Pages

13 Februari 2013

Andai Gerimis Berhenti 4

Ayah pagi-pagi lagi sudah merajuk. Hanya kerana emak terlupa menyediakan lauk asam pedas kegemarannya. Saya pulak yang rancak memujuk emak. Alah emak, biasalah. Ayah makin berusia. Ingin manja-manja sikit dengan emak. Ayah mahu beromantik dengan emak tu” Saya ketawa geli hati.

Kecik hati emak dibuatnya. Penat emak buatkan lauk daging kari. Hendak juga makan asam pedas daging. 3 hari lepas, bukan sudah emak masakkan? Terlupa Encik Jamil tak mengapa, tapi bila Pn Kalthum terlupa, merajuk sampai seminggu dia. Emak ni ikutkan sahaja ayah kau tu kak ngah. Perasaan emak tak nak pulak dia pujuk. Mahu dipujuk dirinya sahaja.” Emak mendengus. Marah. Nada merajuk sampai ke malamlah nampaknya.

“Okey-okey. Kak ngah belikan daging lagi. Esok emak masakkan. Kak ngah pun nak ke kolam ni. Nanti kak ngah singgah ke kedai ayah dan pujuknya. Sudah-sudahlah tu. Emak dan ayah ni macam budak-budak sungguh!” Saya tertawa. Sisa tawa saya disambung emak. Emak menyambung masam dan termenung jauh. Ada kesan air mata. Alahai. Benar sungguh, ayah kerap merajuk semusim ini. Ada sahaja yang tidak kena dengan emak dan kami semua. Mungkin peralihan usia membuatkan ayah sebegitu. Saya tidak ambil pusing. Sesekali saya memahami kehendak mereka. Saya juga menjadi perantara dan pemujuk antara ayah dan emak. Tidak lebih dan tidak kurang, sekejap sahaja rajuk mereka.

Saya hidupkan enjin motor dan kemudian memandang emak yang memerhati saya sayu. Hampir tergelak saya melihat wajah monyok emak.

“Hati-hati.” Pesan emak dan saya ketawa lantas membunyikan hon motor dan mengenyitkan mata. Pipppp!

Emak akhirnya ketawa penuh mesra. Saya menggelengkan kepala. Indahnya apabila emak dan ayah berdua merajuk dan dipujuk. Seolah lagu Relaku Pujuk pula. Saya tersenyum lagi. Saya angguk dan membawa motosikal dengan perlahan. Bekal untuk ayah saya pandang dan tujuan utama saya adalah terus ke kedai runcit ayah di seberang sana. Beberapa pemuda mengangkat tangan tanda hormat memberi laluan. Zaki yang membawa keretanya turut membunyikan hon. Saya balas dengan hon motosikal cabuk ini. Cabuk pun cabuklah. Motosikal yang sudah banyak memberi jasa.

“Oi anak dara. Berhati-hati!” Ridwan turut menyapa. Saya keriangan. Pemuda di Sri Tanjung ini cukup berhemah. Ada juga yang nakal mengusik. Tetapi kerana kami membesar bersama-sama, bersekolah bersama, bermain kolam bersama, hormat menghormati sudah menjadi rutin. Saat Aidilfitri, kampung ini meriah sekali. Rumah pasti dipenuhi rakan-rakan sekampung. Pelita akan turut menghiasi menjadi tanda malam tujuh likur bermula. Itu adat yang sentiasa tidak akan dilupakan.

Saleh terbongkok-bongkok mengangkat guni tepung dan menyusunnya. Saya memberhentikan motosikal dan berjalan perlahan. Saleh Bin Hitam. Itu nama penuhnya. “Oh Aisya. Pakcik ada di di di...da...da...lam.” Saleh bercakap dengan gagap sehingga sukar saya memahami. Harus mendengar setiap butirannya dengan baik. Saya angguk sahaja. Saleh pekerja ayah yang tekun, namun dia agak gagap dan sedikit bermasalah. Sindrom Downnya tidak mengasari sesiapa. Tetapi saya risau juga dengan panas barannya dan ekor matanya yang mencerun kepada saya. Saleh pernah meletakkan katak hidup di dalam bakul motosikal saya. Saya menjerit memarahinya dan setelah itu dia saban hari berendam air mata dan kecil hati dengan saya. Ayah ketawa sahaja. ”Ala...si Saleh tu bergurau dengan kak ngah.” Kata ayah dahulu. Saya cebik sambil membebel dalam hati. Itulah ayah...suka sangat kata bergurau. Jangan esok dia letak ular ke, kala jengking ke..naya-naya!

