Pages

20 Jun 2011

Muffin coklat cip yummy!

Muffin coklat chip yang yummy!

Alhamdulillah, akhirnya berjaya saya sudahkan membuat muffin gebu macam pipi saya.
Suka ya rabbi! Rasa mahu melompat-lompat peluk encik abang. Ops !

Mesti ramai yang tertanya-tanya, apa sudah jadi dengan saya ? Kenapa asyik membuat muffin? Kenapa mesti kuih apam? Kenapa? Kenapa? Adakah saya sudah beralih genre? Menjadi chef? Oh….tidak..tidak!

Semua ini berlaku secara tidak sengaja sebenarnya. Oven elektrik sudah dapat percuma dari adinda Fared, bakat yang ada terpendam baik jangan dipendam-pendam ! Iya tak ? Iya tak ? Eceh ! Juga saya mahu sesuatu perubahan dalam jadual waktu saya. Juga kerana tak mahu pemakanan suami dan saya sama sahaja menunya. Sebagai seorang isteri amnya, kita kena sentiasa perbaiki menu, merubah masakan agar suami suka dan sa…sa…sayang dengan kita. Sebab isteri mesti pandai masak ! Betul bukan tulisan saya ini ? Saya tak mahu encik abang jemu! Kadang-kadang saya macam bosan duduk terperap apabila tidak menulis.



Maka sebab itu fikiran ini sentiasa ligat berfikir! Sentiasa mahu ada sesuatu yang tidak membosankan dalam jadual waktu saya. Maka, lebih baik saya memasak dan sekurang-kurangnya berpeluh juga saya bila berada di dapur. Seronok o….siapa kata masak itu bosan! Macam emak saya, main campak-campak sahaja bila masak! Hasilnya jangan dikatalah! Mabeleessss!

Okey, ini hasilnya semalam. Muffin coklat yang saya buat pada hari Sabtu tak menjadi sangat. Kemudian, dengan tak berputus asa, saya membikin lagi muffin baharu semalam. Coklat cip yang membikin jiwa raga saya sungguh menggiurkan!

Ini dia muffinnya! Coklat yang cair di dalam mulut! Memang terbaiklah !


mapin coklat chip


Resipi :
Sumber : Kak Izah Daut

2 cawan tepung superfine
1/3 cawan gula perang
1/3 cawan gula
2 sudu kecil serbuk penaik
Sedikit garam
2/3 cawan susu segar
½ cawan mentega
2 biji telur
Sedikit esen vanilla
1 paket coklat chip
Coklat urai untuk hiasan

Cara-cara :

1. Tepung, serbuk penaik diayak.. Campurkan bahan dengan gula dan garam.
2. Susu, telur, mentega dan esen vanilla dimesin. *blender. Dihah tak gunapun pemukul atau whisk
3. Campurkan bahan dan gaul rata. Kemudian masukkan coklat cip.
4. Sedia dimasuk ke dalam acuan dan bakar dengan suhu 175 ‘c selama 20 minit.

Oh ya, ada lebih kurang 27 biji untuk mapin terbaik ini! Yeah!

4 ulasan:

  1. tq sudi cube.. ooo ini blog nyerrrr.. hehe.. tu la kan, bila sekali dah menjadi muffin ni...emm mulala nak try muffin yang lenlain lagi. try muffin yang ada letak yogurt pulak. sedap!!

    BalasPadam
  2. sodappnyerr makk.. ehehe

    BalasPadam
  3. salam ziarah dan kenal...

    BalasPadam
  4. betul lah kak izzah.rasa macam hari-hari mahu duduk depan oven tu!

    memang sedap ni en me. :)

    salam ziarah dan kenal kak norlie.

    BalasPadam