Pages

23 Februari 2013

Andai Gerimis Berhenti 5 & 6


Saya memunggah makanan ikan ke dalam baldi. Membungkus pula beberapa peralatan ke dalam bangsal. Jala yang koyak saya humban ke tepi. Peluh sudah turun membasahi. Minggu ini  jadual kerja saya agak padat. Hanya tinggal seminggu sahaja lagi, hasil ternakan akan membawa pendapatan pertama kepada saya. Dua hari lagi, Balqis akan bertandang ke rumah. Menjadi tetamu kami semua. Emak sudah membilang hari berjumpa dengan anak angkatnya. Ayah pula sibuk menyusun jadual masakan emak. Sungguh menghiburkan mendengar mereka bergaduh mesra. Alhamdulilah. Sungguh Allah benar membantu saya. Segala urusan berjalan dengan amat lancar. Sesekali saya akan membantu ayah di kedai jualan runcitnya. Membuat belanjawan dan mengemas stok bersama Hakim. Barangan di kedai ayah perlu dikemaskini dan diganti stok baru. Banyak barangan lama dan saya harus teliti produk yang sudah habis tarikh luputnya. Mata ayah sudahlah tidak beberapa jelas. Jika ditegur, ayah akan bermasam muka. Saya tidak mampu memujuk rajuknya. Sampai ke malam kisahnya. Alahai….

“Assalammualaikum aunty Aisya.” Suara genit Diana memancing telinga.

Saya menoleh melihat Diana dan ayahnya melambai mesra.  “Waalaikumsalam. Mari sini cepat.” saya keriangan memandangnya.

“Diana rindu sangat pada aunty.” Dia menunjukkan beg galasnya. Saya memandangnya. Hisham di sebelah ukirkan senyuman. Tanah yang melekat di tangan saya tidak pedulikan. Membiarkannya begitu sahaja. Saya sibuk mengemas semak di sebelah kanan kolam. Mencabut rumput dan mencangkul pembahagi antara kolam.

Aunty kotor ni. Comot sangat. Mari kita duduk kat sana tu. Kita berteduh dulu ya. Panas sangat ni dan nanti habislah wajah putih Diana nanti.” Saya membawa mereka ke kawasan rehat. Ada bangsal, pangkin dan kawasan rehat yang hanya ditutupi dengan kanvas.

Kami melabuhkan punggung. Sementara Diana terus meluru ke arah saya. Si comel terus duduk di atas riba.

Aunty kotor, masam. Nanti Diana comot, tak cantik.”
“Tak apalah aunty. Nanti sampai rumah datuk, Diana mandilah.” Dia senyum memandang ayahnya. Hisham dari tadi membatukan diri tanpa sepatah kata. Saya membiarkan suasana menjadi dingin dan menarik nafas seketika. Kami berpandangan. Diana bermain dengan anak patung yang dibawa bersama-samanya.

“Haa....saya sarankan Aisya bina bangsal yang kukuh sedikit. Macam pejabat kecil. Ada kipas angin, tempat berehat, tempat solat, bilik air sederhana. Sudah mencukupi, sementara menunggu kolam kedua di bina. Memudahkan Aisya juga, bukan?” Hisham memandang saya.

“Cadangan yang bagus juga. Memang Aisya ada terfikir jugak untuk buat semua tu. Tapi kita tunggu sehingga kolam kedua dibina, selepas ikan-ikan dari kolam pertama dijual. Untung banyak nanti bolehlah kita usahakan pejabat baru. Senang sikit ya nak solat tempat tertutup. Setuju?” Saya memandang tinggi cadangannya.

“Okey. Saya setuju. Nanti, kita panggil sahaja Pakcik Rawi memunggah barangnya dan si Samad Tukang untuk menukang. Upahnya pun taklah mahal sangat.”

Saya angguk. Cepat benar saya bersetuju dengan cadangan lelaki ini. Ya, kami mudah bekerjasama dalam banyak hal. Tetapi saya tidak berapa suka dengan sikapnya yang gemar bertandang ke kolam ini. Tanpa saya pinta dan tanpa saya sedar, masanya banyak dihabiskan di sini. Membantu saya dalam banyak perkara. Hal ehwal kolam dan perkara berkaitan ikan.

Aunty, untuk 2 hari ni, Diana tidur rumah aunty boleh tak?’ Diana menoleh ke arah saya. Bertanya perlahan dan memandang ayahnya. Hisham dengan wajah yang biasa. Dia agak gelap dan berkumis. T-shirtnya lusuh sedikit dan berseluar track-suit.

“Awak nak ke mana Sham?” Saya memandang ayah kepada kanak-kanak ini.

“Saya ada kursus ternakan udang di Bandar Hilir 2 hari. Tidur kat sana. Kolam udang saya di Melaka, Zaki akan uruskan. Boleh ya, Cik Aisya. Menjaga anak saya untuk 2 hari lagi?” Ujarnya perlahan. Pinta simpati saya lagi. Ya, lelaki ini selalu menyusahkan saya. Jika saya menolak, emak dan ayah di rumah, pasti memarahi saya juga. Diana akan menefon atuk kesayangannya minta di ambil. Ayah tidak semena-mena cepat melangkah. Pantang ada peluang. Cucu sendiri tidak pernah diendahkan.

Hisham menternak udang secara komersial di Bandar Melaka. Dia pelajar jurusan Ijazah Teknologi Marin yang mengubah landskap kerjayanya kepada penternak udang yang berjaya dan paling menonjol di Melaka. Sibuk dan barangkali dia memerlukan isteri baharu. Adakah saya terlalu menduga perasaannya? Kalau selalu fikirkan Hisham dan masalah ini, selalu sahaja saya ingin larikan diri dari dia yang selalu bertandang. Bertandang ke kolam dan ke rumah emak ayah. Tapi bagaimana? Tak manis sungguh sikap kami sebegini. Pertolongannya memakan diri saya. Membuat saya serba salah selalu. Tuhan, berikan saya petunjuk. Dia sebenarnya Maha Adil lagi Maha Mengetahui. Perancangan Allah saya tidak akan tolak. Tetapi saya harus lebih berhati-hati menyusun bicara dengan lelaki di depan mata saya kini. Jika tersilap bicara, memakan diri dan hati juga. Saya berperang dengan perasaan. Mengelirukan.

“Rasanya jugak saya tak dapat temankan Aisya ke Melaka Sentral. Tetapi jika ada masa terluang, saya akan call Aisya ya. Awak kenalah uruskan Balqis sendiri di Melaka Sentral nanti.” Dia memandang saya.

Saya angguk. “Tak kisah. Aisya boleh tumpang sesiapa atau naik bas ke sana. Lama juga tak menyedut udara dari dalam bas. Kalau motor itu diizinkan nyawanya, mahu juga dibawa ke sana.” Saya berseloroh dan ketawa. Mengundang juga tawa lelaki ini. “Lagipun Hisham ada kursus, mahu lari ke sana sini, menggangu pula bukan?” Saya memandang kolam.

“Saya susun jadual nanti. Ada pertukaran atau perkembangan lain, Hisham akan beritahu Aisya secepat yang mungkin.” Dia masih mencuba untuk membantu saya.

Eh, tak apalah. Baik awak uruskan kerja yang penting tu. Lagipun setakat jemput Balqis aje.” Saya tak mahu Hisham rasa bersalah. Saya membantu Diana turun dari pangkuan. Kemudian saya melirik mata kepada Hisham. Meminta dia faham kehendak naluri saya.
“Aisya nak lekas ni. Ada sikit lagi urusan. Hisham bawa Diana balik ke rumah dulu, boleh? saya nak siapkan kerja yang dok tertangguh tu.” Saya mengharap dia mengerti permintaan kecil ini.

“Okey aunty, Diana tunggu aunty Aisya di rumah nenek dan datuk ya.” Diana menyalami saya. Dia mendongak memandang saya. Anak kecil persis Solehah. Hidungnya mancung seperti ayahnya. Alis keningnya juga terbentuk cantik seperti kening Hisham. Wajah, bibir, rambut mengurai dan bentuk muka menyerupai Solehah. Diana akan membesar menjadi gadis yang cantik nanti.

Saya membalas senyuman Hisham dan melambai Diana. Kemudian bergegas menyambung kerja saya. Cuaca kembali panas terik dan saya lantas teringatkan abang long bersama isterinya dan anak-anaknya. Sihatkah? Bahagiakah?

Ikan membesar jelas dalam pandangan mata. Dari benih anak ikan sehingga membiak besar. Seperti ranumnya buah jambu di hujung kolam. Ikan ternakan ini seperti tahu kehadiran tuannya. Sentiasa membuat jiwa saya, tenang. Bukankah ikan-ikan ini juga turut bertasbih memuji kebesaran Ilahi. Juga ikan-ikan ini menjadi terapi kala saya sedang bergundah gulana. Betapa ia ajaib! Maha Besar Allah yang menciptakan setiap makhluk itu. Sentiasa ada tujuan dan menjadikan kita dengan tujuan bersyukur kepada Allah.

Saya balik lewat dari biasa. Motosikal ‘Mr Romeo’ menghala ke hujung kampung. Saya mahu menjenguk Kak Hasnah dan anaknya-anaknya. Telefon bimbit saya sudah berbunyi-bunyi nyaring. Oh, semestinya Hakim. Apa pulak yang urgent hari ini?








***
Anak-anak Kak Hasnah berlari mendapatkan saya. Saya memarkir motosikal di bawah pokok rambutan. Musim buah rambutan menjengah. Merah menyala dan di hujung rumah Abang Long, rambutan kuning gading turut meliurkan. Saya membalas sms kepada Hakim.
Angah lewat. Jumpa Kak Hasnah sekejap. Jangan beritahu pada ayah dan emak ya.

Saya menyimpan telefon bimbit ke dalam kocek kemeja. Kemeja besar ini memudahkan saya untuk bekerja di kolam ikan. Iqbal meluru kepada saya. “Mak ngah datang. Emak...emak.. mak ngah datang ni.” Iqbal memeluk saya. Dia nyata keriangan kerana kedatangan saya bertemu dengannya. Saya membalas pelukannya dan kemudian memimpin tangan Iqbal.

“Mana adik-adik Iqbal?” Mata saya meliar, “Emak Iqbal mana?” Saya lantas bertanyakan Kak Hasnah juga.

Mata saya mencerun memandang Iqbal. Iqbal anak sulung yang paling bertanggungjawab. Iqbal sudah bersekolah dalam darjah dua. Iqbal segala-galanya dalam keluarga abang long dan kak Hasnah.

“Adik-adik main di bawah. Emak ada di atas.” Ujarnya perlahan.

Saya memandang kawasan sekeliling. Melihat di mana anak-anak Kak Hasnah. Mesti anak-anak Kak Hasnah bermain yang bukan-bukan di bawah sana. Ibtisam. Idris dan Izhani melambai-lambai. Saya menguntum senyuman. Anak-anak buah yang sungguh comel. Saya memandang teratak sederhana abang long saya.

Heiii budak-budak ni. Main tanah ya? Naik atas cepat. Naik. Naik!” Saya menjerit perlahan. Bercekak pinggang.

“Adik-adik selalu degil mak ngah. Iqbal sudah suruh mereka naik Kak Ngah. Tapi semua tak mahu. Asyik main tanah aje.”
“Ya Allah. Bertuah budak-budak ni. Tanah tu kotor. Kotor tangan, baju dan seluar semua!” Saya menjerit lagi. Ketiga-tiga anak abang long segera berlari ke arah saya. Mereka mencampak bekas plastik. Kaki saya melangkah menjengah ke rumah. Kak Hasnah menjengah wajahnya. Agaknya dari dapur.

“Kamu rupanya kak ngah. Jemput masuk.” Kak Hasnah menjemput saya masuk  Semua kelengkapan rumah abang long memang serba sederhana. Meski sederhana, tetapi kemas dan cukup teratur. Saya tahu kaka Hasnah ini rajin mengemas. Meskipun barang-barang dalam rumahnya tidaklah semewah orang lain tetapi susun aturnya buat senang di jiwa.

“Akak jangan cakap dengan abang long yang saya singgah di sini ya. Nanti bergaduh lagi kami adik beradik. Abang long tu kan masih tak suka Aisya datang ke sini. Boleh ya kak?”

“Benda tulah yang kamu selalu pesankan dengan akak bila kamu datang ke sini, Aisya. Sudah puas akak berbohong dengan abang long kamu. Sampai bila mahu kita berterusan sebegini?” Kak Hasnah mengeluh. Saya ukirkan senyuman. Sesekali nafas bersatu dengan angin. Wajahnya kelihatan amat rusuh sekali. Menanggung beban yang saya tahu, dipikulnya seorang diri.

“Sampai ayah dan abang buang ego masing-masing. Kak ngah dah penat memujuk. Biarkan mereka kak Hasnah. Air dicincang tak akan putus. InsyaAllah.” Saya membalas perlahan.

7 tahun lepas abang long ditangkap basah. Pergaduhan besar antara abang long dan ayah bagaikan Palestin dan Israel. Ayah tetap tidak mahu bermenantukan kak Hasnah. Putih kata ayah, maka putihlah. Hitam kata ayah semasa itu, maka jawapannya tetap hitam. Kami berpandangan. Mata sama-sama berlaga sambil kenangan lama itu saya buang jauh-jauh. Beberapa biji kuih karipap sudah terhidang di depan mata. Iqbal menuang air teh panas. Secangkir cawan, bertukar tangan. Rajin sungguh Iqbal membantu. Saya mengusap perlahan-lahan rambutnya.
           
“Saja Aisya datang ni. Nak tengok akak, sihat atau tak. Juga menengeokkan kesihatan anak-anak akak. Tadi, masa tengah bei ikan makan, tiba-tiba teringat pulak akak anak beranak. Itu yang Aisya terus ke mari.” Saya tersenyum. Mengunyah karipap.

“Karipap ni lebih Kak Jah kedai kantin tu order. Langkah kananlah kamu Aisya. Dapat merasa. Akak begini sahaja. Sihat. Anak-anak lain, tiada yang dapat dibantunya. Main sana sini. Penat Iqbal. Tapi nasib baik dia sudah boleh di harap. Abang long kamu tu, panas baran tak habis-habis. Tabiat judi sudah tak dapat akak tolong. Entahlah.” Kak Hasnah mengeluh. Diam dan termenung panjang. Saya jadi bisu entah kenapa.

Abang long masih dengan tabiatnya. Itu juga salah satu sikapnya yang menjadi sebab kemarahan ayah sehingga kini. Apa yang perlu saya lakukan? Berdoa? Ya. Doa itu senjata mukmin yang sentiasa Allah dengar. Namun jika perihal seseorang itu tidak diubah sendiri, sampai bilakah harus doa itu sentiasa dipanjangkan. Aisya...kita berusaha, Allah yang akan menentukan. Saya memandang Kak Hasnah. Suara hati saya termati tiba-tiba. Wajah rusuh kak Hasnah menggelodak jiwa.

Kami berbual. Seketika suara anak-anak kecil memenuhi kerancakan suasana. Saya pulang 1 jam selepas itu. Memberi sedikit wang perbelanjaan untuk kak Hasnah dan anak-anak buah. Kak Hasnah menolak tetapi saya tetap memberikan. Simpati saya menjenguk apabila Iqbal turut menyuarakan kegelisahannya tentang sekolah yang akan memulakan sesi persekolahan awal Januari tahun hadapan.

Saya berbisik dengan Iqbal. “Jangan risau ya, nanti mak ngah tolong Iqbal. Iqbal akan pergi sekolah, tapi janji jangan beritahu dengan ayah, mak ngah datang ke sini ya.” Saya mengeraskan suara. Iqbal tersenyum dan memeluk saya. Bersaksikan motosikal ini, saya membalas pelukan anak kecil yang baru belajar dan mengerti tentang banyak perkara. Iqbal akan setabah saya menjalani kehidupan warna dan warni. Dia adalah abang sulung, anak buah pertama saya, cucu pertama emak dan ayah yang mempunyai sifat ketegasan seperti datuknya. Iqbal terkebil-kebil memandang saya. Menyalami dan dia melambai. Membuatkan hati saya bertambah sayu.
Semoga Allah merahmati anak-anak kecil itu. Semoga mereka tabah. Motosikal deras memecut. Saya gagahi motosikal yang banyak memberi peluang saya ke mana-mana. Minda saya terus berawang-awangan.

Kedai Azimin di hujung menyambut deru saya. Abang long memandang saya penuh tajam. Persis wajah emak yang tenang dan menggamit kerinduan di hati saya. Lama sudah tidak berbual mesra dan memeluk dirinya. Kedai itulah operasi pemuda-pemuda bermain judi dan sentiasa menjadi sarang apa sahaja kegiatan baharu. Persatuan Kampung tidak mampu membendung. Azimin anak Dato’ yang berpengaruh di kawasan ini. Kedai hanya atas nama pemuda itu, tetapi diusahakan pemuda belia yang tidak langsung memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada Agama dan Bangsa. Semuanya kerana ‘Nama’.

Rindu. Ya, rindu kepada abang saya sendiri. Sudah lama tidak mendengar suaranya dan apa sahaja gurauannya. Saya benar-benar menanggung sesuatu di bahu. Beban yang tidak dapat saya tanggung sehingga kini. Terbawa sampailah ke mimpi. Rindu berbual-bual dengan abang kandung sendiri. Rindu berbasikal bersama-sama sampai terbawa ke hujung kampung yang letaknya sebuah padang menghijau. Sama-sama berlari dan kenangan itu buat saya terkadang tewas sendiri. Ah, abang long sungguh saya rindukan dia.

Saya harus pulang. Air mata perlahan mengalir di pipi gebu saya. Saya buang jauh kerinduan dan dari cermin sisi motor, saya memandang abang long yang menggamit kerinduan. Pandangan semakin kecil dan saya terus membawa air mata bersama. Persisnya hilang dan telefon bimbit bersuara lagi minta diangkat. Apa pula kemahuan Hakim saat ini? Sabarlah. Kak ngah on the way okey! Ish dia ni tau!

Ayah jatuh di bilik air.

Emak bising-bising memarahi saya lewat mengangkat telefon. Suasana hening.  Motosikal saya campakkan dan berlari ke dalam rumah. Hakim sudah memapah ayah. Kereta Hisham menanti. Saya diam memerhati. Tidak bercakap sepatah kata malah tidak membantu. Emak mengesat-ngesat mata dengan hujung lengan bajunya. Bengkak kesan menangis. Hisham dan Hakim memapah membawa ayah ke dalam kereta.

Saya kaget melihat keadaan ayah sebegitu. Kaki ayah bengkak dan terenjut-enjut.

“Aisya duduk di rumah ya, tolong tengokkan emak. Hisham dan Hakim bawakan ayah Aisya ke klinik sekejap.” Hisham mengarah perlahan. Wajah saya yang tiada warna. Mendung. Saya memandang emak yang sedih menghiba.

Lantas saya beristighfar mengucap Alhamdulilah. Tiada implikasi pada kaki ayah. Saya risau sekiranya ayah tidak sedar atau takut sesuatu berlaku kepadanya. Bermacam perkara ligat berpusing di dalam kepala. Minda saya seolah terhenti tadi.

Saya memandang emak dan perlahan mengusap bahu emak. “Ayah selamat tu emak. InsyaAllah. Kaki terseliuh sahaja. Kita tunggu Sham dan Hakim balik ya.” Saya memujuk emak. Senja datang untuk menutup hari. Saya membawa emak ke atas. Berbisik kepada emak untuk bersiap solat Maghrib. Saya masih menanti hari untuk solat secukupnya. Bulan ini haid saya tidak menentu. Mungkin kerana kepenatan dan tekanan menguruskan kolam.

Zikir saya tidak putus. Doa saya untuk ayah agar segera sembuh dan sentiasa dalam perlindunganNya. Saya memandang emak yang sedang berteleku di atas sejadah. Emak menadah tangan. Diana sedang lena di atas katil saya. Saya kemudian bergegas ke dapur. Menyediakan makan malam dan mengemas sinki yang masih berbaki pinggan mangkuk yang kotor. Saya ternantikan apa sahaja berita tentang ayah. Berdebar. Memohon agar ayah pulih sediakala.

Jam 9.00 malam, saya memberanikan diri menelefon Hisham.

“Ayah macam mana ya?”

“Kami sedang tunggu Doktor balutkan luka ayah dan Hakim sedang tunggu ubat. Jangan risau. Ayah Aisya baik-baik sahaja. Cuma bila berjalan tu terhenjut-henjut dan doktor suruh banyakkan rehat.”

“ Terima kasih, maaf banyak menyusahkan Hisham. Tadi Aisya ke rumah abang long. Melawat Kak Hasnah dan anak-anaknya. Tu yang lambat sikit. Telefon pun saya tak angkat. Ingatkan hal apanya tadi. ”Saya mengeluh. Hisham mendengar butiran penyebab saya terlewat.

Eh tak apalah. Saya pun tadi kebetulan menghantar Diana ke rumah. Takkanlah saya tak tolong dan biarkan ayah Aisya macam tu aje.” Hisham diam. Entah apa yang dia buat di sana.  “Eh kejap ya Aisya. Doktor panggil tu. Pesan kat mak awak tu, jangan dirisaukan tentang ayah,”
Hisham batuk kecil kemudian sekali lagi menyambung bicaranya, “kami semua akan balik sekejap lagi. Okey ya.”

Talian diputuskan. Saya memandang telefon bimbit dengan penuh jiwa.  Saya duduk perlahan dan tak sabar sungguh menantikan kepulangan mereka. Jeritan halus emak memanggil saya ke ruang tamu. Bergegas dan saya melirik senyuman untuk emak. Senyuman ini semoga mengubat gundah emak. Memberi emak penyejuk. Memberi emak kekuatan.

“Emak...ayah tak ada apa-apa. Jangan risau ya.” Tubuh dekat dengan emak.

Mahu sahaja saya sebut perkara ini kepada emak, ”Tadi Aisya jenguk kak Hasnah dan cucu-cucu emak. Emak mesti rindu dengan abang long kan?”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan