Pages

13 Disember 2010

Mendakapi Andai Gerimis Berhenti



Ada beberapa komen yang saya terima mengenai novel kedua saya iaitu : Andai Gerimis Berhenti. Terasa bersemangat saya untuk meneruskan kembali jari jemari ini menulis. Terima kasih menerima dan membacanya. Untuk teman-teman yang tidak putus-putus memberikan sms mengatakan sedang membeli dan akan membacanya juga yang masih menantikan saya untuk mengepos novel berkenaan. Maaflah - Puan Dihah sibuk, almaklumlah dengan dunia fantasi kembaranya dan kembara tauhid islami yang masih-masih belum disiapkan lagi. Agak-agaknya, bilalah boleh sampai ke tangan editor dua manuskrip ini ya?

Baiklah, mari kita jengah beberapa komentar pembaca (selepas saya sunting ayat-ayatnya)
Kata Puan Normalawati Bahari, seorang pegawai di Jabatan Antarabangsa, Bank Negara Malaysia mengenai novel ini :

"Saya sudah habis membaca novel Andai Gerimis Berhenti. Sedihnya sehingga bergenang air mata saya. Emosi betul saya ini! tapi terubat bila membaca plot Najmi berjumpa Aisya. Mereka berdua yang ada keserasian, suka bergurau dan gembira sahaja bila berjumpa. Suami saya kata - laa...sekejap menangis, sekejap gelak pula, kasihan!. - hehe... itula namanya menjiwai cerita kan? hiks! nasib baik pengakhir cerita yang gembira. jadinya, saya rasa puas! "

Juga komentar dari seorang pembaca di laman facebook saya, iaitu Rozy Asra Waldo

AGB telah habis saya baca. Mengalir-ngalir air mata saya membaca novel berkenaan. Teringin saya menjadi seperti Aisya , cekal dan tabah. Terima kasih untuk novel yang hebat itu!

Kata Suriani, teman saya ketika kami berbual-bual semasa menemaninya membeli-belah di Jaya Jusco Maluri:

"Karya yang matang dari Lukisan Jiwa. Err, ada kena mengenakah dengan kak dihah?" tanyanya.

Saya tertawa.

"Ikan air tawar ilham dari ayah. Ayah saya membukanya secara kecil-kecilan dan saya besarkan di dalam novel berkenaan."

"Yang lain-lain ada kena mengena jugakah?"

Saya tersenyum bersahaja.

Jeda dan fikiran ini terus kepada Abang Najmi dan Hisham di dalam novel berkenaan. Di dalam novel ini tiada cinta berpegangan tangan, tiada cinta yang dilarang Tuhan. Namun ia cinta perasaan yang membenam-benamkan diri kepada Tuhan.

Jika cinta kenangan menjadi taruhan - saya percaya, setiap di antara kita pasti ada zaman kanak-kanak yang meriangkan. Berlari-lari dan menangis bersama-sama. Layang-layang turut sama menjadi permainan kecil. Emak pastinya akan terjerit-jerit ketika kenakalan bermain dahulu.

Lain-lain di dalam naskah ini - Mereka yang pernah mendekati dan mengenali saya pasti tahu dan mengerti!

Andai Gerimis Berhenti sering saya dakap. Saya puas menulisnya dan saya syukur kerana ia novel memberikan kalian kesyukuran, erti tawakal dan kasih sayang kepada Allah, keluarga - emak dan ayah amnya. Pendek kata dan kesimpulannya , apabila merenung novel Andai Gerimis Berhenti saya akan tersenyum penuh kepuasan! Saya mahu mendakapinya sehingga manuskrip-manuskrip saya seterusnya berpaksikan kepada tawakal dan janji kepada Tuhan.

Nota kaki : Gambar hiasan adalah emak bersama Fared, iaitu adik lelaki bongsu saya. Adakala emak dan ayah itu benar-benar betul kata dan nasihatnya. Maka, ikutlah pesanan dan carilah petunjuk dengan jalan kepada Tuhan.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum kak. jemput datang blog saya :)

    BalasPadam
  2. Waalaikumsalam rozy.
    ya, terima kasih untuk jemputan.

    BalasPadam