Pages

28 November 2011

Mr Pai Epal 9

1) Sebab dia kacaklah kan! Ramai perempuan-perempuan dan gadis-gadis Malaysia sukakan gaya wataknya dalam kebanyakan cerita Korea. Bukankah sekarang zaman K-pop?

2) Serius saya bukannya suka sangatlah, tapi gatal tetap adalah. Hwa Hwa Hwa..Saya sendiri pun akan tayang gambar Lee Min Ho ni pada encik abang untuk upload dalam flickr saya.

3) Wajahnya maskulin! Kata kawan saya, dia comel? !&*(^% Hahahaha

4) Hero mr pai epal sebenarnya perlu nakal-nakal dan dia sesuai saya rasa!

5) Apa lagi, mari membaca menyambung Mr Pai Epal kesukaan ramai!



13_00000_00002


***

Aku pandang epal hijau itu lama-lama. Rasa macam tak percaya yang dia telah memberikan aku sebiji epal hijau. Oh, so sweet! Rasa nak pengsan lagi! Aku tersengih-sengih bagaikan kerang busuk. Aku pandang lagi epal berkenaan dan terkenang-kenang senyum manis Izz Amir. Oh, gediknya rasa! Terasa aku terbang di awang-awangan, menggapai awan dan memeluk awan seperti memeluk bantal tidur!


“Kau ni Yaya! Tak habis-habis buat masalah. Habis kita semua kena marah dengan Kak Yati! Ni kenapa tersengih-sengih macam kerang busuk. Setakat dapat sebiji epal, dah perasan!” Suhana bercekak pinggang. Aku dengan pantas mengambil epal berkenaan dan memasukkannya ke dalam kocek blouseku.

“Jangan cemburu okey! Mr pai epal berikan aku sebiji epal hijau! Oh, selamat berkenalan mr pai epal! Saya terima perkenalan ini.” Aku tersenyum lagi dan mengenyitkan mata ke arah Suhana. Huluran perkenalannya memang aku sambut dengan senyuman tetapi juga dengan pengsan dan mengharu-birukan seluruh pasaraya.

“Tak kuasa nak cemburu! Kau tu sengaja buat-buat pengsan kan? Kami semua yang penat angkat kau, tahu tak? Sudahlah berat!” Suhana membebel lagi.

“Eh, aku pengsan betullah! Aku tak tipulah! Lepas tu, dia balik ya?”

“Balik? Kau ingat saja-saja macam tu dia nak balik?” Suhana menggigit bibir. Dia pantas mengunci lokernya pula yang berada di belakangku.

“Kami tak larat angkat kau! Nampak saja kurus, tapi berat ya rabbi! Macam angkat anak gajah! Tulang besi!”

Aku pandang Suhana. Aku galas begku dan berdiri di hadapannya. Dahiku berkerut-kerut dan bibir terherot kiri dan kanan. Aku pantas bersandar di depan loker bersebelahan dengannya. Aku inginkan kepastian betul-betul dari bibirnya.

“Cakap!”

Suhana memandang aku. Wajahnya pelik dan matanya membulat bagai guli. “Cakap apa?”

“Siapa angkat aku bawa ke bilik rehat? Cakap!” aku bercekak pinggang.

Suhana ketawa. Dia memandang aku dengan menggeleng-gelengkan kepalanya, “Lelaki mestilah gentleman, Yaya! Dia yang seboleh-boleh halang kami semua mengangkat kau.”

Aku terkebil-kebil lagi. Nafas rasa tersekat-sekat. Perlukah aku pengsan supaya Suhana mengangkat aku lagi?

“Jangan sengaja pengsan lagi ya, Yaya! Aku akan tinggalkan kau di sini. Biar kau mati kering! Esok baru kami semua angkat kau!” Suhana ketawa dan menggelengkan kepalanya. Lantas kakinya cepat melangkah.

Aku berjalan lagi menuruti Suhana. Biar kejadian itu sudah beberapa jam berlalu. Biar kejadian mengutip epal satu persatu dengannya dan diiringi bersama lagu Keabadian Cinta dari Anuar Zain itu menghilang. Dan biarpun kenangan bersama lelaki itu memberikan sebiji epal berwarna hijau kepadaku terpadam di mata, tetapi ia berbekas di hati dan jiwaku. Kenangan berlari ke sana ke sini, ke kiri dan ke kanan dengan dia bagai melayang-layang setiap masa. Oh, saat mr pai epal itu memandang aku dan memasukkan epal ke dalam beg plastik yang aku pegang rasa terlayar-layar lagi. Aku rasa macam kena elektrik seluruh urat sarafku. Rasa macam terbang tinggi bercuti ke Korea bermain salji dan bercak-cak dengannya. Oh, syiokkkknyaa!!

“Dia angkat aku?” aku deras melangkah mengikut jejak Suhana sehingga melanggar beberapa kawan-kawan yang turut sama datang membuka loker masing-masing. Izati dan Adibah memandang aku dan merengus-rengus kerana aku terlanggar mereka. Aku menunduk-nunduk memohon maaf dan dengan pantas mengejar Suhana.

