Pages

24 September 2009

Keindahan Aidilfitri

Gambar anak-anak buah Dihah yang buat tersenyum sendiri.
Paling seronok apabila Irfan mengeluarkan suaranya "Nak duit raya....!!"






Aidilfitri yang memberi makna. Tahun yang akan saya kenang hingga ke akhirnya.
Menu pagi aidilfitri ; ketupat, rendang itik, sambal bali ayam yang menjadi kegemaran ramai juga ayah yang telah membakar sebanyak 40 batang lemang. Cuma saya belum dapat menikmati kuah kacang yang lazat dari emak.

Esok, saya akan kembali semula ke kampung, menyambung cuti. Kak Sarinah tergelak mendengar saya pulang semula ke kampung. Cuti saya masih berbaki sehingga menghabiskannya untuk cuti hujung tahun nanti. Anak-anak buah yang comel paling sakan berhari raya. Aidilfitri ini, menemukan kami semua sekeluarga. Emak sekurangnya, beban memasak sudah digalas ke bahu Dihah. Adik-adik semakin rajin mengemas dan membantu urusan rumah. Ayah, paling gembira, kerana anak-anak kembali dan memberi ruang kepada diri masing-masing untuk memohon maaf di pagi aidilfitri. Angah, menyambut aidilfitri di rumah mertuanya :Muar.

Selepas solat berhari raya, kami adik beradik berkumpul bersalaman. Tradisi. Namun tradisi aidilfitri ini bukan untuk setahun sekali sahaja. Memohon maaf harus sentiasa. Setiap hari dan harus menjadi amalan. Bagi saya sendiri, hari raya bererti menghubungkan silaturrahim dan jalinan keluarga. Juga aidilfitri adalah bererti untuk mereka yang terlibat dalam perjuangan islam. Ketaqwaan yang diraih dan barakah di dalam Ramadhan bererti kemenangan kepada diri. Hasilnya adalah aidilfitri yang memberi makna.

Saya kini melangkah ke tangga pertama menaiki cita-cita. Menjadi penulis bukanlah mudah. Bahkan ia memberi saya satu pelajaran baharu dan mengorak langkah dengan lebih berjaya. Saya teringat kata-kata Faisal Tehrani ketika mendengar rancangannya di ikim.fm. Seorang penulis itu apabila bercakap dan melontarkan suara, gemanya adalah penuh dengan ilmiah dan intonasi penuh ilmuan. Seorang penulis apabila berbicara, dia akan berbicara dengan kata-kata yang penuh dengan bahasa dan gaya sasterawannya. Seorang penulis juga harus penuh kreativiti. Perlu ada bakat dan perlu banyak membaca, membaca dan membaca. Saya mencari masa dan sekarang bertatih sendiri.

Bekal saya sekadar berusaha dan belajar mencari kesabaran dalam setiap manuskrip. Manuskrip yang berjalan atas dasar mengajar dan memberi makna kepada khalayak. Juga manuskrip yang berdiri atas nama islam sendiri.

Saya menanti komentar kawan-kawan dan pembaca untuk Lukisan Jiwa saya. Ia banyak memberi saya pelajaran. Meski ada sedikit kesilapan dalam saya menulis untuk naskah ini, dan saya belajar memperbaharuinya untuk manuskrip kedua. Doakan saya.

Saya baru setahun jagung menjadi penulis.

Tunasnya sedang saya siram dengan baja yang baik agar menjadi istimewa dan mengeluarkan isi yang penuh manfaat kepada semua. Harapan saya, diberikan ilham berpanjangan dan menjadi sederhana seperti ini. Saya mahu tulisan saya dialirkan kepada semua dengan
ingatan berharga dan memberi makna kepada kalian.

Kita berjumpa di lain tinta. InsyaAllah.

1 ulasan:

  1. salam aidilfitri maaf zahir bathin wat cek dihah ittewww..

    BalasPadam