Pages

29 November 2010

Disember menjejaki - Eksklusif!


Tiba-tiba saya terkenangkan kembali kisah-kisah sebelum perkahwinan antara dirinya. Tersenyum malu pula saya. Mari ketawa tersenyum sipu! Ngeee~~~ Yalah, kerana beberapa hari lagi bulan Disember akan tiba. Bulan perkahwinan paling meriah seluruh Malaysia, amnya!

Di kesempatan ini, untuk sahabiah-sahabiah tersayang, saya dan suami mahu mengucapkan 'Selamat Pengantin Baru.' Beberapa keping kad sudah tiba dan terasa seronok pula sebab kami berdua akan makan nasi minyak lagi! Yeah! Doa Dihah semoga bahagia dan kekal cinta kalian sampai syurga! Berkeluarga sama ertinya menerima hati, diri, jiwa dan keluarga. Belajarlah untuk saling mengenali, menghormati dan paling utama kepercayaan dalam rumah tangga.
Sesekali pasti akan terbit rasa cemburu kepada suami sendiri. Terbit rasa tidak percaya kerana wanita amnya mempunyai perasaan halus untuk meragui setia suaminya. Contohnya, melihat-lihat smsnya secara curi-curi sambil suami sudah berdehem-dehem dan menyambung dengan berkata, "Siapalah mahu sms abang sekarang."

Saya tersengih geli hati lantas menjawab, "Eh, mana ada. Ada habuk di telefon abang. Tolong lapkan. Sekali lagi saya berbohong sunat.

Kami berdua ketawa. Hei, cemburu kena ada ya! Itu pesan saya dalam erti kata lain mesti berjaga-jaga. Paling utama mesti percaya.

Namun suami menyentapkan rasa hati, "Kena percaya pada suami. Sayang kena percaya dan abang juga kena percaya pada sayang!"

Dan sehingga kini, saya sudah jarang memeriksa apatahlagi bertanya soalan-soalan cepu emas seperti, "Berapa orang perempuan dalam kilang abang ya?" Naya sahaja soalan ini akan keluar. Itu cemburu buta namanya. Tidaklah sampai mahu suamiku membilang setiap orang perempuan di dalam kilang tersebut ya. Mari gelak beramai-ramai. Ngee~~~

Paling utama : DOA. Dan sehingga kini, doa selepas solat jemaah yang diaminkan bersama-sama itu paling indah terasa. Paling menjiwai perasaan dan kasih sayang kami. Bersalaman, berciuman pipi dan dahi kemudian memeluk antara satu sama lain (haip, belum kahwin tidak dibolehkan. Ia haram dan sah untuk pasangan yang sudah berkahwin sahaja!)

Dahulu, sebelum mengenali suami - sebenarnya kami belajar bersama-sama di Politeknik tetapi tidak pernah mengenali antara satu sama lain. Peliknya, sahabat-sahabat muslimin suami semuanya saya kenali! Ya Tuhan, memang sudah jodoh kami agaknya.

Penyatuan keluarga dengan singkat dan kata putus diambil. Pantas sungguh masa berlalu. Perkenalan melalui orang tengah itu akhirnya memutuskan kami bertunang dan seterusnya mengikat tali pertunangan.

Perasaan itu dibukakan oleh DIA sebenarnya. Malahan DIA menetapkan hati saya tenang apabila menerima lamaran dari suami. Paling utama, suami sederhana sahaja sikapnya. Tuturnya, senyumnya dan dari pandangan mata ini, suami amat pendiam berbanding saya yang suka bercakap dan membebel-bebel. Namun ia bahagia, dengan ketawa dan air mata.
Itulah pro dan kontranya. Itulah namanya perkahwinan yang memberi erti menerima dan memberi bahagia.

Menjengah satu tahun perkahwinan yang banyak manis dan pahitnya. Mencukupi, suami yang sederhana, memimpin saya sebaiknya dan dia suami yang banyak bersabar dengan karenah seorang 'wanita' seperti saya.

Sungguh, kematangan dalam perhubungan banyak memberikan saya pelajaran. Saya lantas terfikir, sekiranya takut ada kekurangan sepanjang layanan kepada suami.

Oh, ada perasaan halus menjentik naluri ini.

Setahun akan melengkapi dan kini menjejaki.

Nota kaki : Tahniah Suriani dan pasangan, Harith Amlus juga Adik Sara Mashitoh dan pasangannya. Semoga bahagia ke akhir hayat. Kami semua mahu serbu, makan nasi minyak!

3 ulasan:

  1. happy anniversary..semoga bahagia hingga ke syurga...amin!
    :)

    BalasPadam
  2. Teringat balik pada kenangan lama dengan akak...seronok nak dengar celoteh2 akak tu...wana rindu akak....

    BalasPadam