Pages

12 November 2009

Gagasan Diri - Ayuh, transformasi diri!

Saya keluarkan ulasan saya berikutan soalan harishauzah berkenaan dengan artikel yang boleh dibaca di sini.

Saya juga berpendapat, pembaca mempunyai kelompok tersendiri yang mahukan genre bagaimana mereka mahu. Namun penulis yang baik sebenarnya memberikan penulisan yang mendidik kepada pembacanya. Saya percaya bahawa pembaca sekarang agak muak dengan lambakan novel pop dan beralih kepada novel pop islami selepas kejayaan besar Ayat-ayat Cinta .Namun apabila kita melihat kejayaan Ayat-ayat Cinta adalah kerana promosi yang agak baik dan perubahan media kepada novel berkenaan dan disebabkan novel tersebut dijadikan filem di Indonesia.

Ada pembaca yang tidak boleh menerima karya sastera tinggi dan mahu yang biasa-biasa sahaja. Karya tinggi selalunya bagi penulis dan pembaca yang mempunyai nilai tersendiri. Ada penulis karya sastera tidak diminati ramai dan pembaca di kalangan wanita adakala terjurus kepada novel santai, pop dan akhirnya memilih pop islami untuk bertukar selera.

Saya boleh bersetuju dengan andaian bahawa lambakan novel pop ini adalah mengikut pendekatan, namun penulis mesti berani mencuba memberikan novel yang membina masyarakat dan pembaca amnya. Sekurangnya artikel ini memberi suntikan dan semangat kepada saya untuk tidak tergopoh gopoh menulis. Malahan menulis kisah cinta biar berpada-pada.

Novel Tunggu Teduh Dulu adalah sebuah karya yang paling saya minati. Ayat-Ayat Cinta juga memberi persepsi menarik dalam jiwa saya.
Tulisan BeckyIlham yang turut sama mengulas lambakan novel pop islami juga memberikan kebernasan di sebalik agenda penulis yang memberikan banyak persepsi :

Masih terlalu banyak persoalan ummah yang membelenggui umat Islam yang perlu digali, diangkat, dipolemikkan dan diselesaikan. Mengapa harus disempitkan tema karya berunsur Islami itu dengan bumbu cinta? Iya, kehadiran cebisan wacana di sana-sini itu ada, tetapi perlu diingat - yang dikenang sepanjang dan selepas pembacaan itu apa? Kalau hebatnya Fahri sebagai lelaki rebutan ramai gadis (contoh) sehingga tenggelam discourse bersama Alicia di dalam gerabak Metro, maka rasanya gagasan wacana perbandingan agama (yang sudah jadi tema klise pun pada pendapat saya) belum berjaya.

Sebagai contoh lagi, saya melihat Tawassul karya Isa Kamari sebagai definisi karya sastera Islami yang sangat hebat. Gagasan pemikiran yang diketengahkan bergarda depan (avant garde) dan sangat membanggakan untuk dibawa ke peringkat antarabangsa serta diperkenalkan sebagai karya yang mencerminkan intelektualiti penulis beragama Islam yang bukan sahaja beramal dengan anutannya, tetapi peka terhadap permasalahan ummah
.

Namun bagi saya, tujuan penulisan sebenarnya mendidik dan berdakwah. Tugas penulis itu maha berat sekaligus menjadi orang kedua selepas media. Peribadi saya lebih banyak terjurus kepada genre seseorang penulis juga. Saya menerima gaya penulisan Faisal Tehrani, Isa Kamari, Salina Ibrahim dan beberapa kelompok yang belum saya dedahi. Kemunculan saya mungkin agak sedikit kerana saya baharu sahaja menulis novel pertama, Lukisan Jiwa. Saya mahu mededahkan diri lagi kepada bahan bacaan dan kajian sebelum menulis.

Saya suka kajian guru saya, FT dengan betiknya dalam Tunggu Teduh Dulu.

Juga kajian tentang baju kurung dalam Manikam Kalbu.

Serta bagaimana makanan tercipta dalam Ketupat Cinta.

Adakah saya terlalu mengangkat beliau di sini? Barangkali kalian merasakan saya mengkaguminya, dan biarkan sahaja saya.

Penulis memberikan gagasan kepada diri sendiri. Barangkali, saya memerlukan gagasan baharu untuk memperbaharui manuskrip sendiri. Saya sendiri perlu rajin mengkaji dan menilai penulisan sendiri.

Ini sahaja komen saya.

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah anak-anak sekarang dah beralih dari novel remaja ke novel islami.Akak dah belikan 3 buah novel islami sempena cuti sekolah ni i.e perang badar, aminah, rabiatul adawiyah dan semua telah habis mereka baca. Anak-anak suka novel ni.Si adik dah minta suruh beli novel lain pula.

    BalasPadam