Pages

16 November 2011

Mr Pai Epal 7

lee_min_ho_13082009054936

Mr Pai Epal 7 akhirnya saya publish hari ini. Yeah! Cuti hari ini, bolehlah saya awal-awal pagi publishkan sebelum bergerak ke sana sini dengan encik abang untuk urusan peribadi. Selamat tersenyum dan sila senyum comel-comel semua! Untuk semua yang selalu tak sabar-sabar tanya bila dan bila, nah minggu ini sambungannya. Jangan lupa berikan komen anda di Penulisan2u okey! Sokongan anda amat saya hargai!

***

Apa yang aku rasa sekarang? Apa yang perlu aku buat sebenarnya, bila seorang lelaki mengatakan yang aku adalah kekasih dia ? Terang-terangan juga yang dia telah mengaku bahawa dia gilakan aku. Bukankah pelik namanya kerana kami baru berjumpa beberapa kali. Atau adakah betul Izz Amir itu yang gila ? Test marketkah ? Sengaja dia mencari masalah dan mahu menduga hati akukah?

+Kau rasa oren, Yaya ?
-Oh tak, bukan oren, rasa hitam ! rasa nak pitam!
+Tonggeng sahaja kepala ke bawah dan kaki ke atas. Habis cerita!
-Itu kerja gila namanya!
+Atau kau tidur sahaja dan anggap itu semua sebagai mimpi!
-Chit, punyalah susah seorang lelaki mengaku yang aku kekasih dia, kau suruh anggap itu sebagai mimpi! Mustahil…mustahil…mustahil!

Aku cuba memejamkan mata. Jam sudah menunjukkan pukul 2.00 pagi. Aku gelisah lagi. Sekejap ke kiri dan sekejap ke kanan. Kisah petang tadi masih bermain-main di fikiran. Aku tarik selimut dan hujan semakin melebat. Hati aku masih berdebar-debar dan masih berdenyut hebat. Ya Allah, kenapa pula aku jadi sebegini? Mata aku berkerdip-kerdip lagi mengingati kisah selanjutnya petang tadi.

Setibanya aku ke stesen minyak bertugas di kaunter, aku menjadi kelu seribu bahasa. Melati memandang aku yang terkebil-kebil.

“Siapa yang hantar kau, Yaya? Wah, cantiknya kereta dia. Volkswagen beetle lagi. Mana skuter kau? Rosak ya? Bengkel? Siapa pula bodyguard belakang tempat duduk tu, Yaya?” Melati bertubi-tubi memberikan soalan kepadaku sambil matanya menjenguk-jenguk keluar. Sudahlah aku terpaksa memasrahkan diri menaiki keretanya dan Adnan juga secara tidak langsung terbabit menjadi teman di tempat duduk belakang. Mujur juga Adnan menjadi peneman di dalam kereta comelnya itu. Jika tidak, memang aku sanggup menaiki teksi ke stesen minyak ini.


Sebab ibu selalu berpesan, jangan naik kereta lelaki yang tidak dikenali, Yaya! Jangan sesekali berkenalan dengan lelaki yang kita tidak tahu baik dan apa mahunya? Tapi kerana lamarannya dan Adnan menjadi teman, maka aku telah bersetuju dengan permintaan lelaki itu untuk membawa aku ke stesen minyak ini. Fikirku, kami memang telah berkenalan. Berkenalan dengan beberapa episod memalukan. Hwa…Hwa…Hwa…

Aku pandang Izz Amir yang sedang berbual-bual dengan Adnan di luar stesen minyak. Kemudian aku lihat, Izz Amir dengan senyumannya memandang aku dan melambai-lambai aku. Erk! Gila apa lelaki ini? Aku menjadi semakin konpius!

“Mr Pai Epal!” aku jawab perlahan dan malas memanjangkan lagi kisah di bengkel berkenaan. Menyakitkan hati sungguh! Dia kata aku minah Indon bila bertemu dengan apek bermata sepet itu. Hei, keji sungguh mulut kau, wahai mr pai epal!

Melati pantas menyusun roti dan aku terus beralih arah memeriksa wang di dalam mesin pengira. Badannya lantas berpusing memandang aku, “Hei, dia pakwe kau kan? Rasanya dialah Mr pai epal handsome dalam facebook yang kau tag tu kan?”

Ah, sudah! Semenjak kes aku membuat tag istimewa di dalam facebook mr pai epal dan statusku itu, memang belum aku membuka facebookku lagi. Apa pula jawapan kawan-kawannya ya? Benarkah dia menulis yang aku kekasih dia. Ah, sudah! Dia memang suka menyusahkan aku. Suka benar menyerabutkan fikiran aku dan menyesakkan dadaku.

