Pages

28 Oktober 2010

20102010 @ 20:10


Gambar kami ketika sama-sama menuntut di Jitra. Ini kami, DAHULU.


Ini kami sekarang. Dari kiri, Nawal, As, Kak Fid, Dihah dan Inda. Gambar ini tanpa Laily kesayangan diri.


5 tahun dahulu, kami pernah berjanji untuk berjumpa semula pada 20102010 tepat jam 20:10. Ya, kami berenam. Sahabat semasa di dalam kuliah, semasa duduk bersama di asrama, ketika pengajian di Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra Kedah.

Dihah, Kak Fid, Inda, As, Nawal dan Laily.

Ya, saya senang berdampingan dan duduk rapat dengan mereka. Saya dekat di hati
mereka walau ketika di zaman kuliah dahulu boleh dikategorikan saya pimpinan asrama yang garang dan berbeza sedikit dari segi fesyennya.Ia sama sekali tidak menjurangkan persahabatan kami. Saya tidak memilih kawan. Malahan, apabila berkawan saya boleh sahaja menjadikan mereka yang paling intim dengan saya. Faktor pemakaian langsung tidak menjadikan tema 'aku dengan caraku'. Yakah? Kerana dalam berkawan, ketika itu kita boleh sama memperingatkan sesama antara kita. Kita boleh berdakwah dalam apa juga cara. Itu simboliknya.

Pertemuan kami tidak banyak yang berubah. Dari segi bentuk badan, As sudah kurus teramat sangat. Dihah pula, sudah ada gelaran istimewa iaitu : Puan. Cuma Tuhan belum katakan ya untuk Dihah menimang cahaya mata. Mungkin Allah itu Maha Mengetahui segala-galanya. Inda dan As, tidak lama lagi bergelar isteri. Kami masih menanti rentak Nawal, Kak Fid dan Laily. Dihah juga tak sabar mahu makan nasi minyak kawan-kawan.

Cuma sedikit kecewa kerana malam istimewa itu, Laily tidak turut serta kerana terlibat dengan acara rasmi Melaka Maju 2010. (Cis, hang menjadi kesayangan Ali Rustam rupanya, ya!)

Gembira, kerana faktor pertama suami membenarkan saya untuk bersama dengan mereka. Janji yang harus saya tepati, maka saya mengkhabarkan perkara gembira ini kepada semua teman.

Kami akhirnya bertemu. Terima kasih Inda kerana mengambil kami semua. Dari Bandar Tun Razak : Dihah, As dan Inda terus ke Bandar Tasek Selatan bertemu Nawal kemudian ke Shah Alam mengambil Kak Fid pula. Bau ayam goreng di dalam kereta dari haruman rumah Kak Fid membuatkan perut bertambahlah lapar. Ohh, terbayangkan ikan siakap tiga rasa pula.

Kami bertolak ke Pelabuhan Barat. Punyalah jauh sampai sesat entah ke mana-mana. Bertemu dengan beberapa orang bertanyakan di manakah Tanjung Harapan. Khabarnya, Tanjung Harapan itu tersangatlah jauh dengan hidangan mata kami bersama lori-lori dan kontena yang besar-besar gajahnya. Bak kata orang putih, so scary.

Pusing beberapa kali, akhirnya kami tidak ke Tanjung Harapan. Ia hanya tinggal harapan dan harapan sahaja. Akhirnya menapak kami di Restoren De' Selat. Makanan? Memang sedap dan menyelerakan. Tak rugilah kami meninggalkan impian ke Tanjung Harapan.

Ngee~~~

Okey, kita cerita sikit menu yang kami pilih. Ketam masak cili. Siakap 3 rasa, tom yam seafood, Telur dadar, Sotong goreng tepung, dan sayur kailan. Juga sejug fresh orange. Menghadap makanan yang sungguh sedap sekali sambil bercerita tentang kisah-kisah lama. Kawan-kawan juga sempat melihat album kahwin Dihah dan suami. Dihah malam itu, makan tidak ingat diet. Sotong goreng tepung memang
menyelerakan. Kami pula bercerita apa sahaja. Kemudian bergambar kenangan.


Lauk pauk yang sudah terhidang. Mari serang!

Sesi pertukaran hadiah berlaku secara rasmi kerana kami berjanji untuk saling bertukar hadiah. Nawal dan Laily..kami tuntut ya!

Gambar yang dipaparkan memberi makna kepada diri. Paling utama, kenangan dan erti persahabatan. Dihah akan ingat kenangan kita bersama. Entah kenapa Dihah rasa dihargai apabila menjadi sahabat kalian semua.



Habis daaaaaaa......sedapnya..

Nota kaki : Namun perlu kita ingat, kawan ketawa mudah kita cari. Kawan kesedihan dan duka mungkin tiada sesiapa. Paling utama,kawan ada berbagai jenis kawan. Mungkin akan bertukar menjadi lawan.

Gambar? InsyaAllah,nanti Dihah akan 'upload'kan .

3 ulasan:

  1. macam cerita novel je hehe

    BalasPadam
  2. Salam Mardihah,

    Sudah agak lama saya tidak bersiar2 di alam maya menjenguk blog2 kegemaran. Masa yang ada begitu menuntut komitmen hal-hal pinggiran terpaksa saja dinomborduakan ..

    Wah .. dapat saya rasakan kegembiraan bertemu sahabat lama kan? Kala bertemu pasti kisah2 lama terbongkar kembali lau bergelak ketawa tidak ubah seperti di alam remaja kala dulu :)

    Semoga baik2 saja ye. Salam.

    BalasPadam