Pages

13 Februari 2012

Mr Pai Epal 19

Mr Pai Epal 19 kini! Ahhh, leganya saya rasa! Alhamdulillah! Siap untuk minggu ini. Saya sedang sakit belakang! Perlu urut akibat tangan kanan yang pernah terseliuh dan bila saya kerap/laju menulis ia mengganggu bahu dan seluruh bahagian belakang saya. Huuu..harap-harap saya akan selesaikan Yang Terindah bab 14! Ceh! Jika terlewat, saya susun sepuluh jari ya!


Saya ni, bila menulis..makan pun tak ingat! Haih! Tangan dan belakang yang sakit pun rasa tak sakit! Haishhh...(ceh, buat aduan rasmi dalam blog) Iyalah kan, dengan siapa lagi saya nak mengadu kan? Semua pembaca setia sayalah kan? kan? kan?


Okey jom baca sambungan Mr Pai Epal 19! Senyum comel-comel semua!

8





Selamat pagi cik Yaya sayang!

Mata aku terbuntang melihat sekeping nota berwarna kuning yang melekat di depan lokerku. Itu baru satu nota. Kartina yang ada di sebelahku turut sama tersenyum. Dia bercekak pinggang memerhatikan lokerku. Kartina pantas menutup lokernya. Bunyi kunci bersatu dengan lokernya! Pantas lokernya ditutup! Aku memerhati lagi bahagian depan lokerku yang dilekatkan dua nota ringkas. Ini tak lain tak bukan dari Mr Pai Epal!

Aku pandang lagi nota kedua. Kertas comel berwarna merah jambu pula. Ada lagi 1 beg kentang dan 2 beg bawang besar yang harus disiapkan. Perlu siap hari ini!

Aku gigit bibir bawah. Sudahlah semalam aku ditipu hidup-hidup oleh lelaki itu. Sampai ke tengahari, seorang makhluk pekerja café ini langsung tak nampak bayang! Batang hidung pun tak muncul-muncul! Dengan ibu jari aku yang dibalut kemas dan panggilan telefon dari Adnan betul-betul menyelamatkan keadaan. Rahsia pekerja Pai Epal Café bercuti semalam juga terbongkar apabila aku mengangkat telefon.

Kenangan semalam menerjah lagi!

Suara Adnan tanpa memberi salam terus memecah gegendang telinga aku !

“Bos, kenapa saya tengok Pai Epal Cafe terang benderang bos ? Kata semua kena cuti. Ribut tak ada, taufan pun tak ada, Kartina SMS saya hari ni semua pekerja Pai Epal Café diberikan cuti! Saya tengok ada cik Yaya sayang bos yang cun melecun tu, tengah kupas kulit kentang sikit punya baik dekat meja tengah! Saya teropong punya teropong dari pintu kaca, tengok bos ke hulur hilir ke dapur dan ke tengah. Cik Yaya sayang tu duduk diam saja mengupas kulit kentang. Bos punya mata menjeling dia, bagai sepuluh tahun tak tengok dia! Bos nak kena tangkap basah ke? Saya panggilkan pak imam nak?”

Aku ketap gigi! Suara Adnan mengekek ketawa! Sekali hala saja nafasnya bercakap. “Bos, kenapa bos diam ni? Betul ke nak suruh saya panggilkan pak imam ni ? Eh, cik Yaya sayang bos tu bekerja di Pai Epal Café ya? Haih, alamatnya masinlah nasi goreng kita bos !”

Aku tarik nafas ! Sabar Yaya ! Sabar Yaya !

“Oh, jadinya hari ni semua cutilah ya ? Dasar penipu betul chef Izz tu ! Dengan awak-awak, esok saya belasah ! Eeee..geramnya ! Saya tak nak kena tangkap basah dengan Chef Izz awak tu ! Tak pasal-pasal kahwin free!” jeritku!

Izz Amir tergamam dan terkedu! Aku letakkan telefon dengan kasar. Menghempas telefon berbentuk epal sampai terpelanting ganggangnya. Aku geram! Sepantas kilat ketika itu aku menoleh memandang Izz Amir yang tersengih-sengih!

Err…err…” Izz Amir terkulat-kulat menjejaki aku yang kini sudah sampai ke dapur.

Aku berjalan dengan pantas! Ibu jariku yang telah dibalutnya tadi aku pandang. Aku tinggalkan meja yang penuh dengan sampah sarap kulit kentang. Sebaldi air untuk merendam kentang juga aku biarkan. Pantas aku berjalan laju ke dapur dan mengambil helmet bersama baju sejukku. Izz Amir mengekor lagi.

“Kalau kita kena tangkap basah pun, saya rela!” Izz Amir tersengih sambil cuba mencapai helmet dari tanganku.

“Hei, tepilah! Saya nak balik! Penipu!” aku tarik helmet. Izz Amir serta merta menarik baju sejukku dan hampir-hampir aku terbabas memeluk lelaki ini. Mujur juga aku pantas mengelak dan kaki aku pantas memijak kakinya. Peluang yang tidak akan aku tolak ! Terus sekali lagi aku memijak kakinya.

“Rasakan!” aku hentak lagi kaki kananku yang sekuat transformers!

Jeritan Izz Amir menggegarkan Pai Epal Cafe ! Aku berlari cepat mengelak dari dikejar Izz Amir. “Sakitlah. Kaki awak ni kaki besi ya ? ” Izz Amir terencot-encot. Mukanya berkeringat menahan kesakitan.

“Kalau ibu tahu awak tipu macam ni kan? Habislah awak ! Ni mana kunci pintu ni ? Saya nak balik sekarang ! Buka !” aku bercekak pinggang sambil memandang Izz Amir yang meluru datang membawa kunci. Aku gigit bibir bawah !

Dia tersengih macam kerang busuk ! Segugus kunci diambil dari sebuah meja. Izz Amir berjalan ke arah aku. Aku berdiri di sebelahnya. Kali ini memang betul-betul bersebelahan dengannya.

Lambat-lambat dia mencari kunci. “Saya bukan sengajalah, cik Yaya sayang ! Bukan selalu saya dapat duduk berdua-duaan dengan awak. Hari ni sajalah!”

“Cepat buka! Saya nak balik!” aku memandang pintu kayu yang siap dimanggakan. Amboi-amboi! Banyak cantik betul muka dia! Izz Amir berhenti mencari kunci. Memandang aku dan sekelip mata dia berhadapan denganku. Dia melangkah dekat dan terus dekat lagi! Matanya memandang mataku.

Gulp!

Dan aku kini berdiri dan bersandar betul-betul di dinding. Dihadang olehnya dan aku cepat-cepat menekupkan dadaku dengan beg galas. Izz Amir masih mengenyit wajahnya menahan sakit akibat aku memijak kakinya! “Buka apa?” soalnya main-main.

“Buka pintulah!” jeritku lagi.

Dia mendekati lagi aku. Okey, kawal nervous Yaya! Izz Amir memang sengaja cari masalah! Memang sengaja mengusik. Izz Amir tersengih lagi ! Dia pandang lagi mataku. “Awak serius tak mahu berkahwin dengan saya ? Kalau pak imam datang pun, kita boleh nikah free. Tak mahu?”

Aku gelengkan kepala. “Saya nak balik! Cepatlah bukakan pintu!”

“Saya dah pun buatkan awak mee goreng basah yang paling sedap dalam dunia ni. Siap tolong balutkan lagi luka di ibu jari awak, cik Yaya sayang! Setengah hari duduk dengan saya dalam café ni, masih tiada perasaan kasih dan sayang awak pada saya?”

Gulp! Apa kena dengan lelaki ini? Jiwang karat betullah dia ni! Aku tekapkan lagi beg galasku ke dada. “Awak tipu saya kata kerja bermula hari ni! Ni awak tutup pintu cafe ni siap bermangga-mangga! Saya cakap dengan ibu awak ti…ti…tipu ! ” aku tersasul-sasul! Ibu juga menjadi alat untuk aku keluar dari kepungan dan debaran maha dahsyat ini.

“Cakap betul-betul! Kalau awak tak mengaku, saya tak akan lepaskan awak!” Izz Amir menjeling. Aku nampak peluh mengalir perlahan dari hujung rambutnya. Eh, dia yang nervous ke atau aku yang nervous?

“Mengaku apa? Hei, saya nak balik! Saya nak baliklah!” aku menjerit lagi.

