Pages

28 Februari 2012

Mr Pai Epal 21

Menyambung bab ke 21 untuk Mr Pai Epal. Jeng jeng jeng. Puan Penulis nak rehat sampai hari Khamis kemudian baru saya akan menyambung bab seterusnya untuk Yang Terindah. Okey semua ! (Macamlah ko popular, Mardihah) Wakakaka.

Tarik nafas dan senyum comel-comel semua. Semoga terhibur dan moga dapat hilangkan stress you allz semua. Ceh!

comel




“Ucu Zainal !” aku menjerit keriangan. Ah, tidak terjangka pula yang hari ini aku akan ketemu lagi dengan ucu Zainal. Kakiku pantas melangkah meluru ke arah Ucu Zainal yang sedang menikmati secangkir kopi. Dia duduk sambil terus-terusan memandang aku. Ulas senyuman masih sama seperti tahun-tahun lalu. Oh, rindunya dengan sepupu aku yang seorang ini !

Mata aku memerhati Izz Amir yang sedang serius duduk di kaunter ! Matanya sekejap-sekejap menjeling aku dan kemudian mengarah itu dan ini kepada beberapa orang cleaner. Bagaikan ada saja yang tidak kena. Meja tidak berlap, lantai harus dimop sekali lagi dan susunan meja disuruh perbetulkan lagi.

“Ucu Zainal !” aku terus menarik kerusi kayu yang sinonim dengan Pai Epal Cafe ini.

Zainal memberi senyumannya. Melipat surat khabar dan memandang wajahku. Cawan antik berbentuk epal ditolak ke tengah. “Wajah Yaya yang sama dan tak berubah-ubah. Kalau penat dan malu mesti bertukar pipinya menjadi merah-merah pink ! Kenapa Yaya lama tak balik ke kampung ? Ucu nak heret Yaya balik kampung sekarang juga ! Kami semua rindu dengan Yaya tau !”

Aku tersenyum geli hati. Zainal masih tersenyum memandang aku. “Yaya bukan tak nak balik. Sibuk dengan kerja! Eh, mana ucu tahu yang Yaya kerja di sini? Eeee, rindunya dengan ucu. Empat tahun kita tak jumpa kan?”

“Fatin yang suruh ucu cari Yaya di sini! Iyalahkan, dia manalah rindu dengan kita ! Kita sahaja yang terhegeh-hegeh dengan dia. Sebab rindulah, ucu sanggup cari Yaya sampai ke sini!” Zainal tersenyum lagi!

“Ucu dah sampai sini dua minggu lepas, tau! Tunggu punya tunggu, SMS pun tak berbalas! Sibuk sangatlah bakal chef kita ni ya!” Zainal menyambung lagi ketidakpuasan hatinya. Memang aku malas membalas SMS darinya. Ada sepuluh SMS tidak aku endahkan. Fatin saja sibuk membalas dan beria-ia menceritakan kepulangan Zainal ke Malaysia dan asyik merengek memujuk ibu balik ke kampung. Nah – sekarang Nek Pa sedang sakit. Haruslah semua balik ke kampung. Ibu juga pasti akan balik dengan segera.

Ah, Zainal memang sepupu paling rapat! Juga sepupu yang sentiasa dekat dengan aku dan Fatin. Selalu menaruh hati dan katanya mahu berkahwin dengan aku. Tapi, aku tahu Zainal suka main-main ! Suka buat pipi ini menjadi merah-merah pink. Aku selalu berpesan dengannya, ‘Ucu kan sepupu, Yaya ! Mana boleh kita kahwin !’

“Eh, tak apa kita bual-bual di sini? Tak ganggu kerja Yaya?” Wajah Zainal berubah bila memandang ke arah kaunter. “Siapa yang duduk di kaunter tu. Siap topi tinggi! Chef ya? Mata dia asyik menjeling-jeling saja. Kawan Yaya ke?” empat soalan terpacul dari bibir Zainal.

Aku pantas berpaling. Oh, Izz Amir sedang memandang kami dengan wajah merahnya. Hik hik hik. Aku tergelak di dalam hati melihat wajah Izz Amir begitu.

+Cemburu itu tandanya sayang, Yaya!
-Serius merah betul wajahnya ya ? Hik hik hik !
+Jarang betul tengok muka Izz Amir merah begitu, ya ! Macam kena simbah lada!
-Bukan lada, tapi cili padi!

Aku memandang kembali wajah Zainal. Memang lama aku tidak berjumpa dengan sepupu aku yang seorang ini. Selepas Zainal menyambung pelajarannya ke Korea, langsung satu berita tidak kami terima daripadanya.

“Eh, tak ganggu pun ! Kalau sekejap bolehlah.” Aku menariak nafas dan kepala terteleng lagi memandang Izz Amir yang serius sahaja mukanya. Aku menjawab lagi soalan dari Zainal, “Dia tu bos Pai Epal Café. Izz Amir! Seorang chef juga. Err, memang kawan Yaya !”

“Dia tak kisah ke Yaya duduk di sini?” Zainal bertanya lagi.

“Akan kisah. Ucu tunggu sekejap ya! Yaya minta kebenaran darinya. Tunggu tiga puluh minit! Boleh?”

‘Akan kisah?’ Memandai-mandai aku membuat andaian mengenai Izz Amir. Aku ketap bibir bawah. Zainal dengan mata bundarnya masih setia memandang wajah aku. “Kita balik kampung hari ni? Nek Pa sakit!” wajah Zainal berubah sedikit keruh.

Nek Pa sakit? Terukkah sakit Nek Pa? “Ibu tak ada beritahu pun!”

“Ni yang ucu datang beritahu. Mahu bawa balik Yaya sekali. Kalau Yaya balik, Nek Pa mesti sihat dan segar bugar ! Eh, pergi cepat minta kebenaran. Cuti dua hari, boleh?” Sepupu aku lancar sahaja memberi idea. Bibir Zainal menyambung lagi bicaranya. Ah, lelaki ini memang peramah sekali ! “Ibu pun baru ucu maklumkan! Lepas makan nasi goreng yang ibu buat pagi tadi, terus ucu Zainal datang ke sini! Yaya minta cuti dua hari ya? Esok dan Jumaat!” Ideanya masih ligat! Ingat senang sangatkah aku mahu memohon cuti dari Izz Amir ? Dua hari ? Cuti yang diperuntukkan untuk aku hanya sebanyak 12 hari sahaja. Tetapi mengenangkan Nek Pa, rasa sedih pula. Adakah Izz Amir akan memberi keizinan ? Dengan wajah merahnya sekarang ini, adakah dia akan membenarkan aku balik ke kampung dan bertemu Nek Pa yang aku rindui itu ?

Aku bangun dan membetulkan kerusi. “Ucu tunggu sekejap ya!” aku membalas senyuman Zainal. Dia mengangguk dan perlahan-lahan menarik cawannya. Bibirnya pantas menghirup secangkir kopi pekat kegemarannya. Aroma kopi yang dipesannya pantas menusuk ke dalam hidung. Tiga biji muffin blueberry terhidang kini. Aku betulkan apron dan cepat-cepat bangun.

Izz Amir buat-buat tidak perasan dengan langkah ini. Cet! Muka merah macam biji saga! Sehingga aku sampai ke kaunter. Dia langsung tidak mempedulikan aku!

“Awak!” aku panggilnya dengan perlahan.

Izz Amir diam. Buat-buat tidak dengar. Aku menghembus nafas!

“Awak!” bibir ini memanggil lagi dia.

Diam. Izz Amir buat-buat sibuk mencatat itu dan ini di atas sehelai kertas.

“Mata bulat macam guli. Cemburunya bukan main lagi!” aku siap berpantun mahu melihat dia tersenyum seperti selalu. Tiga puluh saat berlalu dan tiada jawapan dari bibirnya. Izz Amir sibuk pula membaca menu yang rasanya memang telah dihafal. Atau dia memang sengaja buat aku ternanti-nanti ?

Gunawan di sebelahnya sibuk melayan pelanggan yang datang membayar harga makanan.

Aku berdiri kaku tanpa apa-apa reaksi dari Izz Amir. Aku ini patungkah untuk dia ? Aku terus memaklumkan tujuan aku berjumpa dengannya. Dengar atau tidak, biarlah ! Kalau Izz Amir tidak izinkan sekalipun, aku akan naik bas ke Mersing tengah malam ini juga. Apa akan jadi, jadilah ! “Saya nak minta izin tiga puluh minit sahaja berbual dengan ucu Zainal. Lepas tu nak minta cuti dua hari. Esok dan Jumaat. Kebetulan Sabtu dan Ahad ni, kuliah dibatalkan. Boleh ya, chef ? Nek Pa sakitlah !”

Izz Amir meletakkan menu yang selesai dibeleknya dan memandang aku. “Pai Epal Café ni, ucu Zainal awak yang punya ke?”

Amboi, bahasa dia ! Aku terlongo dan terkebil-kebil.

“Dua minit sahaja!” pintaku sekali lagi,

“Dia boleh bayar harga dua minit awak bekerja di dapur?” Izz Amir bersahaja dan bangun dari duduknya. Dia berdiri memandang dan secepat kilat menjeling aku. Lelaki kacak empat belas juta kali di depan mataku ini terus melangkahkan kakinya. Aku memandang susuk tubuhnya yang berjalan perlahan menaiki tangga ke tingkat atas. Biliknya memang ada di atas. Aku maklum yang setiap chef tertinggi mempunyai sebuah bilik di atas. Tetapi, sehingga sekarang, aku belum pernah masuk ke dalam bilik Izz Amir dan masuk ke semua bilik chef.

Amboi, kasarnya bahasa! Sekali lagi Izz Amir membuatkan aku terkebil-kebil. Aku gigit bibir bawah. Ini memang dasar cemburu buta. Aku berpaling dan mengisyaratkan agar Zainal menantikan kedatangan aku semula. Aku perlu berjumpa dengan Izz Amir. Aku pantas berlari mencari Izz Amir. Aku garu kepala yang tidak gatal ! Aku lebih pantas mengekor punggungnya. Rentaknya senada sahaja.

“Dua minit sahaja. Salahkah saya nak berbual sekejap dengan ucu Zainal?”

Izz Amir melangkah lagi menaiki tangga. Seorang pelayan turun dan memberi hormat kepada Izz Amir. Dia diam dan melangkah lagi. Aku turuti. Entah kenapa dada ini terus berdebar-debar. “Okey, kalau chef tak benarkah saya berbual dua minit. Satu minit sahaja ! Boleh ? ”

Kaki Izz Amir terus mendaki. Lelaki di depanku ini masih diam. Aku ketap bibir tanda geram! Aku mengikut lagi sehingga Izz Amir melalui kawasan café yang dipenuhi pelanggan. “Buat bising dalam pejabat saya saja, Yaya! Ramai pelanggan di sini! Masuk !” Suaranya keras. Macam batu!

Aku mengikut jejak langkahnya. Pintu pejabatnya dibuka. Izz Amir meletakkan topi chefnya di atas sebuah meja. Mata aku memerhati ruang atur pejabatnya. Cantik! Dekorasi moden dan gabungan perabot antik menyerlahkan tata rias bilik ini. Paling penting, ia besar dan ada sebuah katil untuk berehat. Juga sebuah peti sejuk comel! Wah, cantiknya!

Ada robot transformers kecil di atas mejanya. Eh, samalah seperti yang dia hadiahkan kepada aku! Wah! Rasa terharu pun ada! Aku memerhati Izz Amir yang sedang duduk di atas kerusi besarnya.

Matanya sudah terlelap! Aku ketap bibir! Izz Amir memang sengaja mahu melewatkan masa aku. “Awak cemburu memang buruk!”

Izz Amir langsung tidak menunjukkan reaksinya. Matanya masih terlelap! Kakinya boleh pula diletakkan di atas meja. Izz Amir berpeluk tubuh. Nafasnya kedengaran lagi. Ah, kacaknya dia! Waktu tidur pun kacak empat belas juta kali, inikan pula waktu dia membuka matanya yang redup itu!

“Saya nak minta cuti dua hari. Balik kampung ! ”tegasku.

Izz Amir diam. Matanya masih terlelap seperti tadi. Jemarinya bergoyang-goyang pula. Kakinya turut sama mengikut rentak jemarinya. Aku memandang dinding di belakang kananku. Rasa terharu tadi terus mendadak. Jika tadi aku terharu kerana robot transformers di atas mejanya sebanyak lima. Sekarang rasa itu melonjak kepada sepuluh! Gambar kami berdua sedang menikmati kepingan Pizza Hut di atas bukit berkenaan kini dijadikan wallpaper dindingnya! Amat cantik!

Kaki aku terus melangkah mendekati dinding berkenaan. Adakah ini kerja Adnan yang mengambil gambar ini tanpa persetujuan dari aku? Jemari ini pantas melayang di atas dinding berkenaan. Aku terus terlupa pada ucu Zainal yang sedang menantikan kehadiranku di bawah. Permohonan cuti juga terus terkubur dari bibir ini! Mulut aku juga terus terkunci melihat wajahnya yang sedang tersenyum dan memandang aku. Ah, kacaknya dia. Betulkah dia kacak sebanyak empat belas juta kali seperti yang aku selalu sebut-sebutkan? Aku pandang lagi wajah Izz Amir. Ya, memang kacak! Berjuta-juta kali kacaknya dan paling bahagia adalah aku di sisinya. Aku sedang tersenyum dan pipiku bulat membesar sedang mengunyah pizza. Ah, buruknya! Kenapa pula dia memilih gambar ini menjadi wallpaper dinding pejabatnya?

Haish! Aku menoleh memandang Izz Amir yang masih melelapkan matanya. Mata aku pantas memandang dinding indah berkenaan.

Ah – aku masih mengingati kenangan dengannya. Bersama Izz Amir, Adnan, Liy dan Fatin di atas bukit ini. Ketika aku menikmati semangkuk sup dan baru sahaja aku mahu menyuapnya untuk kali kelima, suara Izz Amir gemersik mengusik hati dan jiwaku. Berjiwang karat pula dia dengan ayat yang akan aku ingat sampai bila-bila ! “Kalau saya nampak matahari, saya sentiasa nampak wajah awak yang bercahaya! Kalau saya nampak bulan, saya sentiasa nampak awak yang sentiasa tersenyum dan kalau saya nampak bintang, saya sentiasa rasa awak bintang di hati saya! Entah – saya tak tahu kenapa dengan hati saya sekarang ni, Yaya!”

Rasa mahu gelak guling-guling saja ya! Kelakar betul Izz Amir ketika itu.

“Cik Yaya sayang!” panggilnya. Aku menoleh kembali dan tersengih. Keningku terangkat-angkat sambil mata aku terarah kepada dinding di sebelahku.

Izz Amir angguk sambil tersenyum. “Sumber inspirasi saya! Gambar tu, gambar saya dengan kekasih saya. Awak kenal? Tengok pipi dia yang penuh dengan Pizza Hut tu! Comelkan?” tanyanya sambil tersengih! Dan mata Izz Amir melirik kepadaku agar duduk berhadapan dengannya. Aku tersenyum sumbing dan mara ke arah kerusi yang masih kosong. Rasa malu menebal pula mengenangkan wajah burukku ketika mengunyah pizza hut berkenaan. Boleh pula ditepeknya menjadi wallpaper? Sadisnya rasa!

Izz Amir mengangkat keningnya. “Awak tak kenal kan?”

+Cet! Sengaja buat-buat tanya. Bukankah aku yang berada di depannya ni, sama dengan gambar yang terpampang di dinding itu? Sudah gaharu bercanda ria, sudah tahu bertanya pula.
-Yaya! Salah kiasan tu, Yaya!
+Ah, hantam saja (Puan penulis pun main hantam saja. Lupalah, entah apa yang gaharu)
-Hik hik hik.
+ Bukankah gambar di dinding itu ialah aku? Siap jadi wallpaper lagi. Katanya tadi, menjadi sumber inspirasi! Mr Pai Epal ni gilakah? Sasaukah? Itu adalah aku. Nur Alya, okey! Mana boleh orang lain. Itu Yaya!

“Itu sayalah!” jawabku jujur. Izz Amir sedikit senyum. Dia sengaja menyembunyikan senyuman kacak ‘empat belas juta kali’ dengan jemari runcingnya itu. Pen di jemari kirinya juga bergerak-gerak. Pun terletak sama dengan laras bibirnya. Matanya memandang aku. Tadi dia terlelap, sekarang matanya terbuntang bulat!

“Kenapa awak nak cuti?” tanyanya. Aku tarik nafas lega. Izz Amir sedang fokus dengan permohonan dariku. Hanya meja besarnya yang menjadi pemisah antara kami.

“Balik kampung!”

“Dengan ucu Zainal? Awak kata saya cemburu ya? Bila pula saya cemburu?”

