Pages

30 April 2012

Mr Pai Epal 29

Mr Pai Epal 29! Alhamdulillah, siap saya menulisnya. Saya rasa macam sewel pulak menulisnya. Sekejap Yaya marah, dan sekarang saya tak tahu nak kata apa sebab Yaya sedang cuba merawat marahnya dengan Izz Amir.

Ramai kata Izz Amir lalang! Suruh Yaya merajuk lama-lama. Tapi saya tak sampai hatilah! Kisah ini semakin panjang dan semakin akan mendebarkan pula! Hahaha (perasan ko, Mardihah) Suka atau tak dengan bab ni, boleh komen dan mana tahu saya boleh ubah untuk manuskrip sebenar nanti! Jeng jeng jeng!

Okey, semoga suka dan mengikut perancangan saya MPE habis di bab 30, tetapi sebenarnya tidak! Tidak dan akan diteruskan di blog kerana beberapa perkara. Saya akan war-warkan segera bila Mr Pai Epal akan diberhentikan dan siap untuk penilaian penerbit! Saya usaha menyiapkannya agar semua tidak susah hati dengan cik Yaya sayang!


Keluar dari hidup seorang lelaki bernama Izz Amir ! Ya, aku akan keluar dari hidup lelaki yang penuh dengan impian itu dan akan segera melupakan dia dari jiwa ! Aku kesat air mata yang berlinang. Aku bawa skuterku entah ke mana. Rasa kosong betul ! Rasa mahu berlari jauh-jauh kerana aku masih berhadapan dengan kenyataan ini. Selama enam ke lima bulan ini aku akan berhadapan dengan Izz Amir, Jasmin dan umi ! Sehingga selesai kerjaku di Pai Epal Cafe dan selepas permohonan aku ke Le Cordon Bleu berjaya !

Dan selepas itu, titik ! Maka, aku akan memulakan fasa baru. Cita-cita baru dan warna warni semula dalam kehidupan seorang gadis bernama Yaya !

Telefon bimbitku berbunyi bertalu-talu. Aku tahu itu panggilan telefon dari Izz Amir. Ah, biar ! Ah, biarkan dia ! Paling penting, aku puas hati mencurahkan bawang yang dimesin dan cili di atas kepala Jasmin a.k.a Jasmin Gedik Terlampau itu! Aku tersenyum puas hati ! Meraikan kemenangan yang berpihak kepadaku. Meraikan keberanian Yaya anak kesayangan arwah abah dan ibu ! Yahoooooo….

Hei MJ Ungu terus meluncur sederhana. Aku tahu, aku melanggar peraturan Pai Epal Cafe dan dengan suka hatinya keluar dari cafe walhal sekarang adalah masa bekerja. Dan dalam masa satu jam berlalu, aku sudah masuk ke dalam rumah dan naik ke dalam bilik. Aku mengambil borang kemasukan ke Le Cordon Bleu bersama pen hitam dan mengisinya dengan penuh rasa. Entah di mana datangnya kekuatan, aku tidak tahu ! Tetapi bayangan Izz Amir mengusap-ngusap rambut Jasmin terus terbayang-bayang di depan mata !

Ya, aku cemburu ! Ya, aku sakit hati. Ya, aku benci melihat Izz Amir sebegitu. Dan kalaupun dia mahu mengambil hati Jasmin, dia tidak patut menghalau aku sebegitu di depan semua pekerja Pai Epal Cafe. Izz Amir juga tidak sepatutnya meletakkan kesalahan di atas bahu aku ! Jasmin yang memulakan pergaduhan itu dan Jasmin memang sah-sah memperkecilkan bidang kerja kami semua di bahagian dapur !

Aku rasa aku betul dan aku memang berhak menang dalam pergaduhan berkenaan. Dan selama setengah jam, aku mengisi borang berkenaan. Jemari aku terus lincah mengisi dan di akhir borang berkenaan, mata meliar memilih outlet Le Cordon Bleu. Ke mana harus aku pergi ?