“Habis, nak suruh Kak Yati? Aku nak angkat kau, lagi aku pengsan! Pakcik guard tu yang nak angkat kau pun turut sama dia halang! Wah-wah! Merah padam muka dia! Yaya, Yaya!” Suhana menggelengkan kepalanya dan tersenyum.

Aku terkedu. Suhana sudah melangkah beberapa tapak meninggalkan aku. Pintu belakang pasaraya ini terus terbuka menanti aku keluar dan harus aku pulang dengan kadar segera. Tetapi antara percaya atau tidak, antara benar atau ya. Aku sama sekali tidak percaya dengan apa yang Suhana katakan tadi. Benarkah? Adakah aku harus pengsan lagi? Adakah aku harus mempercayai segala kata Suhana? Adakah aku bersalah dalam hal ini? Eh, tidak! Aku bukan sengaja pengsan. Aku pengsan secara betul-betul.! Tetapi benarkah aku telah diangkat oleh lelaki itu? Rasa mahu pitam! Oh, malunya aku!

Kelibat Suhana lantas menghilang kerana aku pasti dia membelok ke arah kanan dan aku harus segera berjalan ke perhentian bas di sebelah kiri. Jam sudah pukul 10.30 malam. Selalunya selepas bekerja, aku akan memastikan untuk solat Isya’ terlebih dahulu dan nanti di rumah tidak perlu untuk bersolat lagi. Pesan ibu selalu aku pegang untuk jangan meninggalkan solat. Malah, pesan-pesanan ibu supaya menjaga diri sentiasa aku sematkan. Eh, eh! mengapa minggu ini ibu asyik berpesan mengenai tajuk yang sama? Ah, aku semakin konpius!

Adakah Fatin memberitahu ibu mengenai mr pai epal? Adakah Fatin memaklumkan kepada ibu mengenai mr pai epal berfacebook dengan aku? Tetapi memang ibu belum lagi menanyakan apa-apa kepadaku tentang itu. Maka, lebih baik aku zip sahaja mulutku ini! Huh!

Kawasan sekitar pasaraya masih dipenuhi beberapa orang teman dan pelanggan yang sibuk memasukkan barang di bonet kereta. Saat ini aku terkenangkan Miss MJ Unguku. Apa khabarkah kau wahai kesayanganku? Menanti wang gajiku mencukupi, bilakah akan aku mengambil Miss MJ Unguku itu? Rasa sebak pula tiba-tiba mengenangkan skuterku itu. Walau apa terjadi, aku tetap akan mengambil dan berkira-kira membuat kerja sampingan lagi. Tapi apa lagi kerja yang perlu aku lakukan. Adakala rasa tak berdaya! Rasa nak pengsan kepenatan!

Aku berjalan perlahan-lahan. Baru sahaja sampai di perhentian bas, sebuah kereta membunyikan honnya. Aku tidak peduli! Aku berjalan lagi. Dan hon berbunyi berkali-kali membingitkan telingaku. Huh! Siapa pula yang memekak-mekak ini? Gegendang telinga yang dari tadi terngiang-ngiang lagu Keabadian Cinta terus terbantut! Baru sahaja aku mahu bermain cak-cak dengan mr pai epal. Mengacau betul!

Hon berbunyi lagi.

“Cik Yaya sayang!” Suara yang sama kedengaran lagi. Aku kenal suaranya. Ya, semakin melekat-lekat gemersik suaranya itu.

Pantas aku menoleh. Memerhati kereta yang samar-samar kerana cahaya lampunya menghalang aku dari meneliti siapakah gerangan yang memanggil aku itu? Kemudian aku memandang ke depan semula.

“Cik Yaya sayang!” suaranya kedengarangan lagi.

Aku kaget berdiri. Terpempan lagi. Aku seluk kocek blouseku dan aku pegang epal yang dia berikan tadi. Adakah aku berkhayal akan kewujudan lelaki bermata redup itu? Lelaki penipu dan penggertak itukah yang memanggil aku?

“Cik Yaya sayang!” suaranya memecah gegendang telingaku lagi. Sudah tiga kali suara itu bergema.

Aku menoleh sekali lagi. Aku amati betul-betul lelaki yang berada di dalam kereta Volkswagen beetle itu. Sah! Memang sama dan ia bukan Izz Amir tetapi Adnan! Adnan tersengih seperti selalu. Macam kerang busuk! Pelik? Adnan memanggil aku juga dengan panggilan cik Yaya sayang? Apa kes?

+Tetapi itu suara mr pai epallah Yaya!
-Ya, memang suara dia. Dia terbang dari langitkah? Tapi di dalam kereta tu adalah Adnan yang suka menyengih ! Eee, sudahlah botak !

Erk!

Aku pandang ke depan semula. Kakiku pantas melangkah segera. Adnan buat apa di sini? Apa pula yang dia mahukan dariku? Kenapa Adnan di dalam kereta itu dan bukan Izz Amir yang datang? Haish! Aku keliru. Mataku terkebil-kebil dan aku pantas melangkah lagi. Volkswagen beetle rasanya mengekori aku dengan perlahan. Aku hampir-hampir tersungkur jatuh kerana sebuah batu! Tetapi cepat-cepat aku menyeimbangkan badan. Terdengar Adnan ketawa mengekek-ngekek kerana menyaksikan aku yang hampir tersungkur. Aku gigit bibir. Ah, malunya aku !

+ Kenapa kau harapkan Mr Pai Epal yang datang?
- Itu bukankah kereta dia? Kenapa Adnan budak yang suka menyengih tu pula yang bawa kereta Mr pai epal? Menyibuk sahaja!
+Tu bukan kereta Izz Amir kot! Entah-entah Adnan punya!
-Eh, tak. Tak! Itu kereta lelaki itu. Tak mungkin. Tak mungkin!
+Cuba pusing betul-betul Yaya. Tengok dengan dua biji mata engkau!

Kemudian bunyi hon yang sebati dengan jiwaku kedengaran lagi. Bukan bunyi hon sebuah kereta. Aku amati betul-betul hon yang berbunyi berkali-kali itu. Seperti bunyi hon Miss MJ Unguku. Benarkah apa yang aku dengar kala ini?

Aku menoleh lagi. Mengetap bibir. Dan mataku menangkap seorang lelaki yang membawa sebuah skuter bersama helmet comel. Tiba-tiba pula dia muncul dari arah belakang dan membawa skuterku ke kiri dan ke kanan. Dengan gaya terliuk-lentuk! Eh, eh mamat ni! Juga dia membunyikan hon skuterku berkali-kali. Seolah-olah jalan raya ini milik dia. Bersama senyumannya dan jelingannya yang sekali lagi mengganggu urat sarafku!

Aku terlopong kala ini. Mataku terkebil-kebil. Rasanya kalau lapan puluh ekor lalat yang masuk ke dalam mulutku, aku memang kenyang superb! Dia tersenyum menaiki skuterku. Miss MJ Ungu akukah itu? Ya Tuhanku.

Aku menekup bibirku dengan kedua jemari kanan dan kiri. Skuterku masih di bawa senang hati dan senyuman yang menampakkan giginya! Aku rasa bagaikan mimpi! Dan dia berhenti betul-betul di hadapanku.

“Cik Yaya sayang!” ucapnya lagi.

Miss MJ Ungu sayakan?” tanyaku.

Dia terangguk-angguk! Enjin skuter lantas dimatikan. Helmet dibuka dan dia menepuk-nepuk skuterku. Bukan mimpi ya, Yaya ! Rambutnya dibetul-betulkan. Dia menongkatkan skuterku. Dan sekelip mata Izz Amir sedang berdiri di hadapanku bersama senyumannya yang masih membuatkan jantungku berdebar-debar. Ahh, kali ini tanpa mempedulikannya, aku terus mara ke skuterku. Sebenarnya, aku sedang kawal kawal nervous ! Kawal nervousku yang semakin melampau-lampau sekarang ini. Oh Tuhan, kenapa dia hadir dengan skuterku ini ?

Aku pantas menepuk-nepuk tempat duduk, membelek-belek cermin skuterku, melihat tayar, menampar-nampar pemegang dan tersengih-sengih geli hati. Sukanya rasa hatiku. Patutlah rasa rindu meluap-luap padamu, Miss MJ Ungu! Macam orang gayat! Terlompat-lompat aku keriangan melihat skuterku ini.

Tetapi kenapa harus dia membawakan skuter ini kepadaku? Aku pandang Izz Amir yang tersenyum. Adnan pula masih di dalam kereta menantikan bosnya. Aku berhentikan diri dari aksi melompat-lompat! Nanti apa pula kata lelaki ini terhadap aku? Suka melompat macam budak-budak!

“Err…err…” aku terkulat-kulat.

“Ini kuncinya. Bolehlah cik Yaya bawa balik skuter ni. Helmet tu saya belikan yang baru. Khas untuk awak!” Kunci dihulurkan kepadaku. Aku terkebil-kebil. Jemari lantas mengambil terus kunci yang dihulurkannya. Rasa malu-malu kucing pun ada.

Ah, aku rasa sungguh seronok saat ini. Rasa mahu meloncat tinggi lagi dan menyusuri pelangi pula. Macam mimpi! Kenapa tiba-tiba dia mengambil skuterku dari kedai motorsikal apek itu? Kenapa dia sudi membawakan skuter ini untuk aku?

“Saya tahu awak susah ke sana ke mari jika tak ada skuter ni. Awak terima ya cik Yaya?” dia memandangku.

Belum sempat aku menyambung rasa pelik dengan sikap dia, mulutnya pantas berbicara, “Eh, awak dah sedar dari pengsan ya? Kelakarlah awak ni Yaya! Boleh pula pengsan-pengsan ya!” Izz Amir menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Jadinya saya hutang sebanyak tiga tibu lapan ratuslah ya?” ingatanku terus menjurus kepada pasunya yang pecah dan sekarang harga membaiki skuterku. Siapa suruh dia bayarkan dahulu? Aku terasa terhutang budi sudah! Rasa sebak pula dengan kebaikan lelaki ini. Soalannya mengenai kejadian aku pengsan terus aku luputkan. Memoir memalukan seluruh hidupku itu tidak patut diperbincangkan dengannya.

“Kita kan sahabat. Saya kan sayang dekat awak banyak-banyak! Kalau cik Yaya sayang tak nak bayar pun saya tak kisah! Asalkan awak sayang saya juga!” jawapan mudahnya yang membuatkan aku mahu pengsan lagi. Tapi aku kawal kenervousan aku kerana lelaki ini. Sayang aku banyak-banyak? Banyak-banyak macam mana pula ni? Lelaki ni gila atau satu urat kepalanya terputus?

Adnan mengekek ketawa dari dalam kereta. Apa entah yang lawak aku tidak mengerti. Aku pandang Izz Amir dan bercekak pinggang.

“Gila!” semudah itu aku membalasnya. “Tetapi sebab awak dah bayarkan dahulu dan sanggup bawa skuter saya ke sini, saya terimalah ya! Seronoknya saya tengok skuter ni. Terharu! Nanti-nanti saya ganti duit awak ya !” Aku tersenyum dan kemudian menjadi senang hati. Kadang kala apa yang lelaki ini luahkan melalui hatinya menjadikan aku cepat mesra dan tidak janggal dengannya. Aku rasa senang pula dengan kehadirannya kala ini.

Izz Amir tersenyum. “Ikut saya keluar jalan-jalan makan angin nak tak cik Yaya sayang?”

Aku membetulkan beg galasku. Skuterku masih aku belek-belek. Keluar dengannya di waktu ini? Gilakah dia? Aku buat-buat tidak peduli dengan pelawaannya. Adnan di dalam kereta di belakang akhirnya turun sambil menggaru-garu lehernya. Dia duduk di atas sebuah batu kecil dan menjadi peneman kami. Sukar untuk aku percaya bahawa seorang lelaki mengajak aku keluar. Gila apa? Kalaulah ibu tahu, pastinya aku akan dimarahi ibu. Ibu pasti akan risaukan aku jika aku lewat sampai dari rumah dan pula keluar dengan lelaki yang bukan muhrim. Isk Isk..

+Keluar dengan lelaki kacak depan mata? oh pengsan!
-Jangan risau, Yaya! Ada peneman! Dia bawa teman. Adnan ada sekali. Silap-silap Fatin dan Lily pun ada malam ni.
+Eh, eh! Mana kau tahu?
-Aku kan penyiasat persendirian kau, Yaya! Kau lupakah?
+Okey, kita tengok. Fatin dan Lily ada atau tidak?
-Jika tak ada?
+Kita balik dan jangan keluar dengan Izz Amir
-Sombong betul!

“Saya hutang awak tiga ribu lapan ratus ringgit tau! Bulan depan saya janji saya bayar ya, Izz!” ucapku perlahan dan memandangnya.

“Apa awak kata?” jelingnya.

Aku hairan dengan soalannya, “Kata apa?”

“Tadi tu!”

“Bulan depan saya janji saya bayar ya!” aku mengulangi ayatku sebentar tadi.

“Bukan!” Geleng.

“Bukan apa?” mataku tepat memandangnya.

“Awak sebut nama saya tadi. Izz! Saya suka! Sebutlah lagi sekali. Izz!” Lelaki itu tersenyum dan ketawa. Siap geleng-gelengkan kepalanya.

Aku tersipu seketika. “Tiada ulang tayang! Perasan!”

Izz Amir tersenyum. Ya, saat ini dan ketika ini di mana jantungku sedang berproses dengan tenang dan aku mengawalnya agar tidak menjadi hura hara. Aku tidak mahu pengsan lagi di depannya! Bahaya! Bahaya! Aku akan mengalami hari malu sedunia lagi dengannya jika aku betul-betul pengsan. Cukuplah apa yang telah berlaku denganku. Cukuplah dengan dia yang mengangkat aku sebanyak dua kali. Malu oooo!

Izz Amir memandang aku dan dengan tenang berkata, “Sebagai balasan saya seorang kawan dan sahabat yang sudi ambilkan skuter kesayangan cik Yaya sayang, bolehlah awak ikut saya jalan-jalan ke sebuah tempat yang cantik dalam dunia ni! Bolehlah cik Yaya sayang ya?”

Sekali lagi dia menawar kepadaku. Aku terkebil-kebil. Dia berpeluk tubuh menantikan aku menjawab ‘ya’ sedangkan kepalaku dengan ligat mencari jawapan dan alasan untuk berkata ‘tidak’.

“Saya tak bolehlah! Saya tak pernah keluar dengan lelaki. Ibu marah nanti dan kata ibu saya, sebagai seorang gadis saya hanya akan keluar dengan suami saya sahaja selepas berkahwin. Saya juga rasa tak selesalah, Izz!”

“Awak panggil saya Izz?” Izz Amir ketawa geli hati. Pipinya pula berwarna merah kala ini. Aku hairan. Pelik pula dengan lelaki kacak ini.

“Kenapa? Haram panggil awak Izz ya?”

Dia gelengkan kepala lagi. “Tak! Tak! Saya suka! Sweet cara awak panggil saya. Izz!” dan dia berdekah-dekah ketawa lagi.

Izz Amir pandang aku, “Bila berbual dengan saya, awak panggil saya Izz ya? Saya suka!”

“Gila!” aku memuncungkan bibirku. Dia pandang aku dan kemudian tersenyum lagi.

“Iya cik Yaya sayang! Saya serius gila! Gila sebab awak!” Muka Izz Amir serius.

Gulp!

+Tengok, dia sebut lagi dia gilakan aku? Dia ni main-main ke betul-betul ni ? Haish !
-Betullah Yaya!
+Aku rasa macam mimpi!
-Eeeee, sudahlah handsome! Kaya. Ada Pai Epal Café sebanyak 5 cawangan di Malaysia, anak Tan Sri Mokhtar pula. Tapi dia jenis pandai berdikari sendiri dan tak suka gunakan kekayaan papanya untuk apa-apa kepentingan. Lelaki sebeginilah yang kita patut cari, Yaya !
+Mana kau tahu ? memandai-mandai cakap dia anak Tan Sri Mokhtar ? Kayalah ! 5 cawanganlah ! Entah-entah dia ni anak pak guard kilang !
-Aku baca paperlah ! Ngok !

Erk ! aku terkebil-kebil lagi ! dia panggil aku sayang? Bum ! rasa macam bom meletup. Hati, jantung, usus, urat, salur darah, ovari, pankreas, tulang dan segala macam pancaindera dan nikmat yang Allah swt berikan secukupnya dalam badan ni melonjak-lonjak girang. Yahooo !!!!

“Eh, saya nak baliklah! Seganlah!”pantas aku memasukkan kunci ke dalam punatnya. Mulut dan hati memang berlainan sifatnya !

“Okeylah begini, kalau awak segan. Saya ada Lily!” Jeritan pertamanya, Lily datang dengan sebuah skuter berwarna kuning! Vroommmm..vrooommmm….Lily bersama helmetnya sekali yang satu set! Kau nak pengsan, Yaya! Bersama itu juga lampu-lampu kecil yang berbentuk epal tiba-tiba terbentuk di sisi kananku. Aku terbeliak rasa nak pengsan! Ada berpuluh-puluh lampu berbentuk epal yang bergantung-gantung dengan pokok-pokok berkenaan! Jalan raya terus terang benderang! Pesta lampukah hari ini?

Pin! Lily membunyikan honnya dan berhenti betul-betul bersebelahan aku. “Yaya! Jom!”

Izz Amir tersengih lagi, “Kalau awak segan lagi, saya ada Fatin!” jeritan keduanya bergema dengan kuat dan serta merta lampu-lampu berwarna warni di sisi kiri dan seluruh jalan raya bertukar menjadi lampu berbentuk epal, hati dan pari-pari yang sedang menembak sebentuk hati!

Plup! Macam dalam mimpiku tempoh hari! Fatin menyengih bersama skuternya berwarna merah pula! Juga helmet satu set. Vrooommm…vrooommm. “Kak long! Fatin ni!”

+Haa, kan aku dah kata, Fatin dan Lily ada malam ni.
-Ajaib! Ajaib! Modus operandi apakah yang sedang lelaki ni gunakan untuk memujuk aku?
+Makanya, sila tepati janji, Yaya!

Seluruh jalan raya sisi kanan dan kiriku dipenuhi lampu neon yang berwarna warni! Apa gila lelaki ini? Apa hilang akalkah dia? Tetapi aku sebak dan terharu! Macam drama pula! So sweetnya!

“Bolehlah ya cik Yaya sayang. Kita keluar bersama. Bukan kita berdua pun. Ada Lily, Fatin dan Adnan temankan kita berdua. Awak duduk jauh 10 meter dari saya pun saya tak kisah. Ada sebuah bukit yang bila kita pandang sahaja kawasan sekitarnya kita akan rasa tenang selalu! Damai sahaja.”

Cheh, jiwang karat! Tapi sungguh aku terharu! Aku rasa bagai nak menjerit dan pengsan lagi. Jantungku seperti biasa, dan dia lelaki di hadapanku kini telah membuatkan jantungku terus menerus hura hara !

Aku memerhatikan kawasan sekitar yang dipenuhi lampu hiasan. Rupa-rupanya ada berbagai bentuk. Epal, bentuk hati, bentuk bintang dan pari-pari! Pokok ru turut sama bertukar warna! Cantik !

Ah – kenapa debaran ini tidak lagi berhenti? Mengapa saat ini dan ketika memandang wajahnya itu buat aku jadi penasaran? Aku yang gilakah atau dia yang gila ? Ya Allah, Ya Rabbi !

“Bolehlah cik Yaya sayang!” wajahnya penuh simpati. Aku terkebil-kebil saat ini. “Fatin dan Lily akan teman kita. Boleh ya?”

Hatiku akhirnya mengiayakan. Senyumannya telah membunuh jiwaku dan buat mindaku mengeluarkan aroma cinta! Belum pernah aku alami saat-saat indah sebegini. Belum pernah ada lelaki yang menawarkan mahu keluar denganku bersama lampu-lampu indah ini. Juga kerana berteman, maka aku tidak sanggup menolak permintaannya. Gara-gara skuterku dan kerana aku tidak mahu termakan budi. Dan bersama anggukan dan Izz Amir melompat-lompat sarkis di hadapan kami. Di sambut pula dengan gelak ketawa Adnan, Fatin dan Lily.

Miss MJ Unguku berjalan sederhana. Kami bertiga di hadapan bersama Volkswagen beetlenya yang mengiringi di belakang. Terasa ada bunga mawar mengiringi perjalanan ini. Miss MJ Ungu rasanya dengan bulu mata lentik dan matanya yang bulat bagai guli pasti mengalirkan air mata syahdu syahdan kerana aku sedang membawanya. Terlepas sudah memendam rasa rinduku separuh mati dengan skuterku ini.

Melalui cermin sisiku, dan aku melihat Izz Amir memandang skuterku dan aku ! Dia mencuri-curi pandang walau sesekali sedang berbual-bual dengan Adnan si sengih di sebelahnya ! Ya- aku perasan kerana mata ini tidak akan menipu walau apa sekalipun. Ombak rambutnya beralun-alun ditiup angin dan senyumannya terus membawa jiwaku melayang-layang pergi.

Ibu, adakah Yaya sedang jatuh hati? Ibu, adakah Yaya sedang jatuh cinta? Kenapa dengan Yaya kala ini ibu? Yaya bukan bermimpi ibu. Yaya rasa Yaya semakin sukakan dia. Layakkan Yaya yang banyak bersederhana ini untuk jatuh cinta? Layakkah Yaya yang tak punya apa-apa ini merasai rasa bahagia apabila lelaki itu selalu mahu mendekati Yaya?

***

Aku berdiri tenang dan dia pula 10 meter jaraknya dari aku. Turut sama berdiri dan kami mendongak. Fatin dan Lily sedang enak menikmati Pizza Hut yang rupa-rupanya ada di dalam kereta Volkswagen Beetlenya. Adnan pula berdiri di sebelah lelaki itu. Aku, Izz Amir dan Adnan. Lily dan Fatin melambai-lambai sambil mulut penuh mengunyah-ngunyah makanan. Berlima di atas bukit indah ini, dengan udara yang menyamankan. Ia cukup hari yang membahagiakan. Tidak pernah pula aku sangka untuk berdiri di atas bukit ini. Memang mendamaikan! Memang cantik!

“Saya laparlah bos!” suara Adnan memecah kesunyian.

Izz Amir pantas membalas, “Pergilah makan di sana tu!”

“Tinggalkan bos berdua di sini dengan cik Yaya sayang bos ni, tak apa kan?”

Aku terkedu. Memandang Adnan yang menyengih. Poyo punya budak!

“Apa pula awak ni Adnan. Bukankah ada awak, Lily dan Fatin teman kami sekarang ni. Saya di sini dan awak semua di sana. Bukannya jauh sangat pun! Pergi-pergi!” arahannya tegas tapi agak melucukan untuk aku.

“Iyalah… manalah tahu ustazah rock tu nanti bagi tazkirah dekat kita! Saya takutlah bos!” Adnan buat telingaku bernanah. Izz Amir boleh ketawa saat ini.

“Ambilkan makanan kami sekali Adnan. Saya pun tengah lapar ni! Perut dah krok krok bunyi ni!” dia berikan arahan kepada Adnan dan aku lebih selesa berdiri memandang persekitaran yang cukup mengindahkan. Kawasan bandar dengan bangunan yang tinggi melangit, lampu neon yang berwarna warni dan angin dingin yang menemani kami. Adnan melangkah pergi dan Izz Amir aku lihat makin mendekatkan tubuhnya denganku.

Jika tadi dalam anggaran 10 meter, kini sudah 5 meter. Aku pandangnya dan dia tiba-tiba menghentikan kakinya. Sambil dia memandang aku sambil itu juga dia tersenyum lagi. Apa yang sedang aku rasa ? Aduhai! Rasa nak pengsan lagi pun ada, rasa nak jerit kuat-kuat pun ada, rasa nak terjun dari bukit yang tinggi ini pun ada!

“Awak nak apa sebenarnya ajak saya datang ke sini?” pantas aku teringatkan Fatin yang sempat mengajarku supaya bertanya soalan ini kepadanya. Itupun Fatin ambil peluang berbisik-bisik denganku.

“Saja! Buang masa!” dia tersengih.

Eh, eh, eh! Banyak cantik muka dia!

“Saya tak boleh lama-lama. Tapi terima kasih ya sebab ambilkan skuter saya. Nanti saya bayarkan balik!”

Izz Amir memasukkan jemarinya ke dalam kocek seluar. Tubuhnya nampak sejuk kerana udara dingin di atas bukit ini. Ouch, kacaknya saat dia menolak rambut yang jatuh di dahinya itu! Rasa nak pengsan lagi! Sempat aku memandangnya dan kemudian aku larikan anak mataku. Berdebar-debar lagi jantungku!