“Mengaku yang awak suka dengan saya! Sayang saya!” Izz Amir kelihatan serius. Aku mahu pengsan kala ini. Sudahlah aku berdua-duaan dengannya dan kelakuan lelaki ini boleh mengundang bahaya kepada kami berdua. Saat ini, aku rasa syaitan memang sedang berlumba-lumba mengerumuni kami berdua. Ya Allah, ampunkan segala dosaku. Kini, dia suruh aku mengaku itu dan ini. Aku mengucapkan takbir, tasbih dan tahmid. Memang aku sengaja buka mulutku untuk Izz Amir dengari. Biar dia dengar dan biar dia melepaskan aku. Jalan cerita plot kali ini sudah seperti cerita ala-ala novel kahwin paksa rela gamaknya pula ya! Aku mahu gelak guling-guling ! Tetapi aku buat muka serius. Kalaulah Melati dan Lily tahu, habislah aku digelakkan ! Ini belum ibu yang tahu ! Belum juga ibu tahu bahawa aku sebenarnya bekerja di Pai Epal Cafe ! Kes naya betul !

“Gila!” jeritku.

Izz Amir ketawa. Matanya tepat lagi memandang aku dan dia bercekak pinggang. “Mengaku! Awak perlu mengaku dan baru saya akan buka pintu ni!”

“Iyalah… iyalah….!” Aku menjeling Izz Amir. Izz Amir ketawa lagi. Galak sungguh mempermainkan aku. Pantas dia melangkah ke belakang dan mencari kunci. Aku berdiri kembali dengan betul. Debaran di hati kini sedikit berkurangan. Tragis sungguh lelaki ini mempermainkan aku.

Iyalah apa?” tanyanya sambil memegang mangga. Izz Amir tersenyum kecil. Kemudian menoleh memandang aku.

“Jawablah cik Yaya sayang oi! Dari saya suruh Adnan panggilkan pencegah maksiat. Mengakulah!”Ulasnya dengan gaya manja! Izz Amir angkat keningnya!

+Eh, eh! mengada-ngada betul lelaki ni!
-Ala Yaya! Mengaku cepat! Kau nak balik tak? Nak balik tak?
+Nak! Nak! Jahat tau Izz Amir ni. Menci I ! menci I !
-Ala, menci kunun ! Entah-entah suka !
+Hahahahaha, okey-okey, Yaya perlu tarik nafas. Yaya perlu kawal nervous Yaya.
-Dia nakal-nakal mengusik tu ! Cepatlah Yaya, mengaku !

Aku pandang Izz Amir yang mengangkat kakinya. Diliuk lentukkan kasutnya. Seperti menahan kesakitan akibat dipijak kuat oleh aku. Ala, kasihannya dia ! Tetapi dalam hati aku menggelakkan dia. Rasakan! Itu adalah tanda peringatan kerana menipu aku! Mangga lantas terus terbuka. Izz Amir meleraikan jeriji yang menghubungkan pintu kayu berkenaan.

Izz Amir kemudian memegang tombol pintu. Sebelum dibuka, mulutnya berbicara lagi. “Mengakulah cik Yaya sayang oi!” Dia memandang aku dan terus tersengih!

“Mengaku apa?” Ceh! Aku jual mahal lagi. Sudahlah Yaya! Jangan disorok-sorok rasa cinta dan sayang itu. Mengaku sajalah! Hik hik hik (Yaya malulah) Puan penulis gelak guling-guling. Malu betul saya menulis bab cintan-cintan ni. Ahaks! Jangan gelak! Jangan gelak!

“Mengaku awak sayang saya dan suka saya! Saya nak dengar dari mulut awak sendiri!” gertaknya dan dengan mata yang bulat-bulat memandang aku !

Kaki aku secara automatiknya melangkah setapak ke belakang. Menjauhi dirinya. Aku tarik nafas. Pengsanlah hendaknya saat ini. Tetapi semakin mahu aku pengsan, semakin sukar pula rasa ! Izz Amir tersenyum kacak empat belas juta kali ! Keningnya terangkat-angkat.

“Awak ada satu tahun belajar di sini! Kalau awak tak mengaku sekarang. Siaplah awak ! Esok, lusa dan hari-hari cik Yaya yang saya sayang ni akan diganggu selalu ! ”

Ceh ! Usik-mengusiknya mengalahkan drama cinta ! Mana Izz Amir yang penuh tawaduk mahu menginsafkan diri menjadi lelaki baik itu ? Mana ? Mana ?

