Pages

15 September 2009

Di Saat Saya Sedari

Saya terfikir.
Untuk bertukar ke wordpress dan mengubah background blog ini dengan kadar segera. Tetapi entah bila. Adakala saya jemu dan penat melihat blog ini. Entah kenapa. Terasa sendiri lagi bertamu untuk blog ini.

Saya mahu menulis tentang bagaimana naskah Lukisan Jiwa bermula dan bagaimana untuk pertama kali manuskrip pertama saya ini berjaya diterbitkan oleh PTS. Saya akan panjangkan selepas Aidilfitri nanti. InsyaAllah. Doakan saya untuk kerap menulis lebih di blog ini. Saya sekarang sibuk dengan projek kedua. Manuskrip kedua saya yang sedang dalam proses plot ke plot dan sambungan kisahnya dari satu bab ke satu bab. Saya belajar banyak perkara. Belajar memperbaharui gaya bahasa, mood penceritaan dan menulis dengan plot yang sudah tersedia. Meski saya telah membuat plot, namun, adakala jemari dan minda saya akan membuang plot dan membuat plot baharu yang lebih menarik. Plot dari satu bab ke bab sebenarnya banyak membantu seorang penulis. Blog ini akan saya ubah alirannya kepada dunia bacaan dan penulisan saya.

Juga serba sedikit saya akan menjurusi kepada peribadi, berita-berita semasa dan sama seperti sedia kala. Fasa saya baharu bermula. Menjadi penulis sebenarnya bukan sesuatu yang mudah. Lukisan Jiwa banyak memberikan saya panduan dan idea baharu untuk saya memperbaharui diri. InsyaAllah. Lukisan Jiwa juga memasuki fasa untuk mendekati diri saya dan seharusnya berdepan dengan kritikan dan khalayak ramai. Namun saya tidak pinta yang hebat-hebat melainkan penulisan saya hanya mewakili sebuah kisah yang pastinya alirannya dekat dengan khalayak.

Beberapa hari lagi, Aidilfitri akan menjelma. Setahun, rupanya tidak lama. Pejam celik, pejam celik, kita sudah bertemu Ramadhan dan kemudian kembali ke Aidilfitri. Banyak perkara yang berlaku, memberikan kenangan dalam hidup saya tahun ini. Perkara paling saya belajar adalah tentang 'kawan, persahabatan'
Kita tidak akan dicari oleh seorang yang bernama kawan jika kita berterusan mendiamkan diri. Itulah saya yang sekarang menyepi terlalu luar biasa.
Kawan sebenarnya cermin kita, dan sekarang kawan mengajar saya tentang erti
'Luar Biasa'

Saya lebih suka menyendiri dan sendiri itu sebenarnya proses monolog diri.Entah kenapa, saya merajuk kepada kawan-kawan, sahabiah-sahabiah yang lama tidak memunculkan nama di telefon ini. Semuanya sepi meminta-minta agar diri yang dahulu menjadi kawan pertama.
Akhirnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan