Pages

26 Februari 2013

Dia Cinta Hati Saya Bonus 1

Track Bonus. Semangat untuk diri menyiapkannya. Harap-harap beberapa bab siap minggu ini. DCHS tak terlalu tebal rasanya. Hehe. Semoga suka dan moga rindu terubat ya. Hek? Ekekeke.
Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar atas sokongan semua untuk DCHS. Penuh makna dan kalian semangat saya untuk terus menulis. Tunggu siap dan nanti kita akan umumkan ya. 





“Bila Zain nak balik, Dina?” Mata umi menyorot pilu.

Gigit bibir. “Sekejap lagi umi. Kata abang Zain, dia pergi ke universiti dik Husna. Mahu jumpa kawan-kawan dik Husna. Nak cuba cari mana dik Husna pergi.”

“Manalah dik Husna ni...” Umi meracau lagi.

Saya usap dahi umi. Betul-betulkan rambut umi yang sudah kelihatan benar uban putihnya.

“Umi rindukan dia, Dina.”

“Ya umi. Dina pun rindukan dia. Semua orang dalam rumah ni rindukan dik Husna, umi.”

“Ya Allah. Selamatkan dik Husna kita. Selamatkan anak umi yang baik itu. Ya Allah...”

Air mata menitik-nitik juga. Sambil umi lelapkan mata...umi menyebut-nyebut nama ‘dik Husna’. Kemudian zikir-zikir dari bibir umi lantas menjadi teman halwa telinga ini. Automatiknya saya menyebut sekali ungkapan indah ini. Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.

Dik Husna...sampai hati buat kami sebegini. Sampai hati.

Bila saya menoleh ke arah pintu bilik umi yang terkuak, tubuh Zain tegak berdiri. Mata mencerun memandang kami. Jemari Zain melekap di pintu bilik umi. Angin menderu bersama bait-bait zikir yang menemani kami.

Pegun.

Saya memandang Zain. Sepenuh hati sambil jemari mengusap lembut rambut umi. Saya mahu bangun menghilangkan pula duka Zain. Tetapi umi memerlukan saya kala ini.
Zain gelengkan kepala. Bibirnya bergerak-gerak sambil cuba mengikut zikir yang menenangkan hati kami yang bercelaru ini. Sayu sahaja suasana petang ini. Entah akhirnya kenapa, Zain terus terduduk. Dia memeluk lutut dan merenung dinding. Kosong sahaja pandangannya. Air mata Zain laju mangalir-ngalir. Tanpa dipaksa dan dipinta.           

“Abang yang salah. Abang yang salah sampai semua ni terjadi kat kita!”

Pipi basah. Umi sekali lagi terbangun. Belum sempat nyenyak tidurnya. Umi bangun dan kami sama-sama mendekati Zain.

Umi terus meluru ke arah Zain dan memeluknya. Mengusap-usap lembut rambut Zain. Entah kenapa kala ini umi kelihatan lebih kuat berbanding Zain. “Tak Zain. Bukan salah Zain semua ni. Bukan nak. Bukan...” Umi kesat-kesat air mata Zain.

Saya turut sama. Menderita batin walau hakikatnya sedang cuba berdiri kuat di sebelah umi dan suami tercinta ini.

3 ulasan:

  1. flow penceritaan menarik dan senang diikuti..... senang pok jeragang nak faham jalan ceritanya.. patut mardhihah kekalkan bahasa yang bersahaja begini...

    BalasPadam
  2. tak sabarnya nak baca full cerita ni..bila la dapat keluar kat pasaran?saya suka gaya penulisan kak mardhihah...:)

    BalasPadam
  3. Mardiha !!!!! Tak mo kawan Huhuhuhu kemetotnya nak jerit boleh alaaaaa. .....

    BalasPadam