“Eh eh! Muka merah tahan marah! Hentak-hentak kaki macam baby! Mengada-ngada! Mata saya ni masih jelaslah, chef Izz Amir! Cemburu buta!”

Izz Amir ketawa sambil menutup mulutnya. “Saya rasa saya perlu minta umi segerakan rombongan merisik. Makin lama, saya makin cemburulah, cik Yaya sayang!”

Erk! Darah terus menyerbu naik ke mukaku. Nervous pula tiba-tiba!

“Balik kampung buat apa?” Izz Amir menolak sehelai kertas supaya ia dekat denganku. Borang permohonan berkenaan segera aku ambil. Aku kawal kenervousan yang melanda gara-gara permintaannya yang mahu menghantar rombongan merisik. Biar betul! Ah- Wajibkah aku pengsan kali ini? Wajibkah juga aku berlari ke Uganda kerana mendengar cadangannya mahu merisik aku itu? Apa gilakah lelaki ini?

“Nek Pa sakit!”

“Ucu Zainal?” tanyanya sekali lagi.

Mata kami bertentangan. Aku tarik nafas. Perlahan-lahan aku mengeluarkan suara, “Dulu dia kata nak kahwin dengan saya!”

Buk!

Izz Amir terus terjelepuk jatuh ke bawah meja. Entah bila, kerusi berkenaan terus membawanya jatuh ke bawah! Segala kertas dan pen bertaburan bagaikan gunung berapi telah melanda. Beberapa orang pekerja terus meluru masuk melihat apa yang berlaku. Aku berdiri sambil terkebil-kebil.

“Kenapa, Yaya? Siapa yang jatuh?” Sakinah dengan dulang yang berisi nasi goreng dan segelas tembikai laici memandang aku. Aku tersengih sambil menggaru kepalaku.

Gurauanku menyebabkan Izz Amir terus mengerang kesakitan!

“Gila! Siapa lelaki yang akan kahwin dengan awak, dia memang akan malang! Kecuali saya!” suara Izz Amir dari bawah meja kedengaran. Sakinah pula yang tersengih memandang aku sambil melihat beberapa orang pekerja menarik Izz Amir keluar dari bawah meja.

***
“Awak wajib luluskan cuti saya!”

“Tak! Saya tak akan luluskan. Nek Pa sakitkah, masuk hospitalkah. Saya peduli apa!” jawabnya di dalam telefon.

Aaaaa!” aku menjerit

“Punggung saya yang sakit ni awak tak tanya pun! Jeritlah sekuat hati awak, saya tetap kata tak boleh!” tegasnya.

“Saya nak cuti!” bentakku lagi.

“Tak boleh!”

“Boleh!”

“Tak boleh!”

Huh!” aku pantas mematikan telefon. Haish…memang kepala batu betul Izz Amir ini! Geramnya! Dengkinya dia!

Aku berbaring di atas katil sambil memandang telefonku. Aku gigit bibir sambil mengherotkan bibirku. Bagaimana lagi mahu memujuk Izz Amir agar dia meluluskan cuti untukku itu? Sudahnya, Zainal, Fatin dan ibu bertolak awal ke kampung. Ibu tergesa-gesa mahu berangkat bersama dengan Zainal. Petang tadi juga Fatin menyerahkan kunci rumah kepadaku dan aku hanya dapat melambai sahaja pemergian mereka semua. Dan aku di dapur Pai Epal Café terkebil-kebil membuat kerja. Menahan hingus dari terkeluar dan menahan geram kepada lelaki berwajah empat belas juta kali itu. Arghhh!

Dan malam ini, aku sedang keseorangan. Semua lampu di rumah telahpun aku pasang. Fatin berkali-kali menghantar SMS, ‘Kak long..ada hantu! Huarghhhh!’ Akibatnya, aku telah memasang mangga di semua pintu! Lampu halaman rumah juga terpasang bagaikan ada pesta muda mudi lagaknya!

Tanganku pantas mengambil patung transformers yang berwarna kuning pemberian Izz Amir. Aku layang-layangkannya dan lagak sedang berperang. Patung berwarna merah menjadi lawan. Seronok pula bermain perang-perang! Ah – inilah kegiatan utamaku sebelum tidur dengan nyenyaknya.

Uuuuu….Hiak! Hiak!” Mereka bertempur lagi! Aku ketawa. Perlawanan terus berlangsung sehingga telefon bimbitku menyanyi minta diangkat.

Izz Amir?

“Saya tak nak cakap dengan awak!”

Terdengar ketawanya yang bersisa dan membunuh lagi salur darahku. Suara dia kategori lemak merdu! Kategori tangkap cintan! Buat pembuluh darahku berhenti selalu! Memang Izz Amir pakejnya lengkap. Suara juga sedap! Kalaulah dia berbisik sesuatu ke telinga ni, kan? Mesti aku pengsan! Wakakaka.

“Kalau saya luluskan, awak nak balik bila?”

Patung transformers terus aku baringkan di sisiku. Terperanjat beruk dibuatnya. Apa mimpi Izz Amir ini. “Betul ke, chef?”

“Ya, cik Yaya sayang!”

“Sukanya saya. Malam ni juga saya balik!”

“Naik apa?” tanyanya lagi.

“Bas!”

“Eh, mana ada bas jam 11 malam begini, cik Yaya sayang!”

“Saya jalan kaki!”

“Gila betullah awak ni, cik Yaya sayang!”

Aku ketawa. Dia juga. “Ucu Zainal siapa?” tanyanya lagi.

Aku tersedak! Mahu lagi dia bertanya mengenai ‘ucu Zainal’. Kalau dia jatuh tersembam seperti pagi tadi, bagaimana?

“Betulkah dia nak kahwin dengan awak? Awak jangan jadi gila, cik Yaya sayang! Kalau nak dibandingkan dia dengan saya, saya rasa saya lebih kacak empat belas juta kali! Hidung terletak, bibir merah macam letak lip-ice! Mata sikit-sikit sepet! Kulit putih, berdada bidang dan tinggi pula tu! Baik awak mengaku dengan saya!”

Aku terkedu. Mulalah lelaki ini berjiwang karat! Nampak gayanya aku perlu lebih tabah berhadapan dengan lelaki berspesis begini. Pengsan aku hari-hari kalau Izz Amir mengarangkan karangan cinta selepas kami berkahwin nanti. Eh eh, terfikir mengenai kahwin pula I! Gatal!

+Perasan..bibir macam letak lip-ice yang buat I nak gelak guling-guling!
-Wakakaka.. (gaya gelak seperti di dalam facebook muncul juga akhirnya. Ah, manuskrip saya, kan? Apa saya peduli!)
+ Izz Amir memang kacak empat belas juta kali! Serius, tak dapat ditandingi sesiapa. Kalau I tak nervous dan pengsan bila melihat wajah Izz Amir, tipulah namanya kan yang I tak terpikat!

Aku ketawa dan ketawa. Menggelengkan kepala dengan telatahnya yang suka serkap jarang. Izz Amir pantas menyambung gertakannya. Kali ini dia betul-betul membuatkan aku sasau! “Kalau betullah kan ucu Zainal tu kembali ke Malaysia atas dasar nak kahwin dengan awak? Sekarang juga saya ambil awak dan kita akan bergerak ke kampung cik Yaya yang saya sayang ni dan terus merisik! Esok kita akan menikah terus!” gertaknya.

Aku terkaku!

“Adnan! Adnan!” suara Izz Amir menjerit kedengaran. “Kemas baju cepat! Kita balik kampung cik Yaya sayang!”

Mataku terkelip-kelip. Rasa mahu pengsan kala ini!

“Saya datang sekarang! Lima belas minit, awak mesti siap!” arahan Izz Amir masuk lagi ke dalam telingaku.

Bagaikan mimpi! Rasa mahu tercabut jantung. “Eh eh, kita nak pergi mana ni chef?”

“Balik kampung awak, cik Yaya sayang!” suaranya perlahan mentraumakan lagi sanubariku.

Izz Amir memang gila! Lelaki ini memang hilang akal!

+ Menipu itu memakan diri kamu, wahai Yaya! Janganlah kamu menipu hatta berbohong lagi.
-Erk!
+Hik hik hik hik

Dan tepat jam 12 tengah malam, kami bertiga meredah jalan raya. Volkswagen Beetle Izz Amir menderu sederhana. Aku dipaksa dan terpaksa. Jika tidak membuka pintu, Izz Amir mahu merobohkan pintu besi. Siap dibawanya sebekas peralatan yang dipenuhi dengan spanar, penukul, gerudi kecil dan bermacam-macam peralatan. Lelaki ini memang gila! Gila!

Aku di belakang masam mencuka! Izz Amir menyengih luar biasa! Melati turut sama di sebelahku terpinga-pinga! Tidak ada taufan dan ribut, Melati turut sama tersenarai dalam perjalanan malam ini. Melati tersenyum sahaja bila aku melihat dia betul-betul berada di muka pintu rumahku. Apa yang dikatakan oleh Izz Amir semuanya benar belaka! Adnan di tempat duduk hadapan, sedang berdengkur dan kereta ini sudah seperti zoo pula!

Ah - Aku pasti akan ditelan hidup-hidup oleh ibu dan Nek Pa dengan kehadiran dua lelaki ini. Ibu? Bagaimana pula penerimaan ibu terhadap Izz Amir?

Aku tarik nafas sementara mata aku terpandangkan Izz Amir yang tidak habis-habis menjeling! Cucuk mata dengan garfu, baru tahu! Aku menjelingnya!

“Penggertak! Kaki buli!” aku menjelir lidah. Izz Amir ketawa.

“Bolehlah saya berkenalan dengan Nek Pa juga! Jangan marah haaaa!” Dia ketawa tanpa perasaan. Aku garu muka yang tidak gatal!

Ini bukan mimpi, tapi kenyataan yang kami sedang bergerak ke Selatan. Aku rindukan Mersing! Rindukan bau laut yang nyaman! Nek Pa, ibu, Fatin, Mak Su pastinya akan terkejut dengan kedatanganku pagi ini. Seorang lelaki kacaknya empat belas juta dan Adnan si botak yang suka menyengih!

Ah, serabut! Serabutnya kepala otakku! Mataku terkebil-kebil lagi! Aku menoleh memandang Melati yang sedang keasyikan dengan tidurnya. Ah, kenapa mata ini tidak mahu lelap?

Aku menjeling lagi wajahnya di cermin pandang belakang. Izz Amir pantas mengenyitkan mata. Aku pantas bersuara,“Gila!” aku gigit bibir bawah tapi kemudian perlahan-lahan aku membalas senyumannya. Alahai, Yaya! Malunya aku bila dia mencuri-curi memandang wajah klasik ini. Cet!

Iya, Yaya! Saya memang gila! Suruh saya terbang ke bulan pun saya sanggup! Gilakan awak, cik Yaya sayang!” dia menjeling aku dengan jelingan mautnya! Sumpah, kacak! Senak terus perut aku. Terburai isi perut dibuatnya!

Aku pantas menarik baju sejukku. Menutup wajahku dan ketawa geli hati. Lelaki jiwang karat ini memang akan mensasaukan aku! Hari-hari aku boleh jatuh tergolek dan pengsan!

7 ulasan:

  1. Tanpa Nama28/2/12 10:32

    sweet ^_^ ..like empat belas juta kali la.. ~amy izzah irsyad akmal~

    BalasPadam
  2. Cik Yaya gatal ye...hehehe
    sian Izz Amir sampai jatuh bawah meja...huhuhu
    Sayang Cik Mardihah Adam empat belas juta kali...XD

    BalasPadam
  3. haha..selalu cik yaya yang jatuh tergolek...merasa juga Izz Amir tergolek ye...kihkihkih...puan author..jgn lupa YT tau =peminat tegar=

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama28/2/12 16:55

    awak buat saya gembiralah puan penulis...lalalala...tang izz amir jatuh yang buat saya ketawa terbahak-bahak. hik hik hik

    BalasPadam
  5. Ahkak RSL28/2/12 17:03

    Hahaha!!! Chef Izz jatuh tergolek. Patutnya, nak lagi giler, terus bawak rombongan meminang malam tu jugak ke kampung Yaya...hehehe

    BalasPadam
  6. wawaaakaakaaa....
    thanks....bestnyer
    mesti kat mersing ada crita angau lagikan

    BalasPadam
  7. owh my gucci finally ai found ur blog
    penat menanti mr pai apple kat penulisan2u sometime tue lambat plak kuar....ai loike this novel so much...mcm empat belas juta kali gak la ngeee.....salam from ur royal readers. Japan with LoVe yaya & izz awwwww

    BalasPadam