Pages

05 November 2010

Oh, Karambunai!

Tiba-tiba menjadi rindu pada Karambunai, Sabah. Sememangnya saya terkesan dengan tempatnya yang cantik, tenang, mendamaikan untuk kalian bercuti sambil menenangkan fikiran masing-masing.

Dihah pernah ke sana bersama suami. Awal Januari 2010 yang memberikan banyak kenangan manis dan pahit. Manisnya apabila Dihah dan suami menerima sekeping kad cantik mengucapkan 'Selamat Berbulan Madu'. Aiceh..(Ops, terlebih pulak ya). Perjalanan selama dua jam dengan kos menaiki kapal terbang yang murah. Yelah, sekarang Air Asia menjadi keutamaan kepada semua yang mahu berjalan ke serata dunia.
Namun apabila sampai ke Sabah, kos pengangkutan yang tinggi dan cuaca yang panas akan membuatkan anda akan menjadi hitam nanti. He he he.

Makanan memang menyelerakan terutamanya apabila anda pandai memilih untuk ke Pasar malam di Kota Kinabalu. Ikan segar, udang segar yang kesemuanya dipanggang dengan kuah cicah asamnya yang lazat.

Kami duduk di dalam sebuah bilik besar menghadap laut yang ombaknya kuat menghempas pantai. Memang kedengaran dan dengan angin yang memang betul-betul terasa menampar pipi! Adus – Kalau boleh memang kami mahu berlari-lari di atas rumput hijau itu. Bilik kami terus menghadap rumput hijau dengan pokok-pokok tinggi dan laut di hadapannya. Bolehlah keluar berjalan-jalan dan tidak berhadapan dengan bilik orang lain sudah menjadi kredit kepada kami.

Kami berjalan, berlari dan paling penting bergambar bersama. Menikmati sarapan dan pemandangan yang sungguh luar biasa. Subhanallah. Memang cantik dan memang saya suka dengan keadaan di sini. Alhamdulillah, kerana ketika kedatangan kami di sana, tidak banyak pelancong asing kecuali dari Taiwan, Jepun dan beberapa pasangan yang memang sedang berbulan madu. Pelancong dari Negara Barat juga memang ada tetapi tidak memenuhi suasana seperti yang rakan-rakan lain ceritakan. Mungkin ketika itu musim mereka berehat di Negara lain. Ya, mungkin!

Waktu solat di Sabah awal dari Semenanjung. Solat subuh kami jam 5 pagi. Ngeee ~ sudahlah sejuk. Asarnya jam 3 petang dan Maghribnya di sana lebih kurang jam 6 petang. Maka bolehlah bayangkan perubahan waktu solat di sana ya.
Kami sempat juga ke beberapa pulau di Sabah. Seperti Manukan dan Sapi. Kemudian, menjelajah Bandar Kota Kinabalu dan berjalan mencari makanan Islam. Mujur juga kami bertanya kepada penduduk di sana.

Percutian itu memang perlu lebih-lebih lagi untuk merehatkan fikiran, menangkan diri dan selebihnya untuk mendapat ilham baru. Memang saya akui, sekarang sudah lama tidak bercuti dan memang sudah banyak tekanan yang perlu dilemparkan jauh-jauh. Aduh – streessssss. Kerja! Penulisan! Kawasan sekeliling dan berbagai lagi.

Sambil tengok gambar yang dihidangkan di dalam blog ini sambil itu bolehlah mengharap ke sana kali kedua. Ngeee~~

3 ulasan:

1. dihah,sy pun rindukan karambunai...mmg nyaman...tp x tau bila nak p lg,tmbh keadaan tidak mengizinkan sekarang ini.. :)

BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

3. salam marlina,

Ya, terasa nyaman sehingga terkenang-kenang. tahniah ya untuk berita yang itu. Alhamdulillah, amin2. :)