+Sepanyol Yaya !
-Jangan kacau, boleh tak ?
+ Seoul, Korea Yaya ! Nanti bolehlah pergi Pulau Jeju ! Haaaa, nanti bolehlah pergi bergambar bagai macam drama Winter Sonata ! Jumpa Lee Min Ho pun boleh ! Jung Il Woo pun ada sekali ! Won Bin pun ada, Yaya !
+Haishh…ada yang kena cepuk dengan Yaya ni !
-Kobe, Jepun ? Ada Ultraman ! Doraemon pun ada !
+ Jangan kacau, boleh tak ?
-Laaaaa, I cuma bagi suggestion saja. Terpulanglah dekat you ! Haaaa…Australia ! Ada kangaroo ! Paris ? Di sana ada Munir, Yaya ! Haaa, Yaya ada kawan nanti ! Canada ? Mexico ? Peru ?
+Diam ! Jangan kacau Yaya !
-Ala Yaya, janganlah marah. Kita kan kawan. Ugandalah kalau begitu Yaya !
+Hello, Le Cordon Bleu tak ada di Uganda, okey ?
-He he he

Dan mata aku memandang borang berkenaan. Ada rasa tenang dan wajah arwah abah terbayang-bayang di hadapan mata. Akhirnya, aku memilih. Paris. Ya. Paris ! Aku tersenyum penuh puas ! Dan sebenarnya aku lebih puas kerana ketika aku pergi ke negara ini, Izz Amir akan menjadi suami kepada Jasmin. Izz Amir bukan lagi yang teristimewa di hati ini.

Aku tarik nafas dan melepaskan lelah. Pen aku letak perlahan di atas meja dan akhirnya aku lipat borang berkenaan dan memasukkan borang berkenaan di dalam sampul surat. Mata terkebil-kebil ! Telefon bimbit masih terus berbunyi dan menjerit-jerit minta diangkat.

Aku pantas membaringkan diri di atas katil ! Ibu dan kak Hamidah akan terpacul selepas jam 3 petang ! Fatin, akan balik selewat 6 petang nanti. Telefon berbunyi lagi ! Aku gigit bibir dan menarik beg galasku. Pantas, jemari ini menyelongkar beg galas. Kunci rumah, kunci skuter, berbagai kertas dan buku nota berterabur di atas katil. Aku pantas mengambil telefon bimbitku. Namanya tertera ! 188 panggilan tidak berjawab. Gila betul Izz Amir ni !

Dengan pantas aku menekan butang hijau.

Telefon sudah berada di telinga.“Ya! Awak nak apa lagi?”

Dan suara Izz Amir ketawa mengekek-ngekek melekat ke dalam telinga. Dan aku terkebil-kebil tanpa jawapan.

“Awak gila ya? Kenapa awak gelak sampai tak ingat dunia ni?”

“Kelakarlah awak, cik Yaya sayang! Berani betul awak ya! Dan barulah saya nampak tahap kemarahan awak dan tahap kesabaran awak bagaimana!” reda sikit ketawanya. Aku termangu-mangu. Boleh pulak aku terkedu mendengar suaranya.

Izz Amir menyambung perbualannya. “Lain kali, awak curahkan minyak masak dan cili padi yang dah bermesin tu! Baru padan dengan muka Jasmin!” suara Izz Amir ketawa lagi. Membuatkan aku turut sama tersengih. Eh eh, tiba-tiba aku memujuk diri sendiri. Dan tiba-tiba rasa sayang berganda-ganda dengan Izz Amir. Tadi, bukan main marah lagi aku dengan lelaki berwajah empat belas juta ini.

Dan sungguh, suara lemak merdunya inilah yang aku rindui. Kalau tadi, aku dengan beraninya mengatakan aku akan keluar dari hidupnya, sekarang apa pula rasa hati aku ini? Kenapa dengan aku di kala Izz Amir bakal menjadi tunang Jasmin dua hari lagi?

Akukah yang menjadi lalang atau Izz Amir sebenarnya yang lalang? Mampukah aku membencinya selepas dia mengisi ruang hati ini? Dan sungguh, Izz Amir lelaki pertama yang aku cintai. Dia juga lelaki pertama yang memberi banyak rasa. Rasa rindu, rasa remaja, rasa cinta, rasa kasih sayang dan semua rasa yang bercampur aduk di dalam hati ini. Mengapa aku jatuh cinta dengan Izz Amir? Kenapa? Dan mengapa juga Allah menduga dengan kehadiran umi yang tidak menyukai perhubungan kami ini?

“Tapi kenapa Yaya tak boleh sabar?” tanyanya lembut menikam hati. Aku tidak boleh sabar? Ewah-ewah!

Suaranya bergema lagi. “Saya sedang berusaha mengenai perhubungan kita. Saya sedang pujuk umi menerima awak seadanya. Bersabar ya, Yaya! Saya bukan macam mana yang sedang awak fikirkan. Saya bukan, Yaya! Saya harus jaga perasaan umi dan secara tak langsung saya juga sedang memikirkan mengenai kita!” suaranya sayu sahaja.

“Faham saya ya cik Yaya sayang?” pujuknya lagi.

Ah, tiba-tiba aku menangis. Memikirkan nasib kami ini. Faham bagaimana lagi, sehingga dia langsung tidak menampakkan diri di Pai Epal Café. Menyepikan diri dan membuang aku jauh-jauh selepas majlis hari jadinya. Kereta comel hadiah untuknya, masih aku simpan dan memang belum menjadi miliknya. Aku letak hadiah berkenaan dengan rasa sebak di dalam almari. Aku berbohong dengan Fatin mengatakan Izz Amir sukakan kereta comel hadiah tidak seberapa dari aku ini.

“Entah, saya rasa kosonglah! Awak kan bakal bertunang dengan Jasmin nanti. Jangan cari saya lagi selepas ni! Jangan lagi say sayang sayang dekat saya!” rajuk aku bertambah-tambah.

“Yaya. Dengar cakap saya! Dengar ni!” dia memujuk lagi.

“Saya kusut! Fikiran serabut. Saya bukan seperti yang awak fikirkan. Bukan! Saya tetap sayangkan awak, seorang! Cinta hati saya ni, sudahlah..jangan menangis! Tak cantik nanti!”usiknya sambil bergelak ketawa.

Aku diam dan kemudian mengesat air mata. Boleh pula aku ketawa. Bila dia kata, ‘cinta hati’, berjiwang bagai itulah yang buat aku rasa terharu.

“Saya dah hantar Jasmin balik rumah dia. Yaya kat mana ni?” tanyanya.

Aku kesat air mata. “Rumah. Baring dan saya nak tidur! Sakit kepalalah!” aku bohong.

“Saya ambil awak. Kita keluar ya!”

“Pergi mana?”

“Teman saya!”

“Tak nak! Nanti apa pula kata orang. Saya keluar dengan bakal tunang Jasmin.”

Izz Amir tarik nafas. “Ya, saya akan bertunang dengan dia Ahad ni! Tapi lepas bertunang dengan Jasmin, saya akan berkahwin dengan awak!”

Mata aku terbeliak! “Peraturan hidup mana yang awak guna ni, chef Izz Amir? Jangan guna peraturan sendiri sampai belakangkan umi dan keluarga awak. Jasmin ada perasaan dan dia perempuan macam saya juga! Saya malas, saya nak tidur!” tekadku serta merta. Entah mengapa aku jadi lebih kuat berhadapan dengan situasi ini. Izz Amir memang suka memaksa aku itu dan ini! Dan dia langsung tidak pernah pedulikan perasaan aku. Langsung juga tidak pernah cuba menyelesaikan masalah ini.

+Hei, hei! Bukankah Izz Amir sedang cuba selesaikan masalah ni? Dia dah mengaku Yaya! Dia tersepit antara umi dan pilihan hati.
-Macam drama tahu tak? Klise macam dalam novel pun ada! Eeeee, bencilah! Kahwin lari sajalah macam ni.
+Amboi-amboi! Ingat senang ke Izz Amir nak pujuk hati umi yang siap pengsan masuk hospital semua.
-Lelaki semua samalah! Macam lalang!

“Kalau awak tak keluar dengan saya hari ni, saya akan pastikan markah awak untuk dihantar ke Yayasan Marjan lima puluh peratus rendah dari biasa!”

Dan dia matikan talian! Aku dengan serta merta merebahkan diri kembali di atas katil! Suara nyaring aku terus bergema dan aku pasti jiran sebelah menyebelah akan pengsan kerana jeritan ini! Izz Amir memang menyusahkan hidup aku! Izz Amir memang membawa berbagai rasa dalam hati ini. Aku terus merangkak dan menjatuhkan diri di atas lantai!

Gedebuk! Aku menjatuhkan diri sendiri.

Aku campak telefon ke atas katil dan aku renung syiling sehingga tertembus ke negara Uganda. Markah itulah yang akan menentukan nasib aku seterusnya. Markah terkumpul aku itulah yang akan membawa aku menyambung belajar ke Le Cordon Bleu. Oh, tidak!

***

Bunyi honnya memecah gegendang telinga! Sudah dua puluh kali! Habislah aku sekiranya semua jiran tahu dan memaklumkan kepada ibu mengenai bunyi hon dari kereta Izz Amir. Kalau juga Fatin tahu mengenai tragedi yang berlaku kepada aku ini, sumpah dia akan menutup pintu dan menghalau Izz Amir jauh-jauh.

Aku membuka pintu. Kereta Volkswagen beetle Izz Amir tersadai dan honnya berbunyi lagi. Bila dia menoleh dan melihat aku yang sudah berdiri di hadapan pintu, hon segera ‘senyap’. Dia memandang aku dengan penuh rasa sayu.

Adnan ada di tempat duduk belakang. Mata aku beralih memandang Izz Amir yang sudah keluar dari keretanya. Aku segera mengunci pintu rumah, menyarung kasut dan membawa beg galasku bersama-sama.

Langkah longlai sahaja sebenarnya. Tetapi aku gagahkan diri merencana nasib dengan lelaki ini. Ke manakah hala tuju Izz Amir hari ini?

Izz Amir membukakan pintu kereta. Aku tutup pintu pagar dan aku perasan beberapa biji mata jiran memandang aku melalui tingkap rumah mereka. Makcik Leha pun terpacul di depan rumahnya dengan mata mencerlung macam aku ini anak saudara mereka pula. Yang pasti, ibu akan tahu dan Fatin akan segera mendapat berita. Makcik Leha, CNN terhebat abad ini!

“Silakan masuk permaisuri hati beta!” Izz Amir tersengih lagi. Aku menjelingnya.  Dan dengan lajunya aku masuk ke dalam kereta Izz Amir dengan tersengih panjang!

Adnan tarik nafas. “Aku dengan baju busuk ni diajak teman kamu berdua jalan-jalan makan angin! Cet!” Adnan membebel.

“Tu chef jacket, Adnan! Hormat chef jacket tu!” Izz Amir sudah duduk di tempat duduknya. Dia menjeling aku yang sedang diam melayani perasaan. Ajaibnya, aku sedang duduk di dalam kereta comelnya ini. Ajaibnya, dalam berkata aku akan keluar dari hidup Izz Amir, aku sedang duduk di dalam keretanya ini. Memang sah-sah aku akan dimarah Fatin dan ibu! Juga sah-sah, Salmi akan mengutuk aku!

Kereta berjalan perlahan.

“Kenapa hon sampai dua puluh kali? Saya dengarlah!”

Izz Amir menjeling. “Saja, suruh awak keluar cepat. Mana tahu awak betul-betul tertidur ke! Boleh saya panjat rumah awak nanti!”

“Saya dengarlah! Eeee, nak panjat-panjat rumah anak dara orang! Berani sangatlah awak!”

“ Boleh! Siapa kata saya tak berani panjat rumah awak! Dan kalau saya tak boleh masuk juga ke dalam rumah, saya betul-betul akan tolak markah awak untuk bulan ni!” dia mengugut lagi. Aku jelirkan lidah dan Izz Amir ketawa. Adnan entah diam sahaja di belakang. Tapi bila aku toleh ke belakang, dia sudah berdengkur! Ya Rabbi!

Aku tarik beg galasku dan bawa ke depan. Aku peluk beg galas dan pandang ke kiri. Entah ke mana kereta ini akan dibawanya, aku tidak tahu. Mahu bertanya, mulut terasa berat sahaja. Aku bagaikan di alam mimpi pun ya sebenarnya.

Iya, aku marahkan sikap tidak ambil tahunya tentang ‘aku’ selepas kehadiran Jasmin. Memang aku dimaklumkan, umi jatuh pengsan dan dimasukkan ke dalam hospital oleh Adnan. Tetapi, sampai hatinya tidak bercerita apa-apa mengenai umi dan Jasmin kepadaku. Sekurang-kurangnya, dia boleh menelefon atau SMS sahaja.

+Yaya!
-Apa lagi?
+Telefon atau SMS? Amboi-amboi. Sudahlah telefon cap ayam tu kau offkan dan buang baterinya selama tiga hari. Tiba-tiba kau bercakap mengenai telekomunikasi canggih berkenaan dan menjadi sebab musabab kemarahan kau kepada Izz Amir. Amboi-amboi!
-Hehehehe. Yaya bukanlah! Yaya cuma nak dia pujuk Yaya. Tu saja!
+Dia ada masalah besar, Yaya! Cubalah bertenang dan kawal emosi perempuan tu sikit. Berikan ruang kepada Izz Amir berterus terang!
-Huh!

Aku tarik nafas perlahan. Aku rasa perlunya aku memaklumkan kepada Izz Amir mengenai rancangan aku menyambung bidang kulinari ini di Paris. “Lepas habis praktikal di Pai Epal Café dan belajar di Yayasan Marjan, saya akan ke Le Cordon Bleu!” aku gigit bibir. Dan selepas sahaja aku habis berkata, kereta Izz Amir terus hilang arah, stereng berputar-putar.

Dan seperti dalam filem Hollywood, Volkswagen beetle hilang arah! Izz Amir sempat brek mengejut dan kereta bernasib baik berhenti dan Izz Amir berjaya mengawal dari keretanya dilanggar sebuah kereta yang datang dari arah bertentangan. Volkswagen beetle tersadai di tepi jalan raya dan hampir-hampir melanggar pembahagi jalan! Adnan menjerit kuat kerana kepalanya terus terpelosok ke bawah.

“Kau gila ya Izz?” suara Adnan meraung sakit kedengaran. Izz Amir telan air liur. Dia membiarkan Adnan yang sekarang sedang mengaduh sakit di belakang.  Aku terlopong kerana menyaksikan bagaimana kereta ini terselamat dari dilanggar sebuah kereta. Bunyi hon dari kereta lain kedengaran kerana marah dengan tindakan Izz Amir yang membrek kereta dengan tiba-tiba dan membuat drift mengejut di jalan raya.

“Awak biar betul, cik yaya sayang?” tanyanya.

Aku masih terkaku. Nafas turun naik kerana terkejut. Tapi aku tetap mengangguk mengiyakan segala kata-kataku. “Iya, saya betul! Saya nak lari dari keadaan yang menyesakkan!” jawabku selamba.

Dan sekali lagi, Izz Amir dengan wajah merahnya, menekan minyak! Menarik brek tangan, membawa gear tangan ke huruf D, menderu laju sehingga Adnan sekali lagi menjadi mangsa keadaan. Adnan terpelosok kali kedua! Tali pinggang yang aku pakai menyelamatkan juga aku dari keretanya yang dipandu laju.

“Jangan sesekali awak berani larikan diri ke mana-mana outlet! Sumpah, saya tak akan benarkan dan lepas saja saya bertunang dengan Jasmin, saya serius dan akan bawa awak menikah!”

“Saya tetap dengan pendirian saya! Le Cordon Bleu Paris!” terus sahaja aku memberi jawapan nekadku kepadanya.

Aku pandang Izz Amir. “Saya dah pun isi borang. Setuju atau tak, chef Ridzuan dan semua chef di dalam Pai Epal Café akan menandatangani borang berkenaan. Termasuk awak!”

Izz Amir terus memecut laju!

Suara Adnan menjerit-jerit memarahi Izz Amir! Mereka berdua pula bergaduh di dalam kereta dan aku membiarkan ketegangan yang berlaku antara mereka.

“Kalau ya kau frust dengan Yaya, janganlah aku jadi mangsa terpelosok bawah ni! Sakit tahu tak!”

“Diam Adnan!” Izz Amir melepaskan marahnya kepada Adnan.

“Aku lapar! Aku nak makan dan aku nak tukar chef jacket ni! Busuk tahu tak?”

“Iya, aku tahu! Kau duduk diam-diam boleh tak?”

Ahhh…aku tak boleh diam selagi perut aku tak masuk nasi dan baju ni tak bertukar. Kau belikan aku jersi Chelsea, baju sejuk juga sehelai sebab kat atas tu sejuk! Selipar sekali sebab aku tak tukar safety boot lagi!” Adnan memerintah.

Izz Amir terus diam tidak berkutik! Aku memandang Izz Amir. Apa yang sejuk? Atas?

“Iyalah, iyalah! Aku beli. Duduk diam-diam. Teman saja kami berdua jalan-jalan makan angin dekat atas tu!” Sehinggalah aku pasti yang kereta ini sebenarnya sedang menghala ke Genting Hinglands!

Gila betul, Izz Amir ni! Dan Izz Amir memandang aku dengan renyih panjangnya.

“Apa-apa jadi dekat saya, awak tanggungjawab!” tambahku.

“Tak apa. Saya rela tanggungjawab! Dan kalau awak nak sekalipun, sekarang juga saya akan menikah dengan awak!”

Gulp! Aku telan air liur. Adnan mengetuk tempat duduk Izz Amir dari belakang. “Kau jangan nak menggatal! Cepat, aku lapar ni!”

 Izz Amir ketawa ligat!

Dan ruang kabus di atas puncak ini semakin kelihatan di mata aku! Aku segera memberi SMS kepada Fatin. ‘Kak long keluar sekejap dengan Izz Amir dan Adnan. InsyaAllah semua selamat.

“Kita enjoy! Naik Roller coaster! Pusing-pusing makan aiskrim!” itu kata Izz Amir yang membuatkan aku terus teruja. Hilang rasa marah, hilang sudah rasa mahu keluar dari hidup lelaki berkenaan dan hilang segala rindu yang menyesakkan di dada.

Ya, hukumlah aku kerana aku kembali semula ke dalam hati Izz Amir. Hukumlah aku kerana hati ini telah reda dengan segala pujuk rayunya. Juga hukumlah aku meski sekarang aku sedang cuba memujuk hati menerima segala ketentuan yang bakal berlaku beberapa hari saja lagi. Dan jangan menghukum aku kerana aku benar-benar jatuh cinta kepadanya. Dan perlu satu dunia tahu, bahawa aku akan mencintai lelaki ini sampai bila-bila!

Sampai ke hujung dunia pun, aku akan mencintai lelaki yang seorang ini.

Hari ini, hari berdua aku dengan Izz Amir. Dan sebenarnya aku tahu, ini adalah hari terakhir kami berdua menghabiskan masa bersama-sama. Bila sesekali aku menjeling dan mencuri pandang Izz Amir, wajah sayunya benar-benar kelihatan. Wajah rusuhnya membuatkan aku jatuh simpati.

Dan sekarang kami sedang berdiri di dalam kawasan permainan di puncak sejuk ini. Izz Amir buka baju sejuknya. Dia letakkan baju berkenaan di atas bahuku dan tersenyum menawan seperti selalu. Sikapnya ala-ala hero seperti di dalam drama atau filem. Harus aku pengsan kerananya hari ini. Tetapi kenang-kenangan yang selalu aku cipta apabila dia berada bersama aku, lenyap begitu sahaja. Mana bunga sakura yang selalu gugur ketika aku bersama dengannya? Mana?

Mana juga awan yang selalu melindungi aku dan dia? Mana angin dingin yang selalu memeluk tubuh ini ketika hadirnya dia? Mana?

Ya, aku tidak boleh mengelak dari mengalirkan air mata bila dia menghulurkan sebatang aiskrim kepadaku. “Makanlah!” suaranya perlahan sahaja. Aku ambil aiskrim cornetto yang dihulurnya dan duduk sambil menantikan Adnan makan di sebuah kedai. Memang harga nasinya mahal dan sekadar ada nasi goreng dan burger. Segala macam makanan ringan juga mahal harganya.

Izz Amir memerhati saja beberapa pengunjung yang sedang bergembira. Dia duduk berhadapan dengan aku.  “Saya nak ada kenangan dengan awak. Sampai bila-bila! Hari ni, saya jadi budak nakal dan bukan imam muda Izz Amir!” dia menghadiahkan senyumnya.

Air mata aku mengalir perlahan-lahan. Sebu melanda sehinggakan aku tidak mampu membuka kertas aiskrim berkenaan. Dia ambil semula dan mengoyakkannya. “Kenapa mesti awak menangis. Bukankah saya kata, saya nak hari ni kenangan yang gembira untuk kita berdua. Senyumlah!”      

Izz Amir gigit bibir bawah. “Nanti awak jangan rindu saya ya!” sayu sahaja hati ini berkata. Aku pandang Izz Amir yang diam tiba-tiba. Dia hulurkan aiskrim yang sudah dibuka. Dia angguk perlahan tapi wajahnya penuh kesedihan.

“Saya akan cuba! Jika saya mampu!” jawabnya dengan senyuman. Tetapi aku nampak ada air bertakung di dalam kelopak matanya. Aku nampak dengan jelas, lelaki ini menyembunyikan rasa hibanya.

“Buku yang bagi tu saya dah habiskan bacanya. Alhamdulillah. Terima kasih, cik Yaya sayang!” ulasnya lagi.

Aku diam sahaja. Izz Amir menelan air liur. “Nanti saya akan rindu dengan transformers, rindu dengan skuter Hei MJ ungu awak tu! Rindu tengok awak tersenyum. Ehhh…serba serbi saya akan rindulah!”

Aku terdiam. Dan aku pandang kabus yang semakin menjadi teman. Dalam hati, ada garisan gerimis sedang jatuh! Ada gerimis sedang melanda jiwa! Aku biarkan Izz Amir dengan kata-kata jiwangnya. Seperti biasa, dan aku lali dengan kata-kata manis dari bibirnya! Aku jauh hati sebenarnya dengan sikapnya!

Dari jauh, aku memerhati Adnan. Adnan angkat kening tanda gembira kerana jersi Chelsea sudah diperolehinya, selipar entah berapa ringgit dan baju sejuk siap dibelikan oleh Izz Amir.

Izz Amir pantas mengambil cornetto yang sedang aku nikmati. “Nak sikit!”

Aku menjelingnya. Alih-alih, aiskrim yang aku makan juga yang disapu bersih! Cet! “Buruk siku!” aku jeling Izz Amir dan perlahan-lahan lelaki ini bangun melangkah. Adnan sudah kenyang dan memulakan juga misi sebagai bodyguard kami berdua. Aku terus bangun dan mengekor punggung Izz Amir.

“Kalau awak pergi Paris, saya akan jejaki awak!” jeritnya tiba-tiba. Aiskrim yang sedang dijilatnya dihulurkan semula kepada aku. Aku menggelengkan kepala tanda tidak mahu dan Izz Amir terus melangkah berdua dengan aku.

Oh, jejakilah! Jika kamu mampu dan aku akan terbang menjauhi segala kenang-kenangan yang sedang dikau ciptakan untuk aku ini!

Cik Yaya sayang, awak kena makan. Saya tahu awak tak makan berhari-hari kerana saya. Saya tahu sebab Fatin ceritakan segala-galanya pada saya.

Aku menikmati jagung di dalam cawan dengan penuh berselera sekali! Sesekali Izz Amir menjeling dan tersenyum! Habis dibelanjanya aku makan itu dan ini! Burger, air kotak berbagai perasa semuanya disumbat masuk ke dalam beg galasku dan akhirnya beg galasku bersandar di belakang badannya. Izz Amir pula

Kami naik roller coaster. Menjerit kesukaaan melayang di atas langit yang tinggi!

Cik Yaya sayang, awak tahu bukan? Yang saya akan mencintai gadis yang memayungkan ibunya dari hujan itu sampai bila-bila.

Kami berlari-lari mengejar masa! Kepala terbang berpusing juga menaiki spinner! Ya Allah, tingginya!

Cik Yaya sayang, jangan keluarkan saya dari kamus hidup kamu. Jangan keluarkan nama saya dari hati dan bibir kamu itu!

Jantung juga terasa tercabut dan melayang ketika menaiki space shot! Gila, memang gila! Sumpah aku tidak akan mencuba permainan ini untuk kali kedua.

Dan ketika jeritan kamu bergema di sebelah telinga ini, saya bahagia cik Yaya sayang! Saya bahagia melihat wajah merah-merah kamu ketawa dan menjerit ketakutan.

Dan rasa hati kembali melayang lagi bila kami bersama mengayuh boat. Berboating! Berdua dengan Izz Amir dan ketika ini – ya, ada bunga sakura berguguran! Ada bunga sakura menemani saat indah ini. Ada kabus dan ada angin dingin menjadi saksi! Izz Amir yang tersenyum memerhati dan penuh ceritanya.

Dan saya berani mengaku bersaksi kabus ini, bahawa hanya awak sahaja yang selalu membuatkan saya boleh tersenyum bahagia begini. Bukan Jasmin dan bukan sesiapa melainkan awak, cik Yaya sayang! Bagaimana lagi harus saya memaklumkan isi hati ini? Bagaimana harus saya menyembunyikan rasa hati seorang lelaki ini?

Corkscrew! Double-loop roller coaster ini memang menguji kekuatan fizikal dan mental. Dan aku dengan selambanya, menaiki permainan ini dengan Izz Amir. Bergambar dengan Adnan dan entah bila tiba-tiba lengan aku ditarik Izz Amir.

Klik! Mata aku memandang Izz Amir! Dan momen bahagia bersama kenangan terlakar indah! Aku sendiri tidak pasti, adakah mampu aku melupakan setiap detik kami di sini. Aku juga tidak tahu, adakah nanti aku boleh memadamkan nama Izz Amir dalam kamus hidup ini?

Grand Prix Fun Cart dan bumper boat! Bersama Adnan dan lelaki pujaan hati aku ini. Dan sehingga detik ini, ada ketawa dan keseronokan. Meski sebenarnya aku perasan ada mendung dan duka terpalit di garis wajahnya.

Izz Amir.

Biar apa pun yang berlaku kelak, saya berjanji dan pasti akan menjejaki kamu, Cik Yaya sayang! Terbanglah jauh sekalipun. Pergilah ke manapun. Saya akan menanti kamu di sini dan saya akan setia dengan setiap impian itu. Cita-cita kita bersama, saya akan tunaikan hanya dengan kamu sahaja. Kamu seorang pilihan hati!

Dan angin akan menjadi teman! Angin akan membawa rindu saya itu untuk kamu!

Izz Amir memandang aku. Dan untuk kali pertamanya aku ternganga. Betul-betul aku terpaku dengan permintaan Izz Amir.  “Cik Yaya sayang jangan pergi Paris ya! Awak pergi lepas selesai masalah kita dan lepas umi setuju dengan permintaan saya. Please!”

“Awak sayangkan saya, kan?” tanyanya lagi.

Dan Adnan yang sedang memegang jagung di dalam cawan terpaku!

18 ulasan:

  1. teruja nak tunggu next episode

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama1/5/12 00:03

    saya geram dgn izz amir, tpi lagu dkt blog akk ni buat saya nk nagis....
    ........zm...............

    BalasPadam
  3. ermm...speechless. TAPI...MEMANG BETUL PUN... CILI PADI DN MINYAK SEKALI...Leh masak rendang...kahkahkah

    BalasPadam
  4. Aduhhh!!!!jiwangnya....ngeee..
    leleh air mata...nagis....
    tapi nak Yaya gi Paris jugak....

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama1/5/12 11:35

    sweet..tapi nak yay g LCB gak..hahaha..biar kejam skit dgn izz amir..

    BalasPadam
  6. Saya tak tahu kenapa tapi saya menangis bila baca entry ni :')

    BalasPadam
  7. aduh...sedihnye...(t.t)
    kasihbn pada Izz Amir ...
    kasihan juga pada Cik Yaya Sayang... (t,t)

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama1/5/12 21:10

    ya ALLAh gila sedih aah. smbg aah sampai abis cik penulis ek kat blog nih. please10. cecepat smbg ek. makasih tulis citer nih.

    BalasPadam
  9. pergilah cik Yaya sayang..tinggalkan kisah sepi tuk seketika..
    klu Izz terlalu sayang dan cinta kat cik yaya sayang...jejakilah ke Paris..
    kota penuh cintaaaa

    BalasPadam
  10. WAHHH semakin menarik, tertarik memang the BOOM..tak sabar nak baca sambungannya and tak sabar nak memiliki naskah ini...semakin fall in love with yaya and Izz Amir. luv you kak mardhiah.

    BalasPadam
  11. yaya patut pergi paris. masalah izz patut izz yang selesaikan, baru blh tunjukkan leadership. selesaikan masalah dan cari la yayay balik...

    BalasPadam
  12. AniLufias3/5/12 09:12

    mula2 sedih dgn yaya...pastu senyum dgn yaya sbb ada Izz..tp bila izz ucapkan kata2 cam tu..sedih lak dgn Yaya...
    yg pasti...sayang dgn kak Mardihah...chaiyok!!!!

    BalasPadam
  13. ya Allah. sedihnya. tambah dengan lgu yang mndayu2 ni. sedih sgt. tpi best! :')

    BalasPadam
  14. Oh, terima kasih semua. saya terharu dengan semua komen. doakan perjalanan kisah ini berterusan dengan baik dan tak mahu stress kejar masa menyiapkannya sebab takut tak sedap.

    noor arfah, puan green, zm, kak amy, anor, tanpa nama semua, mai,cik n haliban,umairah, nur ati za, moon, kalam cinta dan anilufias....sayang saya kamu semua empat belas juta kali sebab sudi komen-komen.

    Jap, lap air mata. hehe.

    Tunggu ya entry seterusnya. Hehe

    BalasPadam
  15. Ahkak RSL4/5/12 22:17

    Tatabahasa ada banyak nak kena betulkan utk bab ni. Tak pe... tu komen kemudian.

    Bab ni memang sedih. Tapiiii... ahkak lagi suka kalo Yaya tak angkat telefon dari awal. Esok tu pie cafe buat muka bodoh. Biar si MPE (marah tak hilang lagi... so kena panggil MPE jerk!) tu pujuk sampai hari Yaya bertolak ke Paris! Torture perasaan dia sepuas hati! Sampai Paris, rawat hati dengan Munir...ahak ahak... Biar MPE rasa camana sakitnya hati Yaya masa MPE 'BELAI-BELAI' rambut Jasmin yg kena cili tu... huh!

    BalasPadam
  16. Tanpa Nama5/6/12 18:15

    power ciik writer.. memng menjadi la bab nii time izz ckp dalam hati tu..sadiss sobsob.. yup yaya kena juga pergi paris tu untuk lunaskn impian arwah ayah dya..kalau jodoh xkan kemana ..lari kmna pon tetap akn bertemu juga :) chaiyok cik writer !!

    BalasPadam
  17. Tanpa Nama27/6/13 08:58

    waaaaaaaa.....nape sedih lak ni...tk blh thn airmata saat mcm ni....wwaaaaaaaaaa

    BalasPadam