Pages

17 Disember 2010

Penuh Jalan Cerita!

Alhamdulillah, kerana saya telah memenangi anugerah perak - Pertandingan Mengarang Sajak Sempena Bulan Bahasa Kebangsaan Peringkat Bank Negara Malaysia 2010. Hasilnya, pemenang kategori Perak menerima wang tunai bernilai RM200 setiap seorang.

Sajak bertajuk 'Ku dakap keajaibanmu, Bank Negara dinilai dan diadili oleh pegawai bahasa berkaliber dari Bahagian Pembinaan Bakat dan kepakaran, Jabatan Pengembangan Bahasa dan Sastera, DBP. Bila nama saya tertera di Enterprise Portal, Bank Negara Malaysia, sungguh pula saya tidak sangka. Namun yang penting sajak yang dikarang 'last minute' dan dalam keadaan tergesa-gesa itu pula yang tampil memberikan saya peluang. Sungguh saya tidak menyangka sama sekali!

Bulan Disember semakin dekat ke penghujungnya.

Januari pula menginjak perlahan.

Banyak perkara perlu disusun rapi.

Banyak perkara perlu diterapi kembali.

Banyak juga sekadar berhalusinasi.

Dan perlu diteliti ketika bulan Muharam bermula. Senarai manuskrip yang ingin saya siapkan tahun hadapan adalah sebanyak 10! Banyak sungguh namun angan-angan semakin meninggi.
Andai Gerimis Berhenti - (dwilogi kedua dan terakhir) sedang saya perbaiki plotnya. Meminta kebenaran dari editor untuk saya menyunting kembali agar mulus hasilnya. Insya-Allah. Manuskrip novel kembara fantasi dan tauhid islami yang saya war-warkan turut sama mahu saya siapkan. Paling utama, ia bakal diterbitkan tahun hadapan. 3 novel sekaligus dalam perancangan saya.

Tiada yang membenarkan semuanya kecuali Dia, Allah Yang Esa. Semoga perancangan tahun 1432 Hijrah menyinar-nyinar untuk kerjaya.Paling penting saya mahu fokus menulis dan mencuba membawa cerpen kecil saya ke khalayak juga. Mana tahu, menjanjikan kegembiraan untuk saya.

Bercuti dan menenangkan diri juga! Saya akui mengalami sedikit kemurungan dan entah kenapa sedikit emosi lantaran setahun perkahwinan dengan kehidupan berdua. Adakala saya mahu berkata, 'Janganlah bertanya lagi! Jiwa saya sesak dan sebak!

Berhalusinasi lagi! Tuhan pasti tahu dan ada jalan ceritanya untuk saya!

2 ulasan:

  1. Wah, tahniah Kak Mardihah..

    Hm, untuk menghasilkan 'anak' sulung itu yang paling payah, apabila anak itu lahir, maka mudahlah menghasilkan anak-anak yang seterusnya.

    =]

    terus dan terus menulis!

    BalasPadam
  2. salam Jamilah.

    terima kasih untuk doa.Amin2

    BalasPadam