Pages

09 September 2011

Gembira di hari raya

DSC03705
Bergambar ala-ala manja 'kebabom' dengan Athirah comel.


Sambung lagi cerita hari rayalah kan. Wah, semangat bagai. Cerita akan dicampur aduk mengikut kaedah sendiri tanpa ada plot yang baik seperti di dalam sebuah novel ya saudara dan saudari dan gaya bahasa saya sedikit santai dan memudahkan ramai tidak berkerut-kerut dahi tak faham.

Maksud saya tidaklah berbunga-bunga kaedahnya penulisan saya di sini. Eceh! Setiap gambar saya akan berikan penerangan yang serba ringkas dan jelas. Hari raya kan? Jadinya serba serbi indah di mata semua orang. Kanak-kanak pastinya riang ria kerana dapat duit raya !

Malam hari raya kedua, kami adik beradik ke Kampung Sri Tanjung kerana meraikan hari keluarga dan perjumpaan bersama sempena Aidilfitri. Adalah serba sedikit acara yang menarik seperti, mencari pemenang pakaian sedondon, khemah makanan keluarga yang menarik dan sedap juga banyak (kot) * setiap keluarga kenalah memasak dan bawa menu masing-masing dan urusetia sediakan meja untuk semua keluarga letak makanan. Kenalah hias bagai bagi khemah menarik dan tertarik da bomb ! Termasuklah kami satu keluarga. Bawalah bunga dari rumah, alas meja dan balang kuih raya!


DSC03686


Meja kami sekeluarga. Emak masak asam pedas kuah lada ikan pari dan sambal udang. Nasi lemak pula dari keluarga Pakcik Bakar & Makcik Enon. Kami buat simple sahaja. Ada kuih bahulu emak juga dengan kuih kering! Tak tahulah kenapa dipanggil kuih kering dan kami menyusun balang kuih raya cantik-cantik di atas meja. Bakul cantik itu milik saya semasa majlis perkahwinan dahulu ya. Cheh!


DSC03675


Ini meja Pak Itam Salleh@adang & keluarganya. Spageti ya ejaannya?..haa, hantam sahajalah!Ada cup cake red valvet yang mabeles dan bihun kampung. Sodap sangat-sangat!Sempat juga saya minta resipi dengan sepupu saya, Ilin. Hana memories rupanya. Ilmu masak di blog memang bagus rupanya!


DSC03674
Gerai Mak Long Hawa sekeluarga. Ada ice-blended berbagai-bagai perasa dan wafer juga berbagai-bagai perasa. Rasa sardin sahaja belum ada malam tu. Kanak-kanak riang-ria beratur tak ingat mak ayah di mana kerana penangan ice-blended dan wafer riang-ria!




Kemudian adalah nyanyi-nyanyi karaoke ni. Entah saya tak pasti kenapa urusetia setiap tahun mewajibkan adanya nyanyi-nyanyian begini. Pertandingan nasyid ke, azan ke, buat ceramah setahun sekali ke dan bacaan Yassin serta doa ke, panggil anak-anak yatim raikan ke, saya rasa lebih elok diketengahkan. Membina juga fikiran anak-anak buah dan sepupu-sepupu yang kecil-kecil itu. Begitu? Bukanlah saya mengenepikan hiburan sebegini. Tapi…tapi…asyik sahaja nyanyi! Saya sedikit bosanlah.

DSC03739


Acara pemberian duit raya! Cis, kalau saya kecil lagi mesti kaya raya boleh beli rumah besar kan?


Acara menyanyi lagu raya ini diselang-selikan dengan pemberian duit raya seikhlas oleh mereka yang mahu menderma. Anak-anak buah kecil-kecil dan sepupu akan beratur panjang untuk terima sumbangan dari para dermawan sekalian. Wah – kalau adik beradik ayah ada 9 orang. Kemudian sepupu saya hampir semua sudah berkahwin dengan berumur antara 30 – 40 tahun. Boleh bayangkan betapa ramainya anak-anak kecil, anak-anak buah dan emak-emak saudara yang beratur dan sumbangan yang bakal mereka terima. Kaya wei! Satu malam sahaja mereka boleh beli 5 cawan besar tutti fruity! Mabelesnya rasa tiba-tiba.

DSC03670


Ini meja yang menang malam itu. Mak Lang Timah sekeluarga. Makanan banyak sampai tak termakan. Memang mereka terror memasak. Alhamdulillah dan sedap! Ada rendang itik, segala macam kuih, periuk kera, puding beraneka rasa, kuih karipap pun tak ketinggalan. Pendek kata, macam-macam adalah!


Cukup sahajalah sampai di sini cerita kali ini. Ada masa kelak, saya sambung lagi kisah di aidilfitri ini ya, kawan-kawan. Masa amat mencemburui saya.


Terima kasih kerana sudi membaca blog sederhana ini. Jangan lupa 'on' kan volume PC untuk lagu sentimental sempena demam 'K-Pop' melanda di Malaysia. Saya juga demam K-Pop rupa-rupanya!

1 ulasan: