Pages

12 Disember 2011

Mr Pai Epal 11

"Semoga Mr Pai Epal sedikit sebanyak melantunkan rasa 'sesuatu', rasa 'pengorbanan' dan 'pelajaran' kepada saya sendiri. Insya-Allah, semoga yang baik-baik itu terus dikongsikan bersama semua. Mohon maaf seandainya, plot sambungan kali ini tidak memuaskan hati peminat 'Mr Pai Epal'. Tapi, moga ada manfaat! Senyum comel-comel okey?




lee-min-ho-wallpaper






Bila hati kata sayang dan bila hati sudah mula kata cinta pada dia. Maka, hari-hari indah lantas bermula dalam setiap saat, detik dan waktu dalam hidupku. Kata pujangga selalu berkata bahawa cinta itu buta. Cinta juga bisa membunuh jiwa dan nafsu jika tidak diperikan dengan perkara baik-baik belaka.

Ceh, pandai bermadah pula aku! Pandai melantunkan rasa pula. Iyalahkan, semenjak selalu sahaja Encik Izz Amir atau nama gelarannya, ‘Mr pai epal’ itu mengusik-usik dan selalu buat pipiku menjadi merah-merah pink . Mana boleh juga aku menafikan rasa hati, jiwa, jantung, paru-paru dan pankreasku ini dari selalu berdebar-debar tatkala menyebut nama dia. Jiwangnya kau, Yaya ! Ceh !

Bila lihat matahari yang menyinar, aku akan sentiasa tersenyum. Bila tiba malam aku akan nantikan bintang dan bulan dan akan mendongak melihat langit yang terbentang luas. Akukah bulan dan bintang kepadanya ? Akukah matahari yang memancar terang untuknya setiap hari ? Bukankah si dia mengaku secara terang-terangan kepadaku beberapa hari yang lepas bahawa aku ini bulan, bintang dan mataharinya. Nasib baik dia tidak sebut awan, langit, rumput, planet Pluto, planet Zuhal dan bumi! Kalau habis semua jadi madah pujangga si dia, serius I kena penyakit angau you! Oh ya, epal hijau yang turut menjadi salah satu koleksi peribadi itu juga sudah naik kering mengecil sahaja. Kecut sudah bentuk fizikalnya. Ala, kasihannya. Kalaulah aku tahu mengawetkannya, alangkah bagusnya kan ?

Malam ini - Aku dan Fatin, terbaring di halaman rumah. Lebih kurang dekat dengan kolam ikan yang arwah abah buatkan dahulu. Kami melihat pekat malam dan berbual bersama. Saat berdua-duaan dengan Fatin amat menyeronokkan. Dan ibu kami dudukkan di kerusi berwarna putih berdekatan dengan kami di bawah payung gergasi. Kami bertiga berembun bersama. Iya, sebenarnya, rentak jantung dan proses paru-paruku masih belum stabil atas sebab ‘dia’. Masih belum mampu senafas dengan baik. Ajaib sungguh penangan dia, ya? Tetapi aku sembunyikan diam-diam dalam hati. Tidak mahu Fatin gelakkan aku lagi!

Tetapi kata-kata ibu selepas aku keluar dari hospital memberi banyak makna mendalam kepada diriku. Bagai dihiris-hiris hatiku.

“Cinta itu nyawa, Yaya! Dia sungguh-sungguh betul melihat Yaya. Dua hari Yaya di hospital, dua hari tulah dia datang ambil bu dan Fatin ke hospital. Beli itulah, beli inilah. Bil-bil rawatan, dia yang tanggungnya. Bu pula rasa segan pula dengan dia, Yaya!”

