Pages

22 Jun 2011

Gerimis hati.

DSCN0528




Anak along Fais. Ismahani namanya. Macam anak Jepun!







Cerita terbaharu penulisan saya? Makin merundum rasanya. Makin malas dan makin menyepi. Memang ada proposal saya layangkan. Juga beberapa manuskrip yang sudah menjangkau ke berbelas-belas bab.

Terhenti akhirnya. Entah kenapa. Semangat itu entah kenapa melayang-layang pergi.

Tetapi InsyaAllah, jadual akan padat selepas novel ketiga saya diumumkan di blog ini nanti. Semangat akan kembali ke kemuncak selepas novel ini saya tatap sendiri. Betul atau tidak, berbalik kembali kepada mood saya sebenarnya. Entahlah mengapa malas. Malas dan malas menulis sekarang ini! Sebenarnya saya juga tak sabar menanti kaver novel ketiga dan mengetahui tarikh terbitnya. Mahu loncat-loncat dan peluk buku baharu saya! Yeay!Apa-apapun, saya masih menanti akan ketabahan editor yang bertungkus lumus menyiapkan manuskrip, menyelesaikan pilihan kaver dan apa-apa juga berkenaan soal penerbitan.


Perlu kita fahami, editor seperti kita juga. Perlu masa dan ruang untuk menyelesaikan perkara berkenaan penerbitan. Editor banyak manuskrip lain yang perlu mereka lunasi juga. Jangan risau jika ada kawan-kawan lain yang mahu menulis dan rasa terbantut kerana menanti proposal dari editor yang tak muncul-muncul lagi. Setujukah atau tidak setuju. Paling tidak, cubalah emel atau berym dengan baik. Insya-Allah, mereka akan melayani kalian dengan mesra. Fikir yang positif ya!

Oh ya, blog ini bertukar wajah lagi. Lebih ceria dan lebih meyakinkan saya. Memang saya cepat jemu orangnya dan akhirnya saya berjaya membuat header blog sendiri dengan bantuan Photoscape. Cantik bukan? Cheh, perasan sendiri!

Sekarang juga mood memasak saya cukup tinggi. Segala macam apam, kek cawan, mapin dan menjadi chep pula ya saya! Ya, mungkin kerana kadang-kadang bosan dengan jadual harian saya. Mungkin kerana menulis sudah tidak rajin lagi dan akhirnya saya panjangkan jemari saya pula untuk memasak. Memang menggembirakan diri. Lagi-lagi kerana terasa benar sunyi diri ini. Bukan sunyi tidak berteman, tetapi seperti biasa, bila sudah berkahwin mencecah ke angka 1 tahun 6 bulan, tanpa ada baby..cukup benar terasa sunyi ! Mentelah lagi kawan-kawan yang berkahwin semua sudah ada baby. Tak rasa ada air mata mengalir ni? Eceh! Bak kata Aiman, ..touching! touching ! Paling sedihlah, bila jiran-jiran, makcik-makcik saudara sibuk bertanya. Kata A lah, B lah…berapa bulan lah? Aik?

Ketika itu juga saya rasa sangat oren! Sangat merah! Sangat hitam !

Hidup perlu diteruskan, kaki harus terus melangkah dan langit akan terus berwarna kebiru-biruan untuk memayungkan hati dan jiwa saya. Dan angin akan terus menjadi kawan dan teman sejati saya. Burung camar akan terus terbang tinggi membelah awan! Tawakal tika dan saat ini memang mencengkam dan terasa sayu saat-saat memikirkan, mungkin ini tandanya, Allah SWT sayangkan kami. Maka ujian ini tanda Allah SWT ingatkan kami.

Sungguh, dalam ketawa sebenarnya banyak rasa hati dan jiwa saya sedang berkelana. Jauh dan jauh di sudut hati ini, banyak gerimis melanda!

Gerimis terus membisik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan