Pages

26 Februari 2013

Andai Gerimis Berhenti 7

Hei princess....boleh tak jangan nakal macam gini selalu. Nak cubit ke?”

 

Selepas menjengah ayah di dalam bilik, saya terus bergegas ke dapur. Membantu emak menyiapkan sarapan. Hakim seawal pagi sudah keluar. Dia akan membantu saya menguruskan kedai seawal pagi. Mujur sekarang musim cuti persekolahan. Hakim akan mengulangkaji pelajaran di kedai. Saya memujuknya meminta sedikit masanya untuk membantu ayah menguruskan kedai. Saya akan menguruskan urusan di kedai dahulu, dan kemudian akan bergegas ke kolam. Doa sentiasa saya panjatkan, semoga urusan kami sekeluarga dipermudahkan. InsyaAllah.

“Hati-hati ya Aisya.”Emak mendoakan saya.

“Emak jangan susah hati. Kaki ayah tu taklah teruk sangat. Kaki sahaja yang terseliuh. Jangan difikirkan sangat ya.  Tengahari nanti kak ngah balik, kita makan tengahari bersama-sama.” Saya mengenyit mata dan minta emak tidak perlu risau lagi.

Saya menyusun semua stok dengan rapi. Mengeluarkan segala rak jualan runcit dan membuka buku belanjawan. Duit syiling saya masukkan ke dalam laci. Saya menyapu kedai dan menyusun segala bahan dengan perlahan dan teratur. Stok gula saya tolak perlahan. Salleh duduk di luar sahaja entah apa yang dibuatnya. Tadi dia mencari penyapu dan agaknya mengemas halaman kedai.

Selepas kedatangan Hakim, saya bergegas ke kolam dan membalas sms Balqis yang mengesahkan kehadirannya selama enam bulan membantu saya menguruskan kolam ternakan ikan air tawar. Saya tersenyum membalas pesanannya.

Saya akan menjemput Balqis di Melaka Sentral. Ubat ayah saya kemaskini di dalam bekas dan membalut kaki ayah. Malam tadi Hakim sudah menjemput Pakcik Hamid untuk mengurut kaki ayah. Nampak sedikit susut dan berubah dari hari pertama ayah terjatuh. Si kecil Diana sibuk mahu menemani datuknya sehingga terlena di sebelah ayah. Emak tersenyum melihat karenah dan intimnya perhubungan antara ayah dan Diana. Hisham melawat sekejap kerana mahu berkursus dan meninggalkan barangan Diana di rumah. Dia meninggalkan pesan kepada Hakim. Memohon maaf kerana tidak dapat menemani saya mengambil Balqis.

Saya itulah kan, dengan sengajanya menyembunyikan diri di dalam bilik apabila terpandangkan kereta Hisham yang sudah tersadai di bawah pohon rambutan. Tempat kebiasaannya untuk memarkir kereta. Saya sudah cam dan sebati dengan kedudukan keretanya. Saya cuma mendengar suaranya dan suara anak kecilnya sahaja. Duduk dalam bilik, baik sahaja saya mengemas beg dan berbalas SMS dengan Balqis yang sedang dalam perjalanan ke sini. Setengah jam kemudian, Hisham mengundurkan diri. Baharulah saya menampakkan diri dan tersengih-sengih di dapur. Emak menjeling tajam. Ayah dengan kaki berbalut duduk rapat bersama Diana.

“Sengaja duduk terperap dalam bilik. Kak ngah tahu kan Hisham datang tadi?” Emak menjeling tajam.

“Tak apalah emak. Buat apa pulak Aisya asyik nak nampakkan muka. Dia datang pun sekejap. Lagipun, Hisham ada kursus, nanti dia terlewat pulak.”

“Hai, susah emak mahu jawab dengan perangai kamu berdua. Tak faham emak.” Emak menggeleng. Membuatkan saya tertanya-tanya. Entah apa yang emak, ayah dan Hisham bualkan. Saya mencapai barangan Diana dan bergegas mengemaskannya ke dalam bilik. Pantas saya mencapai beg dan sebuah buku untuk di baca ketika menanti kedatangan Balqis nanti. Saya menyalami emak, ayah dan kemudian mengucup pipi Diana.

Aunty, jangan balik lewat-lewat. Nanti Diana tunggu aunty makan tengahari ya.”

Saya tersenyum dan angguk sahaja. Anak kecil ini selalu mengingatkan saya dengan arwah Solehah dan ayahnya. Bagaimana harus saya melarikan diri dari ayahnya itu? Bagaimana? Huh – fikir banyak pun buat saya runsing selalu.

Saya menanti teksi.  Berbalas sms lagi dengan Balqis yang akan tiba dalam masa 1 jam sahaja lagi. Saya akan tiba di Melaka Sentral dalam lebih kurang 45 minit sahaja. Perjalanan dipermudahkan. Mengambil sebuah teksi dan terus meluncurkan ingatan kepada Balqis.

Sampai sahaja di Melaka Sentral, saya duduk menanti. Membaca penuh ralit dan penuh kepuasan. Bas Balqis pula menghadapi masalah dalam perjalanan. Macam-macam pula yang berlaku saat hati penuh kerinduan kepadanya.

“Ni Aisya kan?” Seorang pemuda menegur saya penuh ramah. Saya menutup buku dengan penanda serapatnya. Meletak dengan kemas di dalam beg yang saya bawa. Kemudian saya tersenyum  kepadanya.

“Tengok. Dia ni kan kalau baca buku sampai tak ingat dunia. Sekeliling pun tak nampak, abang Najmi sapa dia berkali-kali pun tak dengar. Sampai tiga kali barulah telinga beroperasi. Cerita apalah yang di bacanya tu sampai orang sekeliling pun tidak perasan?” Sapanya lagi.

Saya ketawa. “Ni abang Najmi, kan?” Terkejut saya dengan kehadirannya,  “ingat siapalah yang nak mengurat Aisya tadi.” Saya tunduk hormat. Mempersilakannya duduk. Angin menyapa lembut tudung bidang 60 yang Balqis hadiahkan sempena perpisahan kami 3 tahun dahulu. Nyata saya terkejut dengan kehadiran lelaki ini. Hampir 8 tahun kami tidak berjumpa. Angka 8 memang berhantu betul untuk saya.

Abang Najmi ketawa.

“Kawan kecil, kawan sepermainan, kawan main kahwin-kahwin.” Saya menambah perbualan dan membuatkan wajah putih mulus abang Najmi merona merah.

“Abang Najmi ni tengah tunggu Najihah. Dia tengah beli barang yang dipesan Nenek Hanisah. Orang perempuan ni kalau keluar bershopping tulah syaratnya.”Abang Najmi melihat sekeliling. Kemudian saya menjamah matanya yang sedang melihat persekitaran kawasan Melaka Sentral. Abang Najmi juga penuh dan sarat dengan begnya.

“Orang perempuan memang macam gitu.” Menyokong kata-katanya.. Saya mencerunkan mata melihat Abang Najmi yang tidak lepas matanya memandang wajah saya. Saya bersahaja membalas pandangannya. Abang Najmi, si budak lelaki yang menjadi jiran semasa kecil. Watak Najihah, Abang Najmi, Nenek Hanisah pasti akan bersemi dalam episod kisah saya ini. Kalau sebut fasal Nenek Hanisah – haihlah, rindunya saya dengan Nenek Hanisah sebab sebelum ini kami memang rapat. Cuma, saya agak memencilkan diri apabila sibuk menguruskan kolam beberapa bulan kebelakangan ini. Si Najihah pun satu. Sibuk jugak dengan urusan tadika KEMASnya itu.

Najmi dan Najihah - kembar seiras. Kawan sepermainan saya dahulu kala. Menerbitkan berbagai rasa dalam jiwa. Kenangan bukan? Abang Najmi berpisah dengan saya selepas ayah dan ibunya menghantar abang Najmi melanjutkan pelajarannya ke Australia. Selepas pemergian Abang Najmi ke Australia, sayalah yang menjadi teman rapat Kak Najihah.

“Semenjak bila adik, adik jadi sebegini?” Tanyanya sehingga tersasul-sasul. Dia betulkan duduknya. Menuruti tingkah saya yang duduk dan membetulkan tudung. Saya ketawa sederhana. Saya tidak mampu menjawab soalan dari dirinya. Terpalit riak penuh pertanyaan dari wajah abang Najmi. Dia masih memanggil saya dengan nama “adik”. Nama yang dicemburui oleh Najihah, kembarnya.

Iyalah, kalau sudah 8 tahun tak berjumpa mestilah abang Najmi mempersoalkan cara dan gaya saya yang tidak sama seperti dahulu. Kalau dulu mana ada bertudung litup seperti hari ini.

“Adik...” Saya ketawa serta merta mematikan kedutan wajah Abang Najmi. Nama itu menerbitkan kenangan kami dahulu.
“Kak Najihah dah sampai...hehehe.” Saya memuncungkan bibir. Mata kami beralih kepada Najihah yang sudah tersenyum penuh mesra.