“Eh, Yaya tak kata Yaya suka dia pun, bu! Mana Yaya nak tahu dia yang datang, buat itu ini semua!” aku pandang ibu yang mengunyah cucur kentang dibuat Fatin. Kak Hamidah sudah selesai mengemas dan memasak untuk hari ini. Sudahpun dia pulang dengan membawa bekal cucur kentang ‘power’ Fatin. Kami bernasib baik, Kak Hamidah sudi membantu ibu sekiranya kami tiada di rumah. Hari siang ibu akan dipenuhinya bersama Kak Hamidah di rumah. Adakala jika Kak Hamidah ikuti kuliah agama di masjid atau surau berdekatan, maka ibu akan turut serta sekali. Ibu boleh sahaja mengajar agama kerana dahulu ibu adalah seorang ustazah. Lantas atas sebab ibu buta ibu mengajar sahaja asas-asas fardhu ain kepada kelas golongan kurang upaya. Ibu katanya, tetap mahu membantu aku mencari pendapatan keluarga. Sekarang, kitab al-quran khas untuk orang-orang buta sudah menjadi kawan rapat ibu. Semangat ibu itu sebenarnya harus aku contohi!

Aku kagum dengan ibu! Dan aku harus hormati apa juga kata ibu! Bukankah syurga itu di bawah telapak kaki ibu ?

“Ibu makan garam terlebih dulu dari Yaya! Walau mata ibu tak nampak Yaya dan si ‘Mr pai epal’ tu.”

Aik? Ibu pun pandai sebut mr pai epal? Ini mesti Fatin yang pecahkan rahsia. Pasti Fatin akan buat hikayat cinta dan bercerita dari A sampai ke Z kepada ibu. Aku telan air liur.

“Tapi lelaki yang akan jadi suri Yaya, ibu rasa biar cukup agamanya. Biar baik hubungannya dengan Tuhan. Yaya kena tengok betul-betul ya! Solat, agama dan sikapnya. Ibu tak mahu anak ibu nanti kelak menyesal memilih teman hidup. Mata hati ibu nampak tau!” ibu senyum meleret. Penuh bermakna dengan teguran. Wajah ibu sudah aku tahu maksudnya. Wajah dengan keputusan yang satu itu iaitu, tidak! Namun aku tidak pasti sepanjang dua hari berlalu, apa yang ibu nampak melalui mata hatinya. Aku pelik dan hairan. Adakah ibu marah dengan sikap keterlaluan lelaki itu yang selalu datang ke hospital. Adakah sikap baiknya itu tidak disenangi ibu?

Ya, aku sendiri dengar dengan telingaku bila ibu berpesan dengan dia, “Terima kasih ya Izz Amir, tolong tenggokkan anak makcik ni. Bilnya, makannya. Semoga Allah sahaja membalas budi baik kamu.”

“Sama-sama makcik.”

“Tapi kami ni sebatang kara saja. Ibu cuma ada Yaya dan Fatin sahaja dalam dunia ni. Dialah berdua suka dan duka makcik. Kalau mahu Yaya betul-betul, berkawan dahulu ya! Ambil masa fikir elok-elok. ”

Aku segera mengangkat wajah, memandang lelaki dan seraut wajahnya yang redup itu. Kami berdua berpandangan dan dia masih memberikan senyumannya yang mahal itu untuk aku. Akhirnya dia pergi begitu sahaja selepas mengucapkan terima kasih kepada ibu dan Fatin tanpa mempedulikan aku. Dia pergi begitu sahaja! Tanpa memberikan senyumannya seperti biasa. Namun, dari tepi tingkap aku dapat melihat dia memandang dan mengangkat tangannya ke arah aku untuk membuat panggilan telefon. Ah –aku tersenyum berbunga-bunga. Paru-paru seakan bernafas kembali. Adakah Izz Amir kecil hati dengan apa yang ibu katakan?

Dan aku memandang Fatin yang sedang berbaring di sebelahku. Kata ibu itu apakah pengertiannya? Kata-kata ibu kepadanya itu, apakah maksud sebenarnya?

“Kalau kak long juga jatuh cinta dengan dia, bagaimana ya, Fatin?”

Fatin menyengih lagi. Matanya memandang langit yang terbentang luas.

“Apa yang dia buat sampai bu bagi jawapan yang tak menyedapkan hati kak long ya Fatin?” aku bertanya lagi.

Fatin diam. Aku lantas bangun dan bersila memandang Fatin yang masih tidak memberikan reaksi. Tikar yang kami hamparkan memang sesuai sekali dijadikan pengganti tilam. Jika mahu tidur di laman sampai ke pagi pun boleh sebenarnya.

“Jawablah, Fatin!” aku pandang adikku.

Tersengih menampakkan giginya, “Eh, bu mana ada kata apa-apa dekat dia. Dia saja yang macam-macam usik itu ini. Tapi sebab dia anak orang kaya kot! Iyalah kan, bu mesti rasa terhutang budi dengan dia. Bayarkan bil hospital, hari-hari tengok kak long. Tapi…”

Aku gigit bibir. Memandang Fatin sehingga tembus ke rumput. “Tapi apa?”

“Bu kata eloklah berkawan saja dulu. Kenal hati budi masing-masing. Jangan bercinta ikut nafsu macam budak-budak sekarang ni. Bu kan jenis tak suka lelaki yang kaya raya ni! Semenjak pak su dan mak su bercerai berai. Habis semua keturunan orang kaya raya ditolak tepi keluarga ibu. Kak long pun sendiri dengar apa yang ibu pesan dekat mr pai epal tu, kan ? ”

“Tu pak su dengan mak su. Ni kak long dengan abang Izz Amir ! ”

“Wah-wah ! sudah berabang-abang nampak ? ” Fatin ketawa mengekek. Aku tersengih, cuba berlagak biasa. Tetapi hanya hati sahaja yang tahu. Sudah dua puluh SMS lelaki itu tidak aku balas. 10 panggilan tidak berjawab selepas aku keluar dari hospital.

“Tu hormat namanya!” aku membaringkan diri kembali. Sudahlah baru saja baik dari demam. Ini berembun di tengah malam, bukankah memudaratkan kesihatan diri, Yaya ?

Eleh ! Kalau dah suka tu, lautan api akan direnangi, kak long ! Bintang di langit pun akan cuba dipetik !” Fatin tersengih lagi sekali.

“Apa yang ibu risaukan tentang dia, ya ? ” aku masih berfikir lagi. Bertanya diri sendiri mengenai apa yang ibu maksudkan dalam perbualan kami semalam. Fikiranku terlebih-lebih kusut pula !

“Berkawanlah sahaja. Jika ada jodoh, adalah ! Tapi kak long pun tahu bukan, ibu pantang kita melebih-lebih dalam bercinta. Kita ada agama dan adat. Nek Pa pun kalau tahu ada lelaki nak kan kita , mesti disuruh bawa ke kampung. Mahu ditengok tabiat perangainya dan agamanya. Cucu nek Pa mesti berkahwin dengan lelaki yang ada agamanya. Baik budinya. Jangan entah-entah depan kita dia kata sayang, belakang kita ada perempuan lain. Kes naya tu, kak long!”

Aku terkedu dengan penjelasan dari Fatin yang agak berguna dalam soal nasihat menasihati ini. Fatin memang dipercayai dalam banyak segi. Dari segi bijak pandai memang Fatin menguasai segalanya. Dia pun sekarang beberapa bulan lagi akan tamat Ijazahnya. Pelajar terbaik sekolah Sri Puteri memang cemerlang gemilang belaka. Tumpang bangga dengan adik kesayanganku ini.

Malam pekat itu kami segera tinggalkan selepas ibu memberi isyarat mengetuk tongkatnya.

Tetapi, sumpah! Ya, aku berani bersumpah. Dalam setiap saat aku sedang mengangkat wuduk, sedang bersimpuh membaca al-quran selepas pulang dari kerja di stesen minyak dan ketika aku di atas katil mahu melelapkan mata, hanya wajahnya yang sentiasa menjadi gangguan dan igauanku. Adakala kusyukku terbatas dengan gangguan-gangguan dari lelaki itu. Senyumannya, usikannya dan kenangan indah di atas bukit itu benar-benar mengganggu segala kawalan jantungku.

Air mata akan mengalir dengan sendirinya. Tanpa malu dan tanpa arahan sesiapa. Aku tidak mampu mengawal rasa ini semenjak beberapa hari selepas aku demam. Aku tidak dapat mengawal sebak yang aku tahankan bila aku berada di hadapan ibu. Meski ibu tidak nampak tetapi air mata ini perlahan lagi menjadi teman. Adakah kerana cinta sahaja mencukupi untuk aku melupakan ibu di depanku ini?

