Pages

08 Mei 2007

Ceritera Lama "Sesuatu tentang diri dan Pesta Buku Antarabangsa"


Saya meminati buku dari dulu lagi. Mungkin kerana dulu-dulu kemampuan yang agak terhad, jadi memendamkan rasa dan banyak meminjam dari perpustakaan. Ada juga meminjam dari kawan-kawan. Menurut kata mak, nama saya adalahdari buku yang dibacanya ketika mengandung. Jadi, melekat nama saya yang dikarang oleh "Aziz Afkar" - Hartini...(tak silap saya)Novel tersebut turut di dramakan...kisah perjuangan seorang wanita. ..novel ini memang menarik.

Kata mak lagi, novel tersebut diulang baca sehingga melahirkan..
Secara tidak langsung, entah kenapa, terlalu mudah pula untuk jemari ini menulis-nulis di atas tinta. Jemari ini menari-nari segar. Saya gemarkan membaca,..(kenan kerana mak yang membaca) ......hobi saya yang terlalu gila!
Berlatih menulis di dalam buku. Jadinya buku hasil penulisan saya, habis dipinjam kawan 1 sekolah. Sehingga renyuk...sehingga hilang.
Penulisan saya digarap dengan bersahaja....puisi, sajak, cerpen dan novel..ianya menjadi teman saya (saya jarang ketengahkan bakat yang ada).

Jadi itu menuntut saya untuk mengadilkan diri dengan bakat semulajadi yang ada. Pernah saya menulis dan karya saya berjaya ditempatkan di majalah sekolah. InsyaAllah..bakat saya ini bakal menjadi kenyataan. Saya bukan pencinta sastera, tetapi saya meminati hasil penulisan sastera. Saya budak kira-kira...(selalu dengan kalkulator). Saya mengenali beberapa nama "penulis novel cinta' yang haru kan diri. Tapi ia tidak memuaskan hati saya. Kerana cerita-cerita mereka yang asyik cinta dan cinta sahaja. Bosan sebenarnya. Ia semua tidak memenuhi naluri saya.

Saya ketemu Fathi Yakan...."Apa Erti Saya Menganut Islam" penulisan dakwahnya menyentap naluri dan sekarang saya mengumpul berdikit-dikit buku-buku, kitab (bukan banyak, tapi akan banyak nanti- karya imam Al-Ghazali) syukur, kerana saya ketemu perjuangan diri........

Saya mula mengenali gaya penulisan Faisal Tehrani yang menyingkap tabir halusi saya dan karyanya penuh dengan khazanah sastera islam dan kajian yang mendalam. Lupakan sejenak tentang dirinya yang mengundang kontrovesi. Ada sahabat-sahabat saya mengatakan dirinya kontrovesi tetapi itu bukanlah satu perbezaan untuk saya memulakan langkah membaca dan mengenalinya. Dirinya juga insan biasa. Saya meminati kontrovesinya.
Mengenalinya dengan Kekasih Sam Po Bo, blognya yang menjadi sarapan dan buku terbarunya - Bila Tuhan Berbicara. Saya mula merencah-rencah untuk mendapatkan semua buku-bukunya. Karya Hamka juga menjadi salah satu list saya. Juga novel-novel sasterawan negara......A. Samad Said juga lain-lain (memang tidak tersenarai..banyak dalam kepala)
Kerana itu, saya memerlukan kewangan yang rapi dan teratur untuk memastikan saya memiliki semua novel dan karya dalam list saya.

Saya memerlukan semangat dan kekuatan diri untuk menterjemahkan diri saya ke bidang ini. Saya bukanlah pengarang sepenuh masa dan baru mula bekerja juga ingin memiliki kewangan yang kukuh dan stabil dengan kerja (kira-kira, kalkulator, komputer, supplier, payment, duit, angka berbilion, ratusan dan ribuan) tergelak seketika.

Bagi saya bercerita tentang pengalaman saya ke Pesta Buku pula. Jika FT menceritakan pengalamannya di KLIBF, saya juga teruja untuk menjejaki diri ke sana. Pertama kali saya menjejaki Pesta Buku ..Ya,,ia adalah pertama kali. Sebelum ini saya menjadi orang kampung, tetapi sekarang menjadi orang KL..(ia bukan isu sebenarnya) jadi, itu menjadi satu syarat untuk saya mengetengahkan diri di celah-celah kota. Suasana memang sesak....haru biru dan penuh manfaat......bagi pencinta buku...bagus sekali menjejakkan kaki. Bagi mereka / saya yang ingin menulis...kita perlukan bahan bacaan untuk kajian.
Satu kajian tentang diri saya, apabila membaca, automatiknya, saya menjadi "tidak pelupa". Saya akan ingat perkara-perkara yang berlaku. Ia memang menjadi perkara paling berkesan jika kita rajin membaca. Saya suka mengingati banyak perkara. Hal-hal kerja juga menjadi lebih teratur. Jadi, jangan lupa untuk membaca ya!

2 minggu sebelum itu, saya sudah emailkan kepada semua staff di jabatan saya termasuk Pengarah tentang berita "Pesta Buku Antarabangsa 2007". Saya juga emailkan kepada sahabat dan sahabiah-sahabiah saya. Mewarkan kepada semua.

Beberapa buku yang saya beli :
Bila Tuhan Berbicara - Faisal Tehrani
2 buah buku yang akan saya hadiahkan kepada *sahabat baik saya. - 1001 kisah benar sahabat-sahabat ( buku 1)
La Tahzan - Jangan Bersedih Lagi (dah lama saya inginkan buku ini) - Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni
Penenang jiwa & Hati - Imam Al-Ghazali
Atas Nama Cinta - Isa Kamari

Paling berkesan ( saya juga merujuk kata-kata FT) menemui penulis paling saya tunggu-tunggu... Faisal Tehrani. Memang saya tidak bergambar dengannya, tetapi memperoleh sesuatu lakaran kalimat di dalam buku BTB buat saya sungguh seronok. Ia satu pengalaman baru saya. Seronok saya sehingga sahabiah yang menemani dapat aiskrim "cornetto". Sehingga habis bilik saya juga dikemas.

Berjalan-jalan dan mencari bahan-bahan menarik juga turut membawakan perjalanan baru. Banyak buku-buku baru tetapi saya menghadkan seketika. Duit yang ada, sudah memadai untuk membeli 6 buah buku. Nanti saya akan pastikan memiliki buku-buku dan kitab-kitab lain. Sehingga jam 3ptg, barulah saya pulang dan menantikan adik saya yang akan berkunjung untuk menumpangkan buku dan komputernya kerana kampus yang bercuti panjang. Jadi saya dapat meminjam Jangan Tidak-tidak , buku motivasi H.M Tuah. (milik adik saya) Ini juga akan saya baca....tak sabar....

KLIBF memberikan satu inspirasi kepada saya. Memberikan satu semangat kepada saya...............

* terima kasih untuk sahabat saya, menghadiahkan 2 buah buku puisi yang cukup menyayat hati...kisah tsunami dan ketakwaan..ia memerlukan masa untuk di jelajahi...ia akan menjadi rujukan saya ...Terima kasih ya akhi!!

3 ulasan:

  1. Tanpa Nama8/5/07 22:38

    salam perjuangan...

    sedang asyik jelajahi blog faisal tehrani, ketemu pulak dengan nama mardhiah...izinkan blog ini di-link-kan dalam blog kami....

    -anTusufi
    (www.alwatary.blogspot.com)

    BalasPadam
  2. salam,

    menjelajahi FT blog pasti seronok.Ya...sila2 diizinkan....salam penuh perjuangan!!

    ana juga akan linkkan blog anTusufi.

    Terima kasih...

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama10/5/07 00:14

    yup, mmg sronok ke FT blog (walaupon ujud dikit 'kesal' di hati)...

    mekasih, gembira dapat ramai saing2 blogger...pengalaman kian meluas...

    - anTusufi

    BalasPadam