Melati tersengih lagi. Aku pandang Melati yang mengangkat keningnya. Melati membebel lagi, “Dia mengaku kau kekasih dia dekat kawan-kawan facebook kau, Yaya! Aku terbaca status kau di facebook dan dia balas macam-macam juga. Dia kata dia gilakan kaulah, dia kata dia suka tengok hidung kaulah. Kau sweet macam gula-gulalah! Kau comel macam Victoria Beckhamlah. Puji kau itulah, kau inilah. Eee….kalau mak kan, mak pengsan tau!” Melati tersengih sambil matanya menangkap mata aku yang membulat bagai guli!

“Apa?” aku jengilkan mataku lagi. Melati tersengih dan tersipu-sipu. Eh, dia pula melebih-lebih ! Aku mengetap bibir . Sudah, habislah aku selepas ni, menjadi bahan usikan kawan-kawan di pejabat, Fatin dan ibu pasti tahu apa yang berlaku. Ah, menyesalnya aku ! Rasa mahu lari terbang ke Hong Kong menyorokkan muka. Duit yang sedang aku kira aku sumbat-sumbat dengan kasar. Aku geram dengan lelaki berkenaan. Aku geram dengan tindakan pantas dia memalukan aku di facebook.

Melati menambah kehangatan, “Kau belum buka facebook kau ya Yaya ? ”

Aku menggelengkan kepala dan mulut lantas berbicara,“Dia memang nak kena dengan aku ni! Ada yang kena hempuk dengan helmet aku betul-betul ni. Jangan percaya, Melati! Dia pembohong! Lelaki penipu, penggertak, pembuli!”

Melati dengan wajah terkejutnya memandang aku. Dia rapat pula ke peti sejuk yang memuatkan banyak air tin dan air kotak. “Ye ke? Habis tadi dia hantar kau balik dengan kereta cute dia. Siap bodyguard sekali. Siap lambai-lambai masa nak balik tadi. Itu bukan bukti betul apa yang dia tulis di facebook kau? Kamu berdua memang bercinta ya? Hei, dia tu bukankah pemilik Pai Epal Café yang top tu? Eee, bestnya! Sudahlah anak orang kaya!”

“Best tak best sangatlah! Kalau setakat kaya, tapi gila, nak buat apa? Lelaki gila!” Aku pantas memberikan baki kepada seorang pelanggan yang membayar bil minyaknya. Bila difikirkan balik, menyesal pula aku membuat status sebegitu, membuat tag di facebooknya dan memberi komen juga di laman facebooknya. Ah, bodohnya aku!

Melati memandang aku lagi. “Muka pun dah naik merah jambu. Pink-pink malu! Tak pernah aku tengok muka kau berubah semenjak kita sekolah, Yaya! Masa sekolah dulupun, mana ada sangat kau melayan budak-budak lelaki! Kau sendiri yang cakap, nak bercinta, lepas kau kahwin nanti. Jadinya sekarang ni bagaimana?”

Aku mengetap bibir. Bercekak pinggang memandang Melati yang tidak habis-habis bertanya itu dan ini. Pantas aku mencari cermin yang terletak di dalam laci. Kemudian aku lihat sendiri wajah aku dan kami berpandangan, “Kalau wajah aku bertukar warna pink-pink sebegini, bermakna memang aku malu ya?”

Melati ketawa terbahak-bahak ! Aku terkebil-kebil dan pantas melayan lagi pelanggan yang membeli berbagai barangan. Perbincangan kami bubar selepas Abang Haikal masuk ke dalam stesen kami bekerja dan memerhati Melati yang masih tersengih-sengih menahan ketawanya. Apa yang lucu, entah! Apa yang dia ketawakan juga aku tidak mengerti. Soalnya sekarang, aku menjadi semakin keliru dengan diri sendiri. Juga keliru dengan Mr pai epal yang buang tabiat itu! Fikiranku melayang-layang pergi. Benarkah apa yang Melati katakan kepadaku tentang apa yang ditulis di statusku. Argh! Juga kenapa wajah aku bertukar menjadi merah jambu? Mengapa bukan bertukar menjadi warna merah atau hitam legam kerana rasa marah? Arghhh!

Ya – kami berdua berjalan bersama Miss MJ Unguku. Dia menolaknya bersama dengan aku yang terus menyepikan diri selepas dia mengaku gilakan aku dan aku adalah kekasihnya. Kau rasa apa bila tiba-tiba seorang lelaki mengaku sebegitu? Kau rasa apa bila seorang lelaki menawarkan hatinya sebegitu pelik ? Adakah perang dunia ketiga bakal meletus ? Atau musim bunga melanda setiap hari tanpa ada hujan, salji, ribut, mendung dan taufan ?

Dia menyepikan diri. Begitu juga dengan aku. Aku menjelingnya dan dia kelihatan tersengih-sengih! Macam kerang busuk! Secara semulajadinya tanpa aku pinta, jantungku terus menerus berdegup hebat apabila terpandangkan senyuman dan sepasang lesung pipitnya itu! Aku gosok-gosok mataku berharap ia adalah mimpi, tetapi ternyata bukan. Ia nyata, Yaya! Ia juga ternyata bukan mimpi!!

Akhirnya suara gemersik dia kedengaran ketika kami sampai di sebuah bengkel membetulkan kenderaan. “Ini amoi, minah Indon, skuternya rosak. You tolong betulkan, bos!” aku pantas memandang wajahnya yang tersengih-sengih dengan Adnan. Memang sah! Bahawa aku sekarang sedang dipermainkan oleh lelaki gila ini! Adnan mengekek ketawa pula! Peluh jelas turun dari dahi Izz Amir. Begitu juga dengan aku yang sudah naik masam kerana berjalan kaki. Hati rasa bengkak, usus menanah dan perut rasa meragam! Rasa semacam aku mahu menelan sahaja lelaki ini.

Lelaki cina berkenaan memandang aku. Kemudian memandang kembali lelaki yang menyakitkan hati di sebelahku ini. “Ini amoi banyak cantik, you kata minah Indon? Haiyaa, you buta kah ? Ini Yaya gua kenal o ! Banyak cantik dan baik ini budak! Yaya si manis!” Lelaki cina itu tersengih-sengih memandang aku. Gayanya memang sebiji saiful apek seorang pelawak yang diminati Melati.

Erk!

Sudahnya Izz Amir aku lihat tersengih-sengih malu sambil melihat skuterku yang masih belum berfungsi enjinnya. Adnan turut sama sibuk dengan bosnya itu. Apa, kau ingat apek ini tak kenal dengan Yayakah? Dasar lelaki bermulut keji! Memang sengaja suka menyakitkan hati aku. Aku pantas duduk di sebuah kerusi kayu yang terletak di bawah bengkel kedai apek bermata sepet itu.

Beberapa minit kemudian, aku melihat Adnan dan Izz Amir berbual-bual serius sambil mata lelaki itu sesekali menjeling aku yang sudah keresahan. Tubuhnya kemudian perlahan mendekati aku.

Dia memandang jam tangannya, “Cik Yaya!”

Jantung aku berdegup lagi! Ah- kenapa kamu wahai jantung? Bila lelaki ini memanggil namaku sahaja, kau pasti terkejut beruk! Aku tarik nafas dengan perlahan dan memandangnya. “Kenapa?”

“Awak naik kereta saya ya. Adnan ada sekali dengan kita. Awak jangan risau. Saya bawa awak balik. Boleh?”

“Eh-eh, skuter saya macam mana?” mataku membulat dan memandangnya. Skuterku sakitkah?

“Esok baru boleh siap. Apek kata banyak barang yang tiadalah. Lebih kurang dalam lapan ratus ringgit kos skuter awak ni.” Penjelasannya tepat membuatkan aku terlongo.

Aku terkedu. Terngaga memandang skuterku yang masih dibelek-belek lelaki cina berkenaan. Haruskah aku meminjam duit Kak Mahani lagi? Sudahlah gaji belum aku perolehi. Aku lemah tidak berdaya. Wajah Chef Daud keparat juga semakin menghantui. Hancur luluh juga perasaan ini apabila memikirkan masalah kewangan yang tiba-tiba melanda! Bagaikan ribut rasanya!

Dengan suara perlahan dan tanpa semangat aku menjawab, “Okey. Kalau begitu, saya tumpang awak sahajalah. Lapan ratus ringgit? Banyaknya! Err..awak, saya tak balik ke rumah. Jadinya, minta tolong hantarkan saya ke stesen minyak Jalan Damai 10.” Aku duduk sambil mengetap bibir. Tetapi lelaki berkenaan memerhatikan aku dengan penuh minat. Dia nampak seperti serba salah.

“Awak tak ada duit ya? Kenapa tak balik rumah, cik Yaya?” tanyanya.

