Pages

04 Mei 2007

Fikirkan...."Selamat Hari Ibu dan Selamat Hari Guru"



Berfikirlah tentang dunia dan akhirat….
Dari Al- Hassan berkata (saya memerlukan bantuan semua yang dapat membantu tentang ayat ni, dari siapa sebenarnya) ‘Berfikir sesaat lebih baik daripada ibadah sepanjang malam’ ..
Jadi berfikirlah…berfikir menajamkan minda, konsentrasi juga penting….munajat…!
Al-Hassan juga mengatakan ‘ Bicara yang tak mengandungi hikmah adalah tidak berguna. Diam tak berfikir adalah kelalaian. Dan pandang yang tak membuahkan pelajaran, adalah permainan belaka’

Umar Bin Abdul Aziz berkata ‘ Merenungkan nikmat Allah swt, termasuk ibadah yang lebih afdal…..’
Renunglah pepohon rimbun yang menghijau..renunglah kelebihan diri dan kekurangan diri….renunglah kehidupan diri…aturlah diri bersama langkah dalam perjuangan ke arah Ilahi…betapa saya akui, kelemahan diri..namun, apabila berfikirkan tentang kejadian Allah, maka keagungannya menyentap diri…kerdilnya diri…..dan betapa Allah meletakkan kasih sayangnya dengan penuh harapan. Allah s.w.t sentiasa mengawasi diri. Di mana-mana, tetapi kadangkala tewas juga..Inilah kita, manusia biasa….manusia yang masih tercari-cari pengharapan dan kemaafan.

Kita sama fikir-fikirkan sejenak. Muhasabah diri…….paling berharga pada saya adalah melihat keagungan penciptaan seorang ayah dan ibu kepada diri setiap manusia. Hari ini, kita melihat pengorbanan seorang ayah dan ibu dan fikir-fikirkan bahawa kita akan menjadi seorang ayah dan ibu. Ya..kita akan menjadi seperti mereka.
Renungkan gambar mereka..penuh pengharapan, kenangan dan titik-titik air mata pasti akan mengalir. Allahuakbar…..Lindungilah kedua ibu bapa kami dari azab api neraka…Amin Ya Allah.

Jangan lupa juga bulan Mei ini, Ucapkan Selamat Hari Ibu dan Hari Guru…Saya sedang fikir-fikirkan apa hadiah yang paling sesuai untuk tahun ini. ..apa ya? Mak…… ‘terima kasih untuk setiap kenangan dan susah payah mak selama ni…….terima kasih melahirkan dan membesarkan..
Berkat doa ibu dan bapa sebenarnya adalah paling bermakna dan bermanfaat. Saya seringkali mengingatkan diri tentang pengorbanan mereka. Maka, apa yang kita lakukan, jalinkan sehari-hari adalah membawa nama mereka, nama ibu dan ayah.
Mak, mempunyai nilai sentimental dalam hidup. Mempunyai nilai tersendiri dalam diri. Nilai yang paling berharga….mahal..!! Saya tidak mampu berkata, kerana kasih sayangnya adalah sebati dalam nadi dan jiwa. Sebab jika meneruskan tulisan tentang pengorbanan seorang ibu akan buatkan air mata mengalir-ngalir. Saya tersenyum. Kalian bagaimana agaknya? Apa hadiah kedatangan Hari Ibu ini ya? Ada orang kata, hari-hari adalah hari ibu…..anda bagaimana?

Terima kasih tidak terhingga buat semua guru-guru. Guru-guru sekolah rendah di SRK Sri Laksamana, Guru-guru di SMK Ghafar Baba dan pastinya di POLIMAS, Jitra Kedah. Kerana kalian saya berdiri , mengenali diri, menjadi insan bertatih dengan perjalanan sehari-hari. Mengenal budi dan sanjungan diri. Saya bangga kerana belajar segala-galanya dari seorang guru. Hormati mereka……sanjungi mereka…Terima kasih semua!!
Oh ye…saya tidak tahu mengapa dan kenapa sekarang “ seorang murid boleh memukul gurunya? Seorang ayah boleh datang ke sekolah dan memarahi guru yang memukul anaknya…..Adakah ini satu budaya lengkap untuk mengenalikan anak mereka dengan cabaran…..?
Zaman sekolah dulu-dulu ternyata berlainan sekali. Saya tidak tahu mengapa jadinya begini. Adakah sistem di dalam pemikiran anak-anak murid sekarang di corak dengan nilai ini? Tidak boleh dipukul atau dimarah guru…..? kesannya nanti…..ouhhh..saya sudah melihat kesannya..dalam akhbar banyak kisahnya…… ‘ anak murid pukul guru’…sentimental saya melihat tajuk ini. Sungguh kasihan mereka-mereka ini.

Dari saya……

SELAMAT HARI IBU untuk semua IBU-IBU DI DUNIA DAN DI MALAYSIA
SELAMAT HARI GURU untuk semua GURU-GURU DI DUNIA DAN DI MALAYSIA”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan