Pages

24 Julai 2009

Debaran Penuh Bermakna - Episod Pertama

Episod Pertama

Saya sendiri tidak pernah terfikir dan mengiayakan, naskah saya akan dibukukan.
Saya masih ingat kepada kawan-kawan
di Taman Maluri ; Wana, Kak Ita, Kak Nurul, Eila, Wani yang setiap hari apabila hari cuti melihat saya mengadap komputer riba. Selepas subuh, saya akan membuka langsir seluasnya, mentari pagi akan memancar riang dan jemari saya akan terus melayang-layang!!

Sehingga saya bangun bagi melepaskan lelah dan kalori yang telah banyak hilang, membikin cucur dan minum pagi,
sesekali berkemas, menyapu habuk juga mencuci baju.
Sehingga tengahari, dan kemudian, jika lapar, saya akan masak
dan menyambung kembali naskah tersebut. Hidup saya ketika itu, adalah bersama watak utama Nur Cahaya dan Shafi'e yang
membikin jiwa saya resah. Mereka akan terngiang-ngiang di minda dan jiwa ini!

Saya akan menguap, menutup kembali komputer riba dan tidur selepas zuhur kemudian bangun dan kembali memautkan jemari saya ke papan
keyboard. Jika ilham saya hilang, saya akan segera berbual dan jika idea tiba-tiba terbantut, maka merekalah menjadi mangsa.
Beberapa perkataan yang hilang dalam kamus memori saya, saya tanyakan kepada kawan-kawan di rumah. Sehingga keluarnya ayat-ayat
'boombastic' dan mengundang tawa yang penuh ceria!

" Kak..jangan lupa nama Wana..."

" Haaa...nama Kak Ita sekali tawwww!!!!"

" Kak Nurul dengan Ila sekali kak..." Semua turut sama meraikan ketika saya sedang bertungkus lumus menulis dan mencurah idea.

Saya tersenyum.

Pernah juga nafsu saya menjunam jatuh tanpa ada bahan yang terlintas di hati! Titik dan ia akan berakhir dengan tidur yang nyenyak
dan tugasan harian sebagai pekerja. Saya kemudian akan pulang ke kampung membawa komputer riba dan mencari idea di rumah.

Usai kerja, dan ketika malam mendatang. Pekat dan likat.

Mak menyapa. " Buat apa, kak lang..?"

" Menulis mak..." saya tersenyum dan bibir mak juga membalas membuatkan hati riang sekali.

" Kak Lang tulis apa?" Hazirah si adik bongsu sibuk bertanya. "Ehhhh...tak boleh. Rahsia negara. Jangan kacau-kacau.."

" Kedekut betul Kak Lang ini, nak baca, boleh?...." pintanya lagi. Saya tersengih. " Nanti dah terbit, baru boleh baca..." saya menutup daun lap top. Hazirah menjeling tanda protes.

Saya menulis dan terus menulis.
Hujan, mendung, siang, malam, peralihan minggu ke minggu, bulan ke bulan sehingga 1 tahun akhirnya.

Hati saya disayat kecemburuan amat berskala tinggi kepada ramai penulis yang saya temui ketika Pesta Buku Antarabangsa di PWTC. Bilakah agaknya saya akan begini. Dikerumuni peminat meminta autograph? Bergambar, berkongsi segala idea dan berkenalan rapat dengan ramai penulis ternama. Apa yang saya angankan, adalah berbual dan memberikan idea, bersoal jawab tentang penulisan kepada Faisal Tehrani, walhal ia sebenarnya mengundang rasa kerdil lantaran saya menjurusi kepada peribadi dan kekerdilan diri.....ahhhh....Angan-angan seharusnya tinggi bukan?

Sebagai manusia biasa, saya sedar jangka masa dan ketentuan Ilahi sudah menjadi penentu melainkan kita merubahnya sendiri. Bukankah?
Saya sebenarnya bukanlah peminat sastera mahupun menjadi pengulas dalam mana-mana bidang atau mengumpul
prosa kata yang tinggi dan indah bahasanya.

Saya cuma mempunyai idea dan jemari yang apabila diletak di atas papan kekunci akan bergerak-gerak dengan sendirinya.

Saya akan mendiamkan diri dan selalu termenung memikirkan apakah plot seterusnya.........

Saya semakin berdebar-debar. Dan debaran ini adakah bermakna...?

4 ulasan:

  1. dah di terbitkan ke ? bakal ramai peminat nanti tu hehe

    BalasPadam
  2. 13 May ; terima kasih..;P

    zino : akan diterbitkan. Bulan September nanti. Bakal ramai peminat? sebenarnya bila dah keluar, lagi risau dengan pasaran...

    BalasPadam
  3. tahniah kak diha itteww.. nama me ader takkks.. ehehe, salammm

    BalasPadam