Pages

16 Jun 2009

Sepi Itu Indah

I

Kadang-kadang sukar meramalkan emosi orang sekeliling. Walhal kita cuba untuk mendamaikan perasaannya.
Kita cuba untuk mengubati resah dan adakala terpanggil untuk bersama dalam kesedihannya.
Dihah minta maaf ya, jika topik perbualan malam itu membuatkan kesedihan bercambah lagi..
Dihah mungkin tidak perasan dan mungkin tidak tahu kesepian hatinya. Dihah minta maaf.........

Selepas perbualan kecil itu, dia hilang ke dalam bilik....dia merawat sepi dengan sendiri lagi...
Hati Dihah kembali kosong, bersama ruang tamu yang berkuap..
sesekali angin berbahasa dan peluh dingin membasahi diri.
Adakah sepi itu sentiasa mewarnai diri...Salahkah saya....mulut ini! kadang-kadang ingin mewarnai kesuraman..tapi, menambahkan lagi
suram!!! aaaaaaaaaa.......

Semut berkeliaran dan seekor lipas terkedek-kedek melarikan diri. Dihah terjerit...

"Ishhh..lipas ni......!!!"

II

Bandar Tun Razak ke Bandaraya

Tawa dua wanita itu mengundang jelingan saya.

" Cuba akak tengok....mereka pergi makan KFC, tapi menu dia Mc Chicken..editor tak semak ke..?"

" Agaknya dalam fikiran penulis tu nak makan Mc Chicken, boleh juga cipta menu baru dalam KFC..hihihihi"

Mereka ketawa dan mengundang saya juga berfikir. Sebuah novel yang menjadi bahan perbualan dan kritikan.
Dihah menjenguk. Memang patut menjadi kepochi dan melihat tajuk buku juga penerbit. Ohh....glamour dan seorang penulis baru.

" Ada jugak, tak silap dalam buku ini....meninggal semasa umur 10 tahun, kemudian muka surat yang lain, kata meninggal umur 13 tahun....mana satu yang betul..."

" Editor bong**!! "

Saya diam. Sudah!!....editor menjadi sasaran mereka atas ketidakpuasan hati kepada cara penulisan. Kemudian saya menghilangkan diri
di sebalik perbualan mereka. Mereka benar berada di hadapan saya. Bezanya : saya berdiri dan mereka sedang duduk tertib.
Fikiran saya jauh, sepi dan keretapi meluncur sederasnya.






3 ulasan:

  1. banyak je kes cam ni..
    dulu satu buku sapa tah tulis... silap dari segi time line lah... kononnya buat flashback zaman sekolah watak utama... dalam tu watak tu telipon ayah dia pakai henset... sedang kalau nak ikut... dyna tac baru je muncul lam dunia nih... ;P

    pas tu, ada nobel duet... dua-dua penulis tu macam tak bincang dulu kot pasal watak lam cerita tu... asek bercanggahan pulak..

    BalasPadam
  2. lipas tu hidup atau mati???

    mana tau..kot kot kena katok...hehhe hehhe

    BalasPadam
  3. betul la pa'chik...kadang2 penulis tak perasan..sebab tu kena ada plot cerita..kalo tak haru biru..

    13May - Dihah sembur dengan shieldtox..lipas fenin lalat..iyakkk...geli bebenor tgk..

    BalasPadam