Adakah ibu tidak sukakan dia ? Tidak sukakan sikapnyakah ?

Dan ketika aku selesai bersolat di ruang bilik, Fatin masuk ke dalam bilikku dan menyentuh lembut bahuku yang tidak bergerak di atas sejadah. Aku lantas menoleh dan pantas memeluk Fatin kuat-kuat, “Ya, kak long tahu ibu tak sukakan dia. Tapi kak long berani bersumpah yang kak long sudah sukakan dia dan jatuh cinta dengan dia. Salahkah kak long jika kak long ada rasa sebegini rupa seperti gadis-gadis lain, Fatin?” air mata melebat. Membasahi telekung yang aku pakai.

“Kita tak sama macam orang lain kak long. Kita hanya ada rumah ni sahaja.”

“Tapi kita ada hati dan kita ada jiwa yang berperasaan.” Jawabku dengan teresak-esak. Susahkah untuk ibu faham mengenai hati anaknya ini dan menolak ego kerana hanya lelaki itu ‘kaya’? Atau adakah sebab lain yang aku tidak tahu?

“Kita hanya ada ibu dalam dunia ni kak long. Ibulah segala-galanya. Fatin pasti, ibu akan faham nanti. Tetapi sekarang, ibu pastinya lebih selesa kita belajar dan kejar cita-cita! Arwah abah mahu kak long sambung belajar kan? Fatin yakin, ibu ada sebabnya.”

Apa sebenarnya yang berlaku kepada aku saat ini? Apa yang telah lelaki itu berikan, sehingga namanya, wajahnya, senyumannya sentiasa menggoda aku. Ya, untuk pertama kali, dalam tempoh 23 tahun, aku telah jatuh cinta. Untuk tempoh ini juga, telah banyak kali namanya aku sebut. Banyak kali juga wajahnya terbayang-bayang! Esak tangisku lantas berpanjangan sehingga Fatin mengambil telefonku dan membawa ke dalam biliknya. Aku tidak tahu apa yang akan Fatin bualkan dengan lelaki itu. Serius, aku tidak mampu menjawab telefon dan SMS darinya.

Malam terus gelap.

Dingin.

Aku tarik selimutku sehingga ke dada. Mata aku pejamkan walau sebenarnya aku belum mampu untuk tidur dengan nyenyak. Dan dahiku tiba-tiba disentuh seseorang. Aku buka mataku yang membengkak kerana kesan tangisan. Ibu. Ibu sedang duduk bersebelahan denganku kini.

Aku buka mataku perlahan-lahan. Ibu memanggil aku dengan suaranya yang menyentuh rasa hati, “Kak long ? Kak long belum tidur lagi ? ”

Aku bangun membetulkan gebar dan kedudukanku. Ibu selalunya akan memanggilku dengan nama Yaya, tetapi malam ini ibu menggunakan gelaranku dalam keluarga iaitu, ‘kak long’. Aku pasti perbincangan ini serius! Serius untuk ibu dan aku.

Perlahan-lahan aku menyusun bicara, “Belum bu. Kak long belum mengantuk.”

“Ibu nak cakap sikit dengan kak long, boleh?” nada suara ibu perlahan tetapi menghantar debaran paling dahsyat kala ini.

Bilik samar-samar dengan cahaya lampu dari luar. Aku tatap wajah ibu yang tersayang.
“ Boleh bu. Cakaplah apa sahaja.” Aku menelan air liur

“Izz Amir tu betulkah sukakan anak ibu ni ? ”

Aku terdiam. Desah nafas kami berdua yang berlawan sekarang ini. Sekali lagi aku memandang ibu yang redup wajahnya. “Yaya tak pastilah bu!”

Ibu tersenyum dan aku mengambil jemari ibu. Lantas berpautan. “Tapi Izz Amir kata, dia sukakan Yaya. Kenapa kak long nak bohong dengan ibu ya ? ”

Rasa macam ada bom atom jatuh atas kepalaku. Anak ibu memang tidak pandai simpan rahsia, kan? Anak ibu sekarang sudah jadi macam patung bernyawa sahaja. Aku tersengih tiba-tiba. Melawan rasa hati. Bila lelaki itu mengaku dengan ibu? Ah, sudah! Kes parah!

Lantas aku peluk ibu seeratnya, “Yaya tahu, Yaya salah, bu!” ada air mata mengalir tiba-tiba. Hangat membasahi bahu ibu. Aku lantas dipeluk dan rambutku diusap-usap. Aku sedih, aku terharu.

“Ibu takut jika anak ibu bercinta kelak, akan lalaikan kak long. Kak longlah segala-galanya bagi ibu. Kita ada peraturan hidup yang Islam gariskan. Ibu juga tak larang kak long berkawan dengan sesiapun. Cinta itu fitrah, kak long. Ibu tak pernah asingkan perkara tu kepada anak-anak ibu. Yaya tak pernah salah. Cinta tu kan fitrah ! Tapi ibu yakin anak ibu akan kawal rasa itu!”

“Tapi… ” aku terdiam. Ibu masih memeluk tubuhku.

“ Tak ada tapi-tapi dah. Anak ibu ni kalau sekali orang lelaki pujuk dan kacau selalu, cepat sahaja dia terpikat ! Izz Amir main-main sahaja ! ”Ibu mengulas terlebih dahulu.

Aku pantas memandang wajah ibu. Dengan tepat dan cepat aku meluahkan rasa hatiku, “Yaya sudah sayangkan dia bu ! Sumpah bu ! Yaya rasa sesuatu ! ”

Pantas aku menarik tangan ibu dan meletakkan jemari ibu ke dadaku. Aku pandang ibu dengan air mata yang mengalir-ngalir. Andai ada abah sekarang ini, adakah abah boleh menerima rasa hatiku ini ? Jantungku berdegup terus laju. Mataku lantas terpandangkan senyumannya. Aku pejam mataku. Sekali lagi air mataku tumpah. Kerana dia dan kerana ibu di hadapanku kini. Aku mahu ibu memahami rasa hatiku sekarang ini. Anak ibu sudah dewasa ! Aku mahu ibu mendengar degupan jantung yang semakin hebat berdegup.

Degupan yang penuh luar biasa!

“Kita berbeza dengan mereka ! Kak long harus kejar cita-cita dahulu. Bila-bila masa sahaja kita akan perolehi cinta kelak.” Ibu menolak lembut jemariku. Merapatkan kembali jemari terus ke dadaku. Seolah-olah ibu tidak mahu mendengar isi hatiku. Mengapa ibu berubah seratus peratus kala ini ?

Aku terkebil-kebil. Memandang ibu yang berubah wajahnya.

“Jangan ikut kata nafsu, sayang ! ”

Angin dingin lantas membalut tubuhku. Aku pandang ibu yang keras wajahnya. Yang bila ibu kata A akan A lah jawabnya. Bila ibu kata B maka B lah jawabnya.

“Ibu tak suka kak long berkawan baik dengan dia!” suara ibu bergema lagi. Hangat! Ada air mata hangat tumpah dan mengalir-ngalir. Ibu tidak akan sama seperti arwah abah. Ibu yang kontra sikap dan sifatnya.

Aku terpempan lagi. Dan ibu lantas bangun bersama tongkatnya menuju ke pintu. Tanpa mendengar apa jawapan dariku. Apa juga kemahuanku kala ini tidak akan menjadi nyata.

Antara ibu dan antara dia. Antara cita-cita dan juga cinta! Antara agama dan juga rasa hati !

Noktah.

Jam,waktu dan saat yang terus berlalu, air mata kembali menemani. Kembali menjadi teman di saat ini. Aku tidak pasti sampai bila harus keadaan aku. Semangat entah hilang ke mana. Jiwa melayang pergi jauh di bawa angin. Ia berlalu bersama kedinginan yang suram.

Ibu, kalau kelak dia juga yang Allah izinkan bercinta dalam hati anak ibu ini, Yaya pohon ibu izinkan dan restukan. Ibu, kalau kelak dia juga yang Allah izinkan bertakhta dalam jiwa anak ibu ini, Yaya pohon ibu berikan kekuatan. Ibu, andai Yaya tidak cukup bekalan juga untuk mengawal rasa cinta ini, Yaya pohon ibu beri sedikit teguran. Berilah sedikit bahagia itu untuk Yaya, ibu.

Sungguh ibu, Yaya sayangkan dia.

Sungguh ibu, Yaya cintakan dia.

Salahkan Yaya jatuh cinta dengan lelaki bermata redup itu? Salahkah Yaya, ibu?

Dan kenangan di atas bukit indah itu semakin datang lagi! Ketika kami berdua berdiri dan sama-sama melihat bintang dan bulan. Senyuman, usikan, jelingan dan suaranya kembali bergema-gema.

‘Cik Yaya sayang!’

‘Cik Yaya sayang!’

Suaranya terus melantun-lantun lagi! Bodohkan aku?

+Yaya, jangan menangis Yaya! Bukankah Yaya ni kuat semangatnya dan sentiasa tersenyum?
-…..
+Yaya, janganlah macam ni, Yaya! Kesat air mata dan tidur, esokkan Yaya kerja.
-……
+Yaya…kalau Yaya begini hari-hari, nanti Yaya sakit. Yaya tak kasihankan ibu dan Fatin ke ?
- Sob sob..Yaya sedih. Yaya tak ada kawan. Semenjak dia ada, dialah kawan Yaya. Dialah kawan yang tolong Yaya betulkan skuter Yaya. Dialah juga yang belanja Yaya makan Pizza Hut. Dia selalu sebut dia sayangkan Yaya, sayangkan Yaya! Dan dia gilakan Yaya. Dia selalu buat Yaya tersenyum geli hati.
+Saya pun sedih ni. Sob Sob. Awak, janganlah menangis. Kalau air mata awak mengalir, air mata saya pun sama-sama mahu mengalir. Sudahlah ya! Mari kita tidur!
-Tapi saya sedihlah awak. Ibu..ibu kata, ibu tak suka Yaya berkawan rapat dengan dia!
+Berkawan sahaja dulu, okey? Mana tahu nanti ibu suka kan dia? Sudah, mari kita tidur!

Pintu bilikku ditolak. Fatin berdiri dengan senyuman. Cahaya dari luar sudah jelas menampakkan susuk tubuhnya. Ah, baru saja mahu feeling-feeling mimpikan mr pai epal itu, dia kacau daun pula!

“Kak long, ambillah telefon ni. Kasihan betul dia. Sampai lenguh Fatin balas sms dan jawab telefon. Penatlah melayan dia ni. Cik Yaya sayang, cik Yaya sayang, cik Yaya sayang!”

Aku terkedu. Fatin meluru dan meletakkan telefon nokia paling tahan di dunia itu di meja kecil bersebelahan katilku. Lampu tidur segera menjadi teman mata dan melihat telefon itu berdering sekali lagi. Tubuh Fatin sekejapan menghilang. Gebar sudah separuh hidung. Mataku terkebil-kebil. Eeee, dia telefon aku lagi?

Aku tolak gebar dengan laju! Lantas tanganku dengan pantas bagai lipas terbang mendapatkan telefon berkenaan. Aku sengih lagi.

“Cik Yaya sayang?” sapanya bila aku meletakkan telefon di telinga. Aku tersengih lagi. Haih, tadi muka monyok lapan belas, ini boleh tersengih sampai lenguh bibir!

“Ya!” berdebar-debar.

“Dah sihat tak ni?”

“Sihat. Esok kena kerja semula.”

“Oh, awak kerja kuat sangat agaknya. Sampai demam panas. Risau saya!” suara dia kini membunuh sistem pencernaan. Kentut pun boleh terbantut terkejut kerana suaranya. Aku tersengih lagi. Seronoknya rasa seperti melihat ultraman mengalahkah raksasa yang bermuka hodoh!

“Demam sikit saja. Saya okey.” Jawabku perlahan.

“Okey, tidurlah ya. Jaga diri elok-elok. Awak jangan lupa makan ubat. Nanti nak kerja kuat banyak tempat.” Suara dia tiba-tiba perlahan.

Aku jadi sebak tiba-tiba. Dia baik, terlalu baik saat ini! Sama seperti arwah abah ketika aku demam panas dan disuruh makan ubat banyak-banyak. Arahannya sama seperti arwah abah.

“Iyalah, saya tahu ibu tak berapa suka saya nak berkawan dengan awak. Tapi kalau saya ikhlas nak berkawan pun, awak sudi ya?” suaranya perlahan lagi.

Menyebakkan naluri. Tadi, aku boleh tersengih suka hati. Kini aku rasa bersalah dengan setiap lontaran permintaannya. Aku diam mendengar bait kata-katanya.

“Saya tahu saya bukan lelaki yang baik. Tapi kalau saya temui gadis sebaik awak, saya yakin saya boleh jadi baik macam awak. Saya mengaku, saya bukan lelaki yang bersolat sempurna seperti yang ibu katakan dan pinta. Tapi saya boleh belajar…” nadanya sayu di hujung telefon. Air mataku mengalir lagi dan lagi.

Dia menambah lagi, “Ibu kata, lelaki yang akan mengahwini dan berkawan dengan awak, harus baik dan sentiasa sempurna agamanya. Solatnya juga perlu lengkap. Saya akui saya tak sebaik yang ibu mahukan. Sebab tu ibu pesan banyak kali juga dengan saya, suruh saya berfikir untuk berkawan dengan awak.”

Aku tidak pernah mengenalinya dengan lebih rapat. Cukuplah beberapa pertemuan yang aku rasakan serba sedikit mendekatkan kami berdua. Dia lelaki yang tiba-tiba menawarkan persahabatan dan senyuman dalam kehidupanku. Dan kini, kerana dia air mataku mengalir terlalu laju dan terlalu mudah keluar dari kelopak mata bundar ini.

“Cik Yaya sayang, Fatin ada beritahu saya dan cerita saya macam-macam tadi. Tapi, kalau saya nak berkawan dengan awak dari jauh pun boleh ya?” suaranya tersekat-sekat. Eh, dia touching ke?

“Saya minta maaf jika ibu kecilkan hati tuan. Saya minta maaf.” Itu sahaja perkataan yang boleh dari bibirku. Aku kesat air mata yang mengalir. Apa agaknya yang ibu berbual dengannya? Fikiranku kusut tiba-tiba!

“Boleh ya kalau saya tetap mahu berkawan dengan awak, cik Yaya sayang? Awak tak akan menolak dan marah ya?” tanyanya sekali lagi.

Aku angguk mengiyakan, “Ya, boleh. Saya boleh berkawan dengan sesiapa sahaja.”

“Kalaupun saya lelaki yang solatnya kurang sempurna dan nakal-nakal mengusik awak selalu. Awak akan berkawan dengan saya, kan?” tanyanya lagi. Ah – ketawanya yang menampakkan gigi, jelingannya dan saat pertemuan kami di pasaraya bersama epalnya itu semakin kuat dalam mindaku. Sehingga aku teresak-esak lagi.

“Saya juga tak sempurna sesiapa. Kita manusia, tuan! Manusia boleh berubah jadi baik jika dia mahukannya.”

“Kerana awak, saya akan berubah. Ya, kerana janji saya dengan ibu, saya akan berubah. Dan berubah saya bukan semata-mata kerana awak. Mungkin awak, cik Yaya sayang adalah pembuka jalan untuk saya berubah. Saya janji!”

Aku terkebil-kebil. Janji apakah ini?

“Tapi awak akan berkawan dengan saya ya? Dari jauh pun saya sanggup!” suaranya tiba-tiba ceria. Aku tersenyum sambil mengesat-ngesat air mata yang berbaki. Kenapa pula Yaya boleh jadi sentimental ini? Haih!

Aku angguk lagi. Ketawa. “Ya, saya akan berkawan dengan tuan!”

“Okey, saya letak telefon dulu ya cik Yaya sayang! Awak kena rehat banyak-banyak. Nanti makan ubat yang saya belikan tu, ya! Esok bangun pagi-pagi, saya nak solat subuh doa untuk awak banyak-banyak supaya cik Yaya yang saya sayang ni sihat!”

Ah – air mataku mengalir selepas aku kesat tadi! Mengalir-ngalir hiba. ‘Esok bangun pagi-pagi, saya nak solat subuh doa untuk awak banyak-banyak supaya cik Yaya yang saya sayang ni sihat!’

“Selamat malam, Assalammualaikum,” sambutku.

“Waalaikumsalam.”

Terhenti seketika nafasku.

Aku pandang angin dan angin tidak juga memberikan jawapan. Aku pandang jendela yang langsirnya beralun senada. Tetap tepu mindaku. Serentak itu juga, aku pejamkan mataku. Aku mahu tidur. Esok, aku mahu memulakan semula kerja-kerjaku, menjadi ketua keluarga ini. Bergembira dan ketawa untuk ibu teruskan hidupnya dengan semangat. Juga esok dan hari-hari seterusnya, aku akan terus bekerja untuk mendapatkan pendapatan untuk kami bertiga. Ayuh, Yaya ! Fighting ! Berikan senyuman itu kembali, Yaya ! Kita tetap akan berkawan, walau dari jauh !

+Yaya, Yaya tidur ya ! Jangan sedih-sedih. Nanti saya yang touching!
-Okey, Yaya tidur. Tapi..tapi..tapi…jangan beritahu dengan mr pai epal yang Yaya suka dengan dia juga ya. Juga jangan beritahu dengan mr pai epal yang Yaya falling in love dengan dia! Nanti Yaya malu! Jangan tau! Eh, jangan beritahu ibu yang Yaya simpan dalam hati nama dia sampai bila-bila! Dengan Fatin pun jangan beritahu!
+Okey! Saya janji! Yaya tidur ya!
-Selamat malam!
+Sweet dream, ling!

Dan malam ini aku mahu bermimpikan dia lagi!

Kata-katanya kembali terngiang-ngiang malam ini, “Mungkin awak, cik Yaya sayang adalah pembuka jalan untuk saya berubah. Saya janji! ”

***
Hei MJ Ungu,

Subuh menjelma dan aku baru sahaja selesai menunaikan solat subuhku. Masih sempat menulis di dalam kamu. Dan SMS dari Mr Pai Epal pagi ini membuatku aku terus sebak.



“Err..saya lupa bagaimana untuk bersolat subuh! Saya rasa malu dengan Allah! Saya menangis teringatkan awak, cik Yaya! Siapa yang akan ajari saya? Saya sedang memikirkan kalau saya tiba-tiba mati sekejap lagi. Adakah Allah swt ampunkan segala dosa silam saya?”

SMS keduanya berbunyi jam 6.30 dan aku bersama air mata yang mengalir lesu, “Saya dah solat! Bibik Suharti ajarkan saya! Saya rasa tenang! Dan saya sudah doakan cik Yaya yang saya sayang ni cepat sembuh dan jangan demam lagi!”

Air mata entah kenapa menjadi teman solatku. Aku doakan agar lelaki itu terus lembut hatinya. Terus terang jiwanya !

Mr Pai Epal, hijrah itu satu pengorbanan! SMS lantas memberi balasan.

8 ulasan:

  1. Tanpa Nama12/12/11 17:34

    sedih...sob sob...kesiannya mr pai epal.

    BalasPadam
  2. Bab 11 yang hebat! Ini sudah mula babak serius dan Islami tetapi disampaikan secara santai dan ringan! Like, like!

    BalasPadam
  3. arasnieryie@199513/12/11 01:35

    err,leh mntk recipe cucur kentang 'power'tu x?..heheheeee,bnyi cam sedap jer....

    BalasPadam
  4. Tanpa nama, sob sob...ngeeee

    BalasPadam
  5. rahmahmokhtaruddin, Terima kasih sebab like dan like. ^__^

    BalasPadam
  6. arasnieryie@1995, Nanti akak kongsikan resipinya ya! memang power toksah cakaplah. hehehe

    BalasPadam
  7. sedih la.. syukur mr pai nk berubah.. suke sgt cite nie!

    BalasPadam
  8. skrip yang panjang ni. Seronoknya baca. Ini idol orang ramai ke?

    BalasPadam