“Sungguh tak kusangka berjumpa dengan jiran sombong yang ada kolam ternakan ikan ni.  ‘Adik’ abang Najmi ni dah sombong dengan kita. Dengan nenek lagi sombong.” Najihah bercekak pinggang. Lucu sahaja kak Najihah mengenakan saya. Memang selalu berdas-das tembakan dia hadiahkan kepada saya. Dia merapati saya dan memeluk pinggang penuh mesra. Saya merapati Najihah. Kemudian berbisik perlahan. Kami tersenyum.
“Haaaa..apa agaknya yang dibisikkan tu?” Abang Najmi mencebik. Meski umur mereka 4 tahun lebih tua dari saya, tapi kami rapat seperti adik-beradik. Kemunculan semula abang Najmi selepas lama tidak mendengar khabar berita buat saya teruja.

“Adik abang Najmi ni cakap, abang Najmi depan mata ni makin kacak. Tergoda Aisya.” Saya mengenakan si dia. Memandang sisi abang Najmi di depan. Matanya bersinar-sinar dan merenung saya. Sisa ketawanya buat hati menelan kenangan lama.

“Masih nakal lagi seperti dahulu ya. Nak rasa cubitan asli lagi ke?” Abang Najmi mengetap bibir. Menunjukkan ibu jari yang digenggam ke arah jari telunjuk. Seolah mahu mencubit-cubit saya. Lesung pipit kedua belah pipinya kelihatan kembali. Saya tersenyum.

Mereka beriringan mesra. Abang Najmi rupa-rupanya baru sebulan pulang dari Australia. Saya mengorek-ngorek berita dari Kakak Najihah. Entah apa anginnya, mahu bercuti ke kampung. “Abang Najmi bercuti sebelum memulakan kerjayanya di sebuah syarikat Bursa Saham di Kuala Lumpur.” Kak Najihah pecahkan rahsia. Masa kami di dalam tandas.

“Ohh...lama ke kak?”

Jungkit bahu. Mata kami bertembung dan sama-sama keluar dari tandas. “Entahlah. Tapi macam rasa-rasanya dia nak hilangkan rindu kat Aisya kot. Hahaha.”

Eeeee...kalau dia pangkat dato Najmi dan harta setimbun macam dalam drama tu, sekarang jugak Aisya lamar dia. Hehe.”

Haaaa...akak cakap dengan abang Najmi ya.”

Ehhh..jangan-jangan. Mengada tau dia ni.”

Kami makan di sebuah food court yang disediakan. Abang Najmi memesan asam pedas kegemarannya. Najihah pula memesan tom yam dan telur bungkus. Saya menambah ikan kukus siakap tiga rasa dan sambal belacan. Udang goreng tepung juga bersama sup sayur. Alang-alang, Abang Najmi mahu belanja kami makan, baik saya order apa sahaja. Saya memesan air kegemaran Abang Najmi, Tembikai laici.

Dia tersenyum geli hati. “Nampak macam dah seminggu tak makan.” Kami berpandangan. Namun matanya tidak lekang seperti memerli saya yang memesan makanan paling ‘hebat’ sekali.

“Boleh habis apa. Perut Abang Najmi ada, mari kita layan.” Saya tersengih. Seperti Fara Fauzana mengacarakan rancangan Melodi di TV3. Gasaklah. Dia memerhati saya lagi dan tertawa kerana kenakalan saya yang masih tidak berubah dari dahulu lagi. Ah – makan bersama kali ini bertiga dengan banyak cerita. Sesekali kalau mata abang Najmi melekat ke wajah ini, cepat-cepat dia halakan ke lain. Sambil menukar-nukar topik cerita, dia menyelami banyak rasa dan jiwa kisah dahulu kala. Ah – buat apa nak di kenang Aisya.

Saya menolak pelawaannya untuk menanti Balqis bersama.

“Abang temankan Aisya ya. Lagipun Najihah ada bawa kereta sendiri tu.” Suaranya melekat-lekat ke dalam telinga. Saya gelengkan kepala.

Abang temankan Aisya ya. Bolehlah.” Dia sedaya upaya memujuk saya.

“Lagipun, abang pun baru aje sampai sini. Balik Melaka ni bukan nak jumpa Kak Najihah dengan nenek ke? Tak apa, jangan susahkan diri. Seganlah adik.” Saya menolak ajakan Abang Najmi dengan baik.

Ala, kita pun lama tak jumpa kan? Kak Jiha kata awak tu sibuk manjang aje...nanti entah sempat jumpa ke tak agaknya.” Abang Najmi menolak perlahan bahu Najihah yang tersengih-sengih.

“Jangan risau ya Aisya, abang si hero awak ni kan ada. Temankan sekejap sahaja. Boleh sambung berbual-bual. Bolehlah akak pergi jumpa tunang tersayang sekejap. Ada peluang.” Najihah senyum meleret.