“Dah 3 ke 4 kali awak sebut nak bayar, nak bayar. Ya, saya tahu. Nanti awak ada duit awak bayarlah! Saya tak kisah, tapi nanti datang ke café saya ya!”

Ala, sebut sahajalah percuma, bukankah bagus? Aku menggigit bibir.

“Cik Yaya sayang!” dia panggil lagi namaku dengan sekali-sekali perkataan sayang. Ah, sudah! Kalau masuk 100 kali memang sah-sah aku masuk hospital gila. Aku terdiam. Bulu roma seperti biasa, akan meremang-remang. Aku langkahkan kakiku ke kiri agar sedikit jauh darinya.

Dia menoleh dan kemudian Adnan datang menghulur beg plastik ke arahnya. Kemudian Adnan cepat-cepat berlari ke arah Lily dan Fatin yang sibuk memanggil-manggil. Gelak ketawa mereka aku dengari. Entah apa yang mereka sibuk bercerita, aku tidak ambil peduli.

Automatiknya, Izz Amir terus duduk bersila. Kasut mahalnya entah cap apa dibuka dan dijadikan alas punggungnya. Tangannya dengan pantas membuka beg plastik berkenaan dan memandang aku yang masih berdiri tegak. Aku jadi bisu saat ini. Aku jadi malu tiba-tiba. Aku jadi amat asing kala ini. Mengapakah hatiku ketika ini?

Matanya cepat-cepat melirik agar aku turut sama duduk. “Marilah. Saya lapar ni. Duduk depan saya. Kita makan pizza hut sama-sama. Sedapnya!” mulut Izz Amir digumam-gumam dan tangannya ligat lagi menyusun menu yang sedia ada. Dia seperti sedang menggoda aku untuk menikmati Pizza Hut yang belum pernah aku sentuh selepas arwah abah meninggal. Ya – aku tidak pernah habiskan duitku untuk membeli makanan segera ini. Setiap kali jika teringin sekalipun, aku akan telan air liur! Masa aku agak terhad juga untuk bersama-sama teman berjalan ke sana dan ke sini. Tiada KFC, Mc’donalds dan Pizza Hut. Malah, Kenny Rogers, Nando’s dan segala macam restoren makanan segera yang kawan-kawan selalu sebut, tidak pernah aku masuk dan rasainya! Masaku hanya bekerja mengumpul duit untuk ibu, Fatin dan kehidupan kami bertiga.

Aku pandang dia dengan rasa yang sebak. Kenapa dia mempelawa aku menikmati makanan kegemaranku ini? Aku toleh melihat Fatin yang sedang tersenyum-senyum. Mata Fatin bercahaya dan dia turut mengangguk dan mengarahkan agar aku segera duduk.

“Marilah makan dengan saya, cik Yaya sayang oi! Ni ada Pizza Cheezo Mix Waikiki Chicken, Pizza Beef & Mushroom.” Izz Amir menunjukkan pizza berkenaan. Aku gigit bibir. Perutku lantas berkeroncong. Grrrr…

Izz Amir menunjukkan menu satu persatu. Diangkat seolah-olah memperkenalkan segala jenis menu kepadaku, “Yang ni pula soup, ada garlic bread yang sedap. Yang ni Honey BBQ Wings paling mabeles dalam dunia.”

Mataku pantas memandang sebungkus lagi menu. “Yang tu?”

Dia tersenyum dengan lesung pipitnya yang dalam itu. Pantas Izz Amir membuka bungkusan tersebut. Dia nampak bersemangat mahu bercerita. “Spaghetti Creamy Carbonara untuk saya dan untuk awak saya pilih Spaghetti Chicken Bolognaise. Sedap ooooo!”

“Banyaknya. Kalau macam ni saya gemuklah!” ucapku dan lantas terus duduk di hadapannya. Tanpa membuka kasut sepertinya aku terus bersila memerhati segala macam makanan yang ada. Semuanya menggugat nafsu makanku. Kami berpandangan. Angin dingin menampar-nampar pipiku.

Izz Amir tersenyum lagi! Matanya merenung aku! Sudah! Rasa jika ada garfu mahu saja aku cucuk matanya itu.

Ala, awak tak akan gemuk kalau makan dengan saya. Marilah makan dan teman saya! Saya lapar sangat ni.”

“Air ada tak? Tercekik nanti!”

Potongan pizza pertama dihulurkan kepadaku. Aku ambil makanan yang disuakan kepadaku. Rasa terharu pun ada! Rasa nak pengsan lagi pun ada!

“Sekejap lagi Adnan bawalah tu. Cepat-cepat, kita makan! Rugi kalau awak tak makan dengan saya. Lebih-lebih lagi sebab saya yang belanja, lagilah rasa pizza hut ni sedap!” dia ketawa. Aku turut sama memerhati gelagat lelaki ini. Sebotol sos juga turut sama ada! Haih, ni memang ada dalam rancangannyakah?

Bersama dengan ucapan Bismillah, akhirnya menu melazatkan ini menjadi teman kami.

Bersama Izz Amir di atas sebuah bukit. Ditemani keping-kepingan Pizza Hut yang tiba-tiba menghulurkan persahabatan. Bintang dan bulan lantas menjadi teman. Angin dingin juga turut sama membalut tubuh kami berdua. Volkswagen beetle dan skuter Lanceharmku menjadi saksi. Kedua-duanya diparkir rapat-rapat! Mata bulat skuterku memandang tepat mata bundar kereta comelnya! Sama-sama tersenyum malu!

Dan aku ketika ini, tidak dapat menahan sebak dan tidak dapat menahan rasa yang tiba-tiba Allah anugerahkan. Sesuatu rasa yang sukar aku ungkapkan dari dalam hati. Ada bunga-bunga sakura lagi menemani. Meski sekarang malam! Meski sekarang kami ditemani cahaya bulan dan bintang!

Tersenyum, ketawa, berbual apa sahaja dan kami menikmati makanan lazat yang menyambung episod diari manis dalam detik hidupku.

Ketika aku menikmati semangkuk sup dan baru sahaja aku mahu menyuapnya untuk kali kelima, suaranya gemersik mengusik hati dan jiwaku, “Kalau saya nampak matahari, saya sentiasa nampak wajah awak yang bercahaya! Kalau saya nampak bulan, saya sentiasa nampak awak yang sentiasa tersenyum dan kalau saya nampak bintang, saya sentiasa rasa awak bintang di hati saya! Entah – saya tak tahu kenapa dengan hati saya sekarang ni, Yaya!”

Rasa mahu terkeluar semua kepingan pizza hut dari dalam perutku! Erk !

Dan sup itu terbiar di depan mata. Aku kaku tiba-tiba. Nervous! Nervous! Rasa nak pengsan dan bangun balik, pengsan dan bangun balik enam belas juta kali! Biar betul! Jiwang pula lelaki ini tiba-tiba! Jiwang karat, jiwang segala jiwang! Adakah lelaki ini mentransformasikan dirinya menjadi mat jiwang atau mat bunga? Atau lelaki ini bakal menjadi autobot atau megatron yang bakal memerintah dunia?

Belum pun sempat aku memengsankan diri sekali lagi, Adnan, Lily dan Fatin akhirnya mengerumuni kami berdua. Pizza hut yang berbaki menjadi santapan mereka. Dan dia tersenyum-senyum bersama lesung pipit yang cukup-cukup mentraumakan diriku. Pipinya pula bertukar menjadi warna merah jambu! Aik?

Oh tuhan! Saat ini, aku dongakkan kepalaku dan aku lihat bintang dan bulan yang sedang menemani kami berlima. Dia sempat menjelingku dan secara tiba-tiba mengambil sup di tanganku dan dia akhirnya menghabiskan supku itu tanpa rasa malu!

Aku terkebil-kebil rasa mahu pitam! Aku ini bintang, bulan dan mataharikah untuk dia? Arghhh, malunya aku!

“Epal yang saya berikan tu, cik Yaya sayang simpan elok-elok ya!” Dan senyuman mahalnya yang berharga berbillion-billion itu masih terpalit untuk aku!

Wajibkah aku pengsan sekali lagi?


8 ulasan:

  1. Tanpa Nama29/11/11 09:22

    terbaik! ekekeke, tergelak baca. romantik sweet gila si izz tu.

    pinggiran_kota

    BalasPadam
  2. ARRRGGHHH... rasa nak jerit ada.. nak gelak kuat2 pun ada... senget ahkak, ko buat dik oiii!! Dalam masa yg sama, membayangkan cerita Mr Pai Epal ni ada producer citer Korea ambik & buat drama. Wahhh.. mesti best giler!!

    BalasPadam
  3. Wajib pengsang! Yeah1 Go Kak Dihah go!

    BalasPadam
  4. Saya suka ayat akhir tu, 'Wajibkah aku pengsan sekali lagi?' Hahaha, comel sangat!

    BalasPadam
  5. arasnieryie@199530/11/11 17:21

    alahai,budak Yaya tu xde keje lain ke?asyik nak pengsan jer!!..hahahaaa,clumsy la sgt..err,sori 2 say yea.aku xminat sgt lar kpop ni..sori yea,hehehee..

    BalasPadam
  6. tumpang lalu je nak baca tak cukup masa hehe

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama1/12/11 22:22

    klakar la..sweet sgt..hahahaha
    x sbr nk smbung bce lg nie..next..plz..next..hehehe

    pengukur_bahan

    BalasPadam
  8. Tanpa nama : terima kasih pinggiran_kota. hehehe, so sweet!

    Ahkak RSL : sabar kak, bawa bertenang. Arghhh.... mesti best buat drama kan? ceh! perasan je saya ni!

    Cik Yah : wajib pengsang! hehehe

    Rahmah :memang comel sangat. :)

    arasnieryie@1995 : Yaya memang suka pengsan. hahaha

    Zino : tumpang lalu

    Pengukur bahan : next plsssss

    BalasPadam