Pages

20 Julai 2009

Saya dan senaskah cerita...







Alhamdulilah...
pruf saya siap mengikut jadual yang ditetapkan. Dihah tarik nafas lega. Seminggu saya berkurung.
Kini mempunyai kawan baharu iaitu kembali menulis di samping kerja-kerja peribadi yang tertangguh.

Terasa kalori saya dibakar dengan banyaknya selepas pruf disiapkan.
Badan terasa lenguh-lenguh. Omak aiii, baru terasa macam nak tercabut kepala. Berdenyut-denyut. Ditambah dengan beberapa ayat dan ejaan yang salah, terasa macam nak muntah...
Beginilah agaknya tugas editor yang terpaksa memeriksa berbagai cara dan gaya penulisan. Semalam, Dihah berkampung satu hari di rumah.
Membetulkan manuskrip dan menyemak untuk kali kedua.

Rutin saya berubah hanya untuk minum pagi, mengemas bilik, berehat selama setengah jam, solat, mandi dan makan tengahari. Masa saya selepas subuh hingga malam adalah menyiapkan pruf. Ya......ia sesuatu yang baharu dalam masa saya. Saya menyambung pruf dengan menyemak novel kedua juga. Saya akan menyiapkan novel kedua, insyaAllah memakan masa sehingga hujung tahun ini. Doakan saya.

Berkemungkinan tajuk novel akan diubah mengikut kesesuaian. Kak Kartini memberi idea untuk tajuk novel. Aaaaaa....bila dalam tekanan
ketawa itu ubat dan mendamaikan. Kelakar sungguh ideanya. Idea saya juga menjadi gila-gila dengan tiba-tiba. Saya berharap ia menepati citarasa. InsyaAllah.

Hari ini, saya terasa sakit pada keseluruhan badan. Ditambah dengan cuaca panas di luar, berjerebu dan air-cond di dalam pejabat. Mata saya
kejap-kejap terasa berat. Ini ditambah dengan perjalanan ke tempat kerja pagi tadi ; tren lambat dan terlalu penuh.
Saya sedikit lewat, tetapi selamat...hanya 5 minit sebelum 8.30 pagi.


Saya akan ke PTS esok......
Berjumpa editor dan pruf ini akan diserahkan kepada Kak Nor.
Ya, saya ingin mengenali dirinya. Bagi saya, menyerahkan manuskrip sendiri dan berjumpa dengan editor adalah kualiti yang saya cari. Berjumpa, berbual dan bertanya tentang menuskrip ini lebih afdal dengan bertemu empat mata.....

2 ulasan:

  1. pasti kalau kita berkehendak - Allah akan permudahkan yg lainnya.....

    teruskan orang muda.....

    BalasPadam
  2. weh cuti ke esok?

    BalasPadam