Aku terkebil-kebil lagi. Saat ini, baru aku rasa yang duit adalah segala-galanya. Sedih pula mengenangkan Miss MJ Unguku ini. Adakah aku harus membiarkannya selama dua bulan untuk mengumpul duit bagi mendapatkannya kembali. Dan aku akan ke tempat kerja, ke sana dan ke mari dengan bas juga teksi.

Ah – sebak pula tiba-tiba! Aku tidak tahu apa yang perlu aku lakukan saat ini. Berhadapan dengan kenyataan melihat Miss MJ Unguku tersadai di sini atau aku terpaksa berhutang lagi. Kasihan pula jika ibu tahu keadaan skuter kesayanganku ini. Fatin pasti akan ditolak duit perbelanjaannya. Aku menarik nafas. Tiba-tiba aku rasa sangat tertekan. Ada air mata bergenang! Oh, Miss MJ Unguku!

Aku pandang lelaki berkenaan yang dari tadi memerhatikan aku.“Saya bekerja di sana. Eh, saya ada duitlah !” Aku berbohong. Menyedapkan hati dan dengan lemah longlai aku menuju ke arah lelaki cina berkenaan. Beg di tangan segera aku galas. Dia sedang menonggeng-nonggeng membelek skuterku. Sudahnya, seluar apek itu aku lihat terkoyak! Bulat dan menampakkan seluar dalamnya! Nasib baik juga terpandangkan bahagian punggungnya. Warna merah pula seluar dalamnya! Iyakkkkk!

Aku mengalih pandangan dan menahan perutku yang mahu bergerak tergelak! Aku ketap bibirku dari ketawa terbahak-bahak! Saat-saat aku sedang bersedih, boleh pula aku ternampak perkara sebegini. Rasa mahu mengguling-gulingkan diri. Adnan dan Izz Amir mengekoriku dari belakang. Mereka juga aku pasti jelas dan ternampak aksi tonggeng-tonggengan lelaki cina ini dan keadaan seluarnya yang koyak itu! Aku pandang Izz Amir yang mengalihkan matanya ke arah bumbung dan wajahnya merah menahan ketawa.

“Apek, lagi dua bulan saya datang. Awak bikin ini skuter baik-baik ya. Simpan elok-elok. Nanti saya datang ambil. Jangan jual ha!” aku sebak tiba-tiba. Ah, tahan Yaya! Tahan! Tahan air mata dari jatuh, Yaya! Aku pandang skuter kesayanganku. Wajah ibu dan Fatin pula menjelma dengan senyuman.

Aku kesat mataku yang sedikit berair. Diperhatikan dengan tenungan dua pemuda di depanku. Izz Amir mengumam bibirnya, “Kenapa lagi dua bulan, cik Yaya? Ambil sahajalah esok. Saya ambilkan ya.”

“Eh, tak apa. Jangan susahkan diri, tuan Izz Amir! Memang saya nak biarkan skuter ni dua bulan di sini. Sementara saya dapatkan wang bayarannya.” Aku pandang skuterku lagi. Ah, untuk pertama kali juga aku menggelarnya ‘tuan’ Izz Amir. Siap menyebut nama penuhnya sekali. Aku pandang wajahnya yang memberikan senyuman kepadaku.

Beberapa minit kemudian, dengan rasa lelah dan kesedihan yang berganda, aku menjadi tetamu di dalam volkswagen beetle Mr pai epal. Seperti berpisah dengan kekasih hati, aku memandang Miss MJ Unguku yang tersadai dan seakan-akan aku melihat air mata Miss MJ Ungu mengalir-ngalir sebak kerana aku bakal meninggalkannya. Selamat tinggal, Miss MJ Unguku. Miss MJ Ungu seperti melambai-lambai dan kelopak mata dengan bulu mata lentiknya aku lihat bersatu dengan aliran air mata. Aku di dalam keretanya, lagilah sebak sehingga aku menangis tersedu-sedan di dalam kereta comelnya.

Untuk pertama kalinya, aku menangis dihadapan dua orang lelaki. Seorang, lelaki bermulut keji dan seorang si bodyguard yang asyik tersengih-sengih menampakkan gigi! Aku tidak peduli dengan mereka. Kutuklah apa sahaja, aku rela! Izz Amir di sebelah aku pula asyik menghulur tisu dan sepatah perkataan dari mulut mereka tidak kedengaran ketika upacara kesedihan sedang berlangsung. Hingus aku bergelen-gelen keluar. Melelah-leleh dengan banyaknya! Sebak dan sedih berganda-ganda pula bila lagu instrumental kedengaran dari radio yang tiba-tiba ditekan Izz Amir.

“Tuan, lagu sedihlah! Makwe tengak sedih, susah hati sebab skuter rosak, tuan ni! Bikin rosak program saja.” Adnan pantas memberi ingatan kepada Izz Amir.

