Pages

09 April 2008

Bila Hati Dihah Berdebar-debar, ada maknanya...


Dihah : Masa program tu, bila lelaki terpaksa pegang-pegang perempuan, macam
mana ya? Rasa tak selesa tengok..

Ustaz : Salah ayat tu.

Dihah : Perbetulkan saya.

Ustaz : mane ade terpakse pun. Sume sukareela

Dihah : Ohhh..saya silap lagi.

Ustaz : jadi bila sume sukarela suka suka.. jadi paham2 je la

Dihah : saya dah tak sedap hati dua tiga hari

Ustaz : perkara mudah. masing2 cuba meng remeh kan.. tapi nak buat camner.
sepatutnye committee dah highlight kan sblm ni
Ustaz : better di bw perkara ni utk pengetahuan semua semoga program selepas
ni.. perkara yg sama tak berulang. sbb yg dah berlaku.. biarkan berlalu.
Supaya future committee lebih bertanggung jwb ats semua program yg
dijalankan. Bukan sekadar suka2 je.

Dihah : apa sy nak buat. patutlah hati saya tak sedap je sejak balik team buiding
ni. tht's the point here.

Ustaz : mcm saya ckp tadi.. bg 'menebus' perkara tersebut.. kene highlight kan
pada semua... apa yg patut berlaku.. apa yg tak patut berlaku utk next program
takde istilah 'darurat' atau 'terpaksa' dlm kes tersebut pun lain la kalau ada org
lemas dlm kolam.. so itu baru dikira darurat

Dihah : tp depa ni dok cakap darurat . terpaksa ok2…….will highligt tht's point. Sebab saya
sorang kontang konting dalam committe nanti. Will try the best

Ustaz : uiks.. u one of da committee?

Dihah : yup sorang budak muda, yang lain, kakak-kakak n abang-abang.

Ustaz : uishh that a big responsibility. utk btol kan ape yg tak btol. Sbb dlm kes lepas ..
tanggungjawab terbesar adalah committee member

Dihah : rasa malu pada ustaz

Ustaz : takde menda yg nak malu pun. benda dah lepas. yg penting in future\apa
tanggungjawab kita. btol tak?

Dihah : Saya rasa mcm batu jatuh atas kepala. mcm tu lah berat nyer

Ustaz : committee sure ada post mortem kan, So bole arrise this issue penting utk sume tau .
point nya : bukan muhrim tak perlu pun bantu yg bukan muhrim lain sbb masing2
ada jantina yg sama waktu tu for example : pompuan yg patut tolong pompuan.. sbb
each group pompuan lebih ramai dari laki sepatutnye tak timbul pape maslah pun kan

Dihah :Terima kasih berkongsi pendapat cuma tadi masa lunch saya habiskan masa dengan
mereka2..mendengar kejadian dan kisah terperinci saya meluahkan juga
ketidakpuasan hati dan menggatakan benda yang berlalu, biarkan sahaja. Saya
memohon maaf kepada mereka kerana rasanya, tak sangka perkara begini terjadi
sebegini .Mudah-mudahan ada sesuatu hikmah di sini, atau sesuatu yang saya rasa
perlu diperbetulkan, post mortem dll. terima kasih .Ape2 berita atau cadangan, sila
kemukakan.terima kasih lagi, Saya yang tidak arif.,


Saya pesan kepada seorang kawan membelikan dahulu sebuah buku karya Ustaz yang popular, saifulislam.com, Hasrizal Abdul Jamil di PWTC (sempena Pesta Buku) Saya belum lagi dapat menjejakkan diri ke PWTC. Melihat tajuk, design dan isinya, saya teruja untuk mengkhatamkan segera.Berbaloi!!

Perbualan di atas terpaksa diedit selepas mendapati terdapat unsur-unsur politik, dan tidak percaya. Perbualan ini dirakam selepas terdapat beberapa insiden berdebar-debar dalam diri Dihah selepas balik Team-Building, atas nama ISLAM dan kefahaman ISLAM, maka ia dirakam, ditanya dan dipersoalkan. Sila fahamkan situasi berkenaan dengan sejelasnya dan jangan meninggalkan isu tanda tanya kepada pihak kami. Harap maklum.

7 ulasan:

  1. Tanpa Nama9/4/08 15:30

    Dear Dihah,
    Kagum akak dgn adik..Akak harap adik dapat usulkan nanti kepada ahli committee yg lain supaya perkara yg sama tak berulang lagi.Suami akak yg mendengar cerita mengucap pjg ttg perkara sebegini yg boleh berlaku antara ahli profesional..mcm budak2 pula perilakunya..kata dia..

    BalasPadam
  2. salam...

    huh, the biggg problem tuh...tapi gaya idup sekarang mengajar masyarakat membawa perkara itu ke sekecil kecil persoalan. Itu ketamadunan barangkali.

    Ehem: dihah, pah mane shoutbox kamu sih? mmg sengaja dihilangkan ekk?

    - anTusufi

    BalasPadam
  3. akak,
    bukan membuka pekung masing-masing. Tapi Hukum is hukum, halal is halal, haram is haram, benda remeh temeh ni kita banyak lupa..bahkan tradisi bagi setiap yang tahu tapi rasa-rasa macam tidak mengapa.(oh, benda kecik kot)...saya orang kecil-kecil sahaja...apatah lagi suara saya dikecewakan..ditertawakan.... "so, dihah next activities nak kena asing lelaki, lelaki, perempuan dan perempuan lah ye...2) hmm, rasanya committee nak highlight benda-benda sensitif ni mcm dah terlalu banyak lah, kenalah setiap kumpulan tu fikir, lelaki n lelaki, perempuan n perempuan...

    dalam fikiran saya, oh gitu ker?saya jumud erk?

    alwatary,
    Kamu sibuk benar dengan cerpen baru ya...alhamdulilah...ketamadunan yang baru bagi mereka...tidak ada apa-apa kesalahan pada mereka....saya benar kecewa...

    ehem: shoutbox memang sengaja dihilangkan...rasa macam tak relevan je...hehehehehehe....

    BalasPadam
  4. Akak pun dah dengar citer ni dari suami (yang terus mc 2 hari sebab sengal kaki - haha!) ..
    Yang lawaknya, "tukang pegang" tu semua yang "alim" nyer kan?
    Tu nama dia mengambil kesempatan dicelah kesempitan... isk isk ...
    memang jadi tanggungjawab committee untuk prevent keadaan ni terjadi.. dan dihah sebagai ahli perlu kuat dan teguh .. orang akan bising macam2.. cakap kita poyo la.. tak up to date la.. tak sporting la... (pengalaman akak mcm tu lah..) pedulikan... dari kita sama menanggung dosa... tak pasal je...

    psst.. suami akak join pegang2 sekali tak? hehehe...

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama14/4/08 00:53

    permasalahan yang berlaku bagi mereka yang jahil..mereka menghalalkan apa yang diharamkan..situasi ini pernah saya alami dan pernah di highlightkan di kalangan comitte tetapi no respon walaupun surau comitte terlibat sekali dalam program tersebut....jawapan yang diberipun memang mendukacitakan....apa2hal buat yang terbaik dan kuatkan ketahanan diri...i'allah Allah sentiasa disisi kamu..salam perjuangan

    BalasPadam
  6. permasalahan yang berlaku bagi mereka yang jahil..mereka menghalalkan apa yang diharamkan..situasi ini pernah saya alami dan pernah di highlightkan di kalangan comitte tetapi no respon walaupun surau comitte terlibat sekali dalam program tersebut....jawapan yang diberipun memang mendukacitakan....apa2hal buat yang terbaik dan kuatkan ketahanan diri...i'allah Allah sentiasa disisi kamu..salam perjuangan

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama8/5/08 06:59

    Selayaknya cinta terindah adalah cinta yang muncul bukan hanya karna makhluk tetapi tumbuh karna Dzat pencipta makhluk. inilah cinta yang tak akan pernah mengeluh karna kekurangan makhluk, tak akan menipis digores waktu melainkan berkembang seiring meningkatnya iman dan ilmu.

    BalasPadam