“Haaaa….bagus-bagus…”Abang Najmi memeluk lengan kembarnya semula dan mereka bersalaman mesra. Beg galas dan beberapa buah beg milik Abang Najmi bertukar tangan. Sepantas kilat mereka bergerak. Saya terkulat-kulat mahu menahan. Bagaimana harus saya menolak untuk duduk berdua dengan lelaki yang bukan muhrim ini? Kami bergegas ke kawasan tempat letak kereta. Memasukkan semua beg. Jiwa saya sebu. Ya Allah, percepatkanlah kedatangan Balqis.

“ Jaga ’adik’ kita ni baik-baik ya abang Najmi.” Najihah menekan ayatnya dan mereka tertawa kecil. Serta merta kenangan lama menerjah dalam minda. Abang Najmi yang semasa kecil selalu prihatin terhadap saya. Malahan kasih sayangnya kepada diri ini melebihi dari Abang Huzairi kepada saya. Sehingga mengundang cemburu Najihah dan cemburu Abang Huzairi.

Najihah melambai dan kemudian suasana kembali hening. Ingatan terhadap kenangan lama beransur hilang. Kami beriringan masuk kembali ke Melaka Sentral. Saya duduk berbual kosong dengan dirinya. Malahan, tidak perlu saya gusarkan kerana diapit oleh pasangan warga tua yang turut sama berbual.  Kami berbual bersama. Bertanya pasangan tersebut yang kelihatan menantikan sesuatu. Berbual kisah isu semasa, politik dan rupanya banyak perkara yang dirinya tidak tahu selepas Pilihanraya ke 12.

“Abang ni memang malas baca internet dan surat khabar. Bazir masa kat benda-benda lain aje. Agaknya, jika Malaysia dilanggar garuda abang mesti tak tahu. Kesian kan?” Dia ketawa. Saya juga. Diikuti dengan gelak ketawa memanjang pasangan warga tua tersebut.

“Lagi 15 minit Balqis akan sampai. Eh, janganlah panggil ’adik’. Panggil Aisya je ya? Janggal pulak selepas lama tak jumpa. Panggil aje Aisya sudah memadai. Segan rasanya.”


 Saya memusingkan badan. Berulang-ulang saya mengingatkan dirinya. Saya senyum kepadanya yang sedang memerhati Melaka Sentral. Bibir dan hati saya mengucapkan doa berbagai-bagai. Cepatlah engkau datang Balqis. Saya melambai pasangan lelaki dan wanita tersebut yang sudah didatangi bas mereka.

Abang Najmi angguk dengan permintaan saya dan mengalihkan pandangan ke kedai berhampiran. “Jika kadang-kadang tersasul abang minta maaf ya. Iyalah mungkin dulu dah terbiasa. Asyik panggil adik...adik aje. Tak sangka dah besar panjang rupanya adik abang kat sebelah ni.” Dia bawa mata memandang jemari saya. “Ehhhh...Aisya tunggu kejap ya. Abang nak beli barang untuk Nenek.”

 “Tapi kan, kalau lelaki pulak yang bershopping, pastinya mengalahkan perempuan.” Ucap saya membuatkan dia ketawa nipis.

Hei princess....boleh tak jangan nakal macam gini selalu. Nak cubit ke?” Dia bangun dan menjeling saya. Kami ketawa dan debaran hari ini lantas berkurangan bila Balqis muncul dan hadiahkan senyuman manisnya untuk kami.

Pelukan berganti dan perbualan semakin hangat. Akhirnya, abang Najmi menghantar kami betul-betul di hadapan rumah. Wajah emak – hmmm memanglah mencuka bila melihat hero lama saya yang menghantar kami pulang. Kisah lampau pastinya menjadi bahan kebencian emak dan ayah pada abang Najmi.

Ya, persahabatan erat kami dahulu mengundang perbalahan dalam keluarga kami. Itu penyebabnya yang saya pasti menjadi ingatan kepada emak. Namun saya percaya emak tetap akan berlembut hati.

Saranan akhir abang Najmi buatkan saya senyum sampai ke hati, “Ehh..nanti abang nak buat makan-makanlah kat rumah nenek. Bolehlah ajak semua makan dan doa-doa moga hati emak dan ayah si princess abang ni lembutlah hendaknya. Cerita lama-lama jangan dikenang kan?” Abang Najmi kenyitkan mata.

Buat Balqis sengih panjang. Menyiku perut saya. “Alahai...gantengnya dia!”


2 ulasan:

  1. Terbaik le Abg Najmi ni, Cerita lama jangan di kenang....TQ Diha

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama25/2/13 08:48

    suka suka. sambung lagi. dpt baca dalam blog sambil menyelam keindahan bahasa mardihah. buat senyum je dgn abg najmi.

    BalasPadam