+Ewah-ewah Yaya ! Hati manusia ni macam bola, Yaya ! Izz Amir tu bukankah kaki mengusik ? Bukankah dia suka tengok muka Yaya bertukar menjadi merah-merah pink ? Nakal-nakal saja, Yaya! Izz Amir kan mengaku dia suka lihat Yaya gelabah tak tentu arah begini! Kan? Kan?
-Eh, iyakah ? (Yaya angkat keningnya pula)

“Eh, awak !” aku pandangnya. Tersengih lagi !

Wajah Izz Amir penuh kehairanan. “Apa ?! ”

“Muka saya sekarang ni merah-merah pink ya ? ”soalan sengal terpacul akhirnya.

Izz Amir mengangguk, mengiyakan soalan dari bibir ini dan terus ketawa. “Iya ! Merah-merah pink !”

Pantas aku menggalas beg ! Mencari kunci dan berjalan ke arahnya. Izz Amir membuka pintu. Ah, sekali lagi haruman minyak wanginya menusuk ke hidung. Bau mee goreng basah memang langsung tiada ! Cet ! Helmet aku sarungkan ke kepala. Aku mahu sembunyikan malu yang semakin menebal di muka ! Kalau ada meja, sudah lama aku jadikan ia sebagai tempat menyembunyikan diri. Aku kini sudah melangkah beberapa tapak ke depan. Dengan helmet di kepala, aku memusing memandang Izz Amir atau lebih tepat dengan gelarannya, ‘Mr Pai Epal !’

Aku bercekak pinggang, “Hei Mr Pai Epal!”

Izz Amir tersenyum memerhati aku. Dia pantas meletakkan tubuh tinggi lampainya di bahagian penjuru pintu dan terus bersandar. Berpeluk tubuh dan memang kacak empat belas juta kali! Aku tersengih malu! Mana mahu aku meletakkan wajah ini atas segala yang telah berlaku beberapa minit tadi! Aku tertipu dan ditipu! Kenapa aku tidak mampu berfikir saat mula aku datang ke Pai Epal Café ini dan ketika kami sama-sama menikmati mee goreng basahnya itu ?

“Hei cik Yaya sayang ! ” tambahnya.

Aku turunkan visor. Memandang lagi dia yang kacak! Lesung pipitnya terserlah lagi. Aku tarik nafas!

Iyalah, saya mengaku.” Nafasku terhenti!

“Mengaku apa?” keningnya terangkat! Sumpah, aku rasa mahu berlari ke Uganda saat ini. Malunya !

Jantung rasa berhenti dengan sendirinya. “Saya suka awak dan sayang awak!”

Aku rasa ingin terbang tinggi! Ada bunga sakura berguguran lagi dan lagi!

Izz Amir ketawa dan mengenyitkan mata!

***

“Hei! Hei!” Kartina menepuk loker aku. Mataku terkebil-kebil! Sejarah malu semalam terpadam akhirnya! Aku toleh melihat Kartina yang masih memerhatikan lokerku. Kartina tanpa persetujuan, terus membuka lokerku. Mata kami berdua turut sama memerhati segala barangan yang terletak di dalam lokerku.

“Mengelamun tak habis-habis lah ! Cepat, kerja awak dengan Chef Ridzwan bermula hari ni. Wah, ada memo panjang berjelalah!” mata Kartina amat pantas. Tangannya terus masuk menuju ke dalam lokerku tetapi dengan pantas aku tepis. Kami berpandangan.

“Hello! Ini loker saya ya dan jangan sebarangan awak usik! Itu memo untuk saya!” aku bertegas. Tetapi aku tetap menyengih. Dua keping memo bertulis tangan itu segera aku lekatkan di dalam loker.

“Amboi! Baru hari pertama, dah loyar buruk! Tak apa. Hari ni, kau selamat! Esok lusa, kita tengok siapa yang kena!” Kartina memasukkan jemarinya ke dalam kocek seluar. Gangster tak gangster sangatlah dia ni! Aku memerhati Kartina yang berlalu keluar dari bilik persalinan dan bilik loker.

Pantas aku mengambil memo yang tergantung. Ia tidak dibaca olehku tetapi aku lipat ia dengan cermat menjadi origami berbentuk hati. Aku tersengih seorang diri. Nanti balik rumah baru boleh baca. Feel akan zero kalau baca memo cintan cintun dari Izz Amir di sini! Aku letakkan memo yang telah dilipat berbentuk hati itu di dalam beg galas. Duduk diam-diam, okey! Ceh! Aku perhati lagi lokerku.

Buku yang dibayarkan oleh Izz Amir turut sama ada. Ah, ini buku untuk aku hadiahkan kepada dia. Aku masukkan ke dalam beg galas. Perlu mencari masa membalut dan menghadiahkan semula kepada Izz Amir. Duitnya juga harus aku kembalikan. Mata kemudian menerobos ruang lokerku. Ada dua robot transformerslah. Satu berwarna kuning dan merah di bawah lokerku. Pantas aku mengambil dan mata bulat ini memerhati. Kedua robot berkenaan aku peluk seeratnya. Inilah robot transformers yang paling aku minati dan sukai. Rasa seronok mahu meloncat-loncat pun ada!

+Eh, eh, awak! Kita dapat hadiahlah! Robot transformers lagi! Kau ada? Kau ada? Tak ada kan? Tak ada kan? (Yaya tersengih)
-Eleh! Setakat transformers, I pun boleh pergi beli!
+Eh, ni Izz Amir yang beri tau! Kau ada? Kau ada?
-Tak ada….(sila rendahkan nada suara anda)

Aku pantas mengambil hadiah berkenaan. Setiap robot ini telah diselitkan dengan nota-nota ringkas dari Izz Amir. Aku tersengih!

Robot berwarna kuning. Pantas aku mengambil nota kecil yang dilekatkan di depan muka robot berkenaan. Hei Cik Yaya Sayang! Saya minta maaf ya mengenai semalam! Saya kan suka usik-usik awak! Selamat bekerja!

Robot berwarna merah. Notanya di atas perut pula! I Love You. Jangan nakal-nakal!

Aku tersenyum geli hati. Tak tahu malu betul! Eeee…jiwang karat juga dia ya! Perlahan-lahan aku menyusun robot-robot berkenaan di dalam lokerku. Beg galas, helmet dan baju sejukku, aku masukkah ke dalam loker. Semangat mula membara! Loker pantas dikunci.

“Cik Yaya!” suara yang aku kenali kedengaran. Aku mendongak. Adnan tersengih dengan kepala botaknya.

“Bos suruh awak ikut dia.” Adnan memberi arahan.

“Bos?” aku buat-buat bertanya. Adnan menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Chef Izz! Saya dan awak kena ikut bos ke pasaraya! Bos kata tugasan pertama hari ni!”

“Ye ke? Chef Ridzwan suruh saya berjumpa dia hari ni!”

“Awak tak baca ke memo tu?”

Aku gelengkan kepala. Adnan serta merta menepuk dahinya. “Tu tugasan pertama awak. Bos cakap, dia tunggu awak selama dua minit. Kalau lambat, potong markah tugasan!” Adnan pantas berlalu. Buat muka sepuluh sen!

Pantas aku mencari kunci lokerku. Saat itu juga kunci jatuh ke bawah loker. Sudahnya, aku tertonggeng-tonggeng mencari kunci lokerku. Dengan penuh haru-biru, aku terus membuka loker. Menggeledah beg sendiri dan mencari memo yang telah aku lipat menjadi origami berbentuk hati. Aku gigit bibir bawah. Menyusahkan betullah, Izz Amir ni! Lain kali cakap! Ada mulut tu, cakap! Buat itukah, buat inikah! Memang sengaja menyusahkan akal fikiran aku untuk berproses! Memo akhirnya berjaya dibuka.

Cik Yaya Sayang,
Sila salin semua barangan yang saya beli di pasaraya. Tak kira rempah apa. Tak kira sayur apa sekalipun. Tak kira semua jenis sos dan kicap! Juga barangan basah. Sila guna mata dan hati! Dan hafal semua jenis barangan ini selama dua hari!

Chef Izz yang awak sayang!

Aku berjalan sambil menghentakkan kaki! Ini memang kes aku dibuli! Ini bukan belajar memasak. Ini namanya senior membuli junior! Menciiiinyaaaa!

***

Pantas. Semuanya bergerak laju! Izz Amir membawa troli ke sana dan ke mari. Adnan di belakangku bagaikan seorang bodyguard. Buku nota kecil dan pen di jemariku sudah penuh sebanyak dua muka surat.

Dia meneliti satu jenis bahan lebih kurang satu minit. Meneliti penuh minat dan dimasukkan ke dalam troli. Sesekali dia menjeling aku dan kadang-kadang buat endah tak endah.

“Nanti kita dah kahwin, awak yang masak ya! Masak sedap-sedap!” Izz Amir menjeling aku. Pen di jemari terus terpelanting dan terjatuh ke bawah rak. Baru satu permintaannya sudah buat aku gelabah tak tentu arah. Hanya disuruh masak selepas kami berkahwin! Wah! Tingginya angan-angan dia! Izz Amir menggelengkan kepala. Dia pantas mengeluarkan pen dari kocek seluarnya dan diberikan kepada aku.

“Pen ni mahal tau! Kalau jatuh ke bawah rak, sila tonggengkan badan dan cari!”

Perlahan-lahan aku mengambil pen dari jemarinya. “Terima kasih Chef Izz! Eleh, saya boleh gantilah!” Aku gigit bibir bawah. Adnan masih lagi tersengih. Dia membelek-belek sos yang ada dihadapannya. Kadang-kadang turut sama memasukkan beberapa botol sos pilihannya.

“Saya suka yang pedas!” Izz Amir mentraumakan lagi sanubariku. Jemarinya pantas mengambil beberapa jenis sos. Aku hilang fokus menulis segala jenis bahan yang telah dipilih. Sambil Izz Amir memasukkan bahan ke dalam troli, sambil itu juga aku menggeledah troli berkenaan dan cepat-cepat menulisnya. Apa jenis soskah ini? Bunyi botol sos berlaga-laga. Aku tidak peduli! Asalkan aku menulis semua jenis bahan yang ada di dalam troli ini. Dan harus menghafalnya apabila aku pulang nanti. Dua hari yang pendek! Mampukah aku?

Kami menolak lagi troli ke bahagian rempah ratus.

“Saya suka ikan siakap tiga rasa!” Izz Amir memandang aku yang sedang terkial-kial menulis nama rempah ratus yang dimasukkan oleh Adnan. Apa kena mengena ikan siakap dengan proses aku menulis semua bahan ini? Adakah ini kaedah pembelajaran utama sepanjang aku bergelar pelajar di Pai Epal Café?

Aku buat tidak peduli. “Ikan siakap tiga rasa, okey!” sekali lagi Izz Amir menggangu gerak kerjaku.

“Ikan siakap mahallah!” aku memandang Izz Amir sambil mata masih memerhati tangannya yang mencapai itu dan ini. Troli semakin penuh.

Izz Amir menggelengkan kepala. “Tak. Saya tak kira! Ikan siakap tiga rasa juga! Sos mesti lebih!”

“Saya boleh beli dekat kedai!” jawabku.

“Amboi! Saya nak awak masak! Tak boleh beli di kedai. Semua masakan dan makanan yang dibeli luar dari rumah saya adalah diharamkan!” permintaannya nampak muktamad. Rasa bahagia tiba-tiba! Cewah!

Aku menjeling Izz Amir. Jemarinya pantas pula memilih rempah ratus. Barangan yang telah dipilih oleh Adnan, diperhatikan betul-betul dan ada barangan yang diletakkan semula ke raknya. Kelam kabut dibuat! Aku ke sana dan ke sini! Menulis itu dan ini.

“Perlu ada sup sayur juga! Saya kuat makan sayur dan jangan terlalu masin!” ulasnya lagi. Aku mengetap bibir. Kini kami berada di bahagian sayur-sayuran. Kami bergerak terlalu cepat! Troli bergerak juga pantas! Jemariku pula menulis dengan ligat! Izz Amir meneliti segala jenis sayur-sayuran. Aku tulis lagi dan meneliti semua sayur-sayuran yang masuk ke dalam troli. Adnan pula datang dengan sebuah lagi troli. Dia menyengih sambil menyumbat lolipop ke dalam mulutnya! Rasa mahu pengsan dan berlari jauh ke Uganda pun ada! Dua buah troli yang akan penuh dengan berbagai bahan dapur! Mampukah aku menghafal semua ini?

Mata aku terkelip-kelip memerhati gerak Izz Amir yang serba pantas. Sayur-sayuran yang dipilihnya bermutu tinggi! Sekejap-kejap dia menjeling aku dan tersengih suka hati melihat kegelabahan aku menulis. Adnan juga memerhati tanpa bercakap banyak. Dia menjadi patung bisu menyaksikan aku sebegini!

“Jangan lupa!” Izz Amir memandang aku yang tekun menulis.

“Lupa apa?” sumpah aku suka melihat cara dia memandang diri ini. Dia melirik dan kemudian buat-buat fokus memandang barang yang sedang dipilihnya. Sesekali Izz Amir akan menjeling senarai barangan yang telah aku tulis. Dia akan angguk berkali-kali dan kadang-kadang mencebik.

“Saya suka makan sup sayur. Jangan terlalu masin!”

“Masak sendirilah! Memilih!”aku menjelirkan lidah.

Izz Amir yang sedang memegang beberapa jenis sayur bayam terus berhenti. Dia memandang aku tanpa berkelip. “Saya serius, cik Yaya sayang!”

Aku menulis dan terus menulis. Aku sudah beberapa kali hilang fokus! Beberapa jenis rempah ratus dan jenis sayuran tadi, memang tidak sempat aku tulis. Buku notaku sudah caca marba! Perlukah aku menggeledah segala barangan ini dan menyalinnya semula? Perlukah aku menyalinnya kembali selepas kami sampai di Pai Epal Café?

+Huwaaaaa..Yaya mahu menangis kuat-kuat!
-Bertabah Yaya! Inikan pelajaran.
+Ini membuli Yaya namanya! Izz Amir memang suka buli Yaya!
-Ala, buli-buli manja!

Aku pandang Izz Amir yang tersengih. Eh, eh! Boleh pula dia tersengih di saat getir aku sedang menyalin senarai barang yang kini sudah dua troli!

“Saya seriuslah! Boleh tak awak serius sikit, Yaya!” tegasnya buat aku terkedu. Pen yang sedang bergerak terhenti. Serius? Apa yang serius? Kepalaku ligat berfikir. Aku tersengih teringatkan permintaannya.

“Oh, sup sayur! Okey! Nanti saya masak! Jangan masin sangat kan?” aku angguk berkali-kali.

Izz Amir tersengih! “Awak tak tulis makanan kegemaran saya dalam buku nota tu ya? Nanti macam mana awak nak ingat?” kepalanya panjang memerhati buku nota kecilku. Aku gelengkan kepala. Izz Amir menggaru kepalanya yang aku rasa tidak gatal. Iyalah, dia mesti selalu pergi saloon steamkan rambut dan mencuci rambutnya. Mana mungkin kepalanya boleh gatal!

Izz Amir pantas mengambil buku notaku. Dia perhati satu demi satu. Menyelak helai demi helai. Tersenyum!

Selain dari berpuluh jenis barangan yang sempat aku tulis. Pesanan Izz Amir sebenarnya turut sama dicatit. Aku menulis sebegini. Ikan siakap tiga rasa. Pedaslah konon! Di helaian berikutnya, aku mencatat, Sup sayur jangan masin! Tawar-tawar manja ya!

Izz Amir ketawa. Menutup buku notaku dan memasukkannya ke dalam kocek seluar. Jejaka kacak empat belas juta kali ini memandang aku dengan senyuman. Ada lesung pipit menghiasi pipinya. Hidung mancungnya terus terletak kemas.

“Dan awak tak lupa kan?” matanya memandang aku.

Aku tersengih luar biasa. Apa pula jiwangnya kali ini? Ah, ada juga lelaki berjiwang sebegini dalam dunia ya! “Lupa apa?”

“Impian saya!” tegasnya. Gulp!

Suara Izz Amir terus buat jantungku berdegup kencang! Salur darah laju berproses! Aku mahu pitam dan pengsan! “Awak akan teman saya makan setiap hari! Masak untuk saya sedap-sedap. Selalu buat saya tersenyum macam sekarang ni dan teman saya setiap detik dan waktu! Awak dan saya. Hanya kita berdua. Dan kita berdua akan duduk di dalam sebuah rumah mewah dengan ada anak-anak bersama! 11 orang. Mesti comel kan? Dan tambahan perlu ada ikan siakap tiga rasa dengan sup sayur yang sederhana rasanya!”

Pitam! Pitam dibuatnya seluruh hidupku. Nafas! Nafas! Aku mahu bernafas!

20 ulasan:

  1. Tanpa Nama13/2/12 22:09

    Hahahaha, tak boleh blah betul baca! mengekek-ngegek gelak! Adoi! Sukalah!suka...suka...suka!

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama14/2/12 07:52

    Puan Mardihah sayang,

    Saya rasa remaja! Saya rasa bercinta bila baca Mr pai epal ni. susun ayat yang cantik dan sesekali membuai jiwa pembaca saya. ewahh!!!Bilalah nak habis ni? tak dinovelkan ke? saya mahu buat koleksi paling teratas sekali....saya gelak malu-malu pun ada! hahaha

    BalasPadam
  3. Ahkak RSL14/2/12 11:01

    Ahkak setuju dengan Tanpa Nama...

    Tadi belum start baca lagik, ahkak dah sengeeehhhh manjang sorang2 tgk kehenseman 14 juta kali Chef Izz. Dah baca lagiii laaa. Sampai kena tegur. Sebaik tak kena anto Tg. Rambutan terus... hahaha... Terbuai-buai.. tersengeh-sengeh.. perasan macam ahkak ni pulak Yaya... Dua emosi yg berbeza antara MPE & YT. Puan Dihah memang TERBAEKKK!!!

    BalasPadam
  4. mmg best la cik writter! syok yg teramat bila baca.. ter kekek sye baca.. tahniah!

    BalasPadam
  5. kita tag awak. sudi2kanlah

    BalasPadam
  6. best sangat saya suke..sengih je bile baca <3

    BalasPadam
  7. puan author..sy rasa muda remaja..kemudian tersedar semula...tp sy tetap vote utk uncle adib...toing3x

    BalasPadam
  8. wakakaka...impian saya anak 11 orang....satu team bola sepak tuuu..!!!!!!!!!
    Mardihah sayang.....u create dua watak lelaki Chef Izz Amir dan Ucle Adib...dalam dua cerita berbeza...kalau dalam satu cerita..wa tak tauuuuuuuu.... mana satu mau pilhhh... ...eh.eh..ehhhh saya pulak yang perasannnnn.....
    Gedebuk jatuhhhh...ekekekeke....

    BalasPadam
  9. @Tanpa Nama Terima kasih tau! sebab mengekek gelak..hik hik hik

    BalasPadam
  10. @Tanpa Nama Doakan untuk saya! terima kasih kerana sudi menjejaki blog saya ya! :)

    BalasPadam
  11. @Ahkak RSL Hahahaha, jangan hantar pergi tanjung rambutan kak. hahahahahahaha. Terima kasih kak untuk penghargaan. amin-amin. serius terima kasih sebab akak jadi peminat setia MPE dan YT. Cewah!

    BalasPadam
  12. @purple_heart Terima kasih purple heart! hehe

    BalasPadam
  13. @Kak Sam Terima kasih kak sam. Sudi tag-tag saya. lama dah tak ada orang tag saya. Terharu! hehehe...

    BalasPadam
  14. @SiLent_giRl tersengih sampai nampak gigi! hehehe

    BalasPadam
  15. @green Oh...awak memang! memang vote untuk uncle adib pujaan ramai tu. hehehe

    BalasPadam
  16. @Amy wakaka. toing toing rasa saya! Jangan gedebuk kak amy. sabar kak! sabar. hahaha (hik hik - gelak cam yaya)

    BalasPadam
  17. Tanpa Nama25/2/12 07:33

    thanks.you really make my day great with reading MR PAI EPAL.

    BalasPadam
  18. Terima kasih Tanpa Nama! :)

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama30/3/12 12:45

    so ssweettttt.....senyum x perlu kte ape2~!!!suke sgt2..

    BalasPadam
  20. Tanpa Nama1/12/12 18:53

    cite memang best sangat sampai tersengih2 cam org tak berapa nak betul.bila baca cite ni memang dah tak hingat dah kat sekeliling.hehe...saya harap cite ni dapat di book kan cepat..cayok2x!!!

    BalasPadam