Pages

25 Mac 2013

Andai Gerimis Berhenti 8


Malam yang memberi makna. Balqis dah pun kenyang menikmati makan malam di rumah. Emak tidak putus-putus melayaninya. Ayah nampak sedikit sihat dan Hakim seperti biasa menghabiskan masa dengan bukunya. Diana sudah lena dengan neneknya.

Mulut Balqis pulak tak putus-putus memuji kebaikan dan handsome Abang Najmi. Gila apa dia?
Huh…!

“Janganlah kau berangan dengan Abang Najmi. Mana dia pandang budak-budak kampung macam kita ni Qis!”

 Balqis jelirkan lidah. “Kau ni Aisya. Tak prihatin langsung, siapa kata lelaki bandar dan moden tak perhatikan kita-kita ni? Lagipun, dia tu aku tengok suka sangat perhatikan kau Aisya.”

“Dah-dah, amboi dia! Jangan sebut nama Abang Najmi, datuk itu ke, datuk ini ke. Dah-dah, I tak rela!” Saya sudah bercakap suara manja. Balqis ketawa sampai bersisa menerobos masuk ke dalam gegendang telinga.

Iri hati juga mendengar kisah Balqis yang akan menyambung pengajiannya dalam Ijazah Pendidikan dan akan bergelar guru. Cita-citanya mahu menjadi pendidik. ”Aku nak jadi cikgulah Aisya.” Mata Balqis bercahaya. Doa-doa saya titipkan dalam jiwa agar cita-cita sahabat baik saya ini termakbul.

“Mudah-mudahan Qis, aku doakan kau. Jadi cikgu yang luar biasa.”

“Haaa...lepas aku sambung study, kau mesti mencari pembantu lain jugak untuk uruskan kolam ni.” Balqis sambung membebel. “Ala, lagipun dari aku belajar kat politeknik dulu, minat aku dah memang nak jadi cikgu. Warisi bakat terpendam arwah datuk aku dulu.”

Saya sengih. Mencerunkan mata menjamah hidung mancung si Balqis. “InsyaAllah, ada rezeki untuk kau Qis. Permohonan kau tu mesti diluluskan. Aku yakin,  graduan bijak pandai dan dapat anugerah Dekan macam kau ni semestinya jadi pilihan.”

Balqis tarik nafas. Senyum manja. “6 bulan kat sini, aku nak cari pengalaman di kampung orang, cari kenalan dan menyambar mana yang ada.” Dia terkekeh-kekah ketawa. Sempat pulak dia ni bergurau-gurau memikirkan perkara lain.

“Pandai-pandai jaga diri di sini ya, Cik Balqis. Ewah-ewah, sambil menyelam sempat minum air nampaknya ya?” Berbalas jiwa akhirnya dengan Balqis.

“Aisya... kita sekarang kena mencari calon suami yang sesuai. Kena pilih yang terbaik. Setiap calon kita mesti tapis, macam kita tapis air kopi. Semestinya kita mencari calon suami yang terbaik untuk diri kita, kan?” Balqis mula menambah hujah.

“Ikan memang banyak kat sini. Kalau kau teringin sangat...haaaa pilih aje mana satu. Tak perlu tapis-tapis, ikan kat dalam kolam aku ni semua gemuk-gemuk. Pakai jala aje untuk tangkap.” Haaa....usik-mengusik menjadi teman kini.

Kami ketawa. Mengimbau kenangan lama kami berdua dan sambil menyiapkan beberapa kerja, hidangan mee goreng dari emak menjadi jamuan kami berdua. Air kopi dalam termos masih panas untuk dinikmati.

Saya kemudian menunjukkan kertas kerja bantuan kewangan Agro Bank kepada Balqis. “Hampir siap, dan lusa aku akan pergi Bank untuk tunjukkan kertas kerja ni kat Hisham. Kita doakan semoga semua urusan dipermudahkan. Amin.” Saya senyum dan duduk rapat dengan Balqis. Aroma mee goreng emak terus merancakkan perbualan kami.

“Aku akan doakan untuk kau Aisya. Semoga diluluskan. Ikan-ikan kat dalam kolam kau tu pun sedang berzikir tau, Aisya.””

Saya senyum senang dan perbualan kami berdua terus bersambung sampai membawa ke tengah malam. Balqis yang saya kenal. Gadis yang cekal jiwa dan hatinya. Kematian ayah dan ibunya ketika kami menduduki peperiksaan akhir semester. Akibat kemalangan ngeri di Lebuhraya. Dia menghabiskan ayat terakhirnya dan kemudian terus berlari keluar ketika menerima berita kematian ibu dan ayahnya. Saya menemuinya di belakang perpustakaan. Dia senyum dan kemudian tanpa saya pinta, Balqis memeluk saya dengan linangan air mata yang paling hangat pernah dirasakan.

***
Burung-burung menyambut kedatangan kami. Angin sepoi-sepoi. Pepohon saya lihat menghijau dengan tenangnya dan kemudian kolam berbisik riang. Air kolam beralun tenang dengan angin membawa ketenangan. Ikan semakin membesar dengan membawa seribu harapan kepada saya.
“ Cuba kau tengok. Alam pun pandai berzikir kepada Tuhan.” Balqis memulakan bicara.

Saya senyum dan memahami setiap katanya. Wanita ini harus saya teladani. Dia mempunyai semangat dan tawakal yang tinggi kepada Ilahi. Setiap patah katanya kadang-kadang mempunyai gurau yang tidak disangka namun kadangkala mempunyai makna mendalam sekali. Pergantungan hidup kepada Ilahi menjadi salah satu aturan yang sentiasa Balqis terangkan kepada saya ketika kami sama-sama menuntut di Politeknik dahulu.

“Ikan berzikir ni tanda mereka juga menyatakan kebesaran Ilahi ke atas penciptaan mereka.” Balqis menambah semangat saya.

“Okey ustazah Balqis, jom kita ke pondok.”

Balqis senyum kemudian memandang saya. Berikan idea bernasnya. “Pertama, aku rasa kan kau kena dan wajib menukarkan pondok kau ni. Jadikan tempat untuk beristirehat yang lengkap. Nampak tak sesuai untuk kau lah Aisya.”

“Memang tu dalam perancangan aku dan Hisham pun. Tapi kenalah kita tunggu bantuan dari Agro Bank diluluskan, kemudian kita akan dirikan. Oh ya, lagi 4 hari, kita boleh dapat hasil pertama untuk kolam yang ini. Ikan pun dah boleh dijual. Nampaknya tugasan pertama sedang menanti kau Balqis.” Angkat kening. Balqis senyum aje.

“Alhamdulilah. Aku memang tak sabar nak tangkap ikan kau kat dalam kolam tu. Manalah tahu ada putera katak ke...hehehe.” Tambahnya dengan ketawa dan kami memulakan tugas dan sebahagian kerja mengenai kolam ternakan saya terangkan secara terperinci kepada Balqis. Selok belok kolam dan beberapa tugasnya saya terangkan secara perlahan. Takut dia terkejut dengan suasana baru di sini dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri.

Balqis memang sebati dengan suasana sebegini. Jadi, itu memberikan kredit kepada saya memilihnya menjadi pembantu untuk menguruskan kolam. Saya mahu orang kedua yang mahu bersama dengan saya. Orang kedua yang boleh berdiplomasi dan memahami setiap kemahuan saya.

Tetapi dalam tempoh enam bulan, masa akan berlalu dengan cepat sekali. Saya harus memikirkan juga siapa yang akan menggantikan Balqis enam bulan dari sekarang.

Minggu ini penglibatan penuh Balqis dan saya kepada kolam harus penuh komited. Saya mahu Balqis membantu saya mengendalikan ikan yang akan dijual kepada pemborong. Urusan jual beli saya uruskan kepadanya. Semua nama pemborong telah saya kenal pasti. Saya mahu mengalihkan perhatian kepada pembinaan kolam kedua dan kertas kerja pembiayaan kewangan.

Balqis memberi ikan makanan. Kemudian dia menarik pelepah kelapa yang memenuhi di kawasan kiri kolam. Saya sudah lama terpacak di sebelah kolam, memandang tanah yang akan memuatkan kolam kedua saya. Tapak sudah saya bersihkan sedikit. Saya percaya, permohonan akan diluluskan. Esok saya akan ke Agro Bank. Saya akan pergi tanpa Hisham. Itu nekad saya.

“Kau pergi ajelah sorang-sorang Aisya. Jangan harapkan sangat Hisham tu. Eeee, sikit-sikit minta tolong dia. Sekarang, kau kena buat sendiri. Jangan harapkan dia dan orang lain.” Balqis membebel sudah macam mak nenek.  “Mana tahu untung-untung dapat jumpa abang Najmi ke.”

Eeee...dia ni kan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan