Pages

12 Ogos 2011

Nasi tomato merah

DSC03560




Gambar di atas, nasi tomato yang saya janjikan mahu kongsi resipinya. Senang membuatnya dan amat sedap! Boleh ditambah dan dinikmati dengan ayam masak merah ya kawan-kawan.




Blog ni sudah menjadi seperti blog resipi pulak ya? Bukan selalu, lagi-lagi mood sekarang memang ke arah genre masakan. Jadinya apa yang saya memasak boleh sahaja dikongsikan dan silalah cuba ya kawan-kawan. Manalah tahu teringin makan ke, teringin mencuba ke. Saya alu-alukan copy paste resipi saya. Tetapi gambar eloklah dicreditkan pada blog ini ya.

Okey, saya mahu bercerita mengenai manuskrip saya. Novel ke empat masih ditukangi. Entah bila mahu siapnya, Ya Rabbi! Kemudian belum siap novel keempat, dua proposal saya layangkan dan masih menanti khabar beritanya. Mudah-mudahan diterima walau saya dimaklumkan novel humor saya ada masalah dengan tajuknya. Maka, 16 tajuk sudah saya layangkan. Makanya – doa dan berharap! Editor sudah berpesan, jangan patah semangat dan dia akan membantu mengusahakan projek kali ini. Oh – editor memang membuat saya berdiri dengan tabahnya sekarang ini. Terima kasih banyak-banyak Faizah. *banyak yang saya belajar dari editor ini sebenarnya. Yang pasti, saya doakan kebaikan dan kebahagiaan semua yang banyak membantu saya.

Eh, terover tulis pula rasanya. Ingat mahu kongsi resipi. Sudah panjang pula menaipnya. Excited pula bercerita mengenai manuskrip saya! Eceh!

Okey, mari semak resipi ya.

Nasi tomato.



Oleh: Chep Dihah


sumber : Chef Henieliza.

3 cawan beras
4 cawan air
½ cawan susu cair
4 sudu besar sos tomato. *chep dihah guna tomato puree.
2 buah tomato dipotong dadu.
2 batang serai
Daun pandan
Garam

Bahan tumis

2 sudu mentega.
Bawang besar *dihiris halus
Bawang putih *dihirs halus
Halia *dihiris halus
Sedikit kulit kayu manis
Sedikit bunga lawang
Sedikit buah pelaga
Sedikit bunga cengkih

Cara-cara

1. Basuh beras dan rendamkan 15 minit. Toskan beras dan masuk ke dalam periuk nasi.
2. Masukkan tomato, air, susu, sos tomato, garam, serai yang diketuk dan daun pandan, Masak seperti memasak nasi biasa.
3. Tumiskan semua bahan-bahan penumis dan masukkan di dalam periuk nasi tadi. Kacau nasi dan pastikan sebati.
4. Nasi siap dan bolehlah dhias dengan daun bawang atau daun sup.

Saya ambil resipi ini dari buku masakan oleh Chef Hanielieza yang diterbitkan oleh PTS. Saya ubah suai cara memasak mengikut citarasa sendiri. Derhaka namanya. Saya tumis bahan penumis di atas dan masukkan penumis di dalam nasi yang sedang mendidih. Ngeee….

Senang bagai bukan? Juga amat sedap dengan ayam masak merah hasil tangan saya. Cheh!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan