Pages

13 November 2008

Bintang Hati II

Saya merenung bait-bait tulisan seorang kakak kepada saya...sungguh saya tangisi diri. Saya terkenangkan zaman perjuangan
lama saya dahulu. Lain sungguh waqi'a (suasananya). Menyampaikan mesej Islam di sini lain benar cara dan gayanya. Sungguh saya rasa banyak sekali perkara tidak mampu saya tanggung dan jawabkan. Terima kasih untuk semangat semua kakak-kakak di sini. Memberi saya sesuatu pengertian yang luar biasa.

Inilah medan dakwah. Adakala saya senang sahaja bekerja. Adakala bagai menanggung banyak perkara yang tidak terjawab. Banyak rupanya yang saya lalai dan leka. Adakala saya mengeluh dan mengabaikannya. Membiarkan berlalu sahaja. Adakala kerja-kerja di depan meja harus saya segerakan. Sehingga siap dan sehingga saya lupa kepada tanggung jawab sebagai ISLAM. Dakwah itu wajib disampaikan.

" Lama tak dengar berita? ...akak ada kemusykilan..kenapa kamu mendiamkan diri sejak kebelakangan ini?"

Emailnya saya baca perlahan. Berdegup kencang jantung.

" Terutama dalam Biro Dakwah...and i have been informed, tiada ajk yang menyambut kedatangan ustazah hari ini...itu bukan dalam job scope awak ke?"

Air mata saya entah kenapa bersahaja mengalir. Tanpa saya pinta. Saya lupa. Ya..dan saya memang sengaja. Tuhan. Ampunkan saya...

" Akak minta maaf ya Dihah.....jika pertanyaan akak ini buat awak terasa hati....by the way, daripada akak tanya pada orang lain,
better for me to ask u dulu....kan? kan? kan?"

Tuhan Yang Maha Mengetahui.....Tuhan Mengerti.

" Akak sayangkan awak...sebab tu akak tanya...jangan salah faham ye......anggap teguran ini sebagai satu teguran dari kakakmu..."

Saya senyum sahaja. Saya mahu mengembalikan semangat baharu. Semangat saya yang masih segar seperti dahulu. Apa Erti Saya Menganut Islam harus saya warnaikan dalam diri. Persis Kak Ina dan Kak Roszita menangkap ruang mata saya. Saya tiada kakak yang seperti ini, yang sentiasa menegur saya secara hikmahnya. Umumnya, mereka seperti rindu mendengar coleteh saya, nakal saya dan usikan saya. Bagaimana ruang meja dan bilik mesyuarat itu jika tanpa saya satu hari nanti? Bagaimana rindunya mereka pada saya jika kedatangan saya di nanti-nanti....???

Eeeee..sedihnya.....dah-dah.....jangan nak touching! haip....hehehe...

Saya belajar banyak perkara.....

Pesan Amjad Az-Zahawi " Dunia ISLAM telah terbakar, setiap kita harus menuangkan air meski sedikit, untuk memadamkan api semampunya, tanpa menunggu orang lain...."



9 ulasan:

  1. punya 1001 pengertian! mandalam sungguh!
    Proud to be muslim.

    BalasPadam
  2. Terkedu membaca catatan dihah - fitrah kita barangkali kadang2 kita alpa.saya hampir 8 jam buat operasi ' pecah kepala ' hari ini - untuk progrm ESQ - dan tentunya saya akan buat key-note ( ceramah utama ) - dihujung2 terasa jauh kadang2 masa melarikan saya dari asas yg sepatutnya...media sudah direntasi kepada saya dan kita : semuga kita diberkatiNya dan dipermudahkan dalam segala urusan....

    BalasPadam
  3. zafi - proud to be muslim!

    jinggo -semoga usaha kita yg sedikit memberi ganjaran di sana,insyaAllah.terima kasih

    BalasPadam
  4. hai akak...
    terima kaseh kerana singgah...
    hehe
    xD

    BalasPadam
  5. bahasa bunga bunga... cantikk..

    BalasPadam
  6. alhamdulilah....kembalikan semangat mu~rajin2 sila kunjungi blog sy ye~

    BalasPadam
  7. eazy - sama-sama ya!

    mak su - whiaaaa...hehe

    zino - zino kalo bagi komen, mesti pasal bahasa bunga-bunga Dihah...heheh

    13May - :)

    sayyid - alhamdulillah. sy kembali ke blog kamu!

    BalasPadam