Pages

03 September 2009

Cinta Dalam Dirinya

Musim panas di Leicester.

Pokok terus menghijau. Angin sepoi-sepoi membawa saya kepada kehangatan yang penuh luar biasa. Sesekali dedaunan berguguran. Saya asyik melihatnya.
Pantas mata saya mendongak naik melihat Sahara. Sahara terjerit-jerit dari tingkap. Kepalanya ditutup dengan tuala.

" Aisya....kamu mahu ke mana? Tiba-tiba sahaja keluar" jeritnya.

" City Centre" gesa saya cepat. Kaki terus melangkah perlahan.

" Aku mahu pesan sama kamu.." Sahara gadis Indonesia genit menjerit lagi.
Saya tersenyum melihat telatah sahabat baik yang seorang ini. Gadis Indonesia yang cukup Istiqamah dalam amalannya.

" Aisya rasanya menghala ke Hay Market.. Mahu pesan apa-apa?" saya bertanya. Kepala lantas teringat beberapa barang yang perlu dibeli dengan kadar segera. Saya juga akan ke kedai barangan dapur Falcon. Kedai yang cukup saya gemari di sini.

" Belikan roti dan ikan ya. Aku mahu bikin sandwich ikan. Wangnya nanti balik, aku bagi sama kamu"Saya angguk dan melambai mesra. Pantas berjalan perlahan. Saya mahu berjalan kaki sahaja. Perjalanan dari rumah saya ke City Centre mengambil masa 20 minit. Dengan berjalan, sekurangnya mengeluarkan peluh.Menyihatkan dan ia adalah senaman paling mudah dan ringkas untuk menjadi sihat.

Petang ini saya mahu ke Wymesworld Farm. Kebun yang berdekatan dengan Loughborough. Bersama Sahara, Khaleeda dan Hanim. Hobi kami semestinya memetik buah strawberry segar. Fruit picking!! Sahara paling gemar membawa kami semua ke sana. Buah-buahannya ranum serta kulitnya memang yang terbaik pada musim panas. Harganya juga berpatutan sekali! Saya mahu Raspberries dan Blackberries!!
Pantas kaki saya melangkah.

Cerita kisah saya belum berakhir malahan makin panjang rasanya. Saya tertawa apabila jiran terdekat dengan ramah menegur. " Aisya...aaaa pa khaaaabar?...." pelat-pelat wanita Inggeris itu meramahi saya. Saya angguk. " Saya sihat....baaaahaaagiiiaaaa" saya mengajarnya perlahan. Lantas dia tertawa. Semestinya wanita itu akan menahan saya apabila saya berjalan pulang untuk bertanyakan apakah erti bahagia dalam bahasa rasmi mereka. Saya lantas berjalan lagi.

Dari hujung bangunan berwarna merah saya melihat seorang lelaki muda yang cukup saya kenali. Memandang saya. Penuh rasa rindu. Hakim...adik bongsu saya. Juga seorang wanita separuh usia yang paling saya rindui. Seorang lelaki membelakangkannya. Ombak rambutnya yang cukup saya kenali. Ada debaran. Air mata saya lantas mengalir laju. Sehebat rindu pada emak dan adik lelaki saya. Pantas kaki saya berjalan. Laju. Emak sudah tersenyum simpul. Membawa saya ke kenangan bertahun di kampung. Lelaki yang membelakangkan emak lantas berpaling. Saya penuh terkejut.

Dia tersenyum. Paling menawan. Ya, kerana hampir 2 tahun saya membawa diri ke sini!
Mata saya tajam menikam raut wajahnya. Raut wajah yang bermukim dalam mimpi saya lewat malam tadi!!

Dia masih merenung saya.

Tuhan, maafkan diriku, kerana pernah membuangnya jauh dari diri ini.

Masihkah ada cinta dalam dirinya untuk saya?


p/s : Tidak terlewat Dihah untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada semua pembaca blog, sahabat dan sahabiah-sahabiah tersayang.

2 ulasan:

  1. Salam mardihah...
    lama akak tak kemari...
    tau2, sudah ada novel...
    :)

    TAHNIAH mardihah!!!!!!
    tercapai sudah impian di hati yer...
    Tahniah sekali lagi dik...
    :)

    BalasPadam
  2. selamat hari raya :D

    BalasPadam