Pages

02 Mei 2008

Kelip-kelip Diri....

Saya melakar kekuatan pagi tersebut. Melihat Ila demam kepanasan sehingga kejang.
38.6’c dan di hospital 39.2’c. Memang biru bibir Ila dan pagi hening itu, ambulans menemani kami. Bila berjauhan dengan keluarga, sesungguhnya kawan-kawan menjadi peneman suka dan duka. Ohh..baru saya perasan, saya panik orangnya dan kelam kabut melihat situasi berkenaan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud “Teman yang baik dan teman yang tidak baik itu diumpakan seperti pembawa kasturi dan peniup api, maka si pembawa kasturi mungkin memberikan kasturi kepada kamu atau kamu dapat membelinya, atau kamu dapat mencium baunya yang wangi. Bagaimanapun peniup api mungkin membakar pakaianmu atau kamu dapat mencium baunya yang busuk” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Perkara pertama saya saksikan menginsafkan diri. Ia sebagai pengalaman kami. Dan saya memang panik! Ia mengertikan erti persahabatan, kasih sayang dan sebuah perkongsian. Kak Ita, Wana dan teman baru di rumah kami, Ely…..


Memang minggu sakit, dan seterusnya membawa Kak Ita ke Hospital Tawakal keesokan harinya. Menemaninya dan menghiburkan diri.

Manikam Kalbu….

Terhibur diri membaca Manikam Kalbu, karya Faisal Tehrani. Habis baca, saya akan ulas novel terbaik ini. Saya membaca dengan ketawa yang mengundang kepelikan Ila (Ila nampak sihat dan dia turut sama membaca sebuah novel di katilnya) Alhamdulillah……


Malam makin menggigit kesunyian diri. Akhirnya saya lena bersama 2 hari yang sungguh mendebarkan dan menyucikan jiwa. Manikam Kalbu baring sepi di sisi saya. Harap-harap saya bermimpi berjumpa Manira, kucing comel yang pandai berkata-kata. Comelnya…..

Selamat Hari Buruh...lewat pulak buat ucapan. Tapi saya nak bagi ucapan jugak!...Selamat menempuh suasana bekerja yang mengundang kewajiban fitrah diri, sumber rezeki halal juga menempuh keperibadian diri yang lebih matang dan maju...InsyaAllah.

Chayuk...chayuk.....!!

9 ulasan:

  1. 39.2’c???

    panasnya....

    bahaya tuh...

    Salam cek...
    apa habaq???

    :)

    BalasPadam
  2. apa emel kamu yea???

    BalasPadam
  3. salam..isk panas tuh...semoga cepat sembuh...best tak novel ni..saya tak pernah baca novel faisal tehrani..ada kah novel ini sarat dengan sastera berat atau ringan seperti novel2 popular masa kini?

    BalasPadam
  4. salam..
    itulah kawan yang paling baik.. klu senang senang bersama.. klu susah susah bersama.. kwan begitu susah dicvari.. lu kawan yang ingin kesengan sahaja mudah dicari....

    BalasPadam
  5. salam kak mardihah..
    camne ngan kwn akak skang?
    dh beransur pulih?
    wah.. citer manikam kalbu..
    aritu mase pesta buku..
    hanya mampu memandang aje buku tu..
    fulus x cukup.. sedey2 x dpt nk bli..
    T__T

    BalasPadam
  6. Wah, diri berkelip-kelip! Pasti cantik!

    Jaga diri ...

    Salam :)

    BalasPadam
  7. salam kak...
    lamenye sy x comment kt blog akak kn...mesti akak ingt,sy dh hilang kn...biasala,kalo dh start blaja xsemptlh sy nk tinjau blog sgt,bile cuti jd aktif blk kt blog..hehe..=)
    ukhwah fisabilillah...

    BalasPadam
  8. 13May,

    kiter sihat sokmo aje...wei...sunan g mane erk? menyepi je sahabat blog tuh..

    asraili,
    alhamdulillah, beransur sihat..erm, best ke tak best ye novel ni..nanti dihah kritik novel ini///tak berat sangat dan bukan novel picisan cinta..

    faridmw,
    terima kasih dengan nasihat..berguna nasihat teman-teman baik seperti kamu..:)

    biskutzlemau,
    kawan akak...? alhamdulilah, dah sihat...tekak akak pulak rasa perit je dua tiga hari ni/..berjangkit ke?aiceh...harap-harap tidak...erm, nanti ada rezeki leh je beli..beli tau jangan tak beli..

    bungarampai,
    wah..berkelip-kelip diri...memang sentiasa...terkedip-kedip mata ni.,

    kieron,
    hmmm..lama juga ya kita menyepikan diri...kiter pun sibuk juga akhir-akhir ni..memang ingat awak dah lupa kat akak...sedih ni ha..sob sob...eh, tak ada lah....akak paham awak sibuk tuh..nyway, take care!smile alwaitz!

    BalasPadam
  9. ralat

    *arsaili....(huhuhu..eja nama pun leh silap) maap ya

    BalasPadam