“Ayah,” saya menolak pintu di belakang. Mata melilau mencari kelibat ayah. Ayah sedang menyusun kotak gula di belakang pintu. Wajah saya tersembul memandangnya.

“Bila Kak Ngah mahu ke kolam? Cuaca hari ni rasa-rasanya akan panas lagi macam semalam.” Suara ayah menggamit jiwa. Saya senyum lagi.

“Sekejap lagi kak ngah pergi. Tapi kak ngah datang sini dulu sebab nak menjenguk wajah kesayangan hamba ni. Anak ayah ni kan dah biasa dengan panas dan hujan. Semangat yang kental dan jiwa yang kuat. Sama seperti ayah kan?” Saya menjawab bersahaja. Mengundang senyuman ayah. Mahu ayah ketawa dengan usikan nakal saya.

“Nanti balik singgah sini ya, ambik barang dapur sikit ni. Ayah dah siap bungkuskan.” Ayah melirikkan matanya ke timbunan beg plastik yang dipenuhi pelbagai barang.

“Eh, siapa punya pulak semua barang-barang ni ayah?” Saya bercekak pinggang dan masuk segera mengadap ayah.

Pelik.

“Mak lang kamu punya.” Senada sahaja jawapan ayah.

Saya memandang ayah. Barang ini rasanya tidak akan dibayar. Kira-kira halal adik-beradik. Bila melayu mahu maju? Saya merengus marah.

“Kamu belikan juga daging. Pesan pada emak buatkan asam pedas daging.” Ayah sudah reda nampaknya. Jika sudah ada permintaan dari mulut ayah bermakna ayah sudah reda dengan amarahnya. Saya tersengih sedangkan hati saya mahu bertanyakan tentang harga barangan berkenaan. Ada beras, gula, tepung dan beberapa barangan asas lain. Istimewa sungguh Mak Lang dalam hati ayah. Haa...mak lang itu kakak ayah yang paling rapat. Rumahnya di kampung Tanjung Dahan sana.

“Memang pun kak ngah nak belikan. Nanti ada orang merajuk. Puas kak ngah nak pujuk.” Saya ketawa kecil.

Ayah mengeleng.  “Mak kamu itulah. Sudah disuruh masak asam pedas daging. Tak mahu juga. Muaklah, daging mahallah, macam-macam alasan. Ayah bukannya marah. Bila cakap sikit aje, merajuk, sikit-sikit merajuk. ” Ayah membuntangkan bola matanya. Bersinar-sinar.

“Bukan emak tak mahu ayah. Bukankah kelmarin baru kak ngah makan asam pedas daging. Hari ni lauknya sama sahaja. Jadi emak tu hanya bercadang mahu masakan lauk lain. Sesekali kita ubah pula selera, betul tak, ayah? ” Saya seakan menyebelahi emak. Wajah ayah sedikit berubah. Nampak pulak perubahan wajah ayah. Janganlah ayah pula yang kecil hati dengan saya. Sudahnya bila nak selesai masalah fasal lauk-pauk ni.

Saya sengih. “Eh..kak ngah bergurau ajelah ayah. Iyalah, lauk tu air tangan kak ngah, tak serupa dan rasanya tak seperti yang selalu emak buatkan. Nanti kak ngah belikan daging yang ayah pesa tu. Kak ngah pun kalau boleh hari-hari nak makan asam pedas buatan emak. Sedapnya sampai ayah terbayang-bayang lauk emak. Kan? Okeylah, kak ngah mahu ke kolam. Takut lambat. Nanti petang kak ngah singgah ambil semua barang ni dan hantar ke rumah mak lang.” Cepat saya menukar topik. Emosi ayah agak berlainan ditafsir untuk kali ini.

Namun bila ayah tersenyum dan menghulurkan tangannya untuk disalam, saya sedikit lega.  “Jangan lupa pula barang-barang ni. Dah 3 kali mak lang kamu tu telefon ayah. Rimas pulak ayah.”

Saya angguk. Menggamit ayah dari jauh yang melepaskan pandangannya kepada anak perempuannya yang seorang ini. Dan akhirnya ayah merenung saya yang terus membawa motorsikal menuju ke kolam.

***

Saya memandang tanah seluas 4 ekar. Tanah milik arwah datuk dan pemiliknya kini adalah ayah yang memberi ruang kepada saya untuk melebarkan minat ini. Saya mempunyai modal ala kadar sahaja untuk memiliki benih ikan dan membuka sebuah kolam lagi. Tidak mencukupi juga. Hisham dah gelengkan kepala apabila saya menunjukkan belanjawan. Saya mendengus perlahan. Saya perlukan modal lagi dan gesaan Hisham mengenai modal dan urusan kolam semakin buat rasa tertekan.

Kolam pertama di depan, bersaiz 40’ x 80’ akan memberikan pendapatan kelak. Hasil jualan ini saya berharap mampu menampung kos pembelaan ikan seterusnya. Saya berkira-kira mahu meluaskan kolam dengan pembinaan kolam kanvas yang sekarang popular dengan penternakan ikan air tawar. Saya memerlukan benih ikan keli. Juga memastikan sistem pengaliran air masuk dan keluar yang berasingan supaya penyakit ikan tidak merebak. Saya juga memerlukan fitoplakton, zooplankton dan makanan tambahan untuk ikan. Banyak benar perancanganku, Ya Allah. Permudahkan urusan hambamu ini. Ya Allah.

Saya memerhati sekitar kolam. Tengahari menginjak perlahan. Terasa cepat juga berlalu. Terik. Peluh semakin menyedarkan saya betapa tawakal dan doa itu perlu. Saya sudah berusaha, mudah-mudahan rezeki saya bermula selepas penjualan ikan keli di dalam kolam pertama ini.

Hari ini, jadual tidaklah sebegitu padat. Saya perlu membeli daging di pasar Masjid Tanah. Kemudian ke Kampung Tanjung Dahan membawa barang yang ayah kirimkan. Mak lang pasti ternanti-nanti. Selepas mengemas ala kadar kawasan kolam dan menempatkan makanan ikan di dalam bangsal, saya bergegas menunggang motor cabuk kesayangan. ‘MR 7919’. Kawan-kawan lelaki sekitar kampung bergurau memberikan gelaran motor ini sebagai ‘Mr Romeo’. Usikan kawan-kawan sekampung selalu menjelmakan rasa gembira. Ini resam bila duduk di kampung. Ini resam bila menikmati keindahan alam di kampung indah ini.

“Mana Mak Lang, Kak Kinah?” Saya menghulur bungkusan. Akhirnya sampai juga saya ke rumah kakak kesayangan ayah ini.

“Banyaknya barang-barang ni.  Barang yang lepas pun tak habis lagi, Aisya. Pak Andak ni, baik hati. Selalu sangat begini.” Sakinah tersengih.

“Bilnya saya dah masuk ke dalam buku. Mana mak langnya? Selalu ada terponggok aje depan rumah ni.” saya tercari-cari Mak Lang. Mata dengan sengaja mencari-cari wajah mak lang. Wajah Sakinah agak berubah apabila saya menekankan perkataan ‘masuk ke dalam buku’.

“Mak lang ke belakang sekejap. Cik Biah panggil. Ada kenduri di surau malam ni. Jiran-jiran semua sibuk menyiapkan hidangan untuk makan malam nanti. Jemputlah datang ke sini malam kenduri nanti, Aisya. Ajak semua. Pak Andak, Mak Andak dengan Hakim.”

Mata saya merenung rumah banglo milik mak lang. Tanah ini juga yang pernah Mak Lang rebutkan dari ayah. Tanpa bercakap panjang, ayah menyerahkan bulat-bulat tanah miliknya kepada mak lang. Mujur tanah di hujung kampung yang sedang saya usahakan itu ayah berkeras mahukan juga. Benda lama, jangan dikenangkan Aisya! Saya tersengih memandang Kak Sakinah yang memerhati saya dari atas ke bawah.

“InsyaAllah kak. Nanti kak ngah sampaikan pada emak dan ayah mengenai jemputan kenduri malam ni. Aisya minta diri, ya. Mahu singgah ke pasar sekejap. Beli barang basah.”

“Kamu tak mahu masuk dahulu, kak ngah?” Kak Sakinah mempelawa penuh mesra. Badannya semakin berisi dan tembam sekali pipinya. Saya ketawa nakal di dalam hati.

“Terima kasihlah sebab pelawa Aisya. Kak ngah lagipun nak cepat ni. Nanti emak tertunggu-tunggu pulak. Saya balik dahulu. Sampaikan salam ‘Assalammualaikum’ pada emak dan ayah akak ya.” Saya berbalas dengan senyuman.

“Waalaikumsalam. Hati-hati ya kak ngah.” Kak Sakinah melambai perlahan. Saya menderu dengan Mr Romeo saya. Motosikal yang banyak berjasa. 3 bulan dari sekarang saya harus memiliki sebuah kereta kecil yang membolehkan saya berurusan sepenuhnya dengan kolam ikan. Mungkin sebuah Perodua Viva atau mendapatkan Perodua Myvi. Duit simpanan saya masih mencukupi untuk belanja semua ini. InsyaAllah, semoga semua urusan saya dipermudahkan. Saya selalu ingat pesan ayah supaya apa yang kita buat harus bertawakal dan kemudian memanjatkan doa.

Makan malam kami berhidangkan makanan kenduri dari surau. Ayah dan emak bergegas ke sana atas jemputan Kak Sakinah dan Mak Lang. Selepas mengemas saya memerhati komputer riba. Kertas kerja pinjaman harus diselesaikan dengan kadar segera. Pinjaman dari Agro Bank atau MARA. Agro Bank menawarkan banyak pilihan. Skim Usahawan Tani Komersial Siswazah. Saya diberitahu itu adalah untuk siswazah yang menganggur dan perlu menjalani kursus induksi dan latihan praktikal yang ditetapkan. Tabung untuk Makanan (Fund For Food) pula menawarkan pakej yang saya minati. Hisham juga menggalakkan saya memohon di bawah Tabung Untuk Makanan. Dia akan menuruti kertas kerja saya dan kemudian kami akan ke Agro Bank di Alor Gajah bagi mempercepatkan pinjaman projek penternakan ini. Semoga usaha saya kali ini memberikan hasil yang baik. Kolam saya harus membuahkan hasil. Tapak projek bagi keli kanvas harus diratakan terlebih dahulu. Tetapi ia menanggung kos yang agak banyak. Saya perlu meyakinkan pegawai Bank dengan kolam saya dan kemudian hasil ikan yang berkualiti.

Saya menarik nafas setenangnya. Beristighfar dan kumat kamit berzikir. Jemari saya terus berlayar di atas papan kekunci. Semoga Allah memberikan saya ilham dan sedikit ketenangan. Kerja terbantut bila telefon berbunyi. Saya pandag skrin telefon. Hisham. Nama dia untuk minggu ini sudah masuk ke dalam carta bualan ayah dan emak. Sampaikan telefon pun turut sama menyenaraikan namanya untuk panggilan yang tertinggi. Tarik nafas. Saya angkat telefon dan...

“Assalammualaikum Aunty.” Manjanya di hujung telinga saya memagut sayu. Persis keletah Solehah, arwah ibunya.

“Waalaikumsalam.” Saya menjawab tenang. Diana. Ah – anak kecil yang manja ini memang senang dengan saya.

“Nanti kita pergi makan-makan dengan ayah Diana, aunty ikut bersama ya?” Ajaknya mengundang tawa saya. Bersisa.

“Diana ke nak belanja Aunty Aisya? Bila dapat gaji ?” Saya mengusiknya.

“Diana mana kerja. Apalah aunty ni. Ayah yang kerja. Tak apa. Apa kata kalau ayah bayar, kira-kira tu Diana yang belanja Aunty, okey?”

Saya ketawa. Komputer riba saya pandang terkelip-kelip. “Boleh. Boleh sahaja. Bila Diana nak belanja aunty? Tak sabar nak makan free ni.”

Anak kecil itu diam. Agaknya sedang terfikir perancangannya untuk membawa saya makan bersama-sama. Sejenak saya terkaku. Ayahnya ada di sebelah ke?

“Diana?” Saya memanggilnya.

“Ya aunty.” Dia ketawa. Terdengar suara Hisham memanggil anaknya.

Kejap lah ayah

Saya amati suara Hisham mendengus.

Sudah. Aunty Aisya nak tidur. Esok aunty kerja. Esok sekolah kan. Dah. Dah! Letak telefon.

“Sekejap ya aunty. Diana nak pujuk ayah.”

Saya diam mendengar Diana sedang merengek-rengek memujuk ayahnya.

Please. Kita ajak aunty makan malam sahaja. Ayah, aunty dengan Diana. Bolehlah ayah. Bolehlah.

Tak. Diana kena tidur. Ayah kata tidur, tidur! Esok mengantuk di sekolah. Asyik aunty. Aunty saja. Esok sekolah. Tidur!

“Nanti Diana telefon aunty semula ya. Ayah suruh masuk tidur.” Perlahan sahaja nadanya. Dari ceria kini bertukar rentak pilu.

“Haaa...bagikan telefon pada ayah sekejap ya sayang.” Pinta saya kepadanya.

“Benci ayah. Benci. Diana nak cakap sekejap je dengan aunty.” Jeritan Diana memanggil naluri kewanitaan saya. Ganggang kini beralih ke Hisham. Saya yakin dan mendengar rentak pergaduhan kecil mereka di sana.

Hisham berdehem perlahan. “Maaf, mengganggu Aisya. Dah malam ni, saya tidurkan Diana dahulu. Maaf ya, Diana ni asyik ganggu Aisya aje.”

“ Hisham…” Saya panggilnya perlahan.

“Ya.Aisya panggil saya?” Dia nyata terkejut.

“Janganlah marahkan Diana sebegitu. Kasihan dia. Apa salahnya dia mempelawa saya makan dengannya. Bukan dengan orang lain pun. Kita pun dah memang kawan kan?” Saya cuba menenangkan hati Hisham.

“Saya tak ajar dia menelefon Aisya. Dia mendail sendiri tadi.” Jelasnya lagi.

“Budak zaman sekarang, komputer riba pun pandai di ‘on’kan sendiri.”

“Jadi pelawaan anak saya masih terbuka untuk Aisya ya?” Tanyanya riang. Dengan tiba-tiba.

“Kalau emak dan ayah juga Hakim ikut sekali, saya bersetuju.” Saya ketawa.

“Antara awak dan hanya saya sahaja. Tak boleh kah?” Dia ketawa bersahaja. Mengundang seribu tanda tanya dalam jiwa ini.

“Aisya timbangkan. Kesian pulak pada Diana. Okeylah, saya perlu sambung semula kertas kerja saya ni. Banyak yang kena saya siapkan.” Saya memandang komputer riba yang telah terbiar beberapa minit.

“Okey. Saya tunggu keputusan saudari di sana, ya.” Suaranya jelas bersemangat. Nadanya gembira dan saya terus terfikirkan perbualan antara emak dan saya beberapa hari lepas mengenai rasa hati Hisham kepada saya.

“Okey. Assalammualaikum.”

“ Jangan tidur lewat sangat Aisya. Awak kena jaga kesihatan tu. Waalaikumsalam.” jawabnya ringkas dan sempat pula memesan itu ini.

Titik.

Bicara kami terhenti di situ sahaja. Itu pesannya yang sentiasa pada saya. Saya terkadang mati akal. Saya seboleh-bolehnya mahu menjarakkan perhubungan ini. Bukan bermakna saya mahu memutuskan hubungan yang terjalin, saya hanya mahu mengurangkan keakraban yang seringkali disalah ertikan pada pandangan orang lain. Saya mengetap bibir. Renung telefon yang kaku dan menelan air liur sambil memikirkan kelak perhubungan antara kami ini. Saya sudah berulang kali maklumkan kepada emak, hati saya belum ada rasa untuk Hisham. Belum dan masih kosong.

“Aisya. Sudah pukul berapa ni? Tak tidur lagi.” Suara ayah keras di luar. Saya tersentak dari lamunan.  Saya lantas bangun dari duduk dan mematikan lampu. Kertas kerja saya harus disambung semula. Lampu belajar hadiah dari Hakim adik kesayangan saya buka sebagai teman membuat kerja. Ayah bukannya tahu yang saya belum tidur atau tidak. Hehe.

“Baik ayah, Aisya tidur.” Saya berbohong. Sinaran lampu dari luar serba sedikit juga membantu saya untuk tugasan ini. Saya menjangkakan untuk tidur lewat malam ini. Kertas kerja ini harus siap. Biarlah tidur saya lewat.

Dan beberapa minit kemudian, bunyi bip pesanan khidmat ringkas menjadi teman. Saya angkat semula telefon di hujung meja. Namanya tertera, Hisham. Pesanannya ringkas tetapi seperti kata hati tadi...rasa saya untuknya kosong entah kenapa.

Selamat malam

:::Hero sebenar belum muncul ya. Hehehe.:::

3 ulasan:

  1. Gaduh gaduh manja mak n abah, biasa la sangat..... org lelaki dah tua tua memang nak manja2x lebihh, sebagai anak kena sabar dengar jgn jadi batu api dah. .. hero bila nak balik dari belajar hmmm??

    BalasPadam
  2. salam mardihah lama tak melawat sini...telah bertambah maju sekarang
    pok jeragang doakan terus meningkat

    BalasPadam
  3. Bilakah hero akan menjelma...? Next N3 mungkin???... Hehehe... Aja-aja fighting Dihah... Nama Dia Joe pulak ye lepas ni Dihah...^--^

    BalasPadam