Izz Amir dengan pantas menekan siaran lain. Dia tersengih memandang aku dan menghulurkan tisu. “Maaflah ya cik Yaya sayang! Janganlah menangis lagi. Saya pula yang sedih. Cik Yaya sayang ni kalau menangis, tak cantiklah!”

Aku tarik hingus yang masih berbaki. Tisu-tisu aku lemparkan di bawah kakiku. Biar bersepah keretanya dengan sisa-sisa hingusku. Adnan mengekek ketawa lagi. Aku tahu mereka sengaja mengusik aku yang sedang kesedihan. Bersayang-sayanglah konon!

“Apa sayang-sayang! Suami saya sahaja nanti yang boleh panggil saya sayang!”

Adnan dan Izz Amir ketawa terbahak-bahak. Tiba-tiba? Aku menoleh memandang Izz Amir yang senyum mengejek.

“Awak kan kekasih saya, cik Yaya. Saya berhak panggil awak sayang. Suka hati sayalah nak panggil awak apapun. Sekarang awak dalam kereta saya, okey. Terima seadanya apa yang saya panggil. Jika tak…”

Menyakitkan hati! Sudahlah aku kesedihan dan dilanda kemurungan. Sengaja menyakitkan hati. Lelaki gila! Adnan pula ketawa. Mahu sahaja aku mengetuk kepalanya dengan helmet yang berada di sebelahnya itu.

“Siapa entah ingin jadi kekasih dia. Perasan! Hei, saya tak ingin tau. Jika tak apa? Jika tak apa?” aku kesat lagi hingus yang berbaki. Tangan mencampakkan lagi tisu berkenaan ke bawah kakiku.

“Saya tarik telinga awak!”

Gulp!

Aku terdiam. Terkedu dan pesanan ibu mencanak-canak hitnya di dalam kotak kepalaku.

Aku kegeraman. “Hei, awak tahu apa hukumnya bukan? Haram sentuh kulit saya hatta telinga saya sekalipun! Ha, berani buatlah, saya tuntut di akhirat nanti! Ibu saya tak akan maafkan awak seumur hidup dia. Dan saya akan cari awak di padang masyar nanti. Api neraka akan bakar tangan awak! Faham? Huh!”

Aku lihat dia terkebil-kebil tidak berani untuk menjawab. Adnan juga terdiam dan ketawanya perlahan sedikit dari tadi. Aku tarik lagi tisu. Apa, dia ingat aku tidak berani menjawab. Ini Yaya, ustazah rocklah! Gelaran lima tahun berturut-turut di sekolah, okey?

“Jangan pandang remeh temah soal hokum agama yang Allah telah tetapkan, faham semua?”aku tiba-tiba bersuara yang membuatkan Izz Amir tersenyum menganggukkan kepalanya. Lawakkah bagi dia? Walau aku tahu lelaki ini bergurau! Adnan mengekek-ngegek ketawa. Entah apa lawaknya, aku jadi hairan seketika. Adakah aku boleh dikategorikan sebagai seorang pelawak?

“Baiklah ustazah Yaya! Saya bergurau saja, suka tengok pipi awak bertukar warna jadi merah jambu! Kalau betul pun nanti lepas kita kahwin baru saya tarik telinga awak yang degil tu? Betul kan Adnan? Saya pun bukannya teringin sangat! Setakat tarik telinga, saya dah pun angkat awak yang berat cik Yaya!”

Aku memalingkan wajahku memandangnya. Terus aku teringat adegan memalukan sedunia itu. Ketika dia menyelamatkan aku dari terjatuh. Ya, tangga itu dan aksi akrobatik yang sungguh-sungguh menyesakkan! Adakah pipiku sudah bertukar warna lagi? Warna merah jambukah kerana malu?

“Cik Yaya!” suara lelaki itu kedengaran.

“Cik Yaya!” kali kedua bergema lagi.

Ingatanku terhadap adegan memalukan itu terpadam. Aku terkedu. Kereta telah berhenti. Dimanakah aku? Adakah aku berkhayal lagi? “Cik Yaya yang disayangi!” suaranya bertukar tiba-tiba. Dari jeritan ke suara gemersik yang membuatkan jantungku kembali berdebar-debar.

Aku mengetap bibir dan menundukkan wajahku kerana malu. Dia ketawa dan menggelengkan kepalanya. “Okey, dah sampai, sayang! Sila turun dan kutip semua tisu-tisu awak yang akan membusukkan kereta mahal saya ini!”

Lelaki bermulut keji! Aku menyengih menampakkan gigi aku. Pantas aku membuka pintu keretanya dan keluar bersama beg galasku. Adnan yang tersengih-sengih di belakang aku jeling dengan mata bulatku. Serta-merta aku mengambil helmet di sebelahnya. Kereta yang terbuka bumbungnya aku pandang. Cantik berkilat-kilat dan sungguh bagai mimpi kerana aku telah menaiki sebuah volkswagen beetle hari ini. Ah, sukanya! Aku tutup pintu kereta dengan dentuman dan membuatkan lelaki berkenaan memandang aku dengan penuh tajam! Aku betul-betulkan bajuku dan tudungku yang sedikit senget. Buat-buat selamba badak!

Tanpa melihat wajahnya yang seperti cekodok basi itu aku mengeluarkan suara, “Saya kan kesayangan awak. Apa salahnya kalau awak kutip tisu-tisu busuk itu dan buangkannya untuk saya. Kalau nak framekan pun boleh, kalau nak muziumkan pun boleh. Terima kasihlah!” aku pantas berjalan meninggalkan mereka berdua. Hati aku puas! Atau adakah aku boleh dikategorikan sebagai seorang yang tidak membalas jasa? Seorang yang lupa daratan? Sesuai? Kacang lupakan kulitkah? Ah- biarkan dia. Lelaki bermulut keji itu harus menerima balasannya kerana suka mengusik aku.


***

Dan aku kala ini, bersama hujan lebat yang menyimbah bumi. Kenangan petang itu sedikit sebanyak aku layarkannya di dalam diari. Sukar untuk melelapkan mata dan ‘Diari Hei MJ Ungu!’ akhirnya menjadi teman luahan perasaan. Bagaimana mungkin untuk aku membuang rasa rindu terhadap skuterku itu? Itulah skuter pemberian arwah ayah untuk aku ketika menyambung pelajaran dahulu. Aku akan usahakan segera untuk membayar wang membaiki kamu, wahai Miss MJ Ungu. Bersabar ya kawan! Fighting Yaya! Ganbate!

Aku meletakkan pen. Membuka laci dan menyimpan ‘Hei MJ Ungu’. Aku memandang jam yang menunjukkan tepat jam 3 pagi. Pertanyaan Melati mengenai komen-komen Mr pai epal di status facebookku membuatkan aku segera membuka langkah ke bilik Fatin. Memang aku jarang membuka akaun facebookku kerana komputer riba dipegang oleh Fatin bagi memudahkan dia menyiapkan tugasan pelajarannya.

Aku menolak pintu bilik Fatin yang tidak ditutup rapat. Biliknya gelap dan kemudian aku melangkahkan kakiku ke arah meja belajarnya. Ada! Sepantas kilat aku membuka plug, menggulung wayar dan memeluk komputer berkenaan.

“Hei! Hei! Mahu tengok status Mr pai epal ya?” suara Fatin membuatkan langkahku terhenti. Ketawa kecil Fatin serta merta mempercepatkan degupan jatungku. Cahaya samar-samar dari lampu ruangan tengah menjelaskan susuk tubuh Fatin yang sedang berselimut.

“Pinjam sekejap!” aku melangkah lagi.

Suara Fatin kedengaran lagi,“Mr pai epal memang handsome. Sesuai dengan ‘cik Yaya’. Sepadan! Fatin suka!”

Suara Fatin lagi! Arghh, kenapa dia menyebut nama lelaki itu? Aku masih berdiri memerhatikannya. Dia sengaja menekan perkataan ‘cik Yaya’ untuk memerli aku. Rasa tidak sabar pula aku mahu membuka facebook untuk melihat dengan biji mataku mengenai kenyataan yang Melati sebutkan petang tadi.

“Tidurlah, esok nak ke kelas!” bidasku perlahan. Suara ketawa Fatin mengekek perlahan-lahan kelam bersama sinar cahaya biliknya.

Aku pantas menyelinap masuk ke dalam bilik dan menuju ke sebuah meja kecil. Sekelip mata komputer riba aku onnkan. Pantas aku terus ke laman facebook. Dan mataku bertambah bulat seperti bulan apabila melihat status, Mr Pai Epal setengah jam yang lepas ‘Kenangan bersama cik Yaya, Miss MJ Ungu di dalam Volkswagen Beetleku. Alahai, orang perempuan bila menangis memang hodoh!Tapi cute!”

Lelaki mulut keji! Rasanya sudah banyak nama samaran yang telah aku ciptakan untuk dia. Kemudian aku melihat statusku tempoh hari. Memang enam jahanam betul! Apa yang Melati kata memang tepat dan benar sekali. Menjadi bahan permainan kawan-kawannya. Adnan sekali mencelah juga!

Adnan Salleh : Tuan, tisu tu dah framekan ke?hahaha. Cik Yaya memang kelakarlah ! sweet !

Mr Pai Epal : Ya, Adnan. Saya dah framekan dan muziumkan. Ewah ewah Adnan. Ada hati nampak. Cik Yaya sweet bila dengan saya sahaja. Hahahaha.

Khalid Jamlis : Pai epal café kau terbaik, jang! Best sangat pai epal kat kedai lu. Keep it up! Eh, ni status marah-marah sayang kah? Terbaiklah wok!

Shanana Hawaii : Cun o! Spare tyre ke berapa ni jang? Hahaha. Semoga bahagia ya. Nanti makan nasi minyak jangan lupa jemput.

Mr Pai epal : Ya, nanti aku akan jemput semua. Insya-Allah, doakan kami bahagia ya!Ekekeke

Masih teruna : Orang perempuan menangis kita jangan pujuk jang. Dayus namanya! Hodoh-hodoh pun kesayangan kau juga kan, Izz?

Erk!
Darahku tersirap-sirap. Menindih bagaikan larva mahu meletus. Aku pantas melihat statusku juga. Kawan-kawan sekolah menengah banyak memberikan komennya.

Miss MJ Ungu : ‘Lelaki penipu! Lelaki penggertak ! Lelaki pencuri ! Kau bajet handsome sangatlah gambar profile ni ya ? Lelaki perasan !

Shima Shawal :Lelaki penipu, lelaki penggertak? Kenapa ni Yaya? Sabar ya, bawa bertenang! Mr Pai Epal nikah ? Wah, hensemnya profile picture dia.

Impianku : Kak Yaya, kenapa? Lelaki pencuri? Curi hati ya?ekekeke

Mr Pai Epal : Ya, curi hati saya. Cik Yaya si Victoria Beckham. Hidung mancung comel! Shima Shawal, saya memang handsome! Ngeee!

Fatin Mohd Wafiy : Kak Yaya! Apa ni? Hahaha. Mr Pai Epal yang kak Yaya ceritakan hari tu ya? Kak Yaya jatuh cinta dengan dia? Ah, ibu! Tolong!

Mr Pai Epal :Ya, saya tergilakan kakak awak. Dia sweet macam gula-gula! Comel macam patung bear! Nanti saya jadi abang ipar awak, okey?

Fatin Mohd Wafiy : So sweet. Awak memang sepadan dengan kak long saya. Eh, ni tipu-tipu ke betul-betul ni?

Mr Pai Epal :Ini betul-betul. Bukan tipu-tipulah!

Darahku rasa mendidih-didih. Aku meneliti lagi komen-komennya yang selamba! Lelaki ini, memang nak kena satu hari nanti! Lantas aku mencari butang ‘unfriend’. Tetapi belum sempat aku menekan, status Mr Pai Epal bertukar, Saya rindu awak, Miss MJ Ungu! Sekejapan namaku ditagnya dan aku terasa mahu terbang tinggi melayang pula ke negara China!

Dengan perasaan geram dan rasa berbunga-bunga yang juga muncul sebalik hatiku ini, aku segera membalas statusnya. ‘Lelaki gila! Awak memang gila! Tak sudah-sudah menyusahkan saya. Perasan!’

Dan plup! Bunyi messenger facebook mengejutkan aku. Mataku terbeliak. Eh. dialah! Mr Pai Epal si mulut keji! Aku pantas membuka facebook messenger.

‘Assalammualaikum ustazah Yaya! Eh, assalammualaikum cik Yaya sayang! Cak!’

Huh! Aku mahu menjerit kerana sakit hati! Saat ini aku memang rasa mahu menghempuk lelaki ini dengan helmet aku!

‘Awak sedih lagi sebab skuter awak ke? Jangan marah-marah dekat status saya, nanti awak kena jual! Ekekeke.’

Hidungku kembang kempis kala ini. Telinga rasa keluar api. Mulutku terherot ke kanan dan ke kiri. Aku laju menaip. Membalas dengan sungguh marah!

Awak tahulah apa nasib awak nanti sebab awak menghina dan mengutuk saya dalam facebook awak! Dasar lelaki mulut jahat, mulut keji!’

Kemudian lelaki itu membalas segera. Dia tidak tidurkah?
Eh, saya seriuslah cik Yaya! Saya terang-terang kata saya suka awak dan sayang awak. Apa pula saya nak bohong? Sumpah, tak tipu! Kan saya dah mengaku.’

Aku pantas menaip lagi.
Jangan main-mainkan perasaan saya. Saya tak nak kawan dengan awak dan sila jangan mengaku saya kekasih awak di facebook awak dan saya! Jangan perasan, okey?’

Aku menekan enter.

Kemudian aku melihat lelaki itu bersedia untuk menaip dan membalas perasaan marah aku.
Cik Yaya sayang, saya serius ni! Saya suka awak. Saya nak awak jadi kekasih saya! Kalau awak nak bagi tazkirah dekat saya, saya rela dengar, saya rela awak marah-marah saya dengan apapun perkataan. Dan saya peduli apa?’

Mata aku terbeliak besar lagi. aku terngaga. Lelaki ini memang gila! Aku tidak membalas setiap pesanannya. Tetapi pesanannya bertubi-tubi dihantar.

‘Okey Cik Yaya tersayang, saya nak tidur. Esok harap-harap Allah bagi peluang saya jumpa awak!’
‘Saya sayang awak! Sungguh!’

Aku sungguh terpana. Tulus penerangannya. Apakah? Adakah? Mengapakah? Bagaimanakah? Siapakah? Di manakah?

Dan… dan…dan…

Aku akhirnya bangun dari mejaku seperti terhoyong hayang dan terlentang di atas katil tanpa mengerdipkan mataku. Aku pandang syiling sehingga tertembus ke negara Afrika. Jantungku berdegup laju dan terus berfungi dengan sungguh ajaibnya. Ada bunga ros, bunga matahari, bunga taik ayam, bunga lily, bunga raya dan segala macam bunga di dalam hatiku sedang berkembang semekar-mekarnya. Sungguh dan mulut aku terngaga tidak berkatup-katup. Aku seperti patung tidak bernyawa.

Saya sayang awak! Sungguh!

Zas! Bentuk hati merah menyala-nyala seperti sedang berterbangan di atas bola mataku.

Aku bermimpikah? Atau memang dia membenarkan apa yang dia tulis itu? Ya Allah, bantulah hambamu ini. Ibu, tolong Yaya ibu! Tolong! Yaya rasa bagai nak gila ni! Yaya rasa macam jantung Yaya akan berhenti kerana terlalu laju berdegup! Yaya rasa macam nak menangis kerana terharu! Aaaaaa….tolong Yaya, ibu!

Plup! Seekor pari-pari menerbangkan diri dengan kepaknya dan anak panahnya lantas menembak bentuk hati yang sedang merah menyala-nyala! Aku tersenyum lagi dan wajah Izz Amir dengan mulut dimuncung-muncungkan membuatkan aku terkejut. Ah, ngeri!

Mr Pai Epal itu memang membuatkan hari-hariku menjadi ribut! Hari-hariku menjadi sungguh dahsyat dan jantungku memang sungguh terkejut!

Saya sayang awak! Sungguh! Dan empat perkataan keramat itu seperti melayang-layang di depan mata!

14 ulasan:

  1. muahahahaaa... yaya dan izz pasangan kapel yang sangat cute n comey...

    BalasPadam
  2. arasnieryie@199517/11/11 00:46

    adoyai,mmg lar mr Pai Epal ni romeo klass satu!..ayat,mmg power sgguh!..uihh,brtuah ko Yaya..

    BalasPadam
  3. arasnieryie@1995 : romeo ada udang sebali mee. hehehehe.

    BalasPadam
  4. akak...ria dah jatuh hati dengan penulisan akak..berdebar2 aje rasa hati ni saat membacanya....hihih ikhlas daripada Ria Natsumi

    BalasPadam
  5. Terima kasih Ria Natsumi! ^__^

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama17/11/11 15:34

    jatuh cinta sudah! serius kak dihah, perubahan genre yang buat sy suka! rileks dan bersahaja. ngekek-ngekek gelak!

    BalasPadam
  7. nice story.. tak sabar tunggu sambungan nyer..

    BalasPadam
  8. terima kasih NISREEFA. tunggu minggu depan, insyaAllah. :)

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama20/12/11 19:47

    Salam.. terbaik la Mardihah.. memang best citer ni..double thumbs up 4 u.

    Wassalam.
    MyHoney

    BalasPadam
  10. @Tanpa Nama terima kasih MyHoney! Fighting!

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama16/3/12 19:53

    sy pulak yg malu sndiri bca mr. pai epal ni. kreatif la Mardihah ni.

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama10/11/13 21:19

    baca cerita ni umpama kita yang lalui...

    BalasPadam