sekarang ialah mengenai Izz Amir. Tentang kesihatannya.

Sehingga aku sedar kami sudah jauh dari hospital. Meninggalkan hospital dan juga skuterku di sana. Sekarang, antara aku dan Munir. Bukan Izz Amir seperti selalunya.  Kini - sudah lima belas minit kaki kami melangkah. Aku tersedar dari lamunan bila bunyi hon kereta memecah gegendang telinga. Aku berpusing. Munir masih di belakang. Entah kenapa, Munir setia menemani. Kenapa dia mengikut jejak langkah aku?

“Saya tengok awak sedang bersedih. Saya rasa wajib saya temankan awak. Dah malam ni, Yaya. Awak tak nak balik?” Munir renung lagi. Suaranya lembut memujuk.

“Nanti awak demam.” Sekali lagi suaranya merayu. Ah- Kalaulah lelaki yang sedang berdiri ini Izz Amir. Alangkah seronoknya, kan?

Aku geleng. Aku panggung kepala melihat kegelapan malam. Munir berdiri merenung aku. Menanti apa reaksi seterusnya dari aku. Kereta menderu-deru di jalan raya. Aku tarik nafas. Dada sebak entah kenapa. Ada air mata bertakung. “Munir… saya sedih.” Aku gigit bibir.

Munir angkat kening. "Yaya yang comel ni, kalau sedih...isk isk...buruk tau!"


Aku renung Munir dan tersenyum. Yaya comel ya? Alahai! Manisnya bibir si lelaki ini.

Dia senyum lagi. Tenang sahaja wajahnya.  “Ya. Saya tahu awak tengah bersedih. Muka macam belacan terbakar je saya tengok. Kenapa Yaya comel saya ni? Kongsilah dengan saya. Tak banyak pun tak apa. Sikit pun saya sedia dengar.” Munir kenyit mata. Kami berdiri, berhadapan dan sesekali nafas tenangnya berhembus nyaman.

Munir angguk. Menanti bibir ini terbuka meluahkan rasa hiba. “Ya. Kenapa Yaya? Kenapa awak sedih? Awak tak nak kongsi dengan saya? Eleh, malu-malu sangat! Awak tahu tak, 'encik' Munir awak ni seorang pakar motivasi. Pakar menyelesaikan masalah tau...” suaranya lembut menikam hati. Sudah dua kali dia bertanya mengenai kesedihan aku. Siap berpakar-pakar motivasi pula. Amboi, encik Munir ni!

Air mata menitis-nitis di hadapannya. Angin menjadi teman dan nanti aku mahu Izz Amir tahu bahawa aku pernah menyayangi dirinya. “Kenapa saya mengenali dia, Munir? Dan kenapa sekarang saya disuruh untuk melupakan dia? Kenapa juga saya dihalang untuk melawat dia. Apa salah saya, Munir?”

Aku pandang bintang yang pernah menjadi saksi perhubungan indah kami. “Saya tak nak kehilangan dia. Saya betul bersumpah bahawa saya tak yakin untuk melupakan dia. Saya tak yakin yang saya boleh luputkan dia dari hati saya.”

Angin berhembus lembut. Kami berdiri lagi. Munir tergamam. Terkedu. Dahinya berkerut-kerut mendengar rintihan ini.

Akhirnya, aku menangis di situ. Mencangkung di bahu jalan raya. Menangis sepenuh hati melepaskan segala tekanan yang selama ini terbeban di bahu. “Mengapa saya bodoh kerana seorang lelaki seperti dia? Kenapa saya langsung tak boleh kawal rasa rindu saya dengan dia? Kenapa saya mesti jadi sakit dan kurus kerana dia? Kenapa perlu saya, Munir?”

“Kenapa mesti saya? Kenapa?” air mata melebat.

Munir membiarkan aku meluahkan segala kekecewaan yang selama ini terbuku. Munir berdiri tenang. Merenung aku dengan senyumnya. “Kenapa saya tak mampu menemani dia dalam bilik pembedahan?!”

Aku tarik hingus. Kesat air mata seperti anak kecil. “Dan kenapa nama dia ada dalam fikiran saya. Kenapa sampai ketika ini saya rindukan dia? Kenapa?” aku menjerit semahu-mahunya. Menangis dan menangis sambil direnung oleh Munir.

“Mengapa juga mesti saya jatuh cinta dengan dia?” aku pandang Munir. Kakinya melangkah setapak ke belakang. Dia kelihatan menarik nafas. Bertenang dan memandang aku dengan wajah simpatinya.

Ya, dan aku menjadi begitu lemah tidak berdaya. Terduduk dan terus bersila di bahu jalan bersama lampu neon yang menemani kami berdua. Munir berdiri tidak berganjak. Tergamam dan masih terkedu. Malam berlangsung amat perit. Sesekali menyesakkan. Cengkerik berbunyi. Sesekali melawan sunyi sepi yang mencengkam hati.

Aku tersedu-sedu lagi. Munir merenung aku. Dia membiarkan aku menangis dan melepaskan segala tekanan di hadapannya. Sesekali dia berpeluk tubuh dan membiarkan kereta yang lalu-lalang membunyikan hon.

Dia pandang aku. “Yaya kan anak yang baik. Kawan saya yang baik dan akan sentiasa redha dengan apa yang Allah uji. Yaya senyumlah..” Munir tersenyum. Dia tarik nafas dan memuncungkan bibirnya.  Tanpa rasa malu dan segan, aku membalas pandangannya. Air mata masih bersisa. Aku kesat-kesat air mata dengan jemariku. Memujuk hati dan diri sendiri. Munir gumam bibirnya. Perlahan-lahan dia membuka jaket hitamnya. Berjalan dan membelakangkan aku. Jaketnya diselebungkan ke belakang badanku. Serta merta aku terkaku dengan sikap 'keromantisan d' amor' nya.

"Yaya, kita balik ya. Encik Munir hantarkan Yaya comel ni balik, okey? Haaa...jangan lupa tau, lusa hantar saya pergi airport. Lambai-lambai saya dan nanti saya belikan awak teddy bear comel. Nak tak? Nak tak?" sedaya upaya dia memujuk aku.

Aku diam. Munir sudah berpusing kembali ke hadapanku. Dia sengih. Aku tarik hingus yang masih berbaki. Rasa lega dan betul-betul hilang seluruh tekananku.

Aku gelengkan kepala. "Saya tak nak teddy bear. Keperempuanan sangat!"

Munir ketawa. Tengok-tengok dia sudah bersila tertonggok di depanku. Gila betul kami berdua ni sebab bersila di tepi jalan raya,

"Habis, awak nak apa?"

Aku sengih. "Bumbleebee...encik Munir belikan bumblebee. Boleh?"

Munir ketawa tak ingat dunia.

Aku kesat lagi hingus yang meleleh-leleh. Tangisan berbaki bersama tawa dengannya. Bintang menemani tetapi angin malam terus berlalu sepi.

11 ulasan:

  1. Ohh!!!sakit rupanya...kesian cik Yaya... setiap kejadian ada hikmahnya...sabar itu indah...walaupun payah untuk dilakukan....Mardihah sayang pula dah sihat???

    BalasPadam
  2. Sedihnya Sis!!!!!!!!!
    Kesian dekat cik Yaya Sayang.....
    Izz Amir sakit apa sebenarnya sampai nak kena bedah pula????

    BalasPadam
  3. Kesian cik yaya sayang...Izz amir kena appendicitis ye? Kena procedure appendisectomy ye? kikikiki....

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama23/5/12 13:03

    wah terbaikkkkkkkkkklah. jgnlah stop lagi citer nih. smbg lah lagi.

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama23/5/12 14:07

    terbaik la kak.. Cpt2 smbg n3 t'bru.. Suspen izz amir skit ap.. Sian cik yaya syg.. Hehehhe <3 u kak ( RD )

    BalasPadam
  6. Izz Amir sakit apa? kesian betul dekat Yaya. Knp dua hati ini susah betul bersatu. Terlalu banyak halangan, Penulis.. nak lagi.. x puaslah :-)

    BalasPadam
  7. Nur Najwa24/5/12 00:03

    Oh..saya menangis kak. saya kesat dengan tisu ni. huwaaaa

    BalasPadam
  8. Ahkak RSL24/5/12 11:55

    Excellente!! Selepas di edit, air mata ahkak mengalir non stop. Jiwa dan emosi mendayu senada. Terbaekkkk!! Cayang Dihah! Cayang MPE juge! <3 <3

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama24/5/12 16:58

    bravo mardihah! saya suka sgt baca mpe awak ni. mcm saya cik yaya sayang pulak.

    BalasPadam
  10. kak mar ohh kesiannya yaya sayang izz amir...sedihlah dah nangis dah baca hukhukhuk..kawan2 suma tanya kenapa mata saya merah? nak ckp apa? takkan nak ckp sebab cik yaya dan izz amir...??? erkk..!!!

    BalasPadam
  11. cian kt dia.. tp munir ni sweet sgt